پرونده‌ای برای ناکامی وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های جهانی؛

لیفت ناکامی در هیوستون/ گلخانه‌ای که خشکید!

۱۳۹۴/۰۹/۱۵ - ۲۳:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۴۶۸۹۵
لیفت ناکامی در هیوستون/ گلخانه‌ای که خشکید!
اعتقاد به کار گلخانه‌ای باعث شده که در چند سال گذشته نتوانیم افتخارات سال‌های قبل را تکرار کنیم.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، غروب وزنه برداری در هیوستون غم انگیز بود. یک سقوط آزاد که کمتر کسی آن را پیش بینی می کرد. رشته ای که بی تردید یکی از مهمترین رشته های المپیک و جزو سه رشته اصلی محسوب می شود. رشته ای که نخستین مدال تاریخ ما در المپیک را کسب کرده و برای ریو 2016 به آن امید بسته ایم اما آنچه در هیوستون اتفاق افتاد، یک زنگ خطر بلند برای وزنه برداری بود و آینده پیش رو را مبهم و ترسناک جلوه داد. رشته ای که در یک دهه اخیر با ستاره هایی چون بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، سعید محمدپور، نواب نصیرشلال و البته سهراب مرادی، هر جا که پا گذاشته خوش درخشیده و یک چمدان مدال صید کرده اما حالا و در سال منتهی به المپیک شرایط به اندازه ای نگران کننده است که نمی توان پیش بینی دقیقی نسبت به نتایج المپیک داشت.

با توجه به نتایج ضعیف تیم ملی وزنه برداری در رقابت های جهانی آمریکا و کسب 5 سهمیه المپیک و مصدومیت برخی از وزنه بردارها که امیدهای اصلی کسب مدال بودند تیم ایران با توجه به نزدیک شدن به المپیک ریو وارد یک چالش بزرگ شده است.

آخرین فرصت ایران برای کسب کامل سهمیه المپیک ریو، هیوستون آمریکا بود. ملی پوشان ایران در حالی پا به این رقابت ها گذاشتند که فدراسیون وزنه برداری ایران به تازگی دوران گذار را سپری کرده و از دوران پرحاشیه و پرتلاطم مدیر قبلی وارد دوران جدیدی شده است. دورانی که یکی از مدیران خوشنام و امتحان پس داده ورزش و وزنه برداری ریاست آن را دوباره بر عهده گرفته.

در حالی که قبل از شروع رقابتها 4 شانس اصلی گرفتن مدال طلا را داشتیم به یکباره 3 شانس مدال طلا از رقابت ها کنار رفتند. بهداد سلیمی وزنه بردار سنگین وزن تیم ملی در تمرینات دچار مصدومیت شدید زانو شد و مجبور به ترک تیم ملی گردید. سعید محمدپور نیز در جریان رکوردگیری از ناحیه آرنج دست دچار آسیب دیدگی شدید شد و بدین ترتیب دو وزنه بردار اصلی و شانس مدال طلا در آستانه رقابت ها به دلیل مصدومیت کنار رفتند.

سهراب مرادی دیگر شانس طلای ایران با یک بی برنامگی و سهل انگاری که مسئولین پیشین فدراسیون و اعلام بازنشستگی زودتر از موعد این وزنه بردار به فدراسیون جهانی با وجود تلاش های فراوان از حضور در این رقابت ها بازماند تا یکی دیگر از شانس های مسلم طلای ایران نیز از دست برود. 

با این مشکلات تیم وزنه برداری نصفه  و نیمه و با ترکیب ناقص پای به هیوستون گذاشت امام نتایج کسب شده ضعیفتر و ناامیدکننده از آنی بود که بتوان آن را به این مشکلات غیرقابل پیش بینی نسبت  داد. و تیم ملی وزنه برداری با سه اوتی و ایستادن روی رتبه نازل پانزدهم یکی از ضعیف ترین نمایش های خود را در 27 سال گذشته رقم زد و  حتی تک مدال نقره رستمی نیز نتوانست این ناکامی را کاور کند.

ناکامی بزرگی که تردیدها نسبت به آینده و به ویژه المپیک را افزایش داده و نگرانی را بیشتر کرده است. در توصیف دلایل این ناکامی بزرگ می توان دلایل فراوانی را برشمرد و به نکات ریز و درشتی اشاره کرد. نکاتی که اشاره به آنها می تواند چراغ راهی برای ترمیم مشکلات و نواقص امروز و جبران مافات در المپیک باشد.

 

***************************************

ناکامی به هزار و یک دلیل!/ آواربرداری از ویرانه وزنه‌برداری

 

Taghian

اولین و شاید مهمترین نکته که در توصیف این ناکامی بتوان برشمرد، شرایط فدراسیون وزنه برداری است. فدراسیون وزنه برداری بعد از قریب به 8 سال از انحصار مدیر قبلی خارج شده و تیم مدیریتی جدید کمتر از 4 ماه است که در فدراسیون مستقر شده. بنابراین ناکامی امروز را باید تا حد بسیاری به پای سیستم قبلی نوشت. سیستمی تک محور، خودرای، بدون برنامه ریزی و بدون آینده نگری که در آن برنامه و سیستم هیچ جایی نداشت و تصمیمات جملگی قائم به شخص اتخاذ شده و وزنه برداری به شکل هیاتی و فله ای اداره می شد. آنچه سبب شد تا اهالی این رشته لزوم تغییر را در وزنه برداری احساس کنند و با رای خود به علی مرادی بساط ناکارآمدی جمع شود. علی مرادی در بدو ورود به وزنه برداری با ویرانه ای روبرو شد که بازسازی آن نیازمند یک همیت و یک کار گسترده و طولانی مدت است تا وزنه برداری دوباره ققنونس وار سر از خاک بردارد و بدل به همان رشته مدال آور و موفق گذشته شود. تیم جدید در چند ماهه در حال آواربرداری از فدراسیون وزنه برداری بوده و نتیجه چنین شرایطی در رقابت های جهانی آمریکا خود را نشان داد. آنچه ثابت کرد که کار علی مرادی برای بازسازی وزنه برداری تا چه اندازه دشوار است.

یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر وزنه برداری ما عدم پشتوانه سازی برای تیم ملی است که متأسفانه باعث شده با مصدومیت یک وزنه بردار شخص دوم مطمئنی وجود نداشته باشد که جایگزین شود. اعتقاد به کار گلخانه ای در تیم مدیریت قبلی باعث شده که در چند سال گذشته نتوانیم افتخارهای سال های گذشته را تکرار کنیم. هرچند که دست اندرکاران فدراسیون قبلی بر این عقیده هستند که برای تیم ملی پشتوانه سازی کرده اند و با اشاره به اینکه در مسابقات قهرمانی جوانان جهان قهرمان شده اند تمام وزنه بردارهای آن تیم پشتوانه تیم ملی بزرگسالان بوده اند ولی اینکه آن وزنه بردارها در این مدت گذشته چه بلایی بر سرشان آمده و در حال حاضر کجا هستند، موضوعی است که جای سئوال دارد. نکته عجیب اینکه مسئولان دیروز فدراسیون وزنه برداری در حالیکه از پشتوانه سازی و استعدادیابی صحبت می کنند که در اوایل استقرار تیم مدیریتی جدید، تیم جوانان بعد از چند دوره غیبت به رقابت های جهانی اعزام شد آن هم به شکل نصفه و نیمه چرا که برای اعزام یک تیم کامل وزنه برداری وجود نداشت!

رشته وزنه برداری به علت فرسایشی بودن و اینکه به دلیل فشار زیادی که وزنه بردارها متحمل می شوند در معرض آسیب دیدگی زیادی قرار دارند یکی از سخت ترین ورزش ها به شمار می رود و در کل دنیا این طور مرسوم است که کسانی که به صورت حرفه ای در این رشته فعالیت دارند در طول سال فقط یک یا دو بار به رقابت ها و تورنمنت های معتبر می روند تا بتوانند سالهای بیشتری را در رده های بالا قرار داشته باشند. متأسفانه در چند سال گذشته به دلیل اینکه فقط از یک تعداد وزنه بردار خاص استفاده شده آنها  دچار فرسایش شده اند و با کوچکترین اتفاق دچار مصدومیت شدید می شوند و این بزرگترین معضل فدراسیون وزنه برداری بوده است. اتفاقی که برای سعد محمدپور، بهداد سلیمی و مجید عسکری در آستانه رقابت های جهانی رخ داد، نتیجه هخمین رویکرد غلط و استفاده بی رویه و مکرر از نفرات اصلی است.

Zalay1

یکی از مشکلات دیگر موثر در ناکامی تیم ملی وزنه برداری ضعف در کادر فنی بود. بعد از تغییرات در فدراسیون وزنه برداری حسین توکلی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی وزنه برداری در سمت خود ابقا شد اما توکلی در دو تورنمنت برگزار شده یعنی رقابت های قهرمانی آسیا و رقابت های قهرمانی جهان، نتوانست نمره قبولی بگیرد. حسین توکلی با وجود اینکه یکی از قهرمانان جهان و المپیک وزنه برداری است و افتخارات زیادی را برای ایران کسب کرده ولی متأسفانه در سمت کوچ نتوانسته آنچنان که باید خودش را نشان دهد و هنوز از تجربه کافی برای این سمت برخوردار نیست. برخی از منتقدین اعتقاد دارندتوکلی می توانست با انتخاب درست وزنه ها و کوچینگ خوب وزنه بردارها، تیم ایران عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. همانطور که اگر برای کیانوش رستمی در انتخاب وزنه دقت بیشتری انجام می گرفت، می توانست دومین طلای خود را نیز کسب کند. نکته جالب توجه دیگر در این خصوص وجود جورج زالای به عنوان مربی در کنار توکلی بود. وی که در دوران ورزشی و مربیگری اش تاکنون افتخاری را به دست نیاورده و نزدیک به 6 سال است که در کادر فنی وزنه برداری ایران حضور دارد اما این حضور هیچ دستاوردی نداشته و آش آنقدر شور شده که زالای در ترونمنت اخیر حتی در کنار توکلی نیز حضور نداشت. مربی که بازمانده از دوران مدیریت قبل است و درباره او شایعات تکان دهنده ای وجود دارد. مردی که ظاهرا به دلیل دوستی با تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی از سوی مدیریت قبلی فدراسیون تنها به این دلیل با حقوق گزاف ماهیانه 5 هزار دلار استخدام شد تا آیان هوای وزنه برداری ایران را داشته باشد!

عملکرد زالای در این سال ها چیزی برابر با صفر بوده و همین سبب شده تا مرادی خیلی زود با دست نشانده آیان خداحافظی کند. پس از بازگشت تیم ملی به ایران علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری از قطع همکاری با وی و جایگزین شدن یک مربی خارجی خوب خبر داد.

سیستم تک محوری و انتقادگریزی در فدراسیون قبلی نیز یکی از آفت هایی بود که ظهارا هنوز به ور کامل گریبان وزنه برداری را رها نکرده. تجربه نشان داده وقتی در یک سیستم به صورت مداوم از یک تیم بخصوص استفاده می شود و هیچ منتقدی حق اظهار نظر نداشته باشد و شخص تازه ای نمی تواند اضافه شود سیستم بعد از گذشت یک مدت از داخل دچار پوسیدگی می شود و از هم متلاشی می گردد. چون هیچ ایده و فکر جدیدی وارد نشده و افرادی هم که بودند تحت تأثیر آن خصوصیات تنها به مدح و مجیزگو می شوند و همین  سیستم را دچار آسیب می کند. در مورد  وزنه برداری نیز به همین شکل بوده و در سیستم تک محور سابق تنها تعداد محدودی از رفقا و مجیزگویان در تشکیلات وزنه برداری حضور داشتند و نتیجه هم تک محوری اضمحلال وزنه برداری بود.  رویه ای که علی مرادی در نخستین اقدام خود پس از حضصور در فدراسیون آن را از بین برد و انحصار موجود را شکست و درها را باز کرد اما برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

یکی از اتفاقات مهمی که در هیوستون آمریکا رخ داد شکسته شدن رکورد هرکول ایران بود که توسط لوچوف روس انجام شد. لوچوف که در این رقابت ها با توجه به غیبت بهداد سلیمی خود را بی رقیب می دید، خیز بلندی برای قهرمانی در این رقابت ها و شکستن رکورد حسین رضازاده برداشت و از آنجا که حریف های او در حد رقابت نبودند با خیال راحت وزنه ها را انتخاب کرد و توانست رکوردشکنی کند. می توان گفت اگر سلیمی در این رقابت ها حضور داشت، شانس اصلی قهرمانی بود و در رقابت با لوچف وزنه بردار روس تا این اندازه آزادی عمل نداشت تا بتواند با خیال راحت از قهرمانی به شکستن رکورد دنیا فکر کند.

در میاون آوار ناکامی وزنه برداری البته نباید از نقش مثبت وزارت ورزش و جوانان غافل شد. وزارت ورزش و جوانان مثل همیشه در انتخاباتی آزاد اجازه داد تا اهالی وزنه برداری خود برای سرنوشت این رشته تصمیم بگیرد و بعد از آن با حمایت کامل و قاطع از برنامه های فدراسیون جدید هرگز در کال انها مداخله و اعمال نظر نکرد و در روزهای بعد از ناکامی بزرگ نیز از اظهارنظرهای احساسی و شتابزده خودداری کرد تا بعد از فرو نشستن غبارها و انتقادات فدراسیون وزنه برداری بتواند ارزیابی دقیقی داشته و استراتژی جدیدی را برای جبران مافات برنامه ریزی کند. وزارت ورزش و جوانان در تندباد هجمه ها علیه فدراسیون وزنه برداری همواره حمایت همه جانبه خود را از بازیکنان تیم ملی و فدراسیون دریغ نکرده و همچنان سعی دارد که هرچه زودتر این فدراسیون به ثبات برسد و بتواند به برنامه ریزی های منظم نتایج خوب سال های قبل را تکرار کنند چون وزنه برداری یکی از امیدهای کسب مدال در المپیک است.

با توجه به اینکه در سال منتهی به المپیک ریو قرار داریم نتایج ضعیف وزنه بردارهای ایران در مسابقات جهانی، بسیار نگران کننده است. تیم ایران بعد از اینکه نتوانست سهمیه کامل المپیک را از آمریکا بگیرد باید به این فکر باشد که با توجه به داشته هایی که الان دارد چگونه بیشترین بهره را ببرد و مدال خوش رنگتری را در المپیک کسب کند. آماده بودن سهراب مرادی در المپیک می تواند خبر خوبی برای کاروان ایران باشد.

 

************************************

فلاحتی‌نژاد: از وزنه‌برداری چیزی باقی نمانده/ تیم ملی مربی خارجی طراز اول می‌خواهد

FalahatiNejad2

محمدعلی فلاحتی نژاد قهرمان سابق وزنه برداری ایران در خصوص عملکرد ضعیف تیم ملی وزنه برداری صحبت کرد.

فلاحتی نژاد در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به نتایج ضعیف و اوت شدن سه وزنه بردار در این رقابته ها اظهار داشت: قبل از شروع این رقابتها سلسله مراتبی را گذرانیدم که به این نتایج تأسف بار در آمریکا دست پیدا کردیم. این نتایج ضعیف را اگر بخواهیم بررسی کنیم تماما به فدراسیون گذشته بر می گردد که به ویرانه ای تبدیل شده بود و می توان گفت که از فدراسیون وزنه برداری چیزی باقی نمانده بود.

وی در ادامه گفت: یکی از ضربه هایی که وزنه برداری از فدراسیون قبلی خورد این بود که هیچگونه پشتوانه سازی برای این تیم نشده بود و چند سال است که با چند وزنه بردار تیم هدایت می شود و عملاً نوجوانان و جوانان از رده خارج شده بودند و وقتی که سه تا از بازیکنان ما مسابقات را از دست دادیم متأسفانه هیچ بازیکنی که در حد و اندازه آنها باشد را نداشتیم که جایگزین شوند و همین مسئله باعث افت تیم ملی شد.

قهرمان سابق تیم ملی افزود: با توجه به اتفاقاتی که قبل از شروع رقابتها افتاد و بی برنامگی ها و بی نظمی هایی که از دوران فدراسیون قبلی باقی مانده بود وزنه بردارهای تیم ملی روحیه چندانی نداشتند و می توان گفت که تیم نصفه و نیمه ای را به این رقابتها اعزام کردیم در حالی که چند نفر نیز مصدوم بودند. ملی پوشان ایران با توجه به اینکه بارها در تمرین ها این وزنه را زده بودند و شاید هم وزنه های بیشتر ولی با روحیه بد روی تخته رفتند و نتوانستند موفق عمل کنند. اگر بخواهیم بگوییم که ناآمادگی بچه ها باعث این نتایج شده است بی انصافی کرده ایم.

فلاحتی نژاد خاطرنشان کرد: آمریکا میدان کوچکی برای ایران نبود ولی با بی برنامگی با حداقل قوا و توان پا به این رقابتها گذاشتیم که باعث این نتیجه ضعیف گردید. آمریکا آخرین شانس ما برای اضافه شدن سهمیه المپیک بود که نتوانستیم سهمیه کامل را کسب کنیم که امیدوارم این روند نزولی وزنه برداری به پایان برسد.

کارشناس ورزنه برداری ایران در خصوص عملکرد سرمربی تیم ملی اضافه کرد: وقتی یک تیم نتیجه نمی گیرد همه چیز در ناکامی دخالت دارد و اینکه بخواهیم یک طرفه به سمت سرمربی حمله ور شویم ناعادلانه است، ولی خوب طبیعتاً در این نتیجه ضعیف سرمربی نیز سهیم بوده است به خصوص در خصوص وزنه هایی که چند وزنه بردار ما انتخاب کردند. در خصوص کیانوش رستمی اگر رستمی برای زدن رکورد اقدام نمی کرد و همان وزنه 180 را انتخاب می کرد شاید طلا را می توانست کسب کند. با توجه به زحمت فراوانی که کیانوش کشید اما رکوردزنی او اشتباه بود.

فلاحتی نژاد با اشاره به فاصله زیاد بین مصدومان تیم ملی و جایگزینان آنها ادامه داد: متأسفانه با توجه به اینکه در چند سال گذشته پشتوانه سازی برای تیم ملی نشده در اکثر وزن ها دستمان خالی است و کسانی که پشت سر نفرات اصلی تیم ملی قرار داشتند زیاد مورد مهر قرار نگرفته اند و با آنها کار نشده است. با توجه به زحمات زیادی که هاشمی کشیده و به این مسابقات رفت ولی فاصله او با سهراب مرادی بسیار زیاد است که این برای وزنه برداری ما فاجعه است.

وی افزود: باید قبول کنیم که المپیک ریو را از دست داده ایم و با توجه به زمانی که تا شروع المپیک باقی مانده و نفراتی که در اختیار داریم بعید است که بتوانیم حرکت مثبتی انجام دهیم. با نفرات مصدوم که داریم به خصوص بهداد سلیمی نتیجه گرفتن در المپیک سخت است. هرچند رسیدن سلیمی به المپیک به معجزه می می ماند چون بعد از جراحی باید 6 ماه استراحت کند و قطعا بعد از آن آمادگی برای مسابقات سخت است. خیلی ها مصدومیت جدی سلیمی را پیش بینی کرده بودند ولی متأسفانه رسیدگی نشد.

قهرمان اسبق تیم ملی اظهار داشت: تمام دنیا برای ورود تیم های مختلفشان به المپیک سرمایه گذاری ویژه می کنند و بهای زیادی را می پردازند چون المپیک فقط یک رویداد ورزشی نیست و از لحاظ سیاسی و اقتصادی نیز برای کشور بهره وری خواهد داشت ولی در کشور ما همچنان در این قضیه ما با ضعف روبرو هستیم. مگر چند رشته مدال گیر ایران در المپیک دارد؟ ولی متأسفانه به همین رشته ها مانند کشتی و وزنه برداری اهمیت چندانی داده نمی شود.

فلاحتی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم که دوباره ایران را در صدر وزنه برداری جهان ببینیم باید فدراسیون برنامه ریزی بلند مدتی را داشته باشد و زیرساخت های ما تغییر کند. برای تیم ملی باید یک مربی خارجی طراز اول آورده شود و این بستگی به شخص رئیس فدراسیون دارد البته کمیته فنی نیز می تواند در این راستا نظر دهد و کارشناسی کند.

***************************************

دهنوی: مرادی یک فدراسیون خرد و خمیر را تحویل گرفت/ در المپیک شانس کسب مدال داریم

Dehnavi1

نصرالله دهنوی یکی از پیشکسوتان پرافتخار و خوشنام وزنه برداری است که در حال حاضر به عنوان سرپرست کمیته مربیان فدراسیون وزنه برداری در وزنه برداری فعال است. دهنوی که خودش یکی از قهرمانان قدیمی این رشته است، درباره عملکرد ضعیف تیم ملی وزنه برداری در رقابت های جهانی نظرات جالبی دارد. دهنوی تاکید  کرد برای کسب نتیجه بهتر باید به مرادی و ملی پوشان وزنه برداری فرصت بیشتری داد.

دهنوی درباره عملکرد تیم وزنه برداری در مسابقات جهانی هیوستون آمریکا بیان داشت: وزنه برداران باید بیشتر از خودشان مایه می گذاشتند. زمان می خواهیم تا نتیجه تیمی بگیریم. مرادی یک تیم خرد و خمیر را تحویل گرفت. به همین جا هم که رسیدیم باید خدارا شکر کنیم. با توجه به شرایط موجود از نتیجه تیم وزنه برداری در مسابقات جهانی هیوستون آمریکا راضی هستم.

وی درباره تاثیر توکلی به عنوان سرمربی تیم بر عملکرد ضعیف تیم وزنه برداری در مسابقات جهانی و مصدومیت ها پیش آمده، اظهار کرد: در تمرینات حضور داشتم و هیچ مربی در آسیب دیدگی وزنه برداران مقصر نیست. اتفاقی که در تمرینات برای وزنه برداران افتاد، برای خود من یک هفته قبل از اعزام به المپیک 1976 مونترال پیش آمد، می توانستم جزو 3 نفر اول المپیک باشم اما دستم ضرب خورد و نتوانستم در مسابقات شرکت کنم. مربی مقصر نیست و اتفاق رخ می دهد. توکلی و سایر مربیان تیم ملی مناسب هستند. اگر با همین روند پیش برویم نتیجه خوبی در المپیک بعدی خواهیم گرفت و در المپیک های دیگر می درخشیم.

سرپرست کمیته مربیان فدراسیون وزنه برداری درباره عملکرد کادر فنی تیم ملی گفت: اعتقادی به مربی خارجی ندارم به مربی های خودی بیشتر بها می دهم و برایشان ارزش قائلم منتها باید به آنها فرصت داد. یک مربی حداقل 4 سال باید با یک تیم کار کند تا نتیجه بگیرند.

سرپرست کمیته مربیان فدراسیون وزنه برداری و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 1970 بانکوک در ادامه با اشاره به امکانات قابل قبول در فدراسیون وزنه برداری اظهار کرد: امکانات فدراسیون وزنه برداری در گذشته صفر بود اما در حال حاضر فدراسیون تغییر و وضعیت خوبی پیدا کرده است. فدراسیون وزنه برداری شبیه یک هتل 5ستاره شده.

دهنوی به مسابقات پیش رو اشاره کرد و گفت: تیم وزنه برداری مسابقات دهه فجر و مسابقات آسیایی را تا قبل از شروع المپیک در پیش دارد. ورزشکاری به المپیک می رود که جزو مدال بگیرها باشد. باید مطمئن باشیم 5 یا 6 نفری که به المپیک می روند مدال کسب می کنند.

این پیشکسوت وزنه برداری درباره شانس کسب مدال طلا در المپیک ریو گفت: شانس کسب مدال داریم ولی درباره رنگ آن نمی توان پیش بینی انجام داد. مسابقات که پیش می رود اتفاقات غیرقابل پیش بینی بسیاری می افتاد مانند مسابقات جهانی آمریکا، در دسته 85 کیلوگرم 10 نفر اوت شدند که یکی دو نفر آنها بسیار قوی و خوب بودند. این اتفاقات قابل پیش بینی نیست. برای قضاوت درباره تیم ملی وزنه برداری نباید فقط به مسابقات جهانی آمریکا اکتفا کرد، بهتر است به مرادی و اعضای تیم ملی وزنه برداری فرصت داد تا در آینده خود را نشان دهند.

دهنوی، سهراب مرادی را جزو 5 نفر اول دنیا که شانس کسب مدال المپیک دارند دانست و بیان داشت: سهراب درگیر مساله بازنشستگی بود که به تازگی کنفدراسیون جهانی وزنه برداری اعلام کرده است که وی باید در یک یا 2 گزینش شرکت کند و پس از آن می تواند در المپیک حضور یابد، می توان برای کسب مدال روی آن حساب کرد. مرادی جزو 5 نفر اول دنیاست که می تواند صاحب مدال شود.

**********************************

مرادی: یک یا دو طلا در المپیک کسب می‌کنیم/ وزنه‌برداری باید از حالت گلخانه‌ای خارج شود

Moradi4

 

علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری درباره شرایط این روزهای فدراسیون وزنه برداری و برنامه های پیش رو برای موفقیت در المپیک صحبت کرد.

مرادی در ابتدا درباره شرایط وزنه برداری گفت: ورزش وزنه برداری باید از حالت گلخانه‌ای خارج شود. در کنار این اهداف باید اقدامات و امکانات مورد لزوم در اختیار این رشته گذاشته شود. یکی از اشتباهات من در زمان ریاستم در قدیم این بود که امکاناتی که در اختیار نداشتیم را به مردم نمی‌گفتم. حتی زمانی که می‌خواستیم به المپیک برویم، در برگزاری اردوی داخلی مشکل داشتیم. الان با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم و تعهدات فدراسیون قبلی پذیرفتیم که انتظارات با کمبودها همخوانی ندارد ولی در هرحال ناکامی در مسابقات جهانی باید توجهات را بیشتر کند.  با تأکید براین‌که باید با داشته‌هایمان جلو برویم و توقعات باید در سطح امکانات باشد. باید به افق دورتر نگاه کرد.

مرادی درباره جدایی زالای کمک مربی تیم ملی بیان داشت: در همان ابتدای مسابقات که عدم هماهنگی بین سرمربی و کمک مربی دیده شد از زالای تشکر و خداحافظی کردیم. در یک برهه زالای عملکرد خوبی داشت و در کنار تیم قرار گرفت اما قرارداد زالای حرکت بر مبنای استعدادیابی جوانان و نوجوانان بود که از او حرکتی ندیدیم. من از نزدیک کارهای این مربی را دیدم که اثرات لازم را نداشت بنابراین با وی خداحافظی کردیم.

این مقام مسئول فدراسیون درباره اختلاف توکلی با برخی از قهرمانان اضافه کرد: در طول مسابقات برخی از قهرمانان نسبت به رکوردها شخصی اقدام کردند که زیاد مناسب نظم تیمی نبود که در این‌باره تذکراتی هم داده شد.

مرادی با اشاره به اینکه آسیب‌دیدگی بهداد سلیمی برروی روحیه دیگر وزنه‌برداران نیز اثر گذاشت، بیان داشت: وظیفه فدراسیون، مربی و دست‌اندرکاران است که روی استرس بازیکنان کار کنند. باید روانشناس هم در کنار تیم داشته باشیم البته یکباره نمی‌توان چنین کاری کرد چون اثرات منفی خواهد داشت ولی در مسابقات بعدی حتما یک روانشناس و یک مشاوره خارجی خواهیم داشت.

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری درمورد سهراب مرادی نیز عنوان داشت: اسم مرادی در لیست آنتی دوپینگ وجود دارد، در نشستی که پیش از مسابقات جهانی آمریکا با مسئولان وزارت ورزش داشتیم قرار شد مرادی در مسابقات جام فجر که در تهران برگزار می‌شود و مجوز انتخابی المپیک هم دارد وزنه بزند. البته در صحبتی که با مسئولان ارشد ورزش کشور داشتیم، بنا شد جام فجر به دلیل فراهم شدن زیرساخت‌ها به جهت میزبانی ایران نهم تا 13 خرداد برگزار شود. دومین رویدادی که مرادی باید در آن حضور پیدا کند نیز به فاصله چند روز در کلمبیاست، این مسابقات مربوط آمریکاست که قرار شد مرادی به صورت ویژه حضور داشته باشد و حتما باید وزنه بزند.

مرادی با اشاره به کسب سهمیه ایران در المپیک گفت: در المپیک ریو با ۵ سهمیه ای که به دست آوردیم شرکت می کنیم،نمی‌توانم بگویم در شرایط ایده ال هستیم، اما در مجموع وضعیت خوب است.

رئیس فدراسیون وزنه برداری درباره حضور بهداد سلیمی و تعداد مدال های طلای وزنه برداری ایران در المپیک آینده گفت: تمام تلاش ما حضور سلیمی در المپیک ریو خواهد بود ولی باید منتظر بهبودی بیشتر بهداد و نظر نهایی پزشکان باشیم. شانس مدال طلای بازی‌های المپیک برای وزنه برداری ایران یک تا دو طلا است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز