هندبال در مسیر انتخابی المپیک؛

رویای ریو تعبیر می‌شود؟

۱۳۹۴/۰۸/۱۵ - ۲۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۳۳۷۰۷۶
رویای ریو تعبیر می‌شود؟
هندبالیست‌ها با اسماعیلاجیچ خود را مهیای رقابت‌های انتخابی در قطر می کنند.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، هندبال رویای المپیک را در سر می پرواند. رویای شیرین که البته تعبیر آن دشوار است. رشته ای که در نابسامانی های موجود در چند سال اخیر از قافله دیگر رشته های توپی نظیر والیبال و بسکتبال عقب افتاده بود، حالا بعد از انتخابات و انتخاب رئیسی از جنس هندبال امیدوار است تا طلسم المپیک را بشکند و بدل به یک تیم بی المللی شود.

در نخستین گام برای تعبیر این رویا عرفان اسماعیلاجیچ سرمربی نامدار و کارنامه دار کروات به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شد. یک مربی منضبط و اقتدارگرا که مهمترین دستاوردش برقراری نظم در اردوی تیم ملی بود. نظمی که در دوران قبلی و مربیگری بوروت ماچک از تیم ملی دریغ شده بود و حلقه گمشده هندبال به شمار می رفت.

بعد از تجربه سیاه و سفید هندبال در رقابت های جام جهانی قطر، حالا هندبالیست ها با اسماعیلاجیچ خود را مهیای رقابت های انتخابی در قطر می کنند.

تیم ملی در در گروه B با تیم های عربستان، عمان، ژاپن، ازبکستان و قطر همگروه است. در گروه A نیز تیم‌های بحرین، کره جنوبی، عراق، چین و استرالیا حضور دارند. یک قرعه دشوار که نشان می دهد ملی پوشان باید کاملا آماده این رقابت ها شوند. به همین منظور هندبالیست ها از مدتها پیش اردوی آمادگی خود را زیر نظر اسماعیلاجیچ آغاز کرده اند و در آستانه این رقابت ها اردوی کرواسی و تورنمنت تونس را پشت سر می گذارند تا مهیای رقابت ها شوند.

تیم ملی ایران دو هفته گذشته در کرواسی اردو زد و چند دیدار تدارکاتی را مقابل تیم های باشگاهی در این کشور برگزار کرد. ملی پوشان سپس به تونس سفر کردند تا دزر تورنمنت چارجانبه این کشور حضور پیدا کنند.

در این تورنمنت و با تلاش های فدراسیون 4 لژیونر مطرح و طراز اول تیم ملی نیز به اردوی تیم ملی ملحق شدند تا هندبال با تمام قوا مهیای بازی انتخابی قطر شود. با پیوستن دانیال کومایش، سیدعلیرضا موسوی، سجاد استکی و الله کرم استکی ترکیب بازیکنان تیم ملی هندبال ایران کامل شد.

مسابقات انتخابی المپیک از 23 آبان به میزبانی قطر برگزار می‌شود. قهرمان مسابقات قهرمانی آسیا جواز حضور در المپیک را به دست خواهد آورد و تیم‌های دوم و سوم آسیا برای گرفتن سهمیه به قطر، لهستان یا اسپانیا می‌روند.

 

مسیر پر پیچ خم برای رسیدن به ریو

Handball6

ملی پوشان هندبال کشورمان برای راه یافتن به مسابقات المپیک 2016 برزیل راهی دشوار و پر افت و خیز را دارند. این تیم باید ابتدا در مسابقات انتخابی المپیک قاره آسیا که از 23 آبان ماه تا 6 آذرماه برگزار می شود، شرکت کند. این مسابقات به دلیل حضور تیم قطر چند ملیتی برای ملی پوشان کشورمان بسیار سخت است از طرفی باید با کسب عنوان قهرمانی بلیط المپیک ریو را به چنگ آورند. همانگونه که فرانسوی ها با گرفتن جام طلایی مسابقات قهرمانی جهان راهی المپیک شدند. اما تیم های دوم و سوم مسابقات قاره ای آسیا به دور نهایی انتخابی المپیک راه می یابند که در سه گروه چهار تیمی و اردیبهشت ماه سال آینده به میزبانی سه کشور قطر، لهستان و اسپانیا برگزار خواهد شد.

حال راههای گوناگونی که 10 کشور دیگر می توانند جواز حضور در المپیک را به دست آورند اینگونه است که ابتدا میزبانان بر اساس رده بندى قهرمانى جهان قطر، سه کشور قطر،لهستان و اسپانیا حق میزبانى گروههاى انتخابى نهایى را خواهند داشت. اگر قطر در انتخابى آسیا اول شود، حق میزبانى قطر به تیم پنجم جهان یعنى دانمارک مى رسد.

اگر هر کدام از دو تیم لهستان یا اسپانیا در قهرمانى اروپا ٢٠١٦ بعنوان تیم اول جواز حضور در المپیک را بدست آورند، تیم ششم دنیا یعنى کرواسى صاحب میزبانى می شود. راه دیگر رقابتهای انتخابی المپیک است که ٤ تیم قهرمان قاره هاى آسیا، اروپا، آفریقا و امریکا که انتخابی آن در کانادا برگزار شده و آرژانتین می باشد جواز حضور در المپیک را بدست خواهند آورد.

 

خوشبینی به کسب سهمیه

 

 

Esmaeilajic عرفان اسماعیلاجیچ سرمربی تیم ملی به موفقیت در رقابت های انتخابی در قطر و کسب سهمیه المپیک خوشبین است. سرمربی تیم ملی هندبال ایران در این باره عنوان کرد: در ورزش هیچ چیزی غیرممکن نیست. احتمال اینکه بتوانیم به المپیک برویم هم و جود دارد. ما رقیب سرسختی به نام قطر داریم که از بازیکنان خیلی خوبی بهره می‌برد و اکثر آنها اروپایی هستند. برای رسیدن به آنها باید آنقدر تلاش کنیم که کیفیتمان بالا برود. اما همه چیز در مسابقات قطر تمام نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای موفقیت باید بازیکنانی بسازیم که توانایی‌ رسیدن به سطح اول هندبال جهان را داشته باشند اگر به این سطح برسیم. در هر مرحله نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان فدراسیون هستیم و باید بگویم برای رسیدن به سطح بالای هندبال جهان نباید به زمان توجه کرد. در کوتاه مدت نمی‌توان به نتایج خیلی فوق‌العاده‌ای رسید. برای رسیدن به موفقیت باید زمان زیادی در اختیار داشت.

Mahdavi1

سیدابوالحسن مهدوی رئیس فدراسیون نیز نظراتی مشابه مهدوی دارد. مهدوی درباره شانس المپیکی شدن تیم ملی هندبال می گوید:  مسابقات انتخابی المپیک 2016 قرار است میزبانی قطر برگزار شود و از آنجا که تنها تیم قهرمان جواز صعود مستقیم به مسابقات المپیک را کسب می کند کار تیم ها بسیار سخت خواهد بود. سختی دیگر کار اینجاست که قطر یکی از نامزدهای اصلی صعود که میزبان مسابقات نیز هست تیمی چند ملیتی است و در واقع می توان آن را منتخب جهان دانست هر چند تیم ما در چند دیدار اخیر خود با آنها بسیار خوب کار کرده است.

مهدوی افزود: تیم های دوم و سوم آسیا نیز شانس صعود به مسابقات المپیک را دارند ولی باید اردیبهشت ماه سال آینده در دیدارهای پلی آف به مصاف تیم های اروپایی بروند که این کار را برای آسیایی ها سخت می کند.

وی یادآور شد: کسب سهمیه المپیک در مسابقات انتخابی پیش رو راحت تر از حضور در مسابقات پلی آف است اما با این وجود با توجه به شرای تیم ملی هندبال و اضافه شدن لژیونرها قادر به کسب سهمیه مستقیم المپیک از قاره آسیا هستیم. هر چند هدف گذاری اصلی ما برای مسابقات المپیک 2020 است.

 

سهمیه المپیک در دسترس است

Handball7

تیم ملی هندبال پتانسیل بالایی دارد و اگر بتوانیم از منظر فنی به هماهنگی و هارمونی لازم دست پیدا کنیم، سهمیه المپیک در دسترس است. در چند اردو که از نزدیک تمرینات را می‌دیدم، می‌توانم بگویم که ما قطعا در مسابقات مشکلی از نظر آمادگی جسمانی نداریم. تنها خصوصیتی که الان در تیم ملی می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم، همین آمادگی جسمانی است. در مسابقات انتخابی المپیک در قطر برای نخستین بار عملکرد عرفان اسماعیلاجیچ را می‌بینیم. بعد از بازی‌هاست که می‌توان در مورد مسایل فنی حرف زد. در گروه ما فقط قطر است که می‌تواند برای تیم ملی خطرناک باشد. باید از این تیم ترسید و حساب شده کار کرد. قطر از سایر کشورها بازیکن می‌گیرد و تیمی غیر قابل پیش‌بینی است. ممکن است بازی با عربستان هم سخت باشد. اما اگر هماهنگ باشیم و در دفاع و حمله خوب کار کنیم، مشکلی با عربستان نخواهیم داشت. به احتمال زیاد در نیمه نهایی هم به کره جنوبی برخورد می‌کنیم. باور دارم که هندبال ایران امروز توان شکست کره جنوبی را دارد. امیدوار هستم که ایران در نیمه نهایی و فینال برای قهرمانی بجنگد. چون از این مسابقات یک تیم به المپیک می‌رود، کار بسیار سخت است اما امیدوارم این اتفاق بیفتد.

 

*کیوان صادقی - کارشناس و مربی هندبال

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز