کیکاووس سعیدی در خبرگزاری برنا:

استفاده از مربیان خارجی مقطعی است/ سیاست فدراسیون عمومی کردن گلف نیست

۱۳۹۴/۱۰/۲۵ - ۰۰:۲۷:۲۳
کد خبر: ۳۵۹۴۰۹
استفاده از مربیان خارجی مقطعی است/ سیاست فدراسیون عمومی کردن گلف نیست
رئیس فدراسیون گلف گفت: یکی از راه های زودبازده برای پیشبرد ورزش گلف احداث مینی گلف در پارک ها است که قصد داریم با شهرداری آن را انجام دهیم.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، بازی گلف یکی از پرطرفدارترین بازی‌های دنیا به حساب می‌آید. این بازی در عین سادگی یکی از مشکل‌ترین بازی‌های دنیا است. در خصوص ورزش گلف ذهنیتی که در جامعه وجود دارد این است که این رشته فقط به یک عده خاص تعلق دارد و مردم عوام نمی توانند سراغ این رشته بروند. گلف از دید اکثر مردم یک رشته باکلاس و با پرستیژ است که برای انجام دادن آن، شرایط خاص خودش را می طلبد.

کیکاووس سعیدی رئیس فدراسیون گلف با حضور در خبرگزاری برنا درباره این رشته مشکلات و افق های آن صحبت کرد.

*تفکری که در جامعه وجود دارد این است که ورزش گلف مختص به انسان های مرفه و بی دغدغه است. شما برای نقض این مطلب در افکار جامعه چه کار کرده اید؟

هر ورزشی از الگوهای بین المللی خودش تبعیت می کند. برداشت ذهنی که مردم از ورزش گلف دارند همان تصویری است که در فیلم ها مشاهده کرده اند و این که گلف متعلق به یک طبقه خاص است. ولی باید اذعان کنم که اینطور نیست و اکثر کسانی که در کشور به این ورزش روی آورده اند از طبقه متوسط جامعه هستند.

*قدمت ورزشی گلف در ایران به چه زمانی برمی گردد؟

ورزش گلف نزدیک به صد سال است که در ایران قدمت دارد و از لحاظ حرفه ای اگر بخواهیم در نظر بگیریم 22 سال است که این رشته صاحب فدراسیون شده است.

*وضعیت فدراسیون گلف در ایران به چه صورت است و چه کارهایی انجام داده است؟

به خاطر فقری که در ورزش داریم متاسفانه ورزش گلف شامل محدودیت ها و بی مهری های زیادی بوده و نتوانسته که رشد کند. ما به دلیل کمبود بودجه و امکانات در این مدت فقط توانسته ایم به صورت گلخانه ای کار کنیم. البته از زمانی که این رشته ورزشی وارد المپیک شده، مقداری شرایط بهتر شده و دید بهتری به این رشته دارند و این قضیه در کل جهان نیز صدق می کند. در 22 استان توانسته ایم هیات بزنیم و فعالیت داشته باشیم. تمام ادوات و وسایلی که در اختیار ورزشکاران گلف در شهرستان ها قرار می گیرد همگی به صورت رایگان می باشد. و در تهران و در مجموعه ورزشی انقلاب از علاقمندان ورودی گرفته می شود که آن هم به خاطر شرایط خاص این ورزشگاه است که اگر بخواهیم با کشور همسایه ای مانند ترکیه مقایسه کنیم خیلی کمتر هزینه دریافت می کنیم.

*علاقمندان به این رشته باید چه شرایطی را داشته باشند؟

نمی توانیم بگوییم که ورزش گلف خیلی ورزش گران و پر هزینه ای است چون رشته های دیگری نیز وجود دارد که از گلف پرهزینه تر می باشد. ولی باید قبول کنیم که گلف متقاضیان خاص خودش را دارد و رشته همگانی نیست. سیاست فدراسیون نیز در قبال این قضیه عمومی سازی شدن این رشته نیست چون نمی خواهیم شعاری حرف بزنیم. امکاناتی که در اختیار فدراسیون قرار دارد فقط برای قشر خاصی می باشد. اول باید زیرساخت ها را آماده کنیم بعد به فکر جذب علاقمندان این رشته باشیم.

*برای درست شدن زیر ساخت ها در این رشته چه اقداماتی انجام می دهید؟

طرح هایی را با کمک کارشناسان اهل فن در دست اقدام داریم. یکی از طرح های ما این است که بتوانیم این رشته را به یک رشته دانشگاهی تبدیل کنیم و در دانشگاه هایی که ظرفیت دارند زمین هایی جهت تمرین و یادگیری دانشجویان احداث کنیم یکی دیگر از طرح های ما این است که در تمامی استان ها اقدام به احداث زمین تمرینی کنیم. چون در اکثر مراکز استان های ما زمین های زیادی است که قابلیت این کار را دارد و با کمک شهرداری می توان به این مهم دست یافت. این طرح در 2 هکتار زمین انجام خواهد شد.

یکی دیگر از طرح هایی که خیلی زودبازده تر از طرح های قبلی می باشد راه اندازی مینی گلف در سطح پارک هاست که خیلی جای کمتری می خواهد و با کمک شهرداری این طرح را زود به بهره برداری می رسانیم.

*استقبال بانوان از این رشته در کشور چه طور بوده و برای ورود آنها محدودیتی وجود دارد؟

خوشبختانه در بین بانوان نیز شور و شوق خوبی در این رشته وجود دارد. بانوان ما به خاطر شرایط این رشته هیچگونه محدودیتی از لحاظ حجاب اسلامی ندارند و به راحتی می توانند در رقابت های آسیایی و بین المللی شرکت کنند. گلف نباید به یک قشر خاصی تعلق داشته باشد.

*اهداف آتی این فدراسیون برای پیشبرد این رشته چیست؟

یکی از هدف های بزرگ ما این است که بتوانیم در رقابت های جهانی و المپیک شرکت کنیم که با استعدادهایی که در کشور وجود دارد اگر بها داده شود می توانیم به این امر دست پیدا کنیم. اگر علمی کار کنیم این امر دور از دسترس نیست. باید در استان بومی سازی شود و امکانات در اختیار کسانی که علاقه و استعداد این رشته را دارند قرار بگیرد.

کیکاووس سعیدی رئیس فدراسیون گلف

*حمایت وزارت ورزش از این رشته و فدراسیون چگونه بوده است؟

در تمام دنیا مدارس ورزش تاسیس می شود و دولت فقط نقش نظارتی دارد. ما نیز باید ورزش را در کشور به همین سمت ببریم و از وابستگی دولت خارج شویم. فدراسیون های ما باید سعی کنند که جذب اسپانسر کنند. مدارس حرفه ای ورزش باید راه اندازی شود و نیز باید به سمت خصوصی سازی برود.

*برای خارج شدن رشته گلف از این وضعیت و محدودیت، باید چکار کرد؟

اولین و بهترین راه این است که گلف از این حالت گلخانه ای خارج شود و زیرساخت ها را تقویت کنیم که علاقمندان بیشتری بتوانند استعدادشان را نشان دهند. شاخص ترین امکانات و نیاز این رشته زمین می باشد که باید فراهم کنیم.

*برای پیشبرد اهداف فدراسیون گلف استفاده از مربیان خارجی نیز ضروری می باشد؟

در گذشته نیز از مربیان خارجی برای آموزش و هدایت تیم استفاده شده است و قطعاً ما نیز استفاده خواهیم کرد. ولی این امر به طور همیشگی نیست چون دستمزد مربیان خارجی گلف بسیار گران می باشد و ما فقط مجبوریم که مقطعی از این مربیان استفاده کنیم. دانش مربیان ما کم است و باید آموزش داده شوند. در توافق ها با فدراسیون آسیایی قرار بر این گذاشتیم که یک مربی آقا و یک مربی خانم برای هدایت و آموزش به کشور بیایند.

*رقابت های گلف به چه صورت انجام می گیرد؟

رقابت های گلف در دو بخش حرفه ای و آماتور انجام می شود. رقابت های حرفه ای به خاطر جذابیت بیشتری که دارد علاقمندان زیادی از آن استقبال می کنند و رقابت های آماتور به خاطر سطح پایینش استقبال از آن صورت نمی گیرد. تهران، خوزستان، لرستان و اصفهان چهار استان ما هستند که قرار دادیم رقابت های اوپن را در این استان ها برگزار کنیم.

*آینده گلف را در ایران را چگونه می بینید؟

می خواهیم به صورت مستمر در رقابت های آسیایی حضور داشته باشیم. نگاه مان این است که با منابع غیر فدراسیون و جذب اسپانسر و باشگاه ها در تمامی رقابت های آسیایی شرکت داشته باشید و در حد امکان و توانمان در مسابقات بین المللی نیز حضور داشته باشیم. گلف بازان ما اگر بیشتر در رقابت های برون مرزی شرکت کنند می توانند از زمین های خوب و استاندارد بهره ببرند.

چند بازیکن از خارج از کشور، به تیم ملی ما اضافه شده اند که هم باعث می شوند در یادگیری و آموزش بازیکنان داخلی تاثیر داشته باشند و هم می توانیم در رقابت های مکزیک که سال آینده برگزار می شود نتایج بهتری بگیریم.

*جایگاه گلف ایران در مجامع بین المللی چگونه است؟

خوشبختانه سیر صعودی را در این مدت اخیر داشته ایم و توانسته ایم که دو کرسی بین المللی را کسب کنیم که قطعاً نشان می دهد جایگاه نسبتاً خوبی را داریم. جهت گیری  ما این است که به سمت کسب سهمیه المپیک برویم که اگر این اتفاق بیفتد جایگاه ایران بهتر هم خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز