بخش بانوان در ۴۵ فدراسیون ورزشی فعال است

شهریان: هر زمان مشارکت زنان بالا باشد موفقیت چشمگیر خواهد بود/ انتظار از بانوان ورزشکار بالا رفته است

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۱۵:۴۶:۵۶
کد خبر: ۴۰۰۵۲۰
شهریان: هر زمان مشارکت زنان بالا باشد موفقیت چشمگیر خواهد بود/ انتظار از بانوان ورزشکار بالا رفته است
معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: حضور بانوان درمجامع بین المللی ورزشی پررنگ‌تر از گذشته شده است.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، رباب شهریان، معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، در خصوص ورزش حوزه بانوان و همچنین کاروان المپیکی ایران در ریو صحبت کرد.

شهریان درخصوص اینکه چه اقداماتی صورت گرفت که زنان ایران در این برهه زمانی توانستند رکورد بشکنند و برای ورود به بزرگترین رویداد ورزشی جهان به 9 سهمیه دست یابند؛ گفت: به اعتقاد من هر کجا شرایطی برای حضور و مشارکت بیشتر زنان در عرصه ورزش فراهم شد نتیجه مثبت بود و در طول این سال ها و در هیچ بخشی از ورزش تجربه تلخی از اعتماد خود نگرفتم. امروز هم دختران ما پاسخ مدیران ورزش کشور و مردم عزیز را با کسب 9 سهمیه دادند و باعث شدند توجهات بیش از پیش شود.

وی در خصوص روند رو به رشد ورزش زنان عنوان کرد: واقعیت این است که حضور بانوان درمجامع بین المللی ورزشی پررنگ‌تر و پر افتخارتر از گذشته شده است؛ اگر پیش از این‌ فقط شاهد بودیم که زنان ما در رویدادها شرکت می کردند، حالا افکار عمومی از بانوان ورزشکار ما انتظارمدال دارد. در عین حال اگر حضور موفق و اثربخشی در بخش قهرمانی از بانوان ورزشکار می‌خواهیم باید کلیه مسائل، موانع، نقاط قوت و ضعف این حوزه بررسی دقیق و کارشناسی‌ شود.

شهریان با بیان اینکه محوریت جامعه شاداب و پرنشاط را بانوان به عهده دارند، گفت: زیر ساخت توسعه ورزش قهرمانی، همگانی یا عمومی‌سازی ورزش است مواردی که مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر ورزش و جوانان نیز بدان تاکید دارند. همانطور که می دانید ما شاهد هستیم که اگر مشارکتی در بحث ورزش همگانی صورت گرفته زنان و دختران درصدر این حضور قرار دارند.

وی در ادامه افزود: بحث بعدی ما و آنچه که بسیار در حوزه ورزش مورد تاکید قرار گرفته سلامت محوری است. آنچه که ما در حوزه ورزش مورد تاکید قرار داده‌ایم در مرحله نخست ارتقآء سطح سلامتی است که خوشبختانه شاهد هستیم که در بسیاری از ورزشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی زنان حضوری مستمر دارند و این خود نیازمند توجه ویژه است؛ چراکه از دل همین باشگاه‌ها تعدادی به حوزه های قهرمانی هدایت می‌شوند. به همین منظور معتقدیم باید با نگاه توسعه همگانی به ورزش، زمینه قهرمانی را هم مهیا کنیم .

معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در خصوص وضعیت زنان در حوزه قهرمانی نیز تصریح کرد: در حال حاضر، بخش بانوان در 45 فدراسیون ورزشی فعال است. از این تعداد، تنها در سه رشته اعزام برون مرزی نداریم اما در بقیه رشته‌ها در سطوح مختلف قهرمانی، از المپیک گرفته تا مسابقات آسیایی، بین المللی و جهانی فعال شده‌ایم. البته برای حضور بین المللی ورزشکاران مان در سه رشته شنا، ژیمناستیک و نجات غریق هم برنامه‌های در سطح ملی در دست اقدام داریم.

به گفته وی وزارت ورزش و جوانا تلاش می‌کند میزبانی مسابقات را در رشته‌های مذکور داشته باشد و برای ایجاد فضای رقابتی و رونق بیشتر آن‌ها از داوران کارآزموده بین المللی بهره بگیرد.

شهریان با تاکید بر اینکه دکتر روحانی در توسعه ورزش بانوان حامی بزرگی برای ورزش بانوان بوده و هست، بیان کرد: دیدگاه ها و صحبت های وی در برنامه های مختلف، مسیر جدیدی را برای توسعه ورزش بانوان ایجاد کرد؛ مسیری که ما بتوانیم با سرعت بیشتری در راستای رسیدن به اهدافمان گام برداریم.

وی در ادامه عنوان کرد: واقعیت این است، اگر به دنبال توسعه پایدار و افتخارآفرینی هستیم، باید از ظرفیت اثرگذار نیمی از جمعیت کشور یعنی زنان و دختران در همه عرصه‌های ورزشی، علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و... بهره بگیریم.

معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: پرچمداری یک کاروان برای حضور در رویدادی به بزرگی جهان برعهده «زهرا نعمتی» بانوی ورزشکار کشورمان و بیانگر ارزشمندی تلاش ورزشکاران زن ایران است.

وی ادامه داد: این اقدام بسیار ارزشمند بیانگر این است که همه سیاست‌ها به سمتی می روند که حضور پررنگ‌تر بانوان در عرصه های مختلف ورزشی است. به عنوان مثال جایی که قرار است زنان به عنوان ورزشکار حضور پیدا کنند شرایط برایشان مهیا شده است و آن جایی هم که قرار است به عنوان مربی، داور و مدیر حضور داشته باشند تخصص و دانش بانوان در حوزه ورزش مورد توجه قرار می‌گیرد.

.شهریان با اشاره بر اینکه بحث تخصص ورزشی بسیار مهم است و پس از انقلاب به این موضوع بسیار توجه شده است، گفت: بعد از انقلاب، موضوع ورزش زنان شرایطی را فراهم کرده که ما بتوانیم با استقلال تخصصی وعلمی، فعالیت‌های خودرا پیش ببریم. به راحتی می توانیم در همه رشته های ورزشی در یک صحنه بین المللی هم رقابت‌ها را مدیریت وداوری کنیم و هم تمامی مسولیت‌های اجرایی فعالیت‌های بین المللی را نیز بر عهده داشته باشیم.

پتانسیلی که در بخش نیروی انسانی متخصص بانوان در همه عرصه‌های ورزش داریم شاید مشابهی در جهان نداشته باشد و این بخاطر این است که ما فعالیت هایمان در این حوزه مستقل و خودکفا است..

وی با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص بانوان در همه عرصه‌های ورزشی ایران شاید مشابهی در جهان نداشته باشد، یادآور شد: زنان ایرانی به عنوان الگو در کشورهای مسلمان دنیا محسوب می‌شوند و بسیاری از کشورها زنان و دختران ورزشکار کشورمان را به عنوان الگو در تصاویر و فیلم‌های ورزشی شان معرفی می کنند. به عنوان مثال حمیده عباسعلی به‌عنوان قهرمان قاره آسیا در پوستری، تصویرش با همان حجاب درج شده بود و این به این معنی است که یک زن مسلمان ایرانی با آن پوشش خاص حتی در حوزه فنی معرفی می شود این موضوع خود بهترین تبلیغ است .

شهریان در خصوص تسهیلات ویژه ای که برای بانوان قهرمان در نظر گرفته شده است گفت: نگاه وزارتخانه به ورزش فرا جنسیتی است وکاملا منطبق بر موضوعات قانونی، اساسنامه‌ها و دستورالعمل‌ها است. تمام تلاش وزارت ورزش و جوانان در تدوین یا بازنگری های اساسنامه و آیین نامه، بدور از نگاه جنسیتی است. برای ما در آیین نامه هایی که تدوین می شود فرقی نمی کند که ورزشکار، زن است یامرد. با این نگاه قوانین نگاشته و تسهیلات (مانند اهداء جوائز) در نظر گرفته می شود. خوشبختانه این نگرش به رشد و توسعه ورزش زنان بسیار کمک کرده است.

فکر می کنید دختران ما بتوانند در المپیک صاحب مدال شوند ؟

معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا دختران در المپیک مدال می‌اورند یا خیر، گفت: در المپیک تخمین مدال کار بسیار سختی است و اگر تجربه حضور در این میدان نیز در نظر گرفته شود خیلی زود است که بخواهیم برای برخی رشته ها احتمال کسب مدال بدهیم. المپیک تبادل تجربه و تخصص است اما در کسب سهمیه به این نتیجه رسیدیم که دختران ما به لحاظ فنی در برخی از رشته ها توانسته اند به سطح خوبی برسند.

وی افزود: در تیراندازی و تکواندو این امید را داریم که ورزشکاران ما به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنند. در پارالمپیک هم در بعضی رشته‌ها همچنان المیک گذشته کسب مدال مورد نظر است.

وی در خصوص وضعیت اردوهای ورزشکاران  بیان داشت: در بازدید از اردوها وضعیت اسکان، تغذیه و تمرینات فنی را جویا شدم؛ ضمن اینکه بسیار تاکید کردم که کنار تیم حتماً یک روانشناس حضور داشته باشد چرا که بسیار معتقدم روانشناس می تواند در موفقیت یا عدم موفقیت یک ورزشکار موثر باشد. باید به این موضوع نیز توجه کنیم که بانوان ما تجربه کمتری از حضور درالمپیک دارند و فضا، فشار واسترس می تواند بر عملکردشان اثر گذار باشد .

شهریان در خصوص علمکرد مدیران زن  که سکاندار هدایت فدراسیون ها هستند، اظهار کرد: در حوزه مدیریت نمی شود گفت که مردان یا زنان مدیریت قابل قبولی دارند بلکه در این خصوص موضوع تخصص و توانایی هدایت و مدیریت کردن است؛ اما واقعیت این است که بانوانی درحوزه ورزش حضور دارند که تخصص ، توان و انگیزه و تفکر مدیریتی را دارند و می توان از ظرفیت و پتانسیل آنها بهره مند شد این فرایند از ریاست هیئت ها ی ورزشی شروع شده و در حال توسعه است. با حمایت بیشتر در آینده شاهد حضور زنان در عرصه های کلان مدیریت ورزشی خواهیم بود.

معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان  در پایان گفت: فکر می کنم آن چه در حوزه ورزش بانوان رخ داده بخش قابل توجه آن به خاطر حمایتی است که رسانه ها از این بخش ورزش داشته اند و من از آن‌ها تشکر می کنم. هم اکنون در آستانه المپیک هستیم و این موضوع حساسیت بیشتری را ایجاد می کند و من بسیار امیدوارم که همچنان از حمایت های همه جانبه بهره مند شویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز