پرونده‌ای برای سپاهان ۹۵-۹۴

از نفس افتاده

۱۳۹۴/۰۸/۱۸ - ۲۳:۰۴:۰۴
کد خبر: ۳۳۷۹۴۱
از نفس افتاده
سپاهانی‌ها نشان داده‌اند که تا هفته آخر باید منتظر سورپرایزشان باشیم و بعید نیست که امسال هم ناگهان در هفته پایانی لیگ معادلات تغییر کند.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، پرافتخارترین تیم فوتبال ایران با 5 قهرمانی لیگ و 4 قهرمانی جام حذفی، سپاهان است. تیمی که سالهاست به عنوان یکی از قطب های فوتبال ایران شناخته می شود و به راحتی استقلال و پرسپولیس را کنار زده است. سپاهان که فصل گذشته به صورت کاملا تراژیک و در حالی که کمترین امید را برای قهرمانی داشت، بر سکوی نخست لیگ ایستاد، برای لیگ شانزدهم آنطور که شایسته قهرمان بود تقویت نشد. با این حال طلایی پوشان زاینده رود مثل همیشه در قامت یک مدعی وارد لیگ شدند و تا هفته پنجم هم صدرنشین بود اما مشکلات داخلی و اختلافات باعث شد در پایان هفته یازدهم، این تیم در رده ششم جدول قرار بگیرد.

در ادامه عملکرد سپاهان تا هفته یازدهم لیگ برتر را بررسی می کنیم.

 

*قهر عجیب کاپیتان

NavidKia5

بعد از بازگشت سپاهان از اردوی تدارکاتی ترکیه، محرم نویدکیا دیگر در تمرینات این تیم شرکت نکرد. نویدکیا که با عملکرد درخشانش در 6 بازی آخر سپاهان نقشی مهم در قهرمانی این تیم داشت، با قهر ناگهانی و بدون دلیلش این تیم را قبل از شروع لیگ به حاشیه برد. او که از محبوبیت ویژه ای در اصفهان برخوردار است و بخش عمده ای از هواداران این تیم را همراه خود می بیند، با قهر کردنش از تمرینات بدجوری تیمش را به حاشیه برد. هواداران نویدکیا که فرکی را عامل قهر کاپیتان از تیمشان می دانستند از هفته اول شمشیر را برای آقای سرمربی از رو بستند. کار حتی به جایی رسید که در بازی با پرسپولیس که سپاهان پیروزی ارزشمند و پرگلی هم به دست آورد، استادیوم پر از بنرهای نویدکیا بود که خواستار بازگشت او به تیم شده بودند. بالاخره بعد از بالا گرفتن حاشیه ها، نویدکیا با وساطت هادی عقیلی به تمرینات برگشت اما این پایان ماجرا نبود. اختلافات بالا گرفت و در نهایت نویدکیا ماندنی شد و فرکی رفت.

 

*حاج صفی، ستاره بی چون و چرا

HajSafi5

احسان حاج صفی ستاره بی چون و چرای سپاهان در 5 هفته ابتدایی نقش پررنگی در 4 پیروزی تیمش داشت. او که با انگیزه لژیونر شدن لیگ را آغاز کرد، عملکرد بسیار درخشانی داشت و توانست تیمش را تا هفته پنجم صدرنشین نگه دارد. حاج صفی که نقطه اوج درخشش در بازی پرسپولیس و سپاهان رقم خوردف، تا جایی که توانست برای تیمش امتیاز گرفت و گل زد و پاس گل داد و وقتی با پیشنهاد تیم دسته دومی آلمان روبرو شد راه پیشرفتش را گرفت و رفت. طعنه آمیز اینکه سپاهان بدون احسان حاج صفی، 6 بازی را در لیگ برتر بدون برد و تنها با 2 گل زده پشت سر گذاشت. رفتن حاج صفی ضربه بزرگی برای سپاهانی ها بود که باعث تنزل رتبه این تیم از اول به ششم شد. آمار گلزنی سپاهان بدون حاج صفی هم آماری عجیب است و این نشان می دهد که شماره 28 طلایی ها چه نقش پررنگی در موفقیت های ابتدای فصل این تیم داشته است. البته علاوه بر نبودن حاج صفی، مشکل ITC شیمبا و پادوانی هم برای سپاهانی ها دردسرساز شد و این تیم نتوانست با تمام قوا در لیگ حاضر شود.

 

*خداحافظی غریبانه فرکی

Faraki8

حسین فرکی که با دو قهرمانی پی در پی در لیگ برتر نشان داده در بین مربیان ایرانی از بهترین ها و کاربلدترین هاست، جدایی غم انگیزی از سپاهان داشت. فرکی طبق ادعای خودش از اول فصل با تهدیدهای زیادی روبرو بود که بخش عمده ای از این تهدیدات به قهر نویدکیا هم ارتباط داشت. او از ابتدای فصل سکوها را هم علیه خود دید و به رغم 5 هفته صدرنشینی باز هم صحبت از برکناری اش بود. فرکی که شیمبا و پادوانی را از هفته اول و حاج صفی را از هفته پنجم در اختیار نداشت، نتوانست روند خوبش را با سپاهان ادامه دهد و در نهایت بعد از هفته یازدهم استعفا داد و عطای ماندن در نصف جهان را به لقایش داد. اتفاق عجیب بعد از استعفای فرکی سپردن تیم به دست محرم نویدکیا بود و همین نشان داد که چه اتفاقاتی رخ داده و چه پروسه ای طی شده تا فرکی دیگر نخواهد سرمربی تیمی باشد که قهرمانش کرد.

 

*چرا خلیلیان قبل از لیگ برکنار شد؟

Khalilian1

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند یکی از دلایل موفقیت های سپاهان در سالهای گذشته ثبات مدیریت در این باشگاه بوده است. یکی از فاکتورهایی که استقلال و پرسپولیس به شدت از نبود آن ضربه خوردند. در دوران طلایی قهرمانی های پی در پی سپاهان در فوتبال ایران، محمدرضا ساکت مدیرعامل این باشگاه بود. محمدرضا ساکت از سال 81 تا 90 مدیرعاملی این باشگاه را برعهده داشت و طلایی ترین دوران سپاهان را رقم زد. بعد از ساکت، مدیریت سپاهان روی ثبات به خودش ندید و از سال 90 تا 94 رحیمی، ترابیان، خلیلیان و باقریان مدیرعاملی این باشگاه را برعهده گرفتند که حاصلش تنها 2 قهرمانی شد. در واقع سپاهان در سالهای اخیر از عدم ثبات مدیریت هم ضربه خورده است. امسال هم که درست یک روز قبل از شروع لیگ، خلیلیان در تصمیمی ناگهانی از طرف کارخانه فولاد مبارکه برکنار شد و باقریان جای او را گرفت.

 

*سپاهان هنوز مدعی است

S&Zob5

اگرچه سپاهان به قدرتمندی ابتدای فصل به نظر نمی آید و اسیر حاشیه ها و اختلافات بیرونی هم شده اما نمی توان نامش را از لیست مدعیان قهرمانی خط زد. سپاهانی ها سالهاست در بدترین حالت هم مدعی هستند و باید جدی گرفته شوند. آنها در جام حذفی به خوبی پیش رفته اند  و تنها دو پیروزی تا قهرمانی فاصله دارند. سپاهان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی باید با ذوب آهن دیدار کند و شانس زیادی دارد که به فینال برسد. در لیگ هم وضعیت سپاهان، چندان بد نیست و این تیم فقط 5 امتیاز با استقلال صدرنشین فاصله دارد. سپاهانی ها نشان داده اند که تا هفته آخر باید منتظر سورپرایزشان باشیم و بعید نیست که امسال هم ناگهان در هفته پایانی لیگ معادلات تغییر کند.

 

*اسکوچیچ از اهواز به نصف جهان

Skocic4

با رفتن حسین فرکی، باشگاه سپاهان در تصمیمی عجیب محرم نویدکیا را به عنوان سرمربی معرفی کرد تا معلوم شود حرف و حدیث هایی که پشت سر نویدکیا شنیده می شود چندان هم بی ربط نیست. البته سپاهانی ها اعلام کردند نویدکیا سرمربی موقت است و به زودی سرمربی جدید انتخاب می شود. نامهای زیادی هم پیرامون نیمکت سپاهان شنیده می شود. اما در نهایت دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید سپاهان انتخاب شد. مربی که دو فصل خیلی خوب را در ملوان و فولاد تجربه کرد اما در فصل جاری به زمین سفت خورد و نتوانست موفقیت های قبلی را تکرار کند با این وجود عملکرد او در فوتبال ایران آنقدر قابل قبول بوده که زردها روی او سرمایه گذاری کنند. به ویژه اینکه آشنایی کاملی با اتمسفر فوتبال ایران دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز