باید نظر وزارت ورزش و جوانان را جلب کنم

کفاشیان: دلم نمی‌آید فوتبال را رها کنم/ کی‌روش را وارد بازی‌های تبلیغاتی خودم نکردم

۱۳۹۴/۱۲/۱۱ - ۰۸:۵۸:۵۶
کد خبر: ۳۷۹۳۸۲
کفاشیان: دلم نمی‌آید فوتبال را رها کنم/ کی‌روش را وارد بازی‌های تبلیغاتی خودم نکردم
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: در این فوتبال سهمی داشتم و به نوعی آن را ساختم.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، علی کفاشیان شب گذشته رئیس فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه 90 پاسخگوی سوالات مجری برنامه بود.

کفاشیان در ابتدای صحبت‌هایش گفت: زیاد سرحال نیستم و یک مدت است حالت نشاط را از دست داده‌ام.

وی درباره سفر به زوریخ سوئیس و حضور در مجمع انتخاباتی فیفا گفت: فکر می‌کنم یکی از برنامه‌های انتخاباتی بود که نتیجه مشخص نبود و از قبل نمی‌شد پیش‌بینی کرد که کدام نامزد رئیس فیفا می‌شود و رقابت نزدیکی میان نامزدها وجود داشت.در این میان بن‌علی هم مشخص بود که رأی نمی‌آورد و خیلی‌ها حدس می‌زدند به سمت شیخ سلمان برود اما عملاً عکس این مسئله اتفاق افتاد و رأی‌های بن‌علی به سمت اینفانتینو برگشت.در این میان اینفانتینو خیلی مسلط بود شیخ سلمان هم خیلی کار کرده بود تا بتواند رأی بیاورد.

وی ادامه داد: در مجموع رفرمی که مربوط اصلاحات‌های فیفا است خیلی فعالیت‌های رئیس فیفا را محدود کرده و شوراها تصمیم‌گیرنده شدند و دبیرکل محوریت کارهای اجرایی را برعهده دارد و تغییراتی در اساسنامه‌ فدراسیون‌ها ایجاد شده و ما هم می‌بایست این تغییرات را انجام دهیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال به چه کسی رأی داده است، گفت: به صلاح فوتبال ما نیست که بگویم به چه کسی رأی دادم در این شرایط هم با آقای شیخ سلمان کار داریم و هم با اینفانتینو. ما با هر کدام از آنها صحبت کردیم و توانستیم نظرات آنها را جلب کنیم. به صلاح فوتبال ما است که رأی ما مخفی باشد.

کفاشیان در پاسخ به این سؤال آیا همچنان با شیخ سلمان ارتباط نزدیک دارید، گفت: ما هفته آینده با ایشان جلسه داریم و شیخ سلمان نظراتش به ما مثبت است تفکرات او 180 درجه با بن‌همام متفاوت است و در کارها دخالت نمی‌کند و اجازه می‌دهد تا کمیته‌ها به فعالیت‌های خود ادامه دهند و تصمیم‌گیرنده باشند. ارتباط ما با او خوب است و از فوتبال ما هم همیشه مایت کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حمایت کفاشیان از شیخ سلمان بیشتر شخصی بوده و یا اینکه براساس منافع ملی فوتبال بوده گفت: در اینجا فرد مهم نیست و ما باید موضعی داشته باشیم تا حمایت AFC را به دست آوریم.

وی افزود: اگر شیخ سلمان به سمت فیفا می‌رفت فضای ما در فیفا باز می‌شد و ما آشنایی داشتیم و شاید یکی از استدلال‌هایی که که درست هم هست این بود که از آسیا یک فرد رئیس فیفا انتخاب می‌شد و ما می‌توانستیم چند نفر را در آنجا داشته باشیم. کار ما 10 درصد با فیفا است و 90 درصد با AFC است و در مجموع AFC پل ارتباطی ما با فیفا است.

کفاشیان درباره انتخابات فدراسیون فوتبال هم گفت: ما باید ببینیم چه اتفاقاتی برای فوتبال خوب است خیلی به من می‌گویند شما دل ما را زدید و باید بروید.

وی در صحبت‌هایش درباره حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال اظهار داشت: من 8 سال در راس فدراسیون حضور دارم و الان با روز اول خیلی فرق کرده‌ام و پیشرفت کرده‌ام. دلم نمی‌آید فوتبال را رها کنم، در این فوتبال سهمی داشتم و به نوعی آن را ساختم.

کفاشیان در ادامه درباره فضای حال حاضر فوتبال گفت: متاسفانه فضایی درست شده مثل فساد در فوتبال توسط مجلس و .... که کسی دیگر جرات نمی‌کند به سمت فوتبال بیاد.

رئیس فدراسیون فوتبال همچنین درباره استعفای کی‌روش و اینکه او سرمربی تیم ملی را وارد فضای تبلیغاتی خود کرده است، گفت: اصلا اینگونه نیست و کی‌روش را وارد فضای تبلیغاتی خودش نکرده است.

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که اگر نامزدی از شما بهتر باشد حاضر هستید کناره‌گیری کنید، گفت: همه رأی‌ها در انتخابات مخفی است هیچ چیزی دست من نیست که بگویم به من رأی دهند من اختیارات را به مجمع واگذار کردم و قبل از آن هم جلسه می‌گذارم و آن را می‌گویم الان هم تبلیغات منفی وجود دارد و فضای مسموم به وجود آمده است هرکس دارد کار انجام می‌دهد به جلو بیاید. 8 سال پیش فوتبال ما کجا بود و الان کجا است و می‌توانید ما را مقایسه کنید با آن سال‌ها. این کارهایی بوده که با حداقل امکانات به دست آمده است. 

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این سؤال که چرا این فدراسیون نمی‌تواند مانند فدراسیون‌هایی مثل والیبال و... درآمدزایی داشته باشد، گفت: شما مثال زدید والیبال را. واقعاً والیبال چند تیم ملی دارد؟ ورزش‌های سالنی مانند هندبال، والیبال مانند فوتسال‌ است که یکی دو تا تیم بیشتر ندارند. فوتسال ما در آسیا اول است در سطح جهان هم پنجم هستیم فوتسال بانوان هم اول آسیا است. در فوتبال ساحلی هم اول آسیا هستیم ما چهارده پانزده تیم ملی داریم و قطعاً درآمدزایی در آنها سنگین است بودجه سال آینده ما 50 میلیارد دلار است که 22 میلیارد آن برای تیم ملی می‌رود البته در حال درآمدزایی هم هستیم ولی مبلغی که به دست می‌آید برای تیم‌های ملی ما کافی نیست.

کفاشیان ادامه داد:‌ من توقع ندارم که به ما کمک مالی زیادی شود اما ما حمایت می‌خواهیم، حمایت خیلی مهم است وقتی ذهنیت‌ها خراب شود و مجلس بگوید فوتبال فساد دارد، فضا خراب می‌شود و وقتی چنین فضایی فراهم شود حتی خیلی از اعضای دولت که فوتبالیست بودند هم می‌ترسند به سمت فوتبال بیایند. در حال حاضر فضای بدی وجود دارد و ما حمایت می‌خواهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که شما با وزارت ورزش معامله کردید تا یکسری افراد از فدراسیون بروند و امثال آقای اسدی وارد فدراسیون شوند و اینکه استعفای کی‌روش یک بازی بود تا کفاشیان زلف خودش را به کی‌روش پیوند دهد تا در پایان آدم‌ خوبه ماجرا شود، گفت: با صحبت‌هایی که شما می‌کنید من خیلی به خودم امیدوار شدم که آدم قوی‌ای هستم آقای کی‌روش می‌گوید زمین خوب می‌خواهد و امکانات قوی می‌خواهد و ما نتوانستیم آن را فراهم کنیم. روند آینده هم نشان می‌دهد شرایط چندان میها نیست. کی‌روش خودش استعفا داد و کمک‌هایش هم استعفا کردند به خاطر اینکه رئیس بعدی فدراسیون اگر آمد و او را نخواست از فوتبال برود.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: ایشان همیشه نگاه حمایتی به فدراسیون و فوتبال ایران داشته و هیچ وقت کی‌روش را وارد بازی‌های تبلیغاتی خودم نکردم کی‌روش یک فرد باهوش است و نمی‌خواهد بازی بخورد مردم هم او را دوست دارند و بعضی‌ وقت‌ها برای ما ناز می‌کنم و ما مجبوریم ناز او را بخریم. من نیاز به رأی ایشان ندارم ما برای هر بخش ساختار مستقل در فوتبال داریم و همه در سرنوشت خودشان دخیل هستند و این موارد باعث شده تا اعضای مجمع نسبت به من نظرشان مثبت باشد و من بمانم.

کفاشیان در پاسخ درباره اینکه اگر بخواهد در انتخابات حضور داشته باشد از تاکتیک دوره قبل استفاده می‌کند، گفت: ایجاد فضای دو قطبی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال اصلاً خوب نیست و به صلاح ورزش نیست  و در بین دعوا و مرافه این فوتبال است که آسیب می‌بیند در گذشته فرق می‌کرد الان به نظرم باید تعامل داشته باشیم. حتی یک زمانی به ما گفتند تغییراتی ایجاد کنیم که به خاطر فوتبال بود و ما این کار را انجام دادیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برکناری برخی افراد استقلال فدراسیون را زیر سؤال نبرد و یک بی‌اخلاقی نبود، گفت: در هر صورت در یک سیستم که کار می‌کنیم یک تغییراتی لازم است. در آن زمان هفت نفر از اعضای هیأت رئیسه امضا کردند با شرایط فعلی آقای نبی تغییر کند و در نهایت ایشان کنار گذاشته شد من در هر صورت باید یک فعالیتی کنم تا نظر وزارت ورزش را جلب کنم خصوصاً وقتی آنها می‌گویند به یک نفر اعتماد ندارند من باید طبیعتاً در این باره تصمیماتی بگیریم در این باره باید نیمه پر لیوان را ببینید ما خواستیم اعتماد را جلب کنیم و این به قیمت از دست دادن نیروها بوده که البته خیلی از آنها را من نگذاشتم از بدنه فدراسیون خارج شوند. به طور مثال از 8-9 ماه پیش قبل از کنار گذاشته شدن خانم شجاعی در این باره از من درخواست داشتند و ما گفتیم که باید مجمع برگزار کنیم در مجموع این تغییرات درصدد جلب نظر بوده است و این آرامش مهم بوده تا کارها به چالش کشیده نشود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره غیرشفاف بودن مسائل مالی فدراسیون و اینکه ورودی و خروجی منابع مالی فدراسیون فوتبال مشخص نیست و اینکه چرا برادر همسر ایشان به عنوان مدیر امور مالی در فدراسیون مشغول است در حالی که طبق قانون فیفا اینگونه نباید باشد،‌ گفت: من از شما خواهش می‌کنم تراز مالی فدراسیون را ببینید و در آن همه چیز شفاف و مشخص است. اسپانسر، حساب مالی، وضعیت لباس تیم ملی، کمپانی‌هایی که وجود دارد همه چیز مشخص شده است. خوشبختانه در حال حاضر کمپانی‌ها دارند برای عقد قرارداد جلو می‌آیند و در این باره پیشنهاداتی هم شده است. برادر خانم من هم اصلاً در فدراسیون هیچ پستی ندارد و خزانه‌دار فدراسیون فوتبال مسئول مالی است ایشان به عنوان معتمد من موارد مالی که به فدراسیون می‌آید را ملاحظه می‌کند و برای بنده پاراف می‌کند تا من امضاء کنم. ایشان مشاور مالی من در زمان حضور در فدراسیون دو و میدانی هم بوده است و اسناد مالی را کنترل می‌کند.

کفاشیان درباره شرکت ده‌گانه نوین پارس و اینکه برادر همسر او جزء هیأت مدیره است و اینکه چه ارتباطی با فدراسیون فوتبال دارد، گفت: این شرکت اصلاً ربطی به فدراسیون فوتبال ندارد و در تهیه پیست تارتان است و زیر نظر آقای بخشی کار می‌کند.

وی درباره خروج مدارک ایشان از فدراسیون توسط سازمان بازرسی هم گفت: وقتی می‌گویند در فوتبال فساد است و همه جا را فساد گرفته و نماینده مجلس می‌گوید کفاشیان متهم ردیف اول است، این موضوع شک و شبهه ایجاد می‌کند و طبیعتاً‌ نهادهای نظارتی نسبت به این موضوع حساس می‌شوند. در این باره با حکم آمدند و وسایل ما را از دفتر بردند تا بررسی کنند و ما هم گفتیم که آماده‌ایم تا پاسخگو باشیم از آقای طباطبایی برادر همسر من هم وسایلی برده شد باید در این باره بگویم که شرکت ده‌گانه هیچ ارتباطی با فدراسیون فوتبال ندارد. من قبل از ازدواج هم با آقای طباطبایی (برادر همسرم) دوست بودم و 35 سال است که با ایشان همکاری می‌کنم 100 میلیارد هم داشته باشم در اختیار او قرار می‌دهم.

کفاشیان درباره ادامه حضور در فوتبال گفت: من اصراری به ادامه حضور در فوتبال ندارم و مجمع فدراسیون فوتبال در این باره تصمیم می‌گیرد و هرکس از من بهتر باشد این حق را به او می‌دهم تا به فعالیت بپردازد.

وی درباره فعالیت کمیته اخلاق گفت: کمیته اخلاق مشغول فعالیت است و کار می‌کند همه کارها سامان دارد و درباره مسائل قراردادی که اشاره شد باید بگویم که دیرکرد وجود داشت اما در نهایت قرارداد آقایان خاکپور و پیروانی آماده شد که آقای خاکپور آن را امضاء نکرد در این رابطه دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره جلسه امروز در سازمان بازرسی گفت: امروز به خاطر فوت عمه‌ام نتوانستم به جلسه سازمان بازرسی بروم در این باره آقای تاج و اسدی و نصیرزاده و سایر دوستان حضور داشتند و بحث‌هایی درباره بازنشستگی بنده صورت گرفت بنده تاکنون از دولت درباره بازنشستگی مجوز نگرفتم و اساسنامه فدراسیون فوتبال با سایر اساسنامه‌‌ها فرق دارد و در این باره به مجوز نیاز نیست. فدراسیون فوتبال یک سازمان مستقل غیردولتی است و شخصی هم که بازنشسته است می‌تواند در انتخابات ریاست شرکت کند.

کفاشیان درباره اینکه موضع فدراسیون در برخورد با عربستان منفعلانه بوده است، گفت: نمی‌دانم منفعلانه یعنی چه؟ در این باره آقای اسدی به جلسه رفت و توانست خیلی محکم دفاع کند و ما هم در این باره  صحبت کردیم ما یک رأی بیشتر نداریم در حال حاضر نامه نوشتیم و فیلم مسابقات که میزبانی هفته اول را داشتیم را قرار است به AFC ارسال کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم میزبانی را در کشورمان داشته باشیم.

وی درباره حضور حامد اصفاء به عنوان نماینده ایران در کمیته وضعیت بازیکنان فیفا گفت: دو سال پیش بود که یک نفر از باشگاه سپاهان را به این کمیته معرفی کردیم. چند گزینه بودند که در نهایت ایشان از باشگاه سپاهان معرفی شدند.

کفاشیان بار دیگر تکرار کرد که فدراسیون او دارای شفافیت است و همه اعضای مجمع هم این موضوع را می‌دانند. 

وی گفت: اگر 10 تومان داشته باشیم از آن به اندازه 20 تومان استفاده می‌کنیم و از منابع بهترین بهره را می‌بریم.

رئیس فدراسیون فوتبال همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در سال 86 اساسنامه فدراسیون فوتبال به تایید دولیت رسیده است، گفت: شاید مدارک مستند را ارائه نکردند اما اساسنامه به تایید هیات دولت رسیده است.

کفاشیان در پایان صحبت‌های خود درگذشت دارستانی مربی تیم نفت را به جامعه فوتبال و دوومیدانی و خانواده ایشان تسلیت گفت.

در پایان این گفت‌وگو فردوسی‌پور عنوان کرد که من از صحبت‌های شما قانع نشدم و امیدوارم مردم قانع شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز