انجمن تغذیه ورزشکاران هفته آینده آغاز به کار می‌کند

دکتر گودرزی: استفاده از توانمندی‌های تکنیکی اعتقاد مجموعه مدیریت ورزش است

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۱۹:۳۷:۰۰
کد خبر: ۳۳۶۶۶۵
دکتر گودرزی: استفاده از توانمندی‌های تکنیکی اعتقاد مجموعه مدیریت ورزش است
وزیر ورزش و جوانان تشکیل انجمن تخصصی روانشناسان ورزشی را نقطه عطفی در توسعه ورزش کشور عنوان کرد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، آغاز فعالیت انجمن تخصصی روانشناسان ورزشی ایران عصر امروز در مراسمی با حضور وزیر ورزش و جوانان، معاونین وزارتخانه، و اعضای این انجمن اعلام رسمی شد و شروع به کار کرد.
 
دکتر محمود گودرزی در این نشست با بیان این که روزگاری ورود به علوم مرتبط با ورزش از جایگاه و جاذبه خاصی برخوردار نبود، گفت: اکنون نیز دیدگاه های سنتی وجود دارد و در برخی رشته ها این دیدگاه ها غالب است و به عبارتی به تناسب رشد کمی و کیفی دانشگاه ها شاهد این رشد در عرصه های اجرا و عمل نبودیم.
 
وی ادامه داد: در واقع دانشگاه هاحرکتی را آغاز و رشدی پیدا کردند که در حوزه های اجرا نتوانستیم ازآن تولیدات علمی بهره ببریم و این در همه عرصه ها نظیر صنعت، خدمات و علوم اجرایی به خوبی نمایان است.
 
به طور مثال سال ها پیش با کشورهایی آغاز به صنعتی شدن کردیم که اکنون وضعیت اقتصادی آن ها با ما بسیار متفاوت است و به نوعی ما عقب ماندیم؛ این نتیجه عدم رشد متناسب با فعالیت آکادمیک است.
 
وزیر ورزش و جوانان با ابراز خرسندی از این نکته که دیدگاه مجموعه مدیریت عالی ورزش کشور استفاده از توانمندی های تکنیکی برای رسیدن به مرحله اجرا است، گفت: اگر در بدنه ورزش این دیدگاه وجود ندارد باید برای تسری این امربه پائین ترین رده ها تلاش مضاعف صورت گیرد.
 
دکتر گودرزی این تغییر دیدگاه را همراه با مقاومت های سازمانی و غیر سازمانی عنوان و خاطر نشان کرد: اگر مخاطب و جامعه هدف ما به باور برسد که استفاده از این علم می تواند فعالیت های ورزشی را در راستای رشد و توسعه سوق دهد به طور حتم استقبال نشان خواهد داد.
 
وی در همین ارتباط افزود: پیش تر ها مربیان استفاده ازبرخی عوامل نظیر مربی بدنسازی را در کنار خود تاب نمی آوردند اما امروزه عنصری جدانشدنی از ورزش حرفه ای و قهرمانی شده و خواسته همه مربیان و ورزشکاران است؛ پس باید باور حضور روانشناس در کنار ورزشکاران ایجاد شود.
 
وزیر ورزش و جوانان باور این مسئله را در گرو نوع بیان و زبانی دانست که از سوی روانشناس استفاده می شود.
 
او در همین خصوص گفت: بیانی که برای این امر به کار برده می شود باید قابل فهم باشد تا از سوی مخاطب درک شود. برخی می اندیشند کار علمی یعنی صحبت کردن با جملات آکادمیک اما روانشناسان می توانند نوع گفتار را به گونه ای تنظیم کنند که برای افراد قابل فهم باشد.
 
دکتر محمود گودرزی در ادامه ایجاد ساختار سازمانی را در تحقق این امر بسیار مهم توصیف کرد و افزود: این ساختارباعث می شود تا نگاه سازمانی به باقی بخش ها نیز تسری یابد. با وجود استفاده از امر مهم روانشناسی در ورزش در برخی دوره ها، برای "توسعه بخشی " به این عنصر بانک حاوی این دانش ایجاد نمی شد، پس کار علمی و تغییر پارادایم ها باید به صورت ساختاری ایجاد می شد که تشکیل انجمن روانشناسی این نقیصه را مرتفع خواهد کرد.
 
وی ازمیان بردن این مشکلات را مشروط به شرایطی دانست و گفت: در مرحله نخست حمایت های قانونی که تحقق این امر را پشتیبانی کند نیاز است و در مرحله دوم به حمایت های مادی و معنوی برای توسعه، شکل گیری و تداوم کار نیازمندیم.
 
این مقام مسئول با اشاره به در پیش بودن المپیک و پارالمپیک 2016، اظهار داشت: این نخستین ضرورت برای شکل گیری انجمن است و نه تنها باید تا 2016 بلکه تا المپیک 2020 و بعد از آن نیز ادامه و به صورت فراگیر و سازمان یافته گسترش و تداوم یابد. باید با شکل گیری ساختار رسمی، تابه صورت تکیفی عمل شود تا دیگران ملزم به اجرا باشند وبتوانیم شاکله ای علمی به آن دهیم.
 
دکترمحمود گودرزی در ادامه این نشست از تشکیل انجمن تغذیه ورزشکاران در هفته آینده خبرداد و گفت: استفاده ناصحیح از مکمل های دارویی علاوه بر مشکلات بدنی فرد را در بخش قهرمانی و حرفه ای نیز دچار مشکل خواهد کرد که تشکیل این انجمن زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی از بروز بسیاری از این موارد جلوگیری می کند؛ به عبارتی انجمن تغذیه مصداقی از انجمن روانشنا سی ورزشی است.
 
وی همچنین به گام موثر دیگر وزارت ورزش و جوانان در ساماندهی ورزش اشاره و خاطرنشان کرد: طرح استعدادیابی ورزشی برای متوازن کردن حوزه قهرمانی اجرایی شده است چرا که پشتوانه علمی با مفهوم استعدادیابی برای رسیدن افراد در رده های پایه به حوزه قهرمانی و حرفه ای وجود نداشت. همه فدراسیون ها در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده اند که اگر تداوم داشته باشد کمتر شاهد نوسان در نتایج خواهیم بود.
 
او ادامه داد: طرح آمایش رشته ها نیز مکمل طرح استعدادیابی است که اکنون با استفاده از این طرح می دانیم در کدام منطقه کشور چه استعدادهایی وجود دارد تا زیرساخت ها متناسب با این استعدادها و ظرفیت ها توسعه یابد.
 
وزیر ورزش و جوانان در پایان مجموعه روانشناسی ورزش کشور به همراه دیگر مجموعه ها را عواملی در توسعه علوم ورزشی عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت ها این قبیل اقدامات به کندی پیش می رود اما نباید دست روی دست گذاشت و کاری نکرد. شناخت مسئله بخشی از مسئله را حل می کند که امیدوارم با این اقدامات خدمات موثری به جامعه جوان و ورزشکار کشور ارائه شود.
 
دکتر گودرزی در این نشست آئین نامه اجرایی انجمن تخصصی روانشناسی ورزشی را به دکتر واعظ موسوی رئیس این انجمن تقدیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز