رویکرد اصلی برنامه‌های هفته تربیت بدنی بحث فرهنگی است

شعبانی بهار: از فدراسیون ورزش‌های همگانی انتظارات بیشتری داریم

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۱۲:۰۰:۱۳
کد خبر: ۳۲۸۰۵۰
شعبانی بهار: از فدراسیون ورزش‌های همگانی انتظارات بیشتری داریم
معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری به تشریح برنامه‌ها در هفته تربیت بدنی پرداخت.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، نشست خبری غلامرضا شعبانی بهار به مناسبت هفته‌ تر‌بیت ‌بدنی در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان به تشریح برنامه ‌های هفته‌ تر‌بیت ‌بدنی پرداخت.

وی گفت: هفته‌ تر‌بیت ‌بدنی فرصت مناسبی است تا بحث ورزش را به مدت یک هفته‌ در ایران مطرح کنیم. البته امسال با توجه به پیش‌رو بودن ماه محرم تغییر مختصری را در برنامه‌ها خواهیم داشت. رویکرد اصلی ما در این هفته‌ یک رویکرد فرهنگی – ورزشی و با رنگ و بوی فرهنگی – عاشورایی است و شعار هفته‌ تر‌بیت ‌بدنی نیز "ورزش، سلامتی، پویایی، معنویت و فرهنگ عاشورایی" است.

در اولین روز برنامه رسمی را با شرکت دو هزار نفر در استادیوم آزادی خواهیم داشت که مقامات ارشد دولت نیز حاضر خواهند بود.

برنامه‌های این هفته‌ به این صورت است:

دوشنبه بیستم مهر ماه "ورزش جانبازان و معلولان"

سه‌شنبه بیست و یکم مهر ماه " ورزش دانشجویی و دانش‌آ‌مو‌ز‌ی ، کارمندی"

چهارشنبه بیست و دوم مهر ماه " ورزش قهرمانان و نام‌آوران "

پنجشنبه بیست و سوم مهر ماه "ورزش، بسیج، نیروهای مسلح و ایثارگران"

جمعه بیست و چهارم مهر ماه "ورزش همگانی بانوان و سلامت خانواده‌"

شنبه بیست و پنجم مهر ماه "ورزش دانشگاه ، حوزه و سازمان‌های مردم نهاد"

یکشنبه بیست و ششم مهر ماه "ورزش و فرهنگ عاشورایی"

پس از اعلام این برنامه‌ها شعبانی بهار پاسخگوی خبرنگاران شد که در ادامه می‌خوانید:

شعبانی بهار درباره برگزاری جام الماس و این که گفته شد که یک صهونیست برگزار کننده آن است صحت دارد یا خیر؟ گفت: فدراسیون بین‌المللی بدنسازی برنامه‌هایی را در سطح جهان دارد که متناسب با شرایط کشورها نیز آن برنامه‌ها را نامگذاری می‌کند. این مسابقات در مراحل اول درخواست داده شد که نامش جام الماس خلیج فارس باشد و جمع بندی ما در نهایت این شد که کشورهای اسلامی نیز به آن نیز اضافه شوند. به این که این مسابقات در کشورهای دیگر به نام دیگری برگزار می‌شود کاری نداریم. درخواست کردیم که این مسابقات هر ساله در کشورهای اسلامی برگزار شود و مورد موافقت قرار گرفت و این که به اسم کشورهای اسلامی است، آن را از انحصاری بودن فرد خاصی خارج می‌کند.البته ما همیشه میزبان این مسابقات نخواهیم بود، زیرا کشورهای اسلامی دیگر نیز استقبال کرده‌اند که میزبان باشند. رییس فدراسیون جهانی نیز گفت که در نظر دارد این مسابقات را در تقویم جهانی ثبت کند.

شعبانی بهار در پاسخ به سئوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه قرار بوده 10 درصد بودجه فدراسیون ها به ورزش همگانی اختصاص پیدا کند و آیا دستورالعمل اجرایی شده و فدراسیون ها تا چه اندازه آن را اجرا کرده اند، گفت: طی سال گذشته سعی کردیم که 10 درصد بودجه فدراسیون ها به ورزش همگانی اختصاص پیدا کند و در همین راستا پرداخت شود. در سال جاری در سیاستگذاری تغییراتی داشتیم و به فدراسیون ها اعلام کردیم که برنامه های خود را در حوزه ورزش همگانی اعلام کنند تا به صورت پروژه محور بودجه بخش همگانی را پرداخت کنیم.  بر همین اساس فدراسیون ها بسیاری از فدراسیون ها طبق همین سیاستگذاری در دو مرحله بودجه دریافت کرده اند و برخی از فدراسیون ها هنوز چیزی دریافت نکرده اند چون برنامه ای یا پروژه ای به ما اعلام نکرده اند و این تعداد از فدراسیون ها اگر در ادامه پروژه ای معرفی نکنند، تا پایان سال کماکان بودجه ای در بخش همگانی نخواهند گرفت.

وی افزود: فدراسیون ها قرار است طی همین برنامه، پروژه های خود را در حوزه ورزش همگانی را اعلام کنند تا بودجه به آنها تعلق بگیرد. تا امروز حدود 30 الی 35 درصد در این راستا بودجه پرداخت شده که بیشتر فدراسیون ها را در بر می گیرد. به عنوان مثال فدراسیون کارگری همه روزه برنامه ای برای ورزش همگانی در یکی از کارخانه ها اجرا می کند و در این زمینه بسیار فعال است و یا فدراسیون دوچرخه سواری که در هفته آتی در 31 استان همایش ورزش همگانی خواهد داشت.

شعبانی بهار گفت: یازده فدراسیون برنامه دارند. برای نمونه فدراسیون ورزش کارگری هر روز مسابقاتی را دارد، جودو جشنواره‌ای برای رده‌های جوانان و نونهالان خواهد داشته و همین طور اسکیت و فدراسیون دوچرخه‌سواری هم در این هفته‌ فعال هستند، ضمن این که معاونت ورزش قهرمانی نیز نمایشگاه استعدادیابی را برگزار خواهد کرد که از برنامه‌های اساسی و بنیادین است. ما همچنین هماهنگی با بسیج و نیروهای مسلح انجام داده‌ایم و همایش پیاده روی شش هزار نفری در تهران و 100 هزار نفری کوهنوردی را خواهیم داشت.

وی درباره اینکه فدراسیون همگانی تا به اینجای کار چقدر توانسته نسبت به قبل قوی عمل کند و انتظارات را در بخش توسعه ورزش همگانی برآورده کند هم گفت: انتظاراتی که ما در ذهنمان است محقق نشده است. البته تلاش برای محقق شدن آن صورت می‌گیرد. بر این اساس در هیات رییسه فدراسیون همگانی و همچنین در فعالیت‌های فدراسیون بازنگری صورت گرفته است. انتظار ما شاید از این فدراسیون بیشتر باشد، با این حال حمایت‌هایمان را از فدراسیون انجام می‌دهیم تا بیشتر، بهتر و عمیق‌تر برنامه‌های خود را انجام دهد.

وی درخصوص بودجه‌ای که از سوی وزارت ورزش و جوانان برای هفته‌ تر‌بیت ‌بدنی در نظر گرفته شده است، نیز گفت: فکر می‌کنم که لازم نباشد مبلغ آن را بگویم اما بیشتر از 500 میلیون است. خود وزارت ورزش و جوانان برنامه ویژه‌ای برای کارکنان دارد، اما به نظرم مهم این نیست که چقدر برای این بخش هزینه کنیم و فکر می کنم که هر چقدر هم هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم نتایج آن را در آینده خواهیم دید.

شعبانی بهار تصریح کرد: ما نتیجه‌ این برنامه‌ها در دو بخش قهرمانی و همگانی را بررسی می‌کنیم. البته قهرمانی نه به معنای ورزش حر‌فه‌ای. با این حال بر اساس آخرین ارزیابی که انجام داده‌ایم نسبت به سال قبل 10.5 درصد آمار ورزشکاران سازمان یافته افزایش داشته است. در انتهای سال 92 دو هزار و 580 ورزشکار داشتیم و در انتهای سال 93 دو هزار و 890 نفر شدند که توفیق خوبی است. در بحث همگانی این آمار را نداریم. البته فدراسیون همگانی یک آمار 20 درصدی را اعلام می‌کند و او از تمامی دستگاه‌های اجرایی اسامی افرادی که در ورزش حضور دارند را درخواست می‌کند و بر اساس جمع بندی که انجام می‌دهد آمار 20 درصد را اعلام می‌کند، ولی بر اساس تعاریف علمی نمی توانیم بگوییم که 20 درصد از مردم ایران ورزش مرتب و منظم دارند. البته ما از رییس مرکز ملی آمار قول گرفته‌ایم تا سال آینده که سرشماری نفوس مسکن را داریم آماری از مردمی که ورزش می‌کنند به ما بدهند که البته نیاز به حمایت مالی سنگینی دارد که اگر اتفاق بیفتد اولین بار است که آمار رسمی در ایران داریم.

شعبانی بهار درخصوص اینکه کدام فدراسیون در بحث توسعه ورزش همگانی کار کرده است نیز گفت: والیبال برنامه خوبی داشته است. بدمینتون و کبدی همین طور برنامه‌های خوبی دارند، دوچرخه‌سواری هم برنامه خوبی را اعلام کرده است، انجمن‌های ورزشی و ورزش‌های رزمی هم در توسعه کمی تلاش کرده‌اند. فدراسیون جانبازان و معلولان رویکرد خیلی خوبی داشته است که عمدتا همگانی بوده است.ان‌شا‌ء‌الله ارزیابی نهایی را از فدراسیون‌ها خواهیم داشت. فدراسیون‌های خاص نظیر تنیس و اسکی فعالیت‌های چشمگیری نداشته‌اند. البته برای خانواده‌ها برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اند اما نگاه ما مقداری کمی است. در کل فکر می‌کنم که فدراسیون‌ها نسبت به سال گذشته رشد خواهند کرد.

شعبانی بهار درباره این موضوع که در تدوین برنامه ششم توسعه معاونت توسعه ورزش همگانی کاری انجام داده است افزود: ما حضور جدی داشتیم و 10 شاخص اعم از روستایی و غیر روستایی را در نظر گرفته‌ایم. جزو اولین معاونت‌هایی هستیم که برنامه توسعه و حضور جدی داریم. خو‌شبختا‌نه وزارت ورزش و جوانان و مجلس شورای اسلامی هم عمدتا بر توسعه ورزش همگانی تاکید دارند.

وی درمورد اینکه مجوز معاونت همگانی به کجا رسید هم گفت: این موضوع در حوزه من نیست، اما پیگیری‌هایی با سازمان معاونت برنامه انجام شده است. با این حال وزیر ورزش و جوانان نگاه راهبردی دارد و همه چیز در معاونت همگانی مانند معاونت‌های دیگر است. با این حال ما از حوزه پشتیبانی پیگیری می‌کنیم تا کار نهایی شود.

شعبانی بهار درباره اینکه برنامه‌ای مختص هیات وزیران در هفته‌ تر‌بیت ‌بدنی وجود دارد هم گفت: درخواست‌ها را داده‌ایم، اما وقت برای آنها محدود است. ممکن است که به صورت نمادین از اعضای هیات دولت حضور داشته باشند اما این که بخواهیم همه را یک جا جمع کنیم امکان پذیر نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز