قرار است شهرداری در بازسازی شیرودی و آزادی به ما کمک کند

دکتر گودرزی: فقط ۱۵ درصد مردم در ایران ورزش می‌کنند/ چاقی و سکته از عوارض ورزش نکردن است

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۰۹:۲۱:۰۴
کد خبر: ۳۶۰۱۲۱
دکتر گودرزی: فقط ۱۵ درصد  مردم در ایران ورزش می‌کنند/ چاقی و سکته از عوارض ورزش نکردن است
وزیر ورزش و جوانان در جلسه علنی شورای شهر گفت: آمار ورزش های جمعی و همگانی در ایران با دیگر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، دکتر محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در دویست و بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران حضور یافت.

وزیر ورزش و جوانان در جلسه علنی در دویست و بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، با انتقاد از وضعیت سرانه ورزش در تهران به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر ایران گفت:  سرانه ورزشی شهر تهران ٤٣ سانتی متر است و از حداقل استاندارد ٥٧ سانتی متر کسری دارد. در حقیقت سرانه فضای ورزشی تهران از نصف حداقل نیز کمتر است. بر اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود سرانه فضاهای ورزشی به یک متر افزایش یابد که به دلیل محدودیت ها این امر محقق نشد و در پایان برنامه پنجم توسعه تنها توانستیم بیش از 70 سانتی متر سرانه ورزشی تامین کنیم.

وی افزود: با اتمام 89 پروژه‌ای که در دست اقدام قرار دارد، 20 سانتی‌متر به سرانه ورزشی افزوده خواهد شد. این در حالی است که شهرداری سهم 16 درصدی، بخش خصوصی سهم 15 درصدی و وزارتخانه سهم 26 درصدی در توسعه سرانه‌های ورزشی را برعهده دارد.

گودرزی تصریح کرد: سرانه ورزشی در شمیران تهران بیش از حوزه‌های دیگر است و شمال شرقی تهران با در اختیار داشتن 9 درصد سرانه ورزشی کمترین سرانه ورزشی را داراست. همچنین 36 درصد اماکن ورزشی در تهران ویژه بانوان و سایر آنها متعلق به آقایان است.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: برخی روستاها با 15 خانوار، سالنی بزرگ و مجهز برای ورزش در اختیار دارند که استفاده کنندگان آن تعداد کمی هستند، علی‌رغم اینکه معتقدیم نقاط کم برخوردار باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرند اما فراموش کردن شهری مانند تهران در این زمینه غیرقابل گذشت است.

گودرزی بالاترین سرانه فضای ورزشی در کشور را دو متر و متعلق به استان کهکیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه محدودیت مالی در دولت موجب فعال شدن سایر منابع از جمله بخش خصوصی و خیرین شده است اظهار کرد: امیدواریم در استان تهران نیز بخش خصوصی و خیران برای توسعه فضاهای ورزشی فعال شود.

وی درباره وضعیت ورزش به ویژه ورزش همگانی در تهران گفت: برهمین اساس آمار ورزش های جمعی و همگانی در ایران با دیگر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست. 63 درصد مردم استرالیا، 56 درصد مرم آمریکا و 72 درصد مردم ژاپن به ورزش می‌پردازند در حالی که این رقم در خوشبینانه‌ترین حالت در کشور ما 20 درصد است. حدود 15 درصد مردم ایران یک یا دو روز و 11 درصد نیز سه روز در هفته فعالیت های ورزشی و نرمشی (ورزش همگانی) انجام می دهند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برنامه های محوری این وزارتخانه در زمینه توسعه ورزش همگانی گفت: طی دوسال گذشته درصد مشارکت عمومی مردم در ورزش همگانی و فعالیت های بدنی به 15 درصد افزایش یافته که این رقم تا سال 96 به 35 درصد خواهد رسید.

دکتر گودرزی با بیان اینکه ورزش باعث افزایش طول عمر و امید به زندگی می‌شود، اظهار داشت: میانگین طول عمر در ایران 73 سال است که در صورت چاق بودن افراد 3 سال از میانگین سن خود کاسته می‌شود. متاسفانه چاقی به‌ویژه میان دختران افزایش فوق‌العاده‌ای داشته است. 80 درصد علت مرگ و میر در کشورمان سکته است در حالی که با ورزش کردن 27 تا 40 درصد از سکته‌های مغزی کاسته خواهد شد.

گودرزی با اشاره به اینکه ایران رتبه 27 در ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد در حالی که کشوری مانند ژاپن دارای رتبه 190 است، گفت: در کشور 51 فدراسیون و 205 رشته ورزشی ثبت شده وجود دارد و همچنین 2 میلیون و 770 هزار نفر به ورزش قهرمانی می‌پردازند. تعداد ورزشکاران سازمان یافته از سال 92 تا 93 رشد 10 درصدی و از سال 93 تاکنون رشد 8 درصدی داشته است که اگر این روند ادامه پیدا کند تا سال 96 شاهد رشد 35 درصدی خواهیم بود.

وی با در ادامه به بازسازی و احداث مجموعه های ورزشی بزرگ در تهران اشاره کرد و گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته با شهرداری تهران قرار است بهسازی ورزشگاه شیرودی انجام و امکانات تجاری ورزشی برای آن ایجاد شود. برای مسقف کردن استادیوم آزادی نیز با قالیباف شهردار تهران مذاکراتی داشتیم اما در عمل اتفاقی رخ نداد امیدواریم شورای شهر بتواند در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهد.

گودرزی همچنین گفت: دولت استادیوم 40 هزار نفری در ضلع شمال غرب استادیوم آزادی کلنگ زد اما کار به دلیل نبود منابع در همان 15 درصد  پیشرفت صورت گرفته متوقف شد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز