رضوانی: پرورش شناگران نخبه راه ورود ما به المپیک ۲۰۲۰ است

۱۳۹۴/۱۲/۱۲ - ۱۳:۵۸:۵۵
کد خبر: ۳۸۰۰۸۷
رضوانی: پرورش شناگران نخبه راه ورود ما به المپیک ۲۰۲۰ است
رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: جایگاه شنای ایران در عرصه آسیایی، جهان و المپیک به طور چشم گیری ارتقاء می یابد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، محسن رضوانی پس از نشست با معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارتخانه در خصوص ارائه برنامه های استعدادیابی این فدراسیون، در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، افزود: برنامه ی ارائه شده ما در ارتباط با پرورش قهرمانان این فدراسیون در رشته شنا بود که همین برنامه را در شیرجه و واترپلو نیز در دستورکار داریم.

وی با اشاره به راهبرد این فدراسیون در پرورش شناگران نخبه، گفت: با استفاده از این استراتژی طی 4 سال آینده، جایگاه شنای ایران در عرصه آسیایی، جهان و المپیک (2017 تا 2020) به طور چشم گیری ارتقاء می یابد.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو راه رسیدن به اهداف مورد نظر را اعزام شناگران مستعد کشور به کمپ های بین المللی عنوان و خاطرنشان کرد: در این رابطه 10 شناگر نخبه را شناسایی کرده ایم که به دلیل سخت بودن شرایط این رشته باید از تجهیزات روز دنیا بهره مند شوند و این در همه کشورهای دنیا حتی پیشرفته ترین آن ها نیز مرسوم است. به عنوان مثال شناگران آمریکایی اردوی تمرینی خود را در کمپ بین المللی ترکیه برگزار کرده اند.

رضوانی با تاکید به این نکته که تا کنون با اعزام شناگران به این کمپ ها تنها سود و منفعت عایدمان شده است، گفت: طی سال های 2006 تا 2010 شناگران مستعد کشور در چند نوبت و در فواصل مختلف زمانی از 3 هفته تا 6 ماه به کمپ های بین المللی تمرینی و ارتفاع به کشورهای مختلف جهان اعزام شدند که توانستند برای نخستین بار ضمن بیشترین جابه جایی رکوردهای ملی در بازی های آسیایی قطر(2006) دو نفر فینالیست داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین این شناگران در مسابقات داخل سالن ماکائو(2007) مدال طلای 50 متر قورباغه را کسب کنند. ضمناً در مسابقات داخل سالن ویتنام(2009) یک مدال نقره و یک برنز را بدست آوردند. در نهایت محمدعلیرضایی موفق شد سهمیه ورودی المپیک پکن در سال 2008 و مقام چهارم آسیا را در بازی های آسیایی گوانگجو سال 2010 کسب کند.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو عدم دسترسی به استخرهای با طول 50 متر در استان هایی که شناگران مستعد دارند، عدم وجود سکو و سیستم تمرینی استاندارد در استخرهای تمرینی سراسر کشور، عدم توانایی پرداخت حق الزمه نیروهای انسانی متخصص درگیر طرح در استان ها، عدم پذیرش برخی از خانواده های شناگران مستعد در خصوص حضور فرزندانشان در طرح و هزینه بسیار بالای تجهیزات تخصصی تمرینات شناگران اردوهای متمرکز و غیر متمرکز را از عمده ترین محدودیت ها و موانع احتمالی طرح ارائه شده عنوان کرد.

وی در خصوص راهکارای رفع این موانع نیز خاطرنشان کرد: بکارگیری مربی صاحب نام شنای جهان به عنوان مشاور عالی شنای کشور، اعزام تیم های ملی شنا به اردوهای برون مرزی به صورت دو تا سه ماهه و حداقل 7 ماه در سال به یکی از کشورهای مورد تائید فینا و تمرین در کنار شناگران برتر دنیا، اعزام تیم های ملی شنا به اردوی کمپینگ ارتفاع به مدت 3 الی 4 هفته در یکی از کشورهای اسپانیا، استرالیا، بلغارستان، بلاروس و مجارستان، شرکت تیم های ملی شنا در مسابقات مختلف اعم از کاپ های جهانی و تورنمنت های آسیایی و اروپایی و استفاده از امکانات و تجهیزات روز شنای دنیا از جمله این راهکارها است.

محسن رضوانی در پاسخ به این سوال که برنامه کلی استعدادیابی فدراسیون در سراسر کشور چگونه خواهد بود، گفت: مهم ترین دغدغه ما نیز استعدادیابی بلند مدت و همیشگی از دل فرزندان این کشور است. شنا رشته ارزانی نیست و برای بخش خصوصی دارای جذابیت است؛‌ از آن طرف هیات های ما استخر اختصاصی ندارند و تنها برخی استخر ها در ساعاتی خاص در اختیار هیات ها قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در گام نخست باید شنا را گسترش دهیم و در مرحله بعد از میان آن ها استعدادیابی کنیم. طی این دو سال ما با اصلاح مسیر گذشته و اضافه کردن ایده های جدید به محصول آن ها، مسیر جدیدی در پیش گرفتیم که نتایج آن در سال های آتی مشخص خواهد شد.

این مقام مسئول در ورزش کشور در همین ارتباط از شناسایی 90 واترپلوئیست در مسابقات اصفهان خبر داد که در حال حاضر تحت پوشش فدراسیون قرار دارند. همچنین مربیان استانی و شهرستانی به واسطه ارتباط با مربیان تیم ملی به رشد این رشته های آبی در کشور کمک کرده اند.

رضوانی گفت: در ایران رسم است که برای دیده شدن باید ستاره معرفی شود و توفیق به دست آید و رشته ای که 8 تا تا 10 سال برای قهرمان پروری به زیمان نیاز دارد کمتر مورد توجه قرار می گیرد که باید این روند تغییر پیدا کند و فرصت لازم به رشته ها به خصوص پرمدال و پایه داده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز