پرونده‌ای برای نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر؛

نیمه اول به رنگ سرخابی/ شگفتی در جنوب

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۲۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۵۱۰۳۰
نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال با قهرمانی تیم فوتبال استقلال خوزستان به پایان رسید.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، نیم فصل اول پانزدهمین دوره لیگ برتر با یک شگفتی بزرگ به پایان رسید. در حضور مدعیانی با ستاره های میلیاردی، استقلال خوزستان با تعدادی بازیکن ناشناخته و جوان توانست عنوان قهرمانی نیم فصل را به خود اختصاص دهد. استقلال خوزستان، با آمار فوق العاده نباختن ها و گل نخوردن هایش رکوردی جالب و عجیب را از خود به جا گذاشته است. هرچقدر که استقلال خوزستان شگفتی ساز ظاهر شد و آبروی فوتبال این شهر را حفظ کرد، فولاد و استقلال اهواز نبردی پایاپای برای قرار گرفتن در قعر جدول داشتند که در نهایت هم سر و ته لیگ رنگ جنوبی به خود گرفت. در ادامه به بررسی اتفاقات نیم فصل اول لیگ برتر می پردازیم.

*استقلال خوزستان؛ بهترین خط دفاعی تاریخ نیم فصل

SS.KH1

خوشبین ترین هواداران جنوبی فوتبال هم فکرش را نمی کردند که در پایان نیم فصل اول تیم آبی پوش شهرشان باشد که در رتبه اول جدول رده بندی قرار می گیرد. استقلال خوزستان تیمی است که هرگز برای قهرمانی بسته نشده و شاید در خوش بینانه ترین حالت به کسب سهمیه آسیایی هم فکر نمی کرد اما حالا این تیم قهرمان فوتبال ایران است و با آمار خارق العاده ای که از خود به جای گذاشته می تواند شانس اصلی قهرمانی هم باشد. استقلال خوزستان با رو کردن دروازه بانی به اسم فرناندو دخسوس معنی دیگری از دروازه بانی را ارایه داده است. این تیم به کمک دروازه بان استثنایی و سازمان دفاعی منسجمش فقط 4 گل در نیم فصل دریافت کرد. آماری که در تاریخ لیگ برتر بی نظیر است. در واقع استقلال خوزستان از نیمه اول دیدار با استقلال تهران دیگر گلی دریافت نکرد و اولین و آخرین شکست این تیم هم در هفته اول لیگ مقابل سپاهان رقم خورد. استقلال خوزستان که در تمام طول نیم فصل رقابت خود را برای گرفتن صدر با استقلال تهران ادامه داد در نهایت موفق شد رقیب همنامش را به زیر بکشد و برای نیم فصل بر قله فوتبال ایران بایستد.

*استقلال؛ استمرار در صدرنشینی

01081534

استقلالی که پرویز مظلومی بست، تیم امیدواری نبود. به قول سرمربی آبی ها این تیم از اول فقط به کسب سهمیه فکر می کرد و حالا قرار گرفتن در رتبه دوم جدول برای آبی ها خوشایند است. استقلال در فصل نقل و انتقالات تنها شاه مهره ای که جذب کرد، سیدمهدی رحمتی بود. حضور بازیکنان جوان در استقلال نشان می داد هدف این تیم قهرمانی نیست اما استقلالی که خیلی ها به آن امید نداشتند لیگ را خوب شروع کرد و از هفته چهارم که سپاهان را به زیر کشید، تا دو هفته پیش بر صدر تکیه زده بود. استقلال علیرغم همه بدبینی ها نتایج خوبی در نیم فصل گرفت و توانست با نایب قهرمانی نیم فصل خودش را به عنوان مدعی اصلی مطرح کند. آبی پوشان تهرانی در 6 بازی اخیر تنها 2 گل دریافت کرده اند و این نشان می دهد سازماندهی دفاعی آنها رو به پیشرفت است.  استقلال امسال استمرار فوق العاده ای در صدر جدول داشته و هرگز از بالانشینی کوتاه نیامده است. همین تداوم استقلال در صدرنشینی نشان می دهد تیم مظلومی به شخصیتی قابل اعتنا دست یافته است. آنچه در موفقیت امسال استقلال انکار ناشدنی است، نقش سیدمهدی رحمتی است. رحمتی علاوه بر درخشش درون دروازه استقلال و درآوردن بازیها برای این تیم در بیرون زمین هم نقشی تاثیرگذار دارد و به خوبی حاشیه های استقلال را جمع می کند. اغراق نیست که بگوییم تفاوت اصلی استقلال امسال و پارسال درون دروازه این تیم رقم خورده است. جایی که آبی ها نقطه اتکایی دارند که می دانند همیشه می توان روی او حساب کرد. استقلال که به نیمه نهایی جام حذفی رسیده حالا در لیگ هم مدعی است و باید دید شاگردان جوان مظلومی تا کجا به بالانشینی خود ادامه می دهند.

*پرسپولیس؛ صعودی رویایی

Taremi9

بدترین نتایج تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر در هفته های ابتدایی لیگ امسال رقم خورد. وقتی که اشتباهات سریالی داوری برای پرسپولیس توام شد با ضعیف ترین نمایش بازیکنان این تیم به ویژه در خط دفاع و دروازه، ضعیف ترین نتایج پرسپولیس رقم خورد و این تیم در دره شانزدهم لیگ هم قرار گرفت. قعرنشینی سرخپوشان در جدول، برای اولین بار در تاریخ این باشگاه رقم خورد و دست مایه کری خوانی های پرحاشیه برای هواداران رقیب شد. اتفاق تلخی که در مهر ماه برای کاپیتان پرسپولیس رخ داد اگرچه جامعه فوتبال و به ویژه قرمزها را به شدت متاثر کرد اما بعد از این حادثه تلخ پرسپولیس به طور عجیبی روند رو به رشد خود را آغاز کرد. انگار که مرگ تلخ هادی نوروزی باعث شده باشد قرمزها همدل شده باشند. شکست ناپذیری پرسپولیس در 9 هفته اخیر باعث شد این تیم صعودی رویایی از انتهای جدول به رتبه های بالاتر داشته باشد. قرار گرفتن پرسپولیس در رتبه چهارم جدول در انتهای نیم فصل اول برای هواداران تیم که روزهای بسیار سختی را سپری کرده بودند کم از قهرمانی نداشت و حالا قرمزها می دانند قهرمانی پایان فصل هم چندان دور از دسترس نیست. مهدی طارمی هم به رغم انتقاداتی که از او برای گل نزنی هایش می شد، در نهایت توانست به عنوان بهترین گلزن لیگ در نیم فصل اول انتخاب شود. این موفقیت هم برای پرسپولیسی ها خوشایند بود و آنها که جام حذفی را از دست داده اند با تمرکز بیشتری لیگ را ادامه خواهند داد.

*صبا؛ تیم دوست نداشتنی علی دایی

Daei4

صبا در شرایطی پا به لیگ برتر گذاشت که دیرتر از همه تیمها بسته شده بود. در فاصله یکی دو هفته مانده تا شروع لیگ برتر این باشگاه توسط نزدیکان دایی خریداری شد و آنها سرمربیگری صبا آن را به علی دایی سپردند. دایی هم در مدت یک هفته مانده به آغاز لیگ برتر با بازیکنان قدیمی و پا به سن گذاشته استقلال و پرسپولیس تیمش را بست و اگرچه در ابتدای لیگ نتایج خوبی نگرفت اما توانست در پایان نیم فصل تیمش را در رده پنجم جدول قرار دهد. صبا نتایجی فوق العاده در صباشهر گرفت و لقب قهرمان بازیهای خانگی در نیم فصل را به خود اختصاص داد. البته صبای علی دایی فوتبال زیبا و دوست داشتنی ارایه نمی دهد و سیاستش استفاده از ضدحملات است. فوتبال دفاعی تیم دایی دوست داشتنی نیست اما تیمش در رتبه ای ایستاده که بسیار قابل احترام است.

*تراکتورسازی؛ ناامید کننده مثل پرشورها

TRX(Sad)1

وقتی تراکتور نتوانست قهرمانی فصل گذشته را از آن خود کند، همه فکر می کردیم این تیم لیگ پانزدهم را طوفانی آغاز کند. تراکتور که با استفاده از امتیاز استفاده از بازیکنان سرباز، بهترین ها را به خدمت گرفت و بازیکنان فصل پیش خود را هم حفظ کرد، بسیار ناامید کننده ظاهر شد. تراکتوری ها در نیم فصل اول فقط 5 برد به دست آوردند و آنقدر نتایجشان دور از انتظار بود که حضور تماشاگران این تیم در ورزشگاه هم ریزش کرد. تیم محبوب تبریز نتوانست انتظارات را در نیم فصل اول برآورده کند و در نهایت در رده هفتم جدول قرار گرفت. مسئولان تراکتور اگرچه خیلی سعی کردند تونی اولیویرا را حفظ کنند اما در فاصله دو هفته مانده تا پایان نیم فصل شرایط جوری رقم خورد که امیر قلعه نویی بعد از 3 سال به تبریز برگشت. حالا قلعه نویی در آزمونی سخت و دشوار در نیمه نهایی جام حذفی باید مقابل استقلال بایستد. دیداری که در صورت پیروزی تراکتور در آن می تواند آتشی کنان بزرگ هواداران تبریزی با امیر پاشای سابق باشد.

*سپاهان؛ بحرانی به نام نویدکیا

NavidKia5

سپاهان بعد از قهرمانی دراماتیک در فصل گذشته، کادر فنی و بازیکنانش را حفظ کرد. تنها بازیکنان معروفی که به جمع زردپوشان پیوستند حبیب گردانی و پادوانی بودند که نفر دوم به دلیل مشکلات رضایت نامه اش به همراه پریرای برزیلی نتوانستند برای سپاهان بازی کنند. سپاهان از ابتدای فصل با درخشش احسان حاج صفی توانست صدرنشین بلامنازع لیگ باشد اما رفتن حاج صفی همان و سقوط سپاهان همان. سپاهان بدون حاج صفی 6 هفته نبرد و این بهترین فرصت برای استقلال بود که صدرنشینی را از چنگ سپاهان دربیاورد. در واقع بحران اصلی برای سپاهان از وقتی آغاز شد که محرم نویدکیا از تمرینات این تیم قهر کرد. از آن موقع سپاهان درگیر حاشیه های زیادی شد و آرامش از فرکی و تیمش گرفته شد. حاشیه ها آنقدر اطراف سپاهان زیاد شد که فرکی دیگر نتوانست تیمش را اداره کند. مسایل حاشیه ای باعث سقوط آزاد سپاهان در جدول شد و حتی آمدن استیماچ هم نتوانست سپاهان را نجات دهد. در نهایت سپاهان در رتبه ای بهتر از هشتم در جدول قرار نگرفت و بعید است در نیم فصل دوم هم شرایط این تیم بهبود پیدا کند.

*نفت تهران؛ سقوط آزاد!

Naft(Sad)4

نایب قهرمان دوگانه فصل گذشته در لیگ امسال سقوط آزاد داشت. علیرضا منصوریان و نفت، فصل نقل و انتقالات پرالتهابی را سپری کردند. منصوریان از استقلال پیشنهاد داشت و خیلی هم دلش می خواست روی نیمکت تیم محبوبش بنشیند اما با نفت قرارداد داشت و باشگاه با جدایی او مخالفت کرد. باشگاه نفت به تمام شرایط مورد نظر منصوریان تن داد و بازیکنانی مثل صادقیان و سانتوس و سیدجلال حسینی را جذب کرد. پیش بینی می شد نفت تقویت شده، فصل بسیار خوبی را پیش رو داشته باشد اما حذف از جام باشگاههای آسیا سرآغاز نتایج بد نفت شد و این تیم در مقطع زیادی از نیم فصل دوم در انتهای جدول حضور داشت. شاید اگر مدیران نفت آنقدر به ماندن منصوریان اصرار نمی کردند و سرمربی دیگری را جانشین او می کردند تیمشان الان در شرایط بهتری بود. به نظر می رسد منصوریان تمرکز فصل گذشته را برای نشستن روی نیمکت نفت ندارد و دلش برای نیمکت آبی بیشتر می تپد.

*فولاد؛ بحران به رنگ قرمز

Foulad1

تیم پنجم فصل گذشته نتوانست نتایج خوبی در نیم فصل اول بگیرد. دراگان اسکوچیچ که کارنامه خوبی در ملوان و فولاد داشت، با از دست دادن مهره های کلیدی اش به دلیل خدمت سربازی دستش در پوست گردو ماند. فولاد از ابتدای فصل روند ناامید کننده ای را آغاز کرد و در بحران فرو رفت. بارها بحث برکناری اسکوچیچ هم مطرح شد اما از آنجایی که اخراج او هزینه زیادی برای باشگاه دارد مدیران فولاد نتوانستند ریسک کنند. خود اسکوچیچ هم تمایلی به استعفا نداشت و حالا فولاد در رده چهاردهم جدول قرار دارد و بعید است که بتواند جایگاهش را تغییر دهد.

*استقلال اهواز؛ فانوس به دستی از لیگ 2!

SS.A1

استقلال اهواز مورد عجیب فوتبال ایران است. تیمی که به صورت مستقیم از لیگ دسته دوم به لیگ برتر آمد. استقلال اهواز با تیمی پا به سن گذاشته و بازیکنانی درجه چندم پا به لیگ برتر گذاشت. تیمی که کاملا مطابق انتظار نتیجه گرفت و از همان ابتدای فصل به انتهای جدول چسبید و تعویض پیاپی مربیان نیز نتاونست درد این تیم را درمان کند. محمود یاوری قبل از شروع لیگ انگار که می دانست قرار است چه بلایی سر این تیم بیاید، استعفا داد و استقلال لیگ را با سیاوش بختیاری زاده شروع کرد. آنقدر نتایج ناامید کننده بود که بختیاری زاده برکنار و علی حنطه جانشین او شد. حنطه هم نتایجی به دست نیاورد که تیمش را از انتهای جدول دور کند. در واقع استقلال اهواز از ابتدای لیگ فانوس به دست بود و فانوس به دست هم باقی ماند. تیمی که تنها با یک پیروزی و تفاضل گل 28- به تنهایی در رده شانزدهم جدول جا خوش کرده و بعید است که جایش را به تیمی دیگر بدهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز