دوومیدانی ایران تا امروز ۱۰ سهمیه گرفته است

هادی زاده: به دنبال سهمیه و مدال های بیشتر در ریو هستیم

۱۳۹۴/۱۱/۲۸ - ۱۰:۲۴:۵۸
کد خبر: ۳۷۴۴۶۴
مسابقات دوومیدانی بازی‌های پارالمپیک برزیل در حالی برگزار می شود که برخی از کلاس‌ها و ماده‌های این رشته به نسبت پارالمپیک لندن حذف شده و این به منزله کاهش کلی سهمیه‌های این رشته و مدال های توزیعی است با این وجود از طرف مسئولان این امید می‌رود که تعداد کلی سهمیه‌های به دست آمده دوومیدانی برای پارالمپیک برزیل بیشتر از ۱۸ سهمیه پارالمپیک لندن شود.

به گزارش سرویس ورزشی برنا دوومیدانی کاران جانباز و معلول در کنار دوومیدانی کاران نابینا و کم بینا، تیم دوومیدانی ایران برای حضور در بازی‌های پارالمپیک ریو را تشکیل می دهند. این تیم به احتمال خیلی زیاد پرتعدادترین تیم اعزامی به پارالمپیک برزیل خواهد بود و از امیدهای مسلم برای کسب مدال.

تشکیل اولیه تیم دوومیدانی اعزامی به پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک همزمان با برگزاری بازی‌های پارآسیایی اینچئون کره جنوبی و نتایج به دست آمده در این دوره بازی‌ها آغاز شد و تا اتمام مسابقات قهرمانی آسیا و بعد از آن مسابقات بین‌المللی فزاع در امارات ادامه خواهد داشت.

 

کسب ۱۰ سهمیه تاکنون

تا به امروز ۱۰ سهمیه شامل هشت سهمیه در بخش جانبازان و معلولان و ۲ سهمیه در بخش نابینایان و کم بینایان برای دوومیدانی‌کاران جهت حضور در پارالمپیک آتی به دست آمده است. این سهمیه‌ها در جریان مسابقات جهانی که آبان ماه سال جاری در قطر برگزار شد، به دست آمد اما استارت اولیه برای کسب این سهمیه ها خیلی پیش از این زده شده بود.

علی اصغر هادی زاده، رئیس انجمن دوومیدانی معلولان، در این زمینه اظهار داشت: شروع کار ما برای کسب سهمیه پارالمپیک همزمان با بازی های پارآسیایی بود و اینکه رکوردهایی را مشخص کردیم و مبنای کار را اینطور قرار دادیم که ورزشکارانی که بتوانند به این رکوردها دست یابند به اردوی تیم ملی برای حضور در مسابقات جهانی کره جنوبی دعوت خواهند شد.

وی ادامه داد: این رقابت ها اردیبهشت ماه برگزارشد. بر اساس عملکرد و نتیجه ای که ورزشکاران در این رقابت ها به دست آوردند، تیم اعزامی به مسابقات جهانی قطر را مشخص کردیم. این رقابت ها آبان ماه برگزار شد و که نتیجه آن کسب ۱۰ سهمیه توسط ۱۷ ورزشکار اعزامی بود.

سیامک صالح فرج زاده و محسن کائیدی در پرتاب وزنه کلاس F ۳۴، محمد خالوندی در پرتاب نیزه کلاس F۵۷، محمد علی یاری در پرتاب دیسک کلاس F ۵۶، محسن حسینی پناه در پرتاب وزنه کلاس F ۳۵، پیمان نصیری در دوی ۱۵۰۰ متر کلاس T۲۰، سجاد محمدیان در پرتاب وزنه کلاس ۴۲ F و علی الفت نیا در پرش طول کلاس ۳۷ T دو و میدانی کارانی هستند که از مسابقات جهانی قطر و در بخش جانبازان و معلولان و همراه با عرفان حسینی در پرتاب نیزه و سامان پاکباز در پرتاب وزنه نابینایان و کم بینایان صاحب سهمیه پارالمپیک شده اند.

 

فزاع آخرین فرصت کسب سهمیه

اما تا کمتر از یک ماه دیگر مسابقات قهرمانی آسیا و مسابقات بین المللی فزاع به عنوان آخرین رویدادهای توزیع سهمیه پارالمپیک دو و میدانی برگزار می شود. این رقابت ها به ترتیب ۱۲ تا ۲۱ اسفندماه و ۲۵ اسفندماه تا اول فروردین ماه سال ۱۳۹۵ در امارات برگزار می شود و دو و میدانی کاران ایران هم در هر دو رویداد حضور خواهند داشت به این امید که در نهایت تعداد سهمیه های این رشته برای پارالمپیک برزیل نسبت به پارالمپیک پیشین بیشتر شود.

برای حضور در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲، تیم دوومیدانی ایران با ترکیبی متشکل از ۱۵ ورزشکار در بخش جانبازان و معلولان و ۳ ورزشکار در بخش نابینایان و کم بینایان عازم لندن شد. نتیجه اعزام تیم ۱۸ نفره دوومیدانی به دوره پیشین بازی های پارالمپیک کسب ۱۳ مدال شامل ۵ مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۳ مدال برنز بود.

این نتیجه ای ایده آل برای تیم دوومیدانی ایران بود که بیش از نیمی از اعضای آن موفق به کسب مدال شدند. البته برای برگزاری مسابقات دوومیدانی پارالمپیک آینده و بنا به تصمیم گیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان، خیلی از کلاس ها و ماده های این رقابت ها نسبت به ادوار پیشین پارالمپیک حذف شده یا اینکه ادغام شده است و از جمله کلاس هایی که نمایندگان ایران در آنها، مدال پارالمپیک لندن را از آن خود کردند.

در جریان مسابقات دوومیدانی بازی های پارالمپیک لندن جواد حردانی در پرتاب وزنه و پرتاب دیسک کلاس ۳۷ F صاحب دو مدال طلا و برنز شد. در پرتاب نیزه کلاس۵۳ F عبدالرضا جوکار به مدال نقره دست یافت. کامران شکری در پرتاب نیزه کلاس F۴۲ و فرزاد سپهوند در پرتاب دیسک کلاس F۴۴ به ترتیب مدال نقره و برنز گرفتند ضمن اینکه مهرزاد کرم زاده هم مدال نقره پرتاب دیس; کلاس ۴۲ F را از آن خود کرد.

اما طبق تصمیمات جدیدی که در رابطه با تغییر برخی قوانین بازی های پارالمپیک اتخاذ شده، این ۶ ماده و کلاس از مسابقات دو و میدانی پارالمپیک ریو دو ژانیرو کنار گذاشته شده است این یعنی  کنار رفتن نمایندگان مدال آور آور ایران از این بازی ها.

با اعمال تغییرات در قوانین مربوط به مسابقات دوومیدانی بازی های پارالمپیک برزیل در مجموع تعداد سهمیه های کلی این رقابت ها و مدال های توزیعی در آن  نسبت به ادوار گذشته این بازی ها و از جمله پارالمپیک لندن کاهش خواهد داشت با این حال مسئولان دوومیدانی ایران امیدوارند که برای حضور در میادین ریو سهمیه های بیشتری نسبت به لندن به دست بیاورند و حتی به اندازه دوره پیشین بازی ها و حتی بیشتر از آن هم صاحب مدال شوند.

 

کسب سهمیه های بیشتر به نسبت لندن

رئیس انجمن دوومیدانی در این مورد خاطرنشان کرد: مسابقات قهرمانی آسیا و مسابقات بین المللی فزاع فرصت خوبی است برای افزایش سهمیه های پارالمپیکی ایران؛ تا به امروز دوومیدانی ایران صاحب ۱۰ سهمیه پارالمپیک شده و اگر ۸ سهمیه دیگر کسب کنیم به رکورد پارالمپیک لندن می رسیم اما ما به رکوردی بهتر از این امید داریم.

هادی زاده با یادآوری اینکه تیم هایی متشکل از 20، 30 ورزشکار به امارات اعزام می شوند تا در رقابت های قهرمانی آسیا و مسابقات بین المللی فزاع شرکت کنند، تصریح کرد: پیش بینی می کنیم  برای پارالمپیک برزیل در بخش نابینایان که فعلا دو سهمیه قطعی گرفته ایم، سه تا چهار سهمیه داشته باشیم. به خصوص اینکه در مسابقات جهانی قطر و در ماده پرتاب نیزه کلاس F ۱۲، نماینده ایران (سجاد نیک پرست) چهارم شد و احتمال اینکه در نهایت سهمیه پارالمپیک به وی اختصاص پیدا کند، خیلی زیاد است.

وی ادامه داد: در بخش معلولان هم پیش بینی کسب ۹ تا ۱۰ سهمیه دیگر را داریم. در مجموع این پیش بینی شده که برای پارالمپیک برزیل بین ۲۰ تا ۲۵ سهمیه داشته باشیم در حالیکه برای پارالمپیک لندن ۱۸ سهمیه گرفته بودیم.

«برای حضور در پارالمپیک برزیل ورزشکارانی که از ۱۲ فروردین ماه سال۹۴ تا ۱۲ فروردین ماه سال ۹۵ جزو پنج نفر اول رنکینگ جهانی باشند صاحب سهمیه خواهند شد.»

رئیس انجمن دوومیدانی در بخشی از این گفتگو با تاکید بر این موضوع گفت: بر این اساس ۱۲ فروردین ماه سال آینده وضعیت سهمیه پارالمپیک دوومیدانی ایران و دیگر کشورهای دنیا نهایی خواهد شد. در واقع بعد از رقابت های فزاع، تاثیر نتایج به دست آمده در رنکینگ جهانی مشخص شده و توزیع سهمیه های باقیمانده مشخص خواهد شد.

وی گفت: اگرچه با حذف یا ادغام برخی ماده ها و کلاس ها از مسابقات دوومیدانی پارالمپیک برزیل، شانس تکرار مدال ایران در برخی رشته ها از بین رفته است اما در مورد نفرات جایگزین مدال آوران این ماده ها و کلاس ها و درکل ترکیب تیم های اعزامی به امارات، به گونه ای تصمیم گیری شده که علاوه بر تحقق هدف مورد نظر برای افزایش سهمیه بازی های پارالمپیک برزیل، بتوانیم در جریان این بازی ها، در حد پارالمپیک لندن و حتی بیشتر از آن مدال بگیریم.

وی همچنین یادآور شد که بعد از نهایی شدن تعداد سهمیه های دوومیدانی ایران، با برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی، دوومیدانی کاران اعزامی به ریو دو ژانیرو مشخص می شوند.

هادی زاده در این زمینه گفت: سهمیه پارالمپیک به ورزشکار داده نمی شود اما کسب سهمیه توسط ورزشکار انجام می شود. بر این اساس و بعد از مشخص شدن تعداد کلی سهمیه های ایران، طی روزهای ۷ تا ۹ خردادماه مسابقات انتخابی در تهران برگزار می شود تا ترکیب تیم دوومیدانی برای حضور در پارالمپیک برزیل مشخص شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز