محمدرضا مهران‌پور در برنا:

وحید امیری را من کشف کردم/ رفتارهای کی‌روش غیرقابل قبول است/ به جای دسته‌گل افشارزاده، منتظر آمدن خودش بودم

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۰۵:۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۲۲۴۶۸
وحید امیری را من کشف کردم/ رفتارهای کی‌روش غیرقابل قبول است/ به جای دسته‌گل افشارزاده، منتظر آمدن خودش بودم
پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: باید از توانایی و تجربه بازیکن برای رده‌های پایه استفاده شود تا هم خودش پخته شود و هم تجربیاتش به فوتبالیست نوپا منتقل شود.

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری برنا، محمدرضا مهران‌پور از آن دسته بازیکنانی بود که واقعا به اندازه توانایی‌ها و قابلیت‌هایش در فوتبال مطرح نشد. شاید اگر او در زمان حال پا به توپ می‌شد، سال ها جناح چپ تیم ملی را قبضه می‌کرد. با چپ پای سالهای نه چندان دور استقلال گفتگو کردیم و او نیز با علاقه و حوصله به تمامی سوالات ما پاسخ داد. دستیار علی دایی از آن دسته مربیانی است که می‌توان با او کاملا فنی صحبت کرد و مطالب مهمی را یادگرفت. مهرانپور برای پیشرفت فوتبال کشور ایده های خوبی دارد که اگر جدی گرفته شوند آینده روشنی در انتظار فوتبال ما خواهد بود. او با صحبت هایش نشان داد که واقعا عاشق و دلسوز فوتبال است. گفتگوی مارا با مربی صبا از دست ندهید. صحبت های او مطمئنا برای هرفوتبالدوستی دلنشین و شیرین خواهد بود. در این خصوص گفتگویی را با این مربی انجام دادیم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

*آقای مهرانپور، ابتدا از مسئله بزرگ صبا شروع کنیم. چطور شد که ناگهان تیم صبا در آستانه‌‌ی انحلال قرار گرفت؟ و این اسپانسرها مگر تیم ملوان را نخریدند؟ چرا الان می گویند پول نداریم؟

این مسائل همیشه در فوتبال ما بوده مسئله‌ای نیست که تازه به آن رسیده باشیم و تعجب کنیم. در حالیکه آقای دایی برای تمرینات، اردوی پیش فصل، سالن وزنه، تمرینات آماده سازی و... برنامه ریزی کرده بود اما ناگهان می شنویم که تیم منحل شده چون اسپانسر توان مالی ندارد! تیمداری به این شکل نیست و باید ببینید میتوانید یک تیم را بچرخانید یا نه. این اتفاقات به ضرر کل فوتبال ماست نه فقط یک تیم.

*آیا معیار و استانداردی وجود ندارد که فرد یا سازمانی قبل از اینکه وارد فوتبال شود یا شوند، سرمایه و دارایی معینی داشته باشند تا در این مواقع جلوی متضرر شدن باشگاه گرفته شود؟

خیر، هیچ محدودیتی وجود ندارد. البته باید از ورود اسپانسرها استقبال شود اما امیدوارم اسپانسرینگ، واقعی باشد تا  به فوتبال و ورزش ما کمک شود. سال گذشته هم ما این مشکل را داشتیم و یک هفته مانده به آغازمسابقات، با اینکه آقای دایی تیم را بدون بازیکن و امکانات تحویل گرفت اما در این زمان کم خیلی خوب توانست تیم را ببندد. انتظار ما این بود که امسال این اتفاق نیفتد و فرصت کافی برای جذب بازیکن و تمرینات دراختیار آقای دایی باشد اما یکباره می شنویم درحدود یک ماه مانده شروع  مسابقات چنین تیمی وجود ندارد!

*شما چه زمانی از این اتفاق مطلع شدید؟

من هم روزی که این موضوع رسانه ای شد، از طریق رسانه ها متوجه شدم و در تماسی هم که با آقای محمد دایی داشتم، ایشان گفتند، اسپانسر به مشکل مالی برخورده و هنوز کار صد در صد نیست.

*با این اوضاع اگر تیم منحل شود، آینده کاری شما به کجا خواهد رسید؟

هیچ چیز مشخص نیست. فوتبال ایران به این شکل است. ممکن است شما با باشگاه به توافق نرسید یا در طول فصل به مشکل بخورید و از تیم جدا شوید. باید منتظربمانیم و ببینیم که درنهایت چه می شود.

*صبا بازیکنان بزرگی مثل امیرحسین صادقی را دارد. اگر این بازیکن بدون تیم بماند چه وضعیتی به وجود خواهد آمد؟

این اتفاق اینقدر شوک آور است که من نمیدانم بازیکن و مربی اصلا می خواهند چه بکنند و این اصلا برای فوتبال ما خوب نیست.

*تیم نفت هم ممکن است منحل شود. با این حساب ممکن است لیگ را 14تیمی کنند؟

من فکر می کنم اگر چنین اتفاقی بیفتد، تیم های دسته اولی را جایگزین کنند. اما تیم هایی که جایگزین می شوند مطمئنا آمادگی لیگ برتر را ندارند و خیلی راحت سقوط می کنند. با این وضعیت جذابیت فوتبال از بین می رود. شما نگاه کنید سال گذشته ما با تمام مشکلاتی از نظر مالی، حمایتی و جذب بازیکن داشتیم، توانستیم با زحمت بازیکنان و کادرفنی، هفتم بشویم که خیلی ها حتی انتظار این را هم نداشتند. حالا چطور می توان توقع داشت تیمی که نتوانسته به لیگ برتر صعود کند، وارد لیگ برتر شود و در یک ماه بتواند برای مسابقات آماده شود؟

*تیم شما در فصل گذشته جزو معدود  تیم هایی بود که با نظم بازی می کرد. چیزی که در فوتبال ما کمتر دیده می شود. برنامه دار باشه تیم که با نظم بازی کند حتی تیم های بالای جدول هم که بازیکنان خوب و قابلی داشتند مانند صبا آن نظم تیمی را به خود نمی دیدند. چرا تیم های فوتبال ما آن نظم و سازماندهی لازم را ندارند؟

در رابطه با تیم هایی که شما گفتید من نمیتوانم نظر بدهم اما در رابطه با تیم خودمان میتوانم بگویم، حضور آقای دایی باعث این مسئله است. ایشان منضبط هستند و این نظم را به  داخل زمین هم منتقل می کنند.

از طرفی، ما بازیکنانی با تجربه بالا داشتیم که باعث شد، علیرغم زمان کم، خیلی زود هماهنگی در تیم ایجاد شود. آن ها درک تاکتیکی خیلی خوبی نسبت به هم پیدا کردند و باعث شد در زمین به راحتی یکدیگر را پیدا کنند. پس به طور خلاصه اگر بخواهم پاسخ شما را بدهم، نظم تیم ما دو دلیل داشت؛ یکی حضور آقای دایی و دوم وجود بازیکنان باتجربه بالا.

*به سراغ استقلال برویم. استقلال منصوریان را چگونه می بینید؟

اولا که سال اول علیرضا منصوریان در تیم بزرگ استقلال است اما منصوریان نشان داده، باتجربه و باهوش است. تا اینجا هم خریدهای خیلی خوبی داشته. از طرفی بازیکنان جوان استقلال در فصل گذشته نیز اکنون به پختگی خوبی رسیده اند و  امسال می توانند به منصوریان کمک زیادی کنند.

*نظرشما در مورد امیدنورافکن چیست؟

این بازیکن را از آکادمی استقلال و زمانی که در تیم نوجوانان بازی می کرد می شناسم. او بازیکن خیلی خوبی است و میتواند پشتوانه قوی برای تیم استقلال باشد. این موضوع خیلی مهم است که تیم شما پشتوانه های جوان داشته باشد. استقلال امسال این شرایط را دارد همین مسئله کمک زیادی  به منصوریان می‌کند. به نظرم استقلال امسال از نظر بازیکن به مشکل بر نمی‌خورد.

*آیا مطرح شدن بحث جذب حاج صفی، باعث نمی شود که بازیکنی مثل نورافکن سوخته شود؟

اینطور نیست. استقلال امسال باید در چند جبهه شرکت کند. تعداد ملی پوشان این تیم زیاد است و مثلا حاج صفی ممکن است در بازی های ملی دچار آسیب دیدگی شود.از طرفی هنر یک مربی در همین مسائل است و می‌توان مربی را در این مواقع محک زد. مثلا در زمانی که دستش خالی است وبا کمبود مواجه است چطور می‌تواند از کمترین نفرات بیشترین بازدهی را بگیرد یا بالعکس، زمانی که دست او باز است و بازیکنان با کیفیت، زیاد دارد چطور می‌تواند همه را بدون کوچکترین ناراحتی نگه دارد و از آن ها استفاده لازم را ببرد. من فکر می کنم منصوریان این هنر را دارد و میتواند خیلی خوب از تمامی نفراتش استفاده کند.

*آیا فکر نمی کنید این همه ستاره جمع کردن برای منصوریان مشکل سازشود؟

در فوتبال ما جمع کردن بازیکنان خوب در یک تیم، شاید یک مقدار سخت باشد ولی این هنر کادرفنی تیم است که آنها را به نحو احسن و در بهترین شرایط نگه دارد و با بالاترین کیفیت از آنها استفاده کند.

*به نظر شما منصوریان در این زمینه موفق می‌شود؟

تیم نفت بازیکنان کوچکی نداشت و دیدیم که منصوریان بدون مشکل و خیلی خوب توانست آنها را در کنار هم قرار دهد. با اینکه تیم استقلال خیلی بزرگتر از تیم نفت وحتی تیم ملی امید است، اما منصوریان هم امروز تجربه بالایی دارد ومی‌تواند مجموعه اش را به خوبی مدیریت کند. البته فوتبال فقط بازی و تاکتیک نیست و باید مسائل حاشیه ای را هم کنترل کرد.

*فرق استقلال منصوریان با فصل قبل را از لحاظ ساختاری در چه می بینید؟

از نظر جذب بازیکن منصوریان از مظلومی موفق تر بوده است. باید دید که در زمین از این نفرات چگونه استفاده می‌شود.

*چرا در شروع فصل قبل استقلال روند خوبی داشت ولی نتوانست آن را حفظ کند و دچار افت شد؟

در اوج رفتن وسقوط کردن یک تیم خیلی مسائل دخیل است و خیلی بحث ها در مورد تیم استقلال مطرح بود که برای دانستن آنها باید در مجموعه بود تا بتوان آسیب شناسی کرد.

*برآورد شما از این فراز و نشیب چیست؟

به نظرمن در سال گذشته استقلال وجود مشکلاتی مثل کمبود بازیکن و مسائل مالی نتیجه بدی نگرفت و جایگاه بدی نداشت.شاید به خاطر نتایج خوب اول فصل، سطح توقعات از این تیم بالا رفت و در روزهای آخر باعث شد این دید به وجود بیاید که ضعیف کارکرده است. اگر استقلال پایین جدول بود و خودش را به بالای جدول می‌رساند، پرویزمظلومی دیگر تحت فشار قرار نمی گرفت.

*اما استقلال خوب یارگیری کرد و بازیکنانی را جذب کرد که همه استقلال را مدعی اول قهرمانی می‌دانستد. مثلا کاپیتان تیم امید رو آوردند. می دانیم که بهنام برزای از کیفیت خیلی خوبی بهره‌مند است ولی آنقدر نیمکت نشین بود که هم از تیم امید ماند و هم در استقلال به حقش نرسید.

فوتبال فقط جذب بازیکن نیست. شما پولدارتر از تیم رئال مادرید یا بارسلونا نمی توانید پیداکنید. اگر بخواهد به یارگیری باشد پس نباید برای مربی هزینه شود چون می توان بهترین بازیکنان را جمع کرد و فرستاد داخل زمین و توقع قهرمانی داشت. توانایی بازیکن یک بحث است و مهمتراز آن، توانایی مربی است که بتواند از توانایی بازیکنان به نحواحسن استفاده کند. نمونه بارز آن نقش عبداله ویسی در قهرمانی استقلال خوزستان است.

*یعنی آقای مظلومی در زمینه موفق نبوده است.

نمی شود خیلی راحت پرویزمظلومی را زیر سوال برد.

*آقای مظلومی قبل ازاین هم تیمی پرستاره داشت ولی آنطور که باید روی تیم تسلط نداشت. یعنی با آن تیم قدرتمند بازهم مشکلات زیادی بود ولی چون بازیکنان بزرگی در تیم بودند، استقلال در نتیجه گیری موفق بود و این مسئله باعث شد مشکلات استقلال حس نشود. ولی امسال چون بازیکنان تیم جوان بودند سرمربی نتوانست در بعد تاکتیکی و تیمی از آن‌ها استفاده کند بنابراین استقلال نتوانست در نتیجه گیری موفق باشد.

من خودم مربی هستم و خودم را از بقیه مربیان جدا نمی دانم ولی فکر می کنم در فوتبالمان با فقر تاکتیکی مواجهیم. البته این موضوع دلایل مختلف و جای بحث دارد. مشکلات زیادی بیرون زمین وجوددارد  که باعث می‌شود مربی کمتر بتواند ذهنش را روی تاکتیک بگذارد.

*چرا مربیان ما نمی روند به سراغ اینکه حداقل بتوانند دو تاکتیک را در تیم پیاده کنند تا اگر تیمشان در زمین به مشکل خورد به سانتر و پرتاب اوت متوسل نشوند؟ یعنی برنامه دوم و طرح دیگری داشته باشند.

یک سرمربی باید آنقدر دانش داشته باشد  که خودش کارها را بر عهده بگیرد یا اینکه باید کادر خیلی قوی و کمک های خوبی داشته باشه که بتوانند به او کمک کنند. این فقر تاکتیکی دلیلش این است که یا سرمربی ضعیف عمل می کند یا کمک هایی که دارد آنطور که باید اورا یاری نمی کنند. در فوتبال ما برای انتخاب کمک ها، کمتر مسائل فنی را در نظر می گیرند.

*به نظر شما این ساختار چه زمانی و چگونه عوض می شود؟ یعنی به سمتی برویم که فوتبالی نه در حد اروپا، حداقل در حد کره و ژاپن داشته باشیم.

همه ما درد فوتبال را میدانیم و درمان آن را هم می‌دانیم. زمانی هست که شما با یک بیماری یا یک معضل روبرو می شوید و نمی‌دانید چطور باید با آن برخورد کرد ولی الان ما هم می دانیم مشکل چیست و هم طریقه درمان چگونه است ولی هیچ اقدامی برای خوب شدن آن انجام نمی‌دهیم.

*قدم اول این امر را چه کسی باید بردارد؟

همیشه در یک مجموع راس هرم است که بیشتر زیر ذره بین است. وزارت ورزش،فدراسیون فوتبال و... اگر بتوانند خوب عمل کنند و مدیریت داشته باشند مطمئنا زیرمجموعه هم این روند را ادامه می دهد. خواستن و قاطعیت و خواستن لازمه این کار است. اگر رأس درست کار کند زیرمجموعه ها هم خوب عمل می‌کنند. از بالا تا پایین باید همه چیز منظم باشد. همه ما صحبت می کنیم ولی تغییری به وجود نمی‌آید.

*چرا با وجود همه این بحث ها و صحبت ها به هیچ کجا نمی رسیم؟ مثلا همین بحث فساد در فوتبال بیش از یک دهه مطرح است و امسال هم حتی یک پرونده قطور درست کردند وبه مجلس بردند اما هنوز آب از آب تکان نخورده است!

چون با مشکل اساسی برخورد نمی کنیم. به جایگاه ها و عنوان ها نگاه می کنیم. کشورهایی موفق هستند که این مسائل را ندارند. در چند سال گذشته کسی را ندیدیم که به خاطر کم کاری یا عدم توانایی برکنارشده باشد. اشتباهات ملی و باشگاهی زیادی برای ما و فوتبالمان به وجود آمد که با آبروی ملی ما بازی کرد اما چه عکس‌العملی داشتیم؟

*بحث اختلاف مربی های لیگی با کی‌روش تبدیل به مهمترین سوژه فوتبال ما شده است. نظر شما در مورد این کشمکش چیست؟

اگر این اتفاق برای یک مربی تازه وارد که با محیط فوتبال ما آشنا نباشد می‌افتاد، طبیعی بود اما در مورد کی‌روش بعد از گذشت چند سال که به ایران آمده و ماهم اخلاق و خصوصیاتش را می دانیم این رفتارها غیرقابل قبول است.

*فکر می‌کنید چرا این مسئله مدیریت نمی شود و جنگ روانی به راه می‌افتد؟ آیا قبول دارید فدراسیون نمی‌تواند روی کی‌روش تسلط داشته باشد؟

به نظر من در چنین مواقعی مدیریت بحران داریم و کسی که رأس کار است باید خودش را نشان بدهد. متولی فوتبال باید دراین‌گونه مسائل هنر خودش را نشان دهد و گرنه هر مدیری که بیاید کارهایش مشخص شده است. به اعتقاد من فدراسیون باید کاری کند که به نفع فوتبال ما باشد. این اختلاف نظرها فقط به فوتبال ما آسیب می زند.

*آیا حضور کی‌روش در فوتبال ما تاثیری داشته است؟

این بحث خیلی مطرح است که کی‌روش مربی خوبی است یا نه. مسئله مهم این است که آیا با پولی که به کی‌روش دادیم توانستیم از تمام داشته های او استفاده کنیم و تجربه اش را برای مربی های جوان و پایه و حتی مربی های لیگ برتر بگیریم؟ آیا فدراسیون توانسته مربیان را مجاب کند که از کی‌روش استفاده کنند و یا بالعکس، کی‌روش را مجاب کند دانش و دانسته هایش را در اختیار مربیان ایرانی قرار دهد؟ در این بین شاید مربیانی باشند که نپذیرند سر کلاس آقای کی روش بروند و خودشون را کامل بدانند که البته مسئله‌ای نیست و قابل احترام است اما مربیان جوان ما چه؟ در این چهارسال آیا توانستیم 50مربی جوان را زیرنظر کی‌روش آموزش بدهیم؟ در قرارداد کی‌روش زیرنظر داشتن مربیان پایه قید شده، آیا واقعا اینطور بوده؟ آیا سیستم تیم نونهالان با سیستم تیم بزرگسالان ما یکی است؟

*در فوتبال آلمان گواردیولا را به  تیم بایرن بردند ومطمئنا علمش را تخلیه کردند.

در فوتبال دنیا یا آلمان نگاهشان به آینده است. گواردیولا را آوردند و گفتند شاید جام نگیریم ولی نگاه و تفکر فوتبالی باید تغییر پیدا کند. آیا با حضور کی روش فوتبال ما تغییر کرده؟ شاید روی 20بازیکن تاثیرگذار بوده ولی در فوتبال ما تاثیری نگذاشته. کی‌روش یا مربی بزرگی هست یا نیست. اگر هست باید تخلیه دانش و اطلاعات شود. ما مربیان جوان و جویای علم زیادی داریم که علاقه مند به یادگیری هستند. می توانستیم آن ها را پرورش بدهیم اما به خاطر مسائل حاشیه‌ای بیرون زمین نتوانستیم این پرورش را داشته باشیم.

*در دوران پا به توپ شما، کشور ما فوتبال خوب و باکیفیتی داشت. چرا در زمان حال ما حتی نصف آن کیفیت را نداریم؟

هر چه که جلو رفتیم و پول بیشتری وارد فوتبال ما شد، ثبات کم و کمتر شد. چون بحث اول و آخر پول شد البته زمان ما هم پول بود ولی نه با این شدت. در زمان ما رفاقت بیشتر بود و توقعات کمتر. از طرفی فوتبالی که فوتبالیست بازی می کند باید با پولی که دریافت می‌کند همسان باشد. وقتی همسان شد فوتبال پیشرفت می کند و در این صورت دیگر مردم نگاه منفی به فوتبالیست ها ندارند. شما ببینید چرا کسی از پول هایی که مسی یا رونالدو ایراد نمی گیرد اما در فوتبال ما قراردادها و پول ها همیشه حرف اول اهالی فوتبال است.

*آیا قبول دارید که ذات و استعداد بازیکنان فوتبالمان با افت مواجه شده است؟ مثلا شما آن گل استثنایی را به تیم سایپا زدید  ولی الان چه کسی می‌تواند مثل آن گل را بزند؟

قبول دارم ما ستاره کم داریم اما دلیل نمی‌شود بگوییم ستاره در ایران وجود ندارد. باید وقت بگذاریم، بگردیم، پیدا کنیم و پروش دهیم. آن همت لازم برای کشف استعدادها نیست. کریمی ها، مهدوی کیا و... هنوز وجود دارند.

*به نظر شما چرا استعداد یابی جدی گرفته نمی‌شود؟ چرا افرادی مثل علی دایی در فوتبال ما نیستند تا بازیکن مستعد را کشف کنند؟

شما رده های پایه ملی را شما ببینید. به ندرت دیده شده که یک مربی پایه برود یک بازیکن را پیدا کند. اغلب دنبال بازیکنانی می روند که سرشناس هستند. هیچ کس دنبال کشف استعداد نیست. اول قدرت کشف و دوم جسارت استفاده از استعدادها را نداریم. مثلا همین وحید امیری. من با آقای قاسم پور سال 89 در درود و در لیگ دو این بازیکن را کشف کردیم. امیری ابتدا به داماش درود آمد وبعد از آن به لیگ یک رفت ومسجد سلیمان و الی آخر. مسئله این است که این بازیکن باید در 20سالگی کشف می شد. هیچ هزینه ای برای فوتبال پایه نمی شود. مثلا در همین باشگاه استقلال، خیلی از بازیکنان در رده های پایه بودند که توجهی به آن ها نشد. از تیم جدا شدند و رفتند تیم های دیگر و آن جا مطرح شدند. بعد باشگاه استقلال رفت با کلی هزینه آن ها را جذب کرد! در حالی که خودش آن ها را پرورش داده. متاسفانه فوتبال ما فقط و فقط شده بزرگسالان.

*حدود 20سال باید بگذرد تا مهدی مهدوی کیایی پیدا شود و یک آکادمی استاندارد تاسیس کند!

بله و با هزینه شخصی خودش این کاررا کرده است. مهدوی کیا کار بزرگ و ارزنده ای کرده و همه باید از او حمایت کنند.

*کمی از خودتان بگویید. چرا شما در اطراف باشگاه استقلال دیده نمی شوید؟

واقعا نمیدانم چرا!

*عدم تمایل خودتان بوده یا مسائل دیگر؟

هرفوتبالیستی درهر تیمی که بازی کرده و بهترین خاطرات جوانیش را از آن تیم دارد، بدون شک علاقه‌مند به آن باشگاه است و دوست دارد که حتی در دوران بازنشستگیش نیز در آن باشگاه حضور داشته باشد اما شما وقتی می بینید کسی سراغتان را نمی‌گیرد، نمی‌توانید کاری انجام دهید. آیا وظیفه‌ی من است که بروم باشگاه استقلال و بگویم از من استفاده کنید؟!  نزدیک دوماه است که بنده همسرم را از دست داده ام. آقای افشارزاده در روز ختم همسرم محبت کردند و دسته گل زیبایی را به محل برگزاری مراسم فرستادند. بابت این کار از ایشان ممنونم و تشکر می‌کنم ولی کاش به جای دسته گل، دوتن از مسئولان باشگاه به مراسم ختم می‌آمدند. این کار مرا بیشتر خوشحال می کردند.

من سال 86 سرمربی امیدهای استیل آذین بودم قبل از بازی با امیدهای استقلال، عده ای از لیدرهای استقلال از من خرده گرفتند که شما چرا در تیم استیل آذین هستی و الان روبروی استقلال قرارگرفتی؟ به این عزیران گفتم آیا باشگاه استقلال گفت بیا در نونهالان باشگاه ما کار کن و من نپذیرفتم؟! سال گذشته قبل از بازی دوستانه صبا و نفت در تهرانسر، تعدادی از هواداران استقلال که به خاطر منصوریان آمده بودند، من را شناختند و ایراد گرفتند که چرا با علی دایی که اسطوره پرسپولیسی‌هست کار می کنی؟ گفتم اولا از دایی ممنونم که آمده سراغم و به من کار داده و دوما اینکه کدام همبازی سابقم یا مسئول استقلال به من گفت بیا در این زمینه به من کمک کن و من نپذیرفتم؟ بازهم می‌گویم از علی دایی ممنونم با اینکه پرسپولیسی بود به من استقلالی کمک کرد.

به نظر من می توان با یک فرمول ساده حداقل 30 پیشکسوت را در باشگاه مشغول کرد. یک سرمربی داریم، دو کمک و یک مربی دروازه بان و سرپرست. حالا آنالیزور و...هم که باشد، چه بهتر. ما چند رده داریم؛ نونهالان، نوجوانان، جوانان وامید که در هرکدام اگر حداقل 5نفر را استفاده کنیم 25پیشکسوت را در کادرفنی تیم های غیر از بزرگسالان درگیر باشگاه کرده اییم.

یک موضوع را همیشه دوست داشتم بگویم و اگر عملی شود در آینده تاثیرگذاری زیادی روی فوتبال ما خواهد داشت و آن اینکه فدراسیون هر فوتبالیستی را بعد از اتمام کارش موظف کند که 3 الی 4 سال در فوتبال پایه کار کند.

پس باید از توانایی و تجربه بازیکن برای رده های پایه استفاده شود تا هم خودش پخته شود و هم تجربیاتش به فوتبالیست نوپا منتقل شود. از همه مهمتر اینکه بازیکن رده پایه شناخت کامل از آن بازیکن دارد چون به تازگی بازنشست شده و مثلا نوجوانان 16 ساله بازی اورا دیده. بنابراین هردوطرف میتوانند ارتباط خوبی با هم برقرار کنند اما اگر یک پیشکسوت 60  ساله را مربی همان نوجوان 16ساله قرار دهیم به علت فاصله زیاد سنی هیچ کدام موفق نخواهند شد چون نمی توانند شناخت و درک درستی از هم داشته باشند.

*طرح شما اتفاقا می‌تواند یک امتیاز ویژه برای هرفوتبالیست باشد. مثل اینکه شما یک زمین را به فردی بدهید و بگویید کشت و کار کن. 10 سال دیگر آن فرد یک باغ زیبا و دلخواهش را خواهد داشت.

بله. نباید اینطور باشد که من فوتبالیست امروز که فوتبالم تمام شد، فردا بروم تیم بگیرم. اینطور باشد بازیکن و مربی از بین می رود. به نظرم باید الان  برنامه ریزی کنیم برای کسانی مثل  تیموریان، نویدکیا، مجیدی، نکونام و... شما در اروپا زیدان را ببینید. او در رده پایه کار کرد، بعد دستیار شد. دوباره به رده پایه رفت و بعد از آن سرمربی تیم اصلی شد.

به نظر من زود شروع کردن، به مربی و مجموعه آسیب می رساند. باید پله پله شروع کرد. امیدوارم همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا فوتبال ما رشد کند و رو به پیشرفت برود.

نظر شما