به خاطر فجر از استقلال و پرسپولیس گذشتم

طالبی: بنز به بنزین استاندارد احتیاج دارد/ خوشحالم ذوب‌آهن و تراکتورسازی ضربه محکمی به تیم‌های عربی زدند

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۹:۳۶:۰۶
کد خبر: ۳۹۹۶۶۹
طالبی: بنز به بنزین استاندارد احتیاج دارد/ خوشحالم ذوب‌آهن و تراکتورسازی ضربه محکمی به تیم‌های عربی زدند
بازیکن سابق تیم‌های لیگ برتر گفت: امیدوارم در بازی آخر هر سه نماینده ایرانی پیروز شوند تا هیچ تیمی از عربستان به مرحله بعد صعود نکند.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، فرشید طالبی، بهترین مدافع آسیا و رکورددار قهرمانی با تیم های مختلف در فوتبال ایران است. در چهار تیم فجرسپاسی، ذوب آهن، سپاهان و تراکتورسازی بازی کرده و با همه آنها به قهرمانی رسیده و حتی در آسیا هم حاضر شده است.در آستانه آخرین روز مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با این مدافع خوش اخلاق و خوش کلام، گفتگو کردیم تا وضعیت تیم های سابقش را از زبان خودش بشنویم.

طالبی ابتدا با اشاره به شرایط ذوب آهن در لیگ قهرمانان اظهار داشت: خدارو شکر ذوب آهن صعودش قطعی شده و اکنون شرایط خیلی خوبی  دارد. موفقیت این تیم حاصل مدیریت سعید آذری و تلاش و غیرت کادرفنی وبازیکنان این تیم است. اما اگر واقع بینانه بخواهیم صحبت کنیم باید بگویم از شرایط حرفه ایی بسیار دوریم. نباید کمی ها و کاستی ها در پشت این موفقیت های نمایندگان ایرانی پنهان شود. به واقع صعود از مرحله گروهی برای تیم های ایرانی یک موفقیت بزرگ است، چراکه از نظر امکانات حتی قابل قیاس با کشورهای حوزه خلیج فارس نیستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: من به خاطر عملکرد ذوب آهن و تراکتور هم متاسفم و هم خوشحال! متاسف به خاطر این که ما فقط به اسم در آسیا اولیم. اول آسیا عربستان است که می تواند اینگونه در AFC و حتی FIFA  نفوذ کند و حق میزبانی را به راحتی از ما بگیرد. برای مسئولان متاسفم که عملا هیچ قدرتی در آسیا ندارند. و خوشحالم از این بابت که ذوب آهن و تراکتورسازی ضربه محکمی به اعراب زدند. آل سعود فضای مسمومی برای ایرانیان و فرهنگ ایرانی ایجاد کرد، اما به لطف خدا، نمایندگان ایران توانستند صعود تیم های عربستان را به خطر بیندازند. امیدوارم در بازی آخر هر سه نماینده ایرانی پیروز شوند تا هیچ تیمی از عربستان به مرحله بعد صعود نکند.

بازیکن سابق تراکتورسازی درخصوص وضعیت حال حاضر این تیم گفت: تراکتورسازی با آمدن امیرقلعه نویی، نظم خوبی پیداکرده است. خصوصیت بارز قلعه نویی این است که در هر تیمی بوده نظم خوبی به آن داده و حالا این تیم فوق العاده مردمی شرایط بسیارخوبی دارد و لیاقتش حضور در بین 4تیم برتر فوتبال کشورمان است. قلعه نویی توانست این تیم را به خوبی در لیگ بالا بیاورد و در آسیا هم موفقیت های چشم گیری را کسب کرد.زمانی به من گفته می شد که تراکتور بهترین تماشاگران را دارد و من باور نداشتم اما حالا می گویم این تماشاگران در دنیا بی نظیرند.

طالبی در رابطه با نماینده سوم ایران در آسیا گفت: سپاهان، امسال فصلی کاملا متفاوت را تجربه می‌کند که در ده سال اخیر این وضعیت را نداشته است. این باشگاه دچار بی‌ثباتی شده و ضربه سختی هم از این بابت خورده است. آن ها شوک‌های متفاوتی را تجربه کردند اما فکر می‌کنم شوک آخر که آمدن آقای زاغی نژاد بود، تاثیر خوبی روی تیم گذاشته و بازیکنان توانسته اند در دو بازی اخیر نتیجه بگیرند. آن ها اگر باهوش باشند می توانند با پیروزی در مقابل الاتحاد این تیم عربستانی را حذف کنند و حداقل با خاطره ایی خوش لیگ قهرمانان آسیا را به پایان برسانند. این برد می تواند کمی ناراحتی هواداران را رفع کند و بعد از این همه ناکامی، باعث دلشاد شدن آنها بشود.

مدافع فوتبال کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا سپاهان به چنین وضعیتی دچار شده، گفت: سپاهان یک دهه را برپایه ثبات مدیریتی آقای ساکت طی کرد. مدیران پس از وی هم روی همین روال پیش رفتند. اما در سال های اخیر مدیریت این باشگاه به عدم ثبات دچار شد. منظور من به شخص خاصی نیست بلکه کل مجموعه مدیریتی باشگاه را می گویم. اگر در کار مربی دخالت می شود، اگر بازیکن دخالت می کند، اگر مربی عوض می شود و... همه این ها به خاطر ضعف در فاز مدیریتی باشگاه است. سپاهان تاکنون رنگ رتبه دهم جدول را هم ندیده بود اما به علت عدم ثبات در مدیریت اعم از مدیران کارخانه، هیئت مدیره و  مدیرعامل باشگاه، تا پله یازدهم هم پایین رفت.

وی درمورد اینکه آیا غرور می تواند عامل افت سپاهان باشد، گفت: این موضوع را قبول ندارم. این تیم یک دهه در اوج بوده و چنین وضعیتی نداشته است. مشکلات از وقتی شروع شد که فرکی را کنار گذاشتند. سپاهان با فرکی راه خودش را می رفت. تصور کردند با اخراج او تیم در مسیر قهرمانی قرار می گیرد اما این گونه نشد. به نظر من کار از شالوده خراب شده و این باشگاه اکنون نیاز به یک ریزش فکری نیاز دارد. باید تغییرات اساسی در ساختار و پایه این باشگاه به وجود بیاید. جایگاه‌ها باید دستخوش تغییرات شوند. زمانی که من در سپاهان بازی می‌کردم، این تیم حاشیه های زیادی داشت اما هیچ کدام از آن ها به بیرون درز پیدا نمی کرد و درون باشگاه حل و فصل می شد اما اکنون می بینید که کوچکترین مسائل به راحتی رسانه‌ایی می شوند و همه مردم از آن ها با خبر می شوند.

فوتبالیست شیرازی ایران در مورد فجرسپاسی و شانس حضورش در لیگ برتر گفت: تمام عشق من فجرسپاسی است. من به خاطر فجر و هوادارانش قید استقلال و پرسپولیس را زدم. دوستان خوب من در فجر مثل سیدمهدی رحمتی به تهران رفتند اما من در شیراز ماندم. احساس می‌کردم روح حاج مجید سپاسی پشت من است و از من حمایت می کند. حالا واقعا برای این تیم و استان فارس ناراحتم. فجر تا اینجا با سیلی صورتش را سرخ نگه داشته و با غیرت و تعصب کادر فنی و بازیکنان در حال صعود به لیگ برتر است اما من می گویم اگر قرار است این تیم با همین شرایط به لیگ برتر بیاید بهتر است در همان لیگ یک بماند چرا که این وضعیت فقط آبروی فوتبال فارس را می برد.

وی ادامه داد: باید مسئولین استان به این تیم کمک کنند. حق استان فارس نیست که یک تیم را در سطح اول فوتبال کشور داشته باشد؟ چرا از این تیم حمایت نمی شود؟ ما وقتی در قطر با فجر قهرمان شدیم، قطری ها از ما می پرسیدند که شهید سپاسی کیست؟! خب این بهترین تبلیغ برای ارزش های کشور ماست. تیم فجر که به یک ارگان وابسته است چرا نمی تواند از کمک های این ارگان کمک بگیرد؟ استاندار، امام جمعه و همه مقامات استان باید از تیم فجر حمایت کنند. این تیم تاریخچه استان فارس است و اگر قرار است به لیگ برتر برود باید تقویت شود تا بتواند به خوبی از اعتبار و پیشینه فوتبال فارس، دفاع کند.

طالبی درمورد سرنوشت قهرمانی در لیگ چهاردهم گفت: ببینید لیگ ما امسال جذاب شده اما اشکال دارد. لیگ ما هم دچار بی ثباتی است به همین خاطر نمی توان تا ثانیه آخر گفت که چه تیمی قهرمان می شود. لیگ ما دو جنبه مثبت و منفی دارد. جنبه منفی آن این است که پرسپولیس آن بازی وحشتناک را جلوی استقلال انجام می دهد اما پس از آن یک بازی ضعیف را در مقابل نفت به اجرا می گذارد. و جنبه مثبت آن تیمی مثل استقلال خوزستان است که در ابتدای فصل همه به آن می خندیدند اما اکنون مدعی قهرمانی است. این که تیم های بی ادعا و غیر مشهور خودشان را باور کرده‌اند نکته مثبت لیگ ماست.

بازیکن سابق تیم ذوب‌آهن در مورد اینکه چه تیمی شانس بیشتری برای قهرمانی دارد اضافه کرد: پرسپولیس واقعا فوتبال روان و تماشاگر پسندی را ارائه می دهد. استقلال 26 هفته در صدر بوده و در فینال جام حذفی هم حاضر است. استقلال خوزستان هم به خوبی توانسته در بین مدعیان جایگاه محکمی را برای خودش دست و پا کند. حالا شما خودتان بگویید شانس کدام تیم بیشتر است؟! هر سه تیم اسحقاق این را دارند که قهرمان شوند و انصافا نمی توان حق را به یکی از این سه تیم داد.

بازیکن سابق تیم ملی ایران در مورد حاشیه های پیرامون این تیم گفت: شما وقتی بنز می خرید، باید بنزین استاندارد هم برای آن تهیه کنید تا حرکت کند. ما کی‌روشی را آورده ایم که در سطح اول فوتبال دنیا کار کرده و می خواهیم با این همه ضعف و کم و کاستی او تیم ما را قهرمان جهان کند! به علت سوء مدیریت  در فوتبال ما کی‌روش هرروز با یک نفر مشاجره لفظی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نمی خواهم از کی روش حمایت کنم اما این مسائل نباید وجود داشته باشد. اگر دلیل واقعی مشکلات کی‌روش لباس و زمین تمرین باشد باید به حال این فوتبال افسوس خورد. کی‌روش یک انسان حرفه ایی است. باید شرایط حرفه ایی ایجاد شود تا او بتواند به حرکت حرفه ایی خودش ادامه دهد. او 6سال است به ایران آمده و 60هزاربار حرف از جدایی زده است. همین مشکل کیفیت لباس ها برای ما هم وجود داشت اما به گوش کسی نرسید برای همین مسکوت ماند. حالا می بینید که کوچکترین اتفاق به گوش همه می رسد. لباس یک تیم شخصیت تیم است. باید زمینه کار حرفه ایی را فراهم کنیم تا بهانه ایی به دست کسی ندهیم. هرچند حرف هایی که ما می زنیم به گوش‌های ناشنوا نخواهد رسید!

طالبی درخصوص بازگشتش به فوتبال گفت: من در نیم فصل با چند تیم صحبت کردم اما چون شرایط مهیا نبود تصمیم گرفتم صبر کنم. نزدیک یک میلیارد نزد دو باشگاه سپاهان و ذوب آهن پول دارم اما آن را به من نداده‌اند. گفتند بیا ما قول می‌دهیم طلبت را هم بدهیم اما گفتم من روی قول کسی حساب نمی کنم. من آدم پول پرستی نیستم. قید سه میلیارد کره را زدم و با 200میلیون به ذوب آهن رفتم. اکنون می‌گویم اگر یک میلیون هم می خواهید به من بدهید باید با سند باشد. دوست دارم به تیمی بروم که حداقل معیارهای حرفه ایی را داشته باشید. مثل سپاهان، ذوب آهن، فولاد و حتی گسترش فولاد. چندین پیشنهاد دارم اما همه انتخاب های من به قهرمانی منجر شده، بنابراین باید به پیشنهاداتم نگاه کنم ببینم به کدام تیم می توانم کمک کنم و موفق شوم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است درصورتی که فجرسپاسی لیگ برتری شود، به این تیم برود و کمک کند گفت: اگر کشتی گیر بودم به اسم فجر روی تشک می رفتم و کشتی می گرفتم. چون در این ورزش همه چیز از تغذیه و تمرین تا کشتی گرفتن در دست خودم است اما در یک تیم فوتبال یک مجموعه 30نفره باید تلاش کند تا موفقیت حاصل شود. من برای فجر حاضرم جانم را هم بدهم و قبلا این را ثابت کرده ام. اگر قرار است به این تیم بروم انتظارم این است که حداقل امکانات حرفه ایی را داشته باشد تا بتوان در آن گوشه ایی از کار را بگیرم. دوست ندارم به آنجا بروم و با عملکردی ضعیف هم به نام فجر ضربه بزنم و هم به نام خودم.

طالبی در پایان خاطرنشان کرد: حتما به فوتبال باز خواهم گشت. در فوتبال ایران سخت است که بتوانی در سطح اول باقی بمانی اما من این لیاقت را از خدا گرفته ام که در سطح اول این فوتبال باشم. امیدم به خداست و با دعای خیر مادرم و مردم حتما موفقیت ها و افتخارات گذشته را تکرار خواهم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز