احمد ناطق نوری در برنا:

زندگی‌ام را مدیون بوکس هستم/ رهبر انقلاب مهر تأیید به بوکس زدند

۱۳۹۴/۱۰/۰۱ - ۲۳:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۵۱۸۱۶
پیشکسوت بوکس ایران گفت: در صحبت هایی که با مقام معظم رهبری انجام شد ایشان فرمودند اگر این رشته خطر جانی نداشته باشد انجام دادن آن بلامانع می باشد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، برای ایرانی ها بوکس با نام محمدعلی کلی بر سر زبان ها افتاد. اسطوره بزرگ این رشته که مسابقاتش با جو فریزر نامدار یکی از نبردهای کلاسیک تاریخ این ورزش بود و مردم ایران را وادار می کرد تا پاسی از شب بیدار بمانند تا نبردهای دوگانه جذاب کلی و فریزر را ببینند. بعد از انقلاب و تعطیلی تقریبا یک دهه ای بوکس اما ماجرا عوض شده و این احمد ناطق نوری رئیس دیرپای این رشته بوده که نامش با بوکس برای مردم ایران عجین شده. ناطق نوری در اوایل دهه 40 به رشته بوکس روی آورد و با توجه به استعدادی که داشت خیلی زود توانست اسم خود را سر زبان ها بیاندازد. او نه تنها یک فرد ورزشی بلکه به عنوان کسی که در زمان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی یکی از چهره های شاخص سیاسی نیز بوده است.  احمد ناطق نوری با زحمات فراوان توانست فدراسیون بوکس را از سال 1368 احیا کند و با توجه به نبود امکانات بوکس را در ایران زنده کرد. ناطق نوری در گفتگو با خبرگزاری برنا از بوکس و روزهای پر فراز و نشیب آن گرفت.

*از شرایط و حال و روز فدراسیون بوکس برای ما بگویید؟

امسال سال جدیدی برای بوکس کشور بود. با برنامه هایی که امسال تدوین کردیم اولویت اصلی خود را برای رده های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان گذاشتیم که بتوانیم برای تیم بزرگسالان پشتوانه سازی خوبی داشته باشیم. با توجه به مشکلات مالی که داشتیم لیگ نونهالان را راه اندازی کردیم و برای شروع این لیگ از تهران آغاز شد و رفته رفته به اکثر مراکز استان ها نیز انتقال خواهد یافت. کارشناسانی را در این خصوص گذاشته ایم که به مدارس می روند و استعدادهایی را که در این رشته وجود دارد شناسایی میکنند و اسامی آنها را به لیگ معرفی می کنند. در نوجوانان نیز حرکت های خوبی صورت گرفته و با توجه به استعدادهای نابی که در ایران داریم علاقه مندان زیادی به این رشته رو می آورند. به تازگی سومین اردوی تیم ملی نوجوانان را پشت سر گذاشتیم. تعداد زیادی را به اردوها معرفی می کنیم که بتوانیم بهترین ها را مشخص کنیم.

 

*علت اینکه در اوایل انقلاب نسب به رشته بوکس بی توجهی صورت می گرفت چه چیزی بود؟

متأسفانه با توجه به علاقه مندان زیاد این رشته رزمی فدراسیون بوکس بعد از انقلاب مورد بی مهری زیادی قرار گرفته است. خیلی از دوستان از نظر شرعیات ورزش بوکس را مورد نقد قرار داده اند که همین امر باعث شد ما نتوانیم این رشته را همچون رشته های رزمی دیگر به مردم بشناسانیم و افتخارات جهانی خود را نشان دهیم. در صحبت هایی که در اوایل انقلاب با مرحوم آیت الله اراکی انجام شد ایشان به طور قاطع فرمودند که ورزش بوکس هیچ گونه مشکل شرعی ندارد چون طرفی که با شما مبارزه می کند با علم بر اینکه ممکن است مصدوم شد پا به مسابقه گذاشته است. همچنین در صحبت هایی که با مقام معظم رهبری نیز انجام شد ایشان فرمودند اگر این رشته خطر جانی نداشته باشد انجام دادن آن بلامانع می باشد.

 

*شما از معدود روسای فدراسیونی هستید که در رشته تخصصی خود فعالیت می کنید و بارها شنیده ایم که از دین خود به بوکس گفته اید...

بله، من به بوکس مدیونم. این را همه جا گفته ام و اگر در این سن هنوز برای بوکس فعالیت و تلاش می کنم، به دلیل همین دین است. در زمان قبل از انقلاب و تظاهرات سال 42 مردم با نیروهای شاهنشاهی درگیر شده بودند و افرادی که شهیدان را روی دوش خود حمل می کردند مورد ضرب و شتم سربازان گارد شاهنشاهی قرار می گرفتند و با توجه به اینکه من نیز همراه افراد زیادی در تظاهرات شرکت کرده بودم ناچار به درگیری با آنها شدیم. خوشبختانه آن موقع در دوره اوج ورزشی خود قرار داشتم و توانستم چند سرباز را با مشت بزنم و جان خود و چند نفر دیگر را نجات دهم و می توانم بگویم که من جانم مدیون بوکس هستم. به هیمن دلیل است که عمر خود را به پای بوکس گذاشته ام. در 24 سالی که در خدمت فدراسیون بوکس هستم تابحال یک ریال هم حقوق دریافت نکرده ام و با وجود اینکه هیئت رئیسه تابحال در چندین مرتبه برای من حقوق تعیین کرده اند ولی من هیچ حقوقی را نگرفته ام که نشان دهم حضور من فقط برای خدمت و کمک به بوکس ایران است.

 

*با توجه به مخالفت هایی که با ورزش بوکس می شد، چگونه موفق شدید فدراسیون بوکس را راه اندازی کنید؟

بعد از انقلاب که به دلایلی بوکس تعطیل شد آقای غفوری فرد که آن موقع رئیس سازمان تربیت بدنی بود تمام بزرگان و پیشکسوتان رشته بوکس را به هتل هویزه دعوت کرد و از من خواست به دلیل اینکه نماینده مجلس شورای اسلامی هستم و می توانم از موقعیتم برای کمک به این رشته استفاده کنم پست ریاست فدراسیون بوکس را قبول کنم و با توجه به شرایط من قبول کردم و 24 سال است که عهده دار این فدراسیون می باشم. در زمان بعد از انقلاب در چند سالی که که فدراسیون بوکس تحریم بود تمام کالاها و وسایل فدراسیون بوکس و تمام هیئت های استان ها غارت شد و زحمت زیادی کشدیم تا بتوانیم یکسری از وسایل را پس بگیریم و هیئت ها را تجهیز کنیم.

 

*علت مخالفت برخی با ورزش بوکس چیست؟

نسبت به بوکس تنگ نظری های زیادی وجود دارد و کسانی که هیچ اطلاعی از این رشته ندارند همیشه به عنوان کارشناس اظهار نظر می کنند. در صورتی که خیلی از ورزش های رزمی خطراتش از بوکس بیشتر است ولی برای پخش تلویزیونی آنها مانعی وجود ندارد. ما در این چند سال گذشته تابحال هیچ مصدومی در رشته بوکس نداشته ایم که منجر به قطع عضو و جراحت های شدید و یا مرگ منجر شده باشد. و این در حالی است که رشته ای مانند فوتبال تابحال چند مرگ و قطع عضو صورت گرفته است. از ابتدای شروع کار این رشته ورزشی در ایران که خود ما نیز حضور داشتیم همیشه قشرهای روشن فکر به این رشته روی می آوردند و مورد استقبال زیاد قرار می گرفت. همانطور که الان استعدادهای زیادی داریم که در حال شناسایی آنها هستیم.

 

*در حال حاضر در فدراسیون بوکس با چه مشکلاتی روبرو هستید و علت آن چیست؟

بودجه ای که در اختیار فدراسیون بوکس قرار می گیرد بسیار محدود است و نمی توانیم هزینه زیادی برای ورزشکاران و هیئت ها خرج کنیم ولی با همین پولی هم که در اختیار ما می گذارند تمام رده های سنی را پوشش می دهیم. تمام سعی و تلاش ما این است که از افرادی که دارای وضعیت مالی خوبی هستند در کار اجرایی فدراسیون و هیئت رئیسه استفاده کنیم که بتوانیم هزینه های زیادی که برای خرید وسایل و لباس و دستکش برای ملی پوشان خود می کنیم فراهم شود. در هر استانی که مسابقه ای برگزار می شود ما 25 میلیون تومان پول به هیئت پرداخت می کنیم و یک رینگ در اختیار آنها قرار می دهیم.

رئیس فدراسیون بوکس در خبرگزاری برنا

*یکی از مشکلات کلیشه ای بوکس، مشکلات مالی است که این رشته در تنگنا قرار داده. آیا نمی توان این مشکل را با راهکارهای اقتصادی مثل جذب اسپانسر مرتفع و یا حتی کمرنگ کرد؟

به دلیل اینکه ما نتوانسته ایم در این چند سال تلویزیون را در اختیار داشته باشیم به سختی می توانیم برای تیم اسپانسر مهیا کنیم و همین امر باعث شده که فدراسیون بوکس در این مدت پیشرفت چشمگیری نداشته باشد. سال های زیادی را تلاش کردیم که بتوانیم بوکس را در اذهان مردم جا بیاندازیم.

 

*چرا زمانی که در مجلس حضور داشتید از رابطه خود استفاده نکردید که بتوانید دیدگاه به بوکس را تغییر بدهید و پخش تلویزیونی بگیرید؟

در زمانی که در مجلس حضور داشتم بارها نامه ای را تهیه کردم و از دوستان مجلسی خواهش کردم که با حمایت خود باعث شوند که تصمیماتی در خصوص تغییر رویه ای که برای بوکس در نظر گرفته بودند بشوند و دلالیل خیلی زیادی نیز برای آنها می آوردم که بوکس هیچ گونه خطر جانی برای کسی ندارد و از لحاظ دینی و فقهی نیز مشکلی ندارد. ولی متأسفانه با تمام دلایل و منطقی که برای آنها می آوردم آنها می ترسیدند که در این موضوع وارد شوند و هیچ گاه من را حمایت نکردند.

 

*برای بهتر شدن وضعیت مالی فدراسیون برنامه ای را در دست دارید؟

سعی داریم از مدیر کارخانه ها و موسسات خصوصی در هیئت رئیسه استفاده بکنیم که بتوانیم از لحاظ مالی مشکلات فدراسیون را مرتفع کنیم و سرمایه آوری انجام دهیم.

 

*شما همیشه به جذب حداکثری در بوکس اعتقاد داشتید. حتی مدتی انوشیروان نوریان بوکسور سنگین وزن ایرانی مقیم استرالیا را به تیم ملی دعوت کردید؟

نوریان یکی از ورزشکاران خوب ما بود که متأسفانه آن را از دست دادیم و برای تیم استرالیا مشت می زد. او مدتی به ایران آمد و قصد داشتیم از حضورش استفاده کنیم، اما دوباره به استرالیا رفت.

 

*یکی از ایراداتی که همیشه به شما و فدراسیون بوکس می گیرند این است که در بدنه فدراسیون از افراد جوان استفاده نمی کنید؟

ما در یکی دو سال گذشته نیروهای جوان زیادی را به فدراسیون اضافه کرده ایم مثل آقای دکتر قاسمی که مسئول کمیته آموزش ما هستند. ولی در کنار نیروهای جوان باید از نیروهای باتجربه نیز استفاده کرد چون نیروی جوانی به تنهایی به کار نمی آید. ما در کمیته داوران کسی را نداریم که در اندازه آقای اردلان باشد و بتواند جایگزین ایشان شود. اکثر پیشکسوت های ما به دلیل اینکه بازنشسته هستند یا پولی دریافت نمی کنند و یا اگر هم دریافت کنند مبلغ خیلی کمی است.

 

*برنامه ای برای استفاده از قهرمانان ملی در کارهای اجرایی فدراسیون دارید؟

در برنامه ای که در چند سال اخیر در دست گرفته ایم از ملی پوشان خوب و قهرمانان ارزنده کشور در کارهای اجرایی بهره می گیریم. به طور مثال آقای مظاهری قرار است که به عنوان مربی در اختیار تیم ملی باشد.

 

*شما همیشه به استفاده از دانش خارجی اعتقاد داشته اید و تاکید کرده اید که باید از مربی درجه یک برای تیم ملی بوکس استفاده شود اما در این زمینه همیشه با چالش جدی روبرو بوده ایم؟

من به مربی خارجی اعتقاد زیادی دارم ولی متأسفانه وقتی بحث آوردن مربی خارجی می شود تعدادی از مربیان و کارشناسان داخلی به مخالفت می پردازند. ما در ایران شاهد حضور مربی خوبی مانند ساگارو بوده ایم که توانسته آموزش های خیلی زیادی را به مربیان و بازیکنان ما بدهد.

 

*با توجه به اینکه تیم ملی بزرگسالان در حال حاضر سرمربی ندارد با توجه به رقابت های انتخابی المپیک و نزدیک بودن المپیک ریو با همین رویه ادامه خواهید داد؟

در تصمیم گیری که انجام دادیم قرار براین شد که دیگر برای تیم ملی سرمربی نذاریم و تیم ملی با مربی هدایت شود. با بحث هایی که در خصوص انتخاب سرمربی ایجاد شد این تصمیم را اتخاذ کردیم و آقای احدی به عنوان مربی حرفه ای و آقای استکی به عنوان مربی آماتورها مشغول به کار هستند. با توجه به اینکه تیم ملی ما به دو گروه حرفه ای و آماتور تبدیل شده، متأسفانه بین آنها یک رقابت بد ایجاد شده که قصد داریم بین آنها اتحاد ایجاد کنیم و هر دو تیم باید یکی شوند که آماتورها وقتی با حرفه ای ها کار می کنند می توانند زودتر وارد دنیای حرفه ای شوند. ما جوان های خیلی خوبی را داریم که در آینده بیشتر از آنها خواهید شنید.

 

*بوکس یکی از رشته های پرچمدار ایران در المپیک بوده که اغلب اوقات در المپیک حضور داشته. به نظر شما با توجه به شرایط تیم ملی می توانیم برای المپیک ریو سهمیه ای بگیریم؟

خوشبختانه برنامه های خوبی و اردوهای زیادی برای ملی پوشان تدارک دیدیم که بتوانیم بهترین استفاده را ملی پوشان ببرند و تیم در شرایط خوبی قرار دارد و همانطور که قبلا هم گفتم اگر بوکس ایران 4 یا 5 سهمیه را نتواند بگیرد از سمت خود استعفا خواهم داد.

 

رئیس فدراسیون بوکس در خبرگزاری برنا

*عملکرد احسان روزبهانی در تمرینات چگونه است و به نظر شما می تواند در المپیک ریو مدال آور باشد؟

روزبهانی یکی از سرمایه های ملی ماست که تابحال افتخارآفرینی های زیادی کرده و از توانمندی بالایی برخوردار است. تنها عیبی که می توان از او گرفت و خود من نیز بارها به او تذکر داده ام دست راستش است که متأسفانه همیشه پایین می گیرد و در مبارزه هایی که نتیجه را واگذار کرده همیشه از این ناحیه بوده است و در نبرد آخرش با بوکسور فرانسوی به خاطر همین موضوع باخت. به یاری خدا با تلاش هایی که احسان می کند و تمرین های منظمی که دارد یکی از مدال گیران ما در المپیک خواهد بود. روزبهانی حقوق بگیر فدراسیون جهانی است و قاعدتا از مبلغی که دریافت می کند باید 30 درصد را به ایران بدهد ولی ما هیچ گونه هزینه ای را تابحال از او دریافت نکرده ایم. در چندین مرحله مبالغی را به عنوان پاداش به او داده ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز