عزم جزم فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در مبارزه با دوپینگ

رضوانی: بسیاری از افراد ناآگاهانه به سمت استفاده از مواد نیروزا می روند/ به جد با دوپینگ برخورد می کنیم

۱۳۹۵/۰۲/۰۶ - ۲۳:۵۱:۲۶
کد خبر: ۳۹۷۰۶۶
رضوانی: بسیاری از افراد ناآگاهانه به سمت استفاده از مواد نیروزا می روند/ به جد با دوپینگ برخورد می کنیم
در جلسه تدوین راهکارهای مبارزه با دوپینگ در فدراسیون شنا به لزوم آموزش همه گیر و مقابله هرچه بیشتر با این پدیده شوم تاکید شد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا اعضای کمیته‌های فنی و اجرایی فدراسیون همراه با نماینده ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران در نشستی به بحث و تبادل نظر در رابطه با راهکارهای پیشگیری از سوگیری جوانان ورزشکار ایرانی به پدیده شوم دوپینگ پرداختند.

در ابتدای این نشست محسن سمیع زاده دبیرکل فدراسیون با خیرمقدم به اعضای حاضر درباره لزوم تشکیل این جلسه و نقاط تاریک مقوله دوپینگ سخن گفت و از محسن رضوانی رئیس فدراسیون درخواست کرد چند کلمه ای درباره اهمیت این موضع برای فدراسیون شنا سخن گوید.

رضوانی با اشاره  به عزم جزم فدراسیون در مبارزه با این پدیده شوم خاطرنشان کرد: دوپینگ به معنای واقعی کلمه یک اشتباه است. اشتباهی که علاوه بر آسیب های شخصی موجب تحت الشعاع قرار گرفتن ورزش حرفه ای افراد هم می‌شود. با درخواست فدراسیون در مرحله آخر لیگ داخلی خود تست دوپینگ گرفتیم. بسیاری از افراد ناآگاهانه به سمت استفاده از مواد نیروزا می روند و باید به آموزش هرچه بیشتر خانواده ورزش‌های آبی همت گمارده شود. امیدوارم بتوانیم با همفکری هم، به جد با این موضوع مقابله کنیم و در حد توانمان متوقفش کنیم.

در ادامه دکتر شرافت وزیری رئیس کمیته پزشکی فدراسیون گفت: 90 درصد رهایی از معزل زیان بار دوپینگ به آموزش باز می‌گردد. منظور از آموزش، هم آگاه سازی افراد از زیان های این مواد و هم محرومیت های قانونی پس از استفاده از آنها است. باید هم ورزشکاران و هم مربیان آنها از مضرات استفاده از مواد نیروزا آگاه شوند. البته شاید چیزی نزدیک به 95درصد افراد به دنبال استفاده از این مواد نباشند. 5درصد در دام این موارد گرفتار می‌شوند که بخش عمده ای از آنها ناآگاهانه این کار را کرده اند و امید به تغییر رفتار در آنها وجود دارد.

دکتر دادگستر مسئول کمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی و مبارزه با دوپینگ به تقلید کورکورانه ورزشکاران از مربیان اشاره کرد و افزود: بسیاری از اوقات مربی حکم الگوی بی چون و چرای ورزشکار را ایفا میکند و از نظر او تمام صحبت های مربی سند و قابل اتکاست. باید آگاه سازی مختص ورزشکاران نباشد و  مربیان و والدین آنها هم از ناآگاهی رها شوند. باید بتوانیم فضای رابطه‌ای مربی-ورزشکار را به گونه ای ترسیم کنیم که ورزشکار از بیان اشتباهات عمدی یا سهوی اش بیمی نداشته باشد. ورزشکار رده ملی باید داروهای ممنوعه را بشناسد و حتی درصورت تجویز دکتر بدون مشورت و یافتن داروهای جایگزین اقدام به مصرف چیزی نکند.

وی ادامه داد: تمام تست های دوپینگ ما مستقیما به آلمان فرستاده می‌شود و ما هیچ گونه دخل و تصرفی در آن نداریم. او با رد شایعه ارسال تنها برخی از نمونه ها به خارج از کشور گفت: هر نمونه ای شماره رفرنس خاص خود را دارد و به محض گرفتن آزمایش دیگر راه برگشتی نیست و نمیتوانیم از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کنیم.

در ادامه سایر اعضا به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که جمع‌بندی آن به این شرح است:

تست‌گیری بدون اعلام قبلی از تمرین ورزشکاران حتی پیش از آمادگی برای مسابقات رسمی

پرونده‌سازی داخلی برای ورزشکاران دوپینگی، مانیتورنگ 24 ساعته و تست گیری مکرر از آنها پیش از هر مسابقه داخلی و خارجی

تعیین یک شعار برای مبارزه با دوپینگ (پاک پیروز شو WIN CLEAN)

اضافه کردن آیین نامه وادا و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در وبسایت فدراسیون

تعیین جریمه نقدی برای ورزشکاران اعزامی به مسابقات بین المللی در صورت مثبت اعلام شدن نتیجه تست دوپینگ

در این نشست جمعی از اعضای فنی و اجرایی فدراسیون (محسن رضوانی، رییس، محسن سمیع زاده، دبیرکل، دکتر آرش شرافت وزیری، رئیس کمیته پزشکی، شهرناز ورنوس، نایب رئیس بانوان، فرشاد کرمی، رئیس کمیته فنی شنا، نادر غفوری، رئیس کمیته فنی واترپلو، ایمان رحیمی، سرپرست کمیته آموزش، علی رفیعانی، دبیر کمیته روابط عمومی، ابراهیم فیروزی، رئیس هیأت آذربایجان شرقی) و نماینده ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (خانم دکتر دادگستر، مسئول کمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی و مبارزه با دوپینگ) حضور داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز