لیگ جهانی والیبال- تهران

ایران ۳ - صربستان ۲/ صدرنشین لیگ جهانی مقابل بلندقامتان ایران زانو زد

۱۳۹۵/۰۴/۱۱ - ۲۰:۲۹:۰۳
کد خبر: ۴۲۵۲۶۱
ایران ۳ - صربستان ۲/ صدرنشین لیگ جهانی مقابل بلندقامتان ایران زانو زد
تیم ملی والیبال ایران با حساب سه بر دو صربستان را شکست داد تا نخستین باخت این تیم را در لیگ جهانی رقم بزند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری برنا، دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و صربستان از هفته سوم لیگ جهانی والیبال، ساعت 21 امشب در سالن 12 هزار نفری آزادی آغاز شد. 

برای تیم کشورمان سعید معروف (کاپیتان)، شهرام محمودی، میلادعبادی پور، محمد جوادمعنوی‌نژاد، عادل غلام و سیدمحمد موسوی، همراه مهدی مرندی (بازیکن آزاد) با سرمربیگری رائول لوزانو در ابتدای بازی به میدان رفتند. 

سرکو لیسینچ، مارکو ایوویچ، نیکولا جوویچ، آلکساندر آتاناسیویچ، مارکو پودراسکین، همراه میلوس نیکیچ (بازیکن آزاد) ترکیب اصلی صربستان را با صلاحدید نیکولا گربیچ سرمربی این تیم تشکیل می‌دادند. 

ابراهیم النعما از قطر و ناتان سائوپارک از تایلند هم به ترتیب به عنوان داوران اول و دوم قضاوت این بازی را برعهده داشتند. 

ست نخست؛ ایران 18- صربستان 25/ برتری بدون دردسر صدرنشین

ایران شروع خوبی در این بازی داشت و در ابتدای ست نخست پا به پای صدرنشین لیگ جهانی والیبال پیش آمد اما هرچه از زمان بازی می‌گذشت، صرب‌ها با جو سالن آشناتر می‌شدند و ابتکار عمل را بیشتر به دست می‌گرفتند. دو تیم در امتیاز 8 بر 5 به سود صربستان به وقت استراحت فنی نخست رسیدند. در ادامه برتری بازهم با صدرنشین لیگ جهانی بود و صربستان وقت استراحت فنی دوم را هم 16 بر 11 به سود خود ثبت کرد. دفاع سفت و سخت صرب‌ها کار ایران را دشوار کرد بود و در امتیاز  18 بر 12 رائول لوزانو مجبور به تقاضای وقت استراحت شد. لوزانو همچنین از دو تعویضه خود استفاده کرد و میرزاجانپور و مهدوی را به جای محمودی و معروف به میدان فرستاد. آبشار میرزاجانپور با امتیاز بیستم برای صربستان همراه بود و تقاضای ویدئوچک ایران هم به جایی نرسید. سرویس‌های بازیکنان ایران در اواخر این ست هم یکی پس از دیگری به خارج میدان می‌رفت تا در امتیاز  22 بر 17 کار تیم ملی کشورمان در ست نخست گره بخورد. معروف و محموی به جای خود برگشتند اما آبشار محمودی هم در چارچوب زمین حریف جای نگرفت تا صربستان در آستانه پیروزی در ست نخست قرار بگیرد. 

 

ست دوم؛ ایران 22 - صربستان 25/ کلکسیون سرویس‌های اشتباه

سرویس عبادی‌پور و حمله صربستان، نخستین امتیاز ست دوم را هم به تیم مهمان داد. صرب‌ها در ابتدای این ست هم مقتدرانه برتری خود را نشان دادند تا در امتیاز 5 بر 2 لوزانو بسیار زود از وقت استراحت فنی خود استفاده کند. در ادامه حضور حمزه زرینی در میدان و سرویس خوب این بازیکن با دفاع جانانه موسوی و معنوی‌نژاد اجازه امتیازگیری بیشتر به صربستان نداد تا در امتیاز 8 بر 5 دو تیم به وقت استراحت فنی نخست ست دوم برسند. در بازگشت دو تیم به میدان صدرنشین لیگ جهانی بازهم ابتکار عمل را به دست گرفت تا شاگردان گربیچ 11 بر 7 از ایران پیش بیفتند. کار خوب مباشری ایران به امتیاز بعدی رساند اما سرویس آرام او مشکلی برای صرب‌ها ایجاد نکرد و این تیم به امتیاز 13 رسید. کار خوب میرزاجانپور و در ادامه دفاع عالی موسوی ایران را به امتیاز 11 رساند تا گربیچ احساس خطر کند و نخستین وقت استراحت خود را درخواست کند. این تایم اوت به جایی نرسید و این بار دفاع میرزاجانپور اختلاف را به حداقل رساند. یک دفاع دیگر و بازی در امتیاز 13 به تساوی رسید تا سالن 12 هزار نفری منفجر شود. سرانجام صرب‌ها از دفاع ایران امتیاز گرفتند اما سرویس پرش آتاناسویچ هم به اوت رفت تا باز هم کار به تساوی کشیده شود. این بار نوبت میرزاجانپور بود که توپ را به تور بزند ولی آن سوی میدان نیکیچ هم سرویس خود را از دست داد. سرویس خوب زرینی ثمری برای میزبان نداشت و صربستان زودتر به امتیاز 16 رسید تا با حداقل اختلاف به وقت استراحت فنی دوم برود. بی‌دقتی صرب‌ها در زدن سرویس به پودراسیکن هم سرایت کرد اما موسوی از این فرصت استفاده نکرد و بی دقت توپ را به تور کوبید تا بازهم صربستان پیش بیفتد. ایران امتیاز دیگری گرفت و صربستان هم به همین ترتیب اما سرویس ایوویچ هم از تور عبور نکرد. صرب‌ها از سرویس غلامی به امتیاز بیستم رسیدند تا به برتری میلیمتری خود ادامه دهند که این بار زرینی در یک رفت و برگشت امتیاز مساوی 20 را برای ایران گرفت. یک پایپ روی تور کافی بود تا مهاجم صربستان بدون دفاع توپ را در زمین ایران بخواباند اما ایران امتیاز دیگری گرفت و در سرویس بعدی هم خطای حمله صربستان اعلام شد تا ایران در امتیاز 22 بر 21 برای نخستین بار در این ست از حریف خود پیش بیفتد. تایم اوت گربیچ جواب داد و صدرنشین لیگ جهانی 23 بر 22 پیش افتاد تا این بار لوزانو درخواست وقت استراحت کند. پودراسیکن بازهم در خط سرویس قرار گرفت و سرویس زرینی به خارج از میدان رفت. صرب‌ها امتیاز بعدی را هم از ایران گرفتند تا در ست دوم هم 25 بر 22 پیروز شوند. 

 

ست سوم؛ ایران 25- صربستان 22/ ورق برگشت

صربستان در ست سوم هم شروع خوبی داشت و با امتیاز سرویسی که مرندی به حریف داد روحیه خوبی گرفت اما ایران بلافاصله به خود آمد و 3 بر 2 پیش افتاد. اشتباه حمزه زرینی باعث سرویس لیسینیچ در زمین ایران بخوابد و نتیجه 4 بر سه به سود صربستان عوض شود اما سرویس بعدی او به تور خورد و کار در امتیاز 4 به تساوی کشیده شد. در ادامه بازهم کفه ترازو به سود صربستان سنگین شد اما سرویس خوب معروف باعث شد ایران کار را در امتیاز 7 به تساوی بکشاند. صربستان امتیاز هشتم را زودتر از ایران گرفت تا با برتری به وقت استراحت فنی دوم برود. در بازگشت دو تیم به میدان میرزاجانپور امتیاز تساوی را گرفت. حضور این بازیکن همراه زرینی، جان و انگیزه دوباره‌ای به ایران بخشید. موسوی از اشتباه حریف نهایت استفاده را برد و ایران را 10 بر 9 پیش انداخت. داور اول امتیاز یازدهم را هم به ایران داد اما با تقاضای ویدئوچک صرب‌ها امتیاز به این تیم رسید که تماشاگران به شدت به این موضوع اعتراض کردند. دفاع سه نفره معروف، موسوی و زرینی صرب‌ها را ناکام گذاشت تا ایران به امتیاز 12 برسد و با اشتباه دوباره بازیکنان این تیم ایران به امتیاز 13 رسید و فاصله را بیشتر کرد. شیرجه جانانه مهدوی و پاس بریده معروف با ضربه ناگهانی موسوی توام شد تا ایران به امتیاز 15 برسد. صربستان امتیاز دیگری گرفت اما ضربه محکم زرینی با دفاع ناقض صرب‌ها به خارج از میدان رفت تا وقت استراحت دوم ست چهارم 16 بر 13 به سود ایران باشد. در بازگشت دوتیم به میدان امتیازات یک به یک تقسیم می‌شد. سرویس ایوویچ به خارج میدان رفت تا نتیجه 19 بر 16 به سود میزبان شود و روند امتیازگیری دو تیم تغییر نکند. در امتیاز 21 بر 18 آرمین تشکری جای موسوی را در ترکیب ایران گرفت و خود این بازیکن در خط سرویس قرار گرفت اما سرویس خوب او به ثمر ننشست. لوزانو سعی داشت با تعویض‌های مکرر اختلاف امتیاز را حفظ کند و در این کار موفق هم بود..در امتیاز 23 بر 20 توپ میرزاجانپور از تور عبور نکرد. صربستان یک امتیاز دیگر گرفت تا در امتیاز 23 بر 22 لوزانو احساس خطر کند و وقت استراحت بخواهد. میرزاجانپور با آبشاری دیدنی امتیاز 24 را از حریف گرفت و غلامی را به خط سرویس فرستاد اما گربیچ تقاضای وقت استراحت کرد. در بازگشت دو تیم به میدان دفاع بی نقص موسوی و زرینی امتیاز 25 را به ایران داد تا تیم کشورمان 25 بر 22 فاتح ست سوم شود. 

 

صدرنشین نخستین امتیاز را به ایران داد

ایران در ست چهارم هم آغاز خوبی داشت و ابتدا 2 بر یک از حریف پیش افتاد اما حضور آتاناسویچ در خط سرویس بازهم برای تیم کشورمان دردسرساز بود و با 2 امتیاز پیاپی صربستان، بازهم ابتکار عمل در دست صدرنشین لیگ جهانی قرار گرفت. ایران اما نمی‌خواست بازنده این ست و این دیدار باشد و با کار خوب موسوی و زرینی 5 بر 4 پیش افتاد. اشتباهات پیاپی بازیکنان ایران در زدن سرویس بلای جان تیم کشورمان در  این ست بود. آن سوی میدان اما پودراسکین یک امتیاز سرویس گرفت و در سرویس بعدی هم امتیاز ابتدا به سود صربستان ایران اعلام شد اما تقاضای ویدئو چک لوزانو کارساز بود و این امتیاز به ایران داده شد تا بازی در امتیاز 6 به تساوی برسد. آبشار محکم صرب‌ها به خارج از میدان رفت و امتیاز هشتم به ایران رسید اما گربیچ معتقد بود توپ به سرپنجه‌ دفاع ایران خورده است و تقاضای ویدئو چک داد اما ویدئوچک هم رای به امتیاز ایران داد تا این بار صرب‌ها به شدت معترض شوند. تک دفاع موسوی یک امتیاز حساس به ایران داد و تیم کشورمان 10 بر 8 پیش افتاد. دو اشتباه از ایران در حمله کافی بود تا بازی به تساوی کشیده شود. با کسب امتیاز دهم برای صربستان، معروف از کوره در رفت و با کنار زدن تور وارد زمین صربستان شد و به درگیری لفظی با بازیکنان حریف پرداخت. حاصل این کار یک اخطار برای معروف و یک کارت زرد برای اوروس کواسویچ از صربستان بود. در حالی که صربستان می رفت از ایران فاصله بگیرد، تیزهوشی عبادی‌پور و بازی با دست مدافعان صربستان کار را در امتیاز 12 به تساوی کشاند. بازهم روند امتیازگیری یک به یک شده بود و زمانی صربستان پیش می‌افتاد و لحظه‌ای بعد کار به تساوی کشیده می‌شد. صرب‌ها با حضور ایوویچ و آتاناسویچ بارها دفاع ایران را جا گذاشتند و امتیاز گرفتند. ایران هم با تکیه بر غلامی و موسوی سعی داشت با روی آوردن به بازی سرعتی امتیاز بگیرد. تیم کشورمان با دفاع مستحکم خود امتیاز 16 را زودتر از حریف به دست آورد تا با برتری یک امتیازی نسبت به صربستان به وقت استراحت فنی دوم برود. در ادامه رقابت شانه به شانه دو تیم ادامه یافت اما سرویس خوب عبادی‌پور این روند را به هم زد و ایران با پاس کوتاه مهدوی که جای معروف را گرفته بود و ضربه محکم میرزاجانپور حساب کار را 20 بر 18 کرد تا گربیچ تقاضای وقت استراحت کند. سرمربی صربستان الکساندر اوکولیچ را هم به جای اوروس کواسویچ به میدان فرستاد. سرویس این بازیکن و سپس موسوی از دست رفت تا برتری 21 بر 20 ایران روی اسکوربورد ثبت شود. سرویس خوب معروف دریافت حریف را با مشکل روبرو کرد تا ضربه ایوویچ به اوت برود و ایران 23 بر 20 پیش بیفتد. در سرویس بعدی ایران در یک رالی طولانی امتیاز را به حریف داد تا فرصتی طلایی را از دست بدهد. آبشار میرزاجانپور هم از تور عبور نکرد تا در امتیاز 23 بر 22 سرمربی ایران تقاضای وقت استراحت کند. در بازگشت دو تیم به میدان سرویس جوویچ به اوت رفت تا تیم کشورمان به امتیاز 24 برسد. صربستان امتیاز بعدی را هم گرفت اما عبادی‌پور به صرب‌ها رحم نکرد و با کسب امتیاز پایانی، ایران را به برتری 25 بر 23 در ست چهارم رساند تا بازی دو بر دو مساوی شود. به این ترتیب صربستان که تا کنون امتیازی به حریفان خود نداده بود، نخستین امتیاز را به تیم ایران داد. 

 

صدرنشین شکست خورد

ماراتن با سرویس ایوویچ و امتیاز صربستان در دفاع از آبشار غلامی به دست آمد. معروف با یک جای خالی امتیاز اول را برای ایران دشت کرد و چند ثانیه به بازیکنان حریف خیره شد تا برای صرب‌ها خط و نشان کشیده باشد. کار خوب میرزاجانپور ایران را پیش انداخت اما صربستان دو امتیاز پیاپی گرفت و درخواست بازبینی ایران هم به جایی نرسید. کار عالی معروف و میرزاجانپور بازهم ایران را 4 بر 3 پیش انداخت اما سرویس بعدی عبادی‌پور از تور عبور نکرد تا بازهم دو تیم به تساوی برسند. میرزاجانپور بازهم ایران را پیش انداخت اما سرویس غلامی به اوت رفت و پاس بریده معروف به غلامی هم با دفاع صربستان در زمین ایران خوابید تا صرب‌‌ها پیش بیفتند. اشتباه مرگ‌بار بازیکنان ایران و رها کرد سرویس نه چندان محکم دراگان استانکویچ برتری 8 بر 6 صربستان را در پی داشت و در این امتیاز جای دو تیم در زمین عوض شد. سرویس بعدی استانکویچ به اوت رفت و دفاع بی نظیر عبادی‌پور و موسوی کار را به تساوی کشاند و در امتیاز بدی دفاع سه نفره معروف، عبادی‌پور و موسوی امتیاز نهم را برای تیم کشورمان به ارمغان آورد تا در امتیاز 9 بر 8 سرمربی صربستان تقاضای وقت استراحت کند. این تاکتیک جواب داد تا صرب‌ها امتیاز تساوی را بگیرند. موسوی امتیاز دهم را هم برای ایران گرفت و جای خود را به تشکری داد تا شماره 16 ایران در خط سرویس قرار بگیرد. این بار تک دفاع معروف امتیاز حساس یازدهم را برای ایران کسب کند و گربیچ بازهم تایم‌اوت بخواهد. در بازگشت دو تیم به میدان صرب‌ها امتیاز دهم را گرفتند و کواسویچ از یک توپ برگشتی امتیاز تساوی 11 را برای تیمش ساخت تا این بار لوزانو وقت استراحت بخواهد. خطای حمل بازیکنان حریف امتیاز دوازدهم ایران را در پی داشت. دفاع عبادی‌پور هم ثانیه‌ای بعد به اوت رفت تا کار  بازهم به تساوی کشیده شود. صرب‌ها این بار غلامی را دفاع کردند تا در امتیاز 13 بر 12 به سود صدرنشین لیگ جهانی سرمربی ایران بازهم وقت استراحت بگیرد. در بازگشت دو تیم به میدان ضربه میرزاجانپور به خارج از زمین رفت تا صرب‌ها به امتیاز 14 برسند اما درخواست ویدئوچک ایران کار را در امتیاز 13 به تساوی رساند. سرویس عبادی‌پور پس از برخورد به تور در زمین صربستان خوابید تا ایران به امتیاز 14 برسد اما صربستان با چنگ و دندان امتیاز چهاردهم را گرفت. سرویس آتاناسویچ پس از برخورد به تور راهی اوت شد و ایران به امتیاز 15 رسید تا در یک قدمی پیروز ی قرار گیرد و دفاع موسوی کار را تمام کرد. ایران صدرنشین لیگ جهانی راشکست داد. 

نظر شما