رضا سیم خواه در گفتگو با برنا:

برخی فرنگی‌کاران در تیم ملی اشباع شده‌اند/ ابزار لازم برای درخشش در ریو را نداریم

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۱۱:۴۰:۴۳
کد خبر: ۳۹۵۷۹۹
برخی فرنگی‌کاران در تیم ملی اشباع شده‌اند/ ابزار لازم برای درخشش در ریو را نداریم
کشتی گیر سابق تیم ملی ایران گفت: قطعا سوریان و بنا به یک نتیجه گیری مشترک رسیده اند که این کشتی گیر به مسابقات مغولستان اعزام شد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، رضا سیم خواه، فرنگی کار سابق تیم ملی ایران درخصوص عملکرد فرنگی کاران ایران در رقابت های گزینشی المپیک ریو و همچنین حذف حمید سوریان از این رقابت ها صحبت کرد.

سیم خواه در گفتگو با خبرنگار ورزشی برنا، با اشاره به اتفاقاتی که در مغولستان افتاد، اظهار داشت: رقابت های مغولستان انجام شد و تیم ایران عملکرد نسبتا خوبی در این دوره داشت. با توجه به اینکه خیلی از مردم باخت سوریان را می بینند ولی باید به مدال طلای قاسمی منجزی نیز توجه داشته باشیم. برخی اظهار نظرها انجام می شود که درست و منطقی نیست.

وی در ادامه افزود: سوریان کشتی گیر خوب و با تجربه ای است که متأسفانه نتوانسته در این سه دور از رقابت های گزینشی عملکرد موفقی داشته باشد و نمایش همیشگی خود را نشان دهد. زمانی که من به عنوان مربی در کنارش بودم بارها مشاهده کردم که تلاش و انگیزه سوریان از تمام کشتی گیران بالاتر بوده است.

فرنگی کار سابق تیم ملی ایران ادامه داد: از آنجایی که ما جزو خانواده کشتی هستیم نمی توان یکسری از مطالب را عنوان کرد و با توجه به اینکه تیم ملی در شرایط ویژه ای قرار دارد و خود را برای المپیک ریو آماده می کند نمی خواهم با صحبت هایی که می شود تیم وارد حاشیه شود.

وی در خصوص اینکه چرا محمد بنا با توجه به حذف سوریان در دو دور قبل در مسابقات مغولستان نیز از این کشتی گیر استفاده کرد گفت: با توجه به شرایطی که برای کشتی فرنگی به وجود آمده بود خیلی از کارشناسان و کشتی گیران خواستار این شدن که بنا به تیم ملی برگردد و حالا که سرمربی تیم ملی است باید به نظراتش احترام بگذاریم. قطعا سوریان و بنا به یک نتیجه گیری مشترک رسیده اند که این کشتی گیر به مسابقات مغولستان اعزام شد.

سیم خواه در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر کشتی ما بخصوص در کشتی فرنگی بوده این است که ما نتوانسته ایم همانطور که به فکر تیم ملی هستیم، برای تیم های پایه برنامه ریزی کنیم و در چند سال گذشته با یک تعداد کشتی گیر فقط کار کرده ایم. این قضیه باعث می شود که نتوانیم پشتوانه خوبی برای تیم ملی داشته باشیم.

وی افزود: اگر در هر وزن چند گزینه خوب و آماده داشتیم دستمان باز بود که بهترین گزینه را به مسابقات اعزام کنیم. ما همانقدر که باید قدر نیروهای باتجربه و میدان دیده خود را بدانیم باید به همان اندازه نیز به فکر جوانگرایی در تیم باشیم. از مسابقات کم اهمیت تر باید به جوان ها میدان داده شود که برای رقابت های جهانی و انتخابی المپیک آماده و مهیا باشند.

کشتی گیری سابق تیم ملی ایران بیان داشت: متأسفانه بیشتر مربیان ما به فکر نتیجه گرایی هستند و از این رو خیلی کمتر این ریسک را انجام می دهند که به جوان ها وقت بدهند. نتیجه گرایی باعث می شود که از خیلی مسائل دیگر دور بمانیم و در روزهای سخت فقط مجبور باشیم که به یک تعداد کشتی گیر اکتفا کنیم. تیم ملی باید سرمایه بزرگی را پشت خودش داشته باشد.

وی اظهار داشت: مربیان به خاطر اینکه نمی خواهند به خاطر نتیجه نگرفتن مورد انتقاد نباشند از جوان ها استفاده نمی کنند.

سیم خواه ادامه داد: یکی از رمزهای موفقیت ما در المپیک لندن استفاده از یکسری نیروی جوان و یکدست بود که میانگین سنی آنها بین 25 تا 26 سال بود. این نیروی جوانی و انگیزه زیادی که آنها داشتند باعث شد که آن نتیجه فوق العاده رخ دهد.

وی گفت: در المپیک ریو ابزار لازم برای درخشش را نداریم و نمی توان این توقع را ایجاد کرد که کشتی گیران فرنگی کار ما نتایج لندن را تکرار کنند. البته اینطور هم نیست که ناامید به این رقابت ها برویم. کشتی گیری مانند رضایی هنوز هم این توانایی را دارد که به مدال طلا برسد. در خوشبینانه ترین حالت می توان برای دو کشتی گیر فرنگی کسب مدال را در نظر گرفت. با توجه به اینکه برخی از فرنگی کاران ما مدال های زیادی گرفته اند و میدان های زیادی را دیده اند می توان گفت که به نحوی اشباع شده اند.

مربی سابق تیم ملی ایران اضافه کرد: با توجه به اتفاقات افتاده باید گفت که تیم ملی احتیاج به یک دگرگونی دارد. قاسمی منجزی با درخششی که در رقابت های مغولستان داشت می تواند یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال باشد هرچند که در شرایط سخت المپیک گرفتن مدال طلا برای این کشتی گیر بسیار سخت می باشد.

نظر شما