آخرین فرصت برای نهایی کردن آیین‌نامه ۲۵ خرداد است

نصیرزاده: ساکت توانایی ریاست سازمان لیگ را دارد/ بیرانوند حق فسخ یک‌طرفه قرارداد را داشته است

۱۳۹۵/۰۳/۱۸ - ۱۴:۴۳:۱۳
کد خبر: ۴۱۴۳۸۵
نصیرزاده: ساکت توانایی ریاست سازمان لیگ را دارد/ بیرانوند حق فسخ یک‌طرفه قرارداد را داشته است
رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون گفت: باشگاه‌ها در حین عقد قرارداد شرایط فسخ بگذارند و دوم اینکه محل شکایت و رسیدگی به اختلاف را شورای حل اختلاف ایران بیان کنند.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، هوشنگ نصیرزاده، رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون بعد از جلسه هیأت رئیسه سازمان لیگ گفت: در سال 2015 نامه‌ای 20 صفحه‌ای به دست‌مان رسید که باید بر اساس آن آیین‌نامه نقل و انتقالات را به روز رسانی کنیم و برخی موارد آن از حالت جزئی‌تر به کلی‌تر تبدیل شود. بدین ترتیب برخی موضوعات اضافه باید حذف شود و برخی مسائل دیگر اضافه شود.

وی افزود: یکی از مسائل مهم این است که فدراسیون دیگر نمی‌تواند فرم انعقاد قرارداد را در سایت فدراسیون قرار دهد و دیگر متولی انعقاد قرارداد و متن آن بازیکن و باشگاه هستند و اساس قضاوت در این مورد در ارکان فدراسیون است. باشگاه‌ها به این مسئله توجه نمی‌کنند. دیگر ما قرارداد داخلی و خارجی نداریم و تنها یک قرارداد موضوعیت قانونی دارند. همچنین باشگاهها باید توجه کنند وقتی بازیکن خارجی جذب می‌کنند در متن قرارداد محل رسیدگی به اختلافات قرارداد را مشخص کنند و در آن بنویسند که محل رسیدگی به شکایات شورای ملی حل اختلاف ایران است. در غیر اینصورت بازیکن خارجی اگر با مشکلی روبه‌رو شود می تواند به مراجع بین‌المللی شکایت کند و داستان فسخ قرارداد به وجود بیاید.

نصیرزاده در ادامه تأکید کرد: در اولین اقدام باید آیین‌نامه شورای ملی حل اختلاف را بنویسیم. در این راستا مهدی تاج خیلی سریع طی نامه‌ای اعلام کرد اقدامات لازم در این رابطه صورت بگیرد. در این شورا سه نماینده از باشگاه‌ها، سه نماینده از فدراسیون و سه نماینده از بازیکن‌ها حضور دارند. در این صورت اگر بازیکنی در قراردادش با باشگاه دچار مشکل شود دیگر کمیته انضباطی مسئول رسیدگی نیست بلکه اختلافات در این شورا حل و فصل می‌شود و اگر کسی هم اعتراضی داشته باشد ابتدا به کمیته استیناف و سپس به دادگاه عالی ورزش مراجعه می‌کند.

وی افزود: ما برای نگارش آیین‌نامه این شورا آیین‌نامه هلند و ترکیه را مقابل‌مان قرار دادیم و بخشی از آن را بر اساس آیین‌نامه آنها تنظیم خواهیم کرد. بدین ترتیب باشگاه‌ها باید در هنگام بستن قرارداد چند نکته را حتما بنویسند. اول اینکه در قرارداد شرایط فسخ بگذارند و دوم اینکه محل شکایت و رسیدگی به اختلاف را شورای حل اختلاف ایران بیان کنند.

نصیرزاده در مورد اینکه کدام بازیکن‌ها در این شورا حضور دارند، عنوان کرد: تمامی باشگاه ها نفرات مدنظر خود را اعلام می‌کنند و سپس هیأت رئیسه تصمیم می‌گیرد که کدام نفرات عضو این شورا شوند. یکی از نکات مهم شرایط رئیس و معاون شورا است. رئیس و معاون شورا باید دارای تحصیلات حقوق باشد تا در صدور احکام، موازین قانونی مد نظر قرار بگیرد. آخرین فرصت ما برای نهایی کردن این آیین‌نامه و مشخص کردن شورا 25 خرداد است.

وی در مورد جلوگیری از فسخ یک طرفه قرارداد بازیکنان تصریح کرد: این تصمیم موقتی است. با توجه به اینکه برخی باشگاه‌ها در حال خالی شدن از بازیکن بودند و ممکن بود باشگاهی مثل نفت برای رفتن به بورس و فروختن امتیازش با مشکل روبه‌رو شود این تصمیم اتخاذ شد والا این حق و حقوق برای بازیکن وجود دارد.

نصیرزاده در مورد اینکه تکلیف فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند و علیرضا منصوریان چه می‌شود، عنوان کرد: این دو بر اساس آیین‌نامه سال 93 که بر اساس آن باشگاه اگر بیش از 50 درصد قرارداد بازیکن را پرداخت نکند این حق را به بازیکن داده تا قراردادش را یک طرفه فسخ کند اقدام به فسخ قرارداد کردند. مسئولان نفت در این مورد به آیین‌نامه دیگری استناد می‌کردند که مصوب نشده بود.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود برخی از ارکان فدراسیون بازداشت شده‌اند، گفت:‌در جریان این مسئله نیستم.

نصیرزاده در ادامه یادآور شد: در بحث انتخاب رئیس سازمان لیگ حتما نباید این فرد نائب‌رئیس دوم فدراسیون باشد بلکه افراد دیگر هم می‌توانند این دو سمت را بر عهده بگیرند اما اگر یک نفر هم رئیس سازمان لیگ باشد و هم نائب رئیس دوم مشکل قانونی به وجود نمی‌آید.

وی در مورد اعتراض‌ها به برگزار نشدن جلسه هیأت رئیسه فدراسیون تصریح کرد: هیأت رئیسه باید در سال 9 جلسه برگزار کند و اینطور نیست که آنها هر روز به محل کارشان بروند.آنها بعد از اینکه به جمع‌بندی رسیدند جلسه خود را برگزار خواهند کرد.

وی در مورد اینکه محمدرضا ساکت مشاور مهدی تاج شده است، عنوان کرد: او قبلا مشاور رئیس سازمان لیگ بود و اکنون به این سمت انتخاب شده است. او فعالیت‌های زیادی در سازمان لیگ داشت و با توجه به شایستگی‌هایش می‌تواند در فدراسیون هم همین نقش را ایفا کند.

نصیرزاده در مورد اینکه آیا ساکت می‌تواند رئیس سازمان لیگ شود، گفت: بله او توانایی این کار را دارد.

نظر شما