احسان قائم مقامی در گفتگو با برنا:

موفقیت در شطرنج، موفقیت در فرهنگ و اندیشه است/ شطرنج امروز جایگاهی همانند والیبال پنج سال پیش دارد

۱۳۹۵/۰۱/۱۱ - ۰۰:۴۸:۴۸
کد خبر: ۳۸۶۸۲۲
موفقیت در شطرنج، موفقیت در فرهنگ و اندیشه است/ شطرنج امروز جایگاهی همانند والیبال پنج سال پیش دارد
استاد بزرگ شطرنج ایران گفت: استقبال از شطرنج در چند سال گذشته در کشور بسیار خوب بوده و تقریبا در بین افراد جامعه فراگیر شده است.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، احسان قائم مقامی  بی تردید یکی از مهمترین چهره های شطرنج در تمام این سال ها بوده است. ستاره ای که در دوران جدید شطرنج ایران توانست خود را  به عنوان یک ستاره بی همتا و بین المللی معرفی کند. ستاره ای که درخشش او و موفقیت هایش راه را برای دیگر ستاره های شطرنج نظیر سارا خادم الشریعه باز کرد تا بتوانند نام خود را پرآوازه کنند. استاد بزرگ شطرنج ایران درخصوص دستاوردهای این رشته در سال 94 و همچنین عملکرد خادم الشریعه در رقابت های گرندپری صحبت کرد.

قائم مقامی در گفتگو با خبرنگار ورزشی برنا، با اشاره به موفقیت های چشمگیر سارا خادم الشریعه در رقابت های گرندپری اظهار داشت: با بازی های درخشانی که خانم خادم الشریعه در رقابت های گرندپری از خود نشان داد تمام ایرانیان به این باور رسیدند که خوشبختانه پیشرفت چشم گیری رشته شطرنج در کشور و در سطح دنیا داشته است.

وی در ادامه افزود: خانم خادم الشریعه معرف استعدادهای ناب ایران در بالاترین سطح رقابت های جهان بودند و خیلی خوشحالم که سربلند از این رقابت ها بیرون آمدند. کار بسیار سختی بود که در مقابل این همه استعداد بزرگ دنیا بازی کنی و در ده دور اول بدون باخت بازی ها را به پایان ببری و خانم خادم الشریعه توانست به خوبی از این مهم سربلند بیرون بیاید.

استاد بزرگ شطرنج ایران ادامه داد: بازی های خوبی که ایشان انجام دادند باعث نشد که باخت دور آخر وی که منجر به نایب قهرمانی اش شد، از شایستگی های او کم کند. همچنین که میزبانی تهران در دور دوم رقابت های گرندپری باعث شد که نسبت به دور اول رقابت ها که در موناکو برگزار شد، نتایج بسیار بهتری را بگیرد و استرسی که در موناکو داشت، در تهران از بین رفت.

Ghaem Maghami1

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بعضی از اشخاص نمی خواستند که این مسابقات به میزبانی تهران برگزار شود و کارشکنی هایی انجام دادند در این خصوص ولی بهرحال با شایستگی هرچه تمام و اقداماتی که وزارت ورزش و فدراسیون شطرنج انجام دادند، این مسابقات برگزار شد و قطعا این رقابت ها در بالا بردن رتبه و منزلت شطرنج ایران در دنیا کمک شایانی خواهد کرد. مایه افتخار ما ایرانیان است که این رقابت ها در چنین سطحی برگزار شد و مژده ای که می توانم به مردم عزیز بدهم این است که در اردیبهشت ماه تیم منتخب مردان و بانوان ایران در مقابل تیم منتحب جهان به میدان خواهد رفت.

قائم مقامی درخصوص افق شطرنج ایران و آینده این رشته خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مقایسه کنیم شطرنجی که الان داریم، والیبال پنج سال پیش است و روند روبه رشد بسیار خوبی را در پیش گرفته ایم و در تمامی رده های نونهالان، نوجوانان و جوانان توانسته ایم افتخارات بسیار زیادی در سطح جهان به دست بیاوریم. تیم بزرگسالان بانوان و آقایان در سطح آسیا بسیار خوب بوده ایم و بعد از هند و چین که قطب های اصلی شطرنج در آسیا هستند، بهترین مقام ها را به دست آورده ایم.

وی در ادامه افزود: استقبال از شطرنج در چند سال گذشته در کشور بسیار خوب بوده و تقریبا در بین افراد جامعه فراگیر شده است. در استان ها تمرکز زدایی شده و فرهنگ استقبال خانواده ها از این رشته روز به روز بیشتر شده است و مردم فهیم ما کم کم به این باور رسیده اند که این رشته چقدر می تواند در زندگی تأثیرات بسزایی داشت باشد.

Ghaem Maghami8

قائم مقامی اظهار داشت: خوشبختانه با استعدادیابی خوبی در جامعه مواجه هستیم و کارمان بسیار آسان تر شده چون ورودی به این رشته خیلی بیشتر شده است. اگر بودجه ها بیشتر شود و میزبانی همچنین رقابت هایی در کشور افزونتر گردد، خیلی راحتر می توانیم به سکوهای اول جهان دست پیدا کنیم. شطرنج یک رشته رقابتی است و این طور نیست که از بین چند کشور بتوانی قهرمانی را بدست بیاوری.

استاد بزرگ شطرنج ایران گفت: موفقیت در شطرنج موفقیت در فرهنگ و اندیشه است. علمی ترین رشته ورزشی است و خیلی به فرهنگ ارتباط دارد. یکی دیگر از مزیت های این رشته این است که شخص برای پیشرفت باید تمام شئونات زندگی خودش را بالا ببرد و تمامی زمینه ها باید فراهم شود که یک نفر به افتخار بزرگ در این رشته دست پیدا کند.

نظر شما