محمدمحسن ربانی در گفتگو با برنا:

باید فضای آرامش بر دوومیدانی حکمفرما باشد/ می‌توانیم در المپیک نتایج خوبی بگیریم

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۰۵:۲۰:۲۴
کد خبر: ۴۲۸۰۱۱
باید فضای آرامش بر دوومیدانی حکمفرما باشد/ می‌توانیم در المپیک نتایج خوبی بگیریم
ملی‌پوش سابق دوومیدانی گفت: کمبودها کم نیست ولی بگذارید بعد از گذشت یک سال به بررسی عملکرد مسئولان حاضر در فدراسیون بپردازیم.

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری برنا، محسن ربانی قهرمان دوومیدانی ایران که سابقه کسب 4 مدال رنگارنگ از مسابقات قهرمانی آسیا و 2 مقام چهارمی بازی های آسیایی دوحه و گوانگژو را در کارنامه دارد و همچنین مدت 10 سال در محضر برترین مربیان بین‌المللی کسب علم و تجربه کرده است و با پشت سر گذاشتن مدارج سطح بالای مربیگری دارای مدرک سطح یک فدراسیون جهانی دوومیدانی می‌باشد، مدتی است که به صورت حرفه ای وارد عرصه مربیگری شده است.

ربانی در گفتگو با خبرنگار برنا به بررسی وضعیت موجود در دوومیدانی کشور پرداخته که در ذیل می خوانید:
 
*وضعیت و نتایج تیم ملی کشورمان را در بازی‌های المپیک ریو 2016 چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در سال گذشته پنج ورزشکار یعنی جعفر مرادی، احسان حدادی، حسن تفتیان، رضا قاسمی و خانم لیلا رجبی توانستند سهمیه ورودی المپیک ریو را کسب کنند که باید برای آنها برنامه‌ریزی می شد که با توجه به صحبت‌های این ورزشکاران مشخص است که از وضعیت تمرینی، اردویی و مربی در شرایط خوبی به سر می‌برند و راضی به نظر می رسند. همچنین محمود صمیمی، حمیدرضا زورآوند و محمد ارزنده نیز کسانی هستند که در چند ماه اخیر کسب سهمیه نمودند و به کاروان تیم ملی در ریو اضافه شده‌اند. در هر صورت ما همه امیدواریم که نتایج خوبی در المپیک حاصل شود و نتیجه گرفتن این ورزشکاران در ریو به معنای نتیجه برای کل خانواده دوومیدانی می‌باشد، اینها کسانی هستند که به تازگی وارد ورزش دوومیدانی نشده‌اند و برای به دست آوردن این موفقیت در طول چند سال اخیر تلاش زیادی انجام داده‌اند.

photo_2016-07-08_14-28-11
 

*آیا دوومیدانی ایران شانس دیگری برای کسب سهمیه ریو را دارد؟
خیلی امیدوارم که چند سهمیه دیگر کسب نماییم. تا موقعیت باقیمانده یعنی روز 21 تیرماه فرصت برای انجام این کار را در اختیار داریم، من فکر می‌کنم که در پرتاب چکش، پرش ارتفاع و پرتاب دیسک مواردی هستند که هنوز شانس گرفتن مجوز حضور در المپیک را داریم.
 

*وضعیت فعلی مواد پرشی را با توجه به اینکه خود شما یک پرنده بوده‌اید چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پرش طول در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و حضور در المپیک لندن و کسب سهمیه المپیک ریو توسط محمد ارزنده نشان این مدعاست. رکوردی که ارزنده در مسابقات کازانف قزاقستان به دست آورده این رکوردی است که در المپیک گذشته صاحبت گردن آویز نقره شده و پیشرفت در این ماده چشمگیر و قابل تحسین بوده است، البته نفرات بعد از ارزنده فاصله قابل توجهی با وی دارند و امیدواریم که هر چه سریعتر این فاصله از بین برود.در پرش ارتفاع همچون پرش طول پیشرفت ملموسی داشته‌ایم، آنچنان که سالیان سال ما در این ماده کسب افتخارات زیادی نموده‌ایم. تیمور غیاثی در طول چندین سال حرف اول را در قاره کهن در این ماده می‌زدند و بعد از ایشان آقای حسین شایان بودند که تجربه حضور در المپیک بارسلونا را در کارنامه دارند. پرش ارتفاع کشورمان همیشه در وضعیت مساعدی قرار داشته است و در چند سال اخیر نیز کیوان قنبرزاده و محمدرضا وظیفه‌دوست توانسته‌اند افتخارات خوبی را نصیب کشورمان کنند. مانند کسب مدال قنبرزاده در قهرمانی آسیا 2013 و کسب مدال ارزش‌های جهان توسط وظیفه دوست در سال 2015.در پرش سه‌گام متأسفانه آنچنان که باید پیشرفت قابل قبولی در سال‌های اخیر نداشته‌ایم حتی به نوعی عقبگرد هم کرده‌ایم، در پرش سه گام صاحب مدال در بازی‌های آسیایی بوده‌ایم اما در حال حاضر رسیدن به رکورد کشور برای ورزشکاران فعال ما در این ماده کار بسیار سختی شده است و تا رسیدن به عنوان‌های بین‌المللی فاصله بسیار زیادی را دارند.در پرش با نیزه متأسفانه عقبگرد بسیار زیادی داشته‌ایم که همه آنها را مدیون سوء مدیریت چند سال اخیر مدیران فدراسیون می‌دانم. من و اسحاق غفاری و پندار شوقیان 3 ورزشکاری بودیم که از مرز 5.10 سانتیمتر گذشتیم و شاه بیت این غزل در سال 2007 رغم خورد، جایی که من توانستم برای اولین بار در تاریخ ورزش دوومیدانی در پرش با نیزه مدال طلای قهرمانی آسیا را کسب نمایم، در سال 2010 نیز توانستم در مسابقات آسیایی داخل سالن نیز به این عنوان دست پیدا کنم.کشورمان در پرش با نیزه تاکنون 7 مدال در آسیا کسب نموده است که من 4 مدال، غفاری 2 مدال و شوقیان 1 مدال به دست آوردیم که همه حاکی از آن است که پرش با نیزه می تواند در جایگاهی فراتر از وضعیت کنونی اش در کشور قرار داشته باشد.خوشبختانه محمد بنی آدم که تحت آموزش بنده می‌باشد توانسته به تازگی کور سوهای امید را در این ماده روشن کند ولی واقعا ما در داشتن حجم ورزشکار فعال در پرش با نیزه با مشکل مواجه هستیم که ظاهرا فدراسیون هم تمایلی برای رشد و گسترش و تکرار افتخارات قبلی را ندارد هر چند که ما در بخش بانوان نیز با همکاری همسرم که خود ایشان نیز از مربیان فعال در دوومیدانی می‌باشند فعالیت‌های خوبی را برای بسط و گسترش پرش با نیزه آغاز نموده‌ایم اما هیچ حمایتی از جانب فدراسیون شاهد نیستیم که ما را به این باور می‌رساند که داریم کار بیهوده‌ای را انجام می‌دهیم.حدود 7 ماه است که رئیس فدراسیون به من قول داه که نیزه برای ما تهیه می‌کند اما هنوز این وعده از جانب ایشان عملی نشده است.
 

*در حال حاضر در چه عرصه‌ای از دوومیدانی فعالیت می‌کنید؟
بعد از لیگ سال گذشته و با پایان دادن به ورزش قهرمانی به صورت جدی وارد عرصه مربیگری شده‌ام که ماحصل آن کسب رکورد 5 متر برای اولین بار با مربی ایرانی توسط آقای محمد بنی‌آدم که نفر اول بزرگسالان و نفر سوم مسابقات بین المللی ترکیه می‌باشند، همچنین حسین فلاح در دهگانه که قهرمانی بزرگسالان ایران است، سجاد احمدی دیگر ورزشکار تحت آموزش بنده می باشد که قهرمان پرش با نیزه در رده جوانان است، همان طور که گفتم با همکاری همسرم خانم ربانی توانسته‌ایم 2 رکورد 3.20 و 3.15 را توسط دو نفر از بانوان که نفر اول و دوم کشور نیز می‌باشند به ثبت برسانیم.
 

*نظر شما در مورد وضعیت فعلی حاکم بر دوومیدانی کشور چیست؟
هم بنده و هم خانواده بزرگ و باشعور دوومیدانی آرزوی بهترین ها را برای این رشته محبوب و مظلوم در کشور را داریم. اجازه می‌خواهم که تا بعد از المپیک انتقادی از اوضاع نکنم و سعی کنیم آرامش بر اردوی تیم ملی برای حضور در المپیک ریو حاکم باشد، کمبودها کم نیست ولی بگذارید بعد از گذشت یک سال به بررسی عملکرد مسئولان حاضر در فدراسیون بپردازیم، فدراسیون مملوء از کارشناسان و صاحب نظران است که ایشان حتما باید پاسخگو باشند. در پایان می‌گویم ورزش دوومیدانی و ورزشکاران زحمت‌کش این رشته قبل از نیاز به مسائل مالی به احترام و تکریم نیازمند هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز