مجتبی ابراهیمی در گفتگو با برنا:

شطرنج ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد/ با آمدن پهلوان‌زاده خون تازه‌ای به شطرنج وارد شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۰ - ۰۹:۲۱:۳۷
کد خبر: ۴۲۸۶۶۹
شطرنج ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد/ با آمدن پهلوان‌زاده خون تازه‌ای به شطرنج وارد شد
دبیر هیات شطرنج مازندران گفت: در انتخابات گذشته با رأی آوردن آقای پهلوان زاده خون تازه‌ای وارد شطرنج ایران شد.

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری برنا، مجتبی ابراهیمی، دبیر هیات شطرنج مازندران درخصوص برگزاری رقابت‌های شطرنج مدارس آسیا و تورنمنت ستارگان که در انزلی برگزار می‌شود و همچنین شرایط این ورزش در کشور صحبت کرد.

ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار ورزشی برنا، با اشاره به برگزاری رقابت‌های شطرنج مدارس آسیا به میزبانی تهران اظهار داشت: 17 کشور برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کردند و در تهران حضور یافتند. کشور یمن به علت مشکلاتی که در کشورش دارد در لحظات آخر انصراف داد. 475 بازیکن در این مسابقات شرکت می کنند که تعداد ایرانی‌ها بیشتر از بقیه کشورهاست که حدودا 280 نفر می‌باشد.
وی درخصوص اینکه چرا این دو رقابت به صورت همزمان در ایران برگزار می‌شود، افزود: همزمانی رقابت‌های مدارس آسیا با جام ستارگان که در انزلی برگزار می‌شود یک مقدار فشار کار را بیشتر کرد. شطرنج مثل بقیه رشته‌ها نیست چون مسابقه‌های متعددی در سراسر دنیا برگزار می‌شود و دعوت نامه‌ها برای کشورها زیاد است نمی‌توانستیم تاریخ این مسابقات را تغییر دهیم.

دبیر هیات شطرنج مازندران درخصوص پیشرفت شطرنج در ایران خاطرنشان کرد: ایران پیشرفت لازم را در شطرنج هنوز نداشته و با اینکه این همه استاد و قهرمان ایرانی در آسیا داریم، ولی باز هم یک سری کاستی‌ها هست. یکی از مشکلات عمده این ورزش این است که اسپانسرها حضور ندارند و دیگر اینکه تماشاگر چندانی از رقابت‌های شطرنج استقبال نمی‌کنند. البته الان شبکه‌ها و دوستان رسانه‌ای لطف ویژه‌ای به این رشته دارند.

ابراهیمی تصریح کرد: در انتخابات گذشته با رأی آوردن آقای پهلوان زاده خون تازه‌ای وارد شطرنج ایران شد. نیروهای جوانی سرکار آمدند و پوست اندازی خوبی شده است. مسابقات زیادی برگزار می‌شود که این موضوع تا بحال سابقه نداشته است. مثلا مسابقات آسیا یا رقابت‌های گرندپری بانوان که بهمن‌ماه سال گذشته به میزبانی تهران برگذار شد و مسابقه ستارگان و جام بین‌المللی که هر سال به تعداد شرکت کنندگان آن اضافه می شود.
وی اظهار داشت: شطرنج نیازمند مقدار بیشتری توجه است و به حمایت بیشتری نیاز دارد و مسئولین باید دید بهتری نسبت به این رشته داشته باشند چون هزینه شطرنج بسیار بالاست. امکانات ما از نظر سخت‌افزاری یک مقدار کم است و اینکه این رشته ورزشی دارد روز به روز بهتر می‌شود و گل می‌کند امکاناتمان نیز به روز شود.

ابراهیمی گفت: در رقابت‌های قهرمانی کشور که در سال گذشته برگزار شد در هر 3 مرحله فینال کسانی که در رتبه نخست ایستادند  معدل سنی‌شان بین 13-14 سال بود که بیانگر این است در آینده اتفاقات بسیار خوب و قشنگی برای شطرنج رقم بخورد.

وی همچنین درباره پیشرفت شطرنج بانوان خاطرنشان ساخت: شطرنج بانوان همپای آقایان پیش می‌رود. نمونه آن نایب قهرمانی سارا خادم‌الشریعه در رقابت‌های گرندپری تهران بود. در مسابقات ستارگان با اینکه 10 قهرمان بزرگ دنیا آمدند یک خانم نیز در تیم ایران حضور دارد و به خاطر اینکه  خادم‌الشریعه مسابقات گرندپری را پیش رو دارد پیش‌بینی شد که این مسابقات می‌تواند آزمون خوبی برای او باشد.

ابراهیمی در خاتمه افزود: ما قهرمان‌های بزرگی مثل خانم خادم‌الشریعه، حجازی‌پور که قهرمانی سال گذشته را داشتند را داریم ولی با آمدن نسل جوانی که به این دوستان اضافه شد باعث شده انگیزه‌ها بیشتر شود و فدراسیون تصمیم خوبی که گرفته است این است که یک استاد اوکراینی را به عنوان مربی تیم ملی آورده و اکثر تایم حداقل 20 روز در کنار بچه‌ها است و باعث می‌شود که آنان به روز  شوند. مطمئن باشید اگر از این ورزشکاران حمایت‌ بیشتری شود شطرنج حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. از جمله در شهریورماه که مسابقات المپیاد جهانی باکو را داریم اتفاقات خیلی خوبی برای تیم ملی آقایان و بانوان ما خواهد افتاد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز