ضمانت‌هایی گرفته شده که خیلی قوی نیست

قنبرزاده: وزارت نفت حتی یک ریال هم نمی‌تواند به ما کمک کند/ فوتبال مثل فیلم سینمایی می‌تواند سودآوری داشته باشد

۱۳۹۴/۱۲/۱۷ - ۱۰:۳۲:۵۹
کد خبر: ۳۸۱۷۷۳
قنبرزاده: وزارت نفت حتی یک ریال هم نمی‌تواند به ما کمک کند/ فوتبال مثل فیلم سینمایی می‌تواند سودآوری داشته باشد
مدیرعامل باشگاه نفت تهران گفت: این مشکلات انتهای کار خودش را نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، منصور قنبرزاده که صبح امروز با رادیو ورزش صحبت می‌کرد، درخصوص قرارداد تبلیغات محیطی سازمان لیگ گفت: برآورد سازمان لیگ 40 میلیارد تومان بود و وقتی یک سازمان 40 میلیارد تومان برآورد درآمد می‌کند اما رقم به صد میلیارد تومان می‌رسد باید با وسواس بیشتری عمل می‌شد و ضمانت‌نامه‌های قوی‌تری دریافت می‌کردند تا اگر آن شرکت تحت قرارداد به قراردادش عمل نکرد این ضمانت‌نامه‌ها سرمایه شود اما ضمانت‌هایی گرفته شده که خیلی قوی نیست.

وی ادامه داد: در همین راستا ما جلسه‌ای با مسئولان این شرکت داشتیم و آنها بسته‌های پیشنهادی خود را برای ما‌ آوردند و اعلام کردند که چرا نتوانسته‌اند مطالبات مالی سازمان لیگ را پرداخت کنند. دلایلی که مسئولان این شرکت آوردند مرتبط با سازمان لیگ نیست اما دلایل قابل تحمل و منطقی بود که البته ارتباط حقوقی با سازمان لیگ ندارد. باید منافع باشگاه‌ها حفظ شود و ای کاش که مسئولان سازمان لیگ این رقم را به باشگاه‌ها اعلام نمی‌کردند چرا که همه باشگاه ها این پول را در بودجه خود قرار دادند. در باشگاه نفت تقریبا اسپانسر خصوصی 80 درصد مطالبات مالی‌اش را پرداخت کرده اما از صد میلیاردی که برای سازمان لیگ بود حدود 6 میلیارد سهم باشگاه نفت می شد و اگر این پول و حدود 4 میلیارد تومان از حق پخش تلویزیونی به باشگاه نفت می‌رسید مشکل مالی دیگر نداشتیم.

مدیرعامل باشگاه نفت تهران ادامه داد: این مشکلات انتهای کار خودش را نشان می‌دهد و الان دست ما خالی شده است. این  مشکلی است که اکثر باشگاه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید بگویم که مشکل حادی هم است. متأسفانه در ورزش ایران به زیرساخت به عنوان تشکیلات اقتصادی نگاه نشده آن هم در حالی که در برنامه سوم و چهارم توسعه برای درآمدزایی باشگاه‌ها طرح‌هایی داده بودند اما در برنامه پنجم توسعه این اتفاق رخ نداد و از طرفی هم طرح نظام باشگاه‌داری در مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد و باید نمایندگان مجلس هر چه سریعتر این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و تا همین جا هم نمایندگان مجلس قصور کردند. فوتبال می‌تواند درآمد خودش را داشته باشد درست مثل یک فیلم سینمایی که وقتی ساخته شده و اکران می شود نه تنها هزینه اولیه را درمی‌آورد بلکه سودآور هم هست و در فوتبال هم می‌توان اینگونه عمل کرد.

قنبرزاده درباره اینکه چطور گفته می‌شود مالکیت باشگاه‌ها خصوصی است آن هم در حالیکه تیمی مثل نفت که به وزارت نفت متصل است نمی تواند از منابع این وزارتخانه درآمدی داشته باشد، افزود: ممکن است که مجامع باشگا‌ه‌ها به دولت وصل باشند اما طبق دستور دولت پرداخت ارگان‌های دولتی به فوتبال ممنوع است و وزارت نفت حتی یک ریال هم نمی‌تواند به باشگاه نفت کمک کند. دولت اعلام کرده که باید باشگاه‌ها خودگردان باشند و کار اقتصادی کنند اما زمینه هم باید در این رابطه فراهم باشد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چطور یک مدیر دولتی می‌تواند در بخش خصوصی درآمدزایی کند و می‌بینیم که مدیری مثل مسعود رضاییان که با منابع دولتی مدیریت کرده حالا در ملوانی که خصوصی شده به مشکل خورده، افزود: من هم قبول دارم که پروسه به خوبی طی نشده است. نمی‌توان هم دولتی بود و هم خصوصی اما در همه دنیا دولت به باشگاه‌ها امکانات، وام و تسهیلات خوبی با بهره کم می‌دهد و بعد باشگاه‌ها خودشان درآمدزایی می‌کنند اما در کشور ما اینطور نیست و به قولی دولت تور ماهیگیری به باشگاه‌ها نداده است. باشگاه‌های خصوصی از تبلیغات، بلیت فروشی و حق پخش درآمدزایی می‌کنند که در فوتبال ایران این شرایط فراهم نیست و مدیران به جای آوردن پول باید جلسه بگذارند تا پول‌هایشان را بگیرند.

نظر شما