آرمان زنگنه در گفتگو با برنا:

خستگی و کم‌تجربگی باعث شکست در تورین بود/ حضور همزمان ۴ فوروارد قدرتی، به سود تیم ملی است

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۵:۳۵:۴۸
کد خبر: ۴۳۱۸۱۹
خستگی و کم‌تجربگی باعث شکست در تورین بود/ حضور همزمان ۴ فوروارد قدرتی، به سود تیم ملی است
بازیکن پست 4 تیم ملی بسکتبال ایران تحلیل انرژی و کم‌تجربگی را عامل بالارفتن اختلاف امتیازات در بازی با یونان و همچنین شکست از مکزیک می‌داند.

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری برنا، تیم ملی بسکتبال ایران با چهره‌ جوانتری نسبت به گذشته و ترکیبی دگرگون گام به رقابت‌های انتخابی بین‌قاره‌ای المپیک گذاشت. دیدارهایی که هرچند با 2 شکست و حذف ایران توام بود اما بارقه‌هایی از امید به آینده را برای علاقمندان این ورزش در ایران روشن کرد. یکی از نکات برجسته در ترکیب جدید تیم ایران، حضور توامان 4 بازیکن خوب در پست 4 بود. موضوعی که جوانترین فوروارد قدرتی ایران در گفتگو با خبرنگار برنا ارزیابی مثبتی از آن داشت. گفت‌وگوی کوتاه ما را با آرمان زنگنه در ادامه می‌خوانید.

*رقابت‌های بسکتبال انتخابی بین‌قاره‌ای المپیک هم با حذف ایران به پایان رسید. ارزیابی‌‌ات ز این رقابت‌ها چیست؟
خب ما در بازی نخست برابر یونان قرار گرفتیم. تیم بسیار قدرتمند در قاره اروپا و حتی جهان که به لحاظ امکانات سخت‌افزاری بسکتبال، اصلاً با ما قابل مقایسه نیست. با وجود این معتقدم بازی خوبی مقابل این تیم قدر و مدعی صعود به المپیک انجام دادیم.

از اوشین ساهاکیان و ارسلان کاظمی علاوه بر حضور در ترکیب ایران به عنوان پاورفوروارد، زمان‌هایی هم در پست 3 بهره گرفته می‌شد. محمد حسن‌زاده هم به عنوان بازیکن پست‌های 4 و 5 در ترکیب تیم ملی ایران حضور داشت و مواقعی هم در پست سنتر ایفای نقش می‌کرد. کادر فنی تیم ملی تنها از من به عنوان فوروارد قدرتی صرف بازی می‌گرفت. 

 

اما یونان کار سختی مقابل ما نداشت و با اختلاف هم به پیروزی رسید.
نه اینطور نبود. تیم جوان ایران بازی خوب و شایسته‌ای مقابل یونان به نمایش گذاشت اما در دقایق پایانی آن دیدار، قوای ما تحلیل رفت و خستگی باعث شد اختلاف ما با این تیم حرفه‌ای بالا برود.

*نکته قابل توجه در ترکیب تیم ملی پیش از اعزام به تورین، حضور همزمان 4 بازیکن پست 4 بود. به نظرت ترافیک در این پست به سود ایران بود؟
ببینید فوروارد قدرتی شلوغ‌ترین پست در تیم ملی بسکتبال ایران است اما باید توجه داشت که هر 4 فوروارد قدرتی ایران در پست 4 به بازی گرفته نشدند. از اوشین ساهاکیان و ارسلان کاظمی علاوه بر حضور در ترکیب ایران به عنوان پاورفوروارد، زمان‌هایی هم در پست 3 بهره گرفته می‌شد. محمد حسن‌زاده هم به عنوان بازیکن پست‌های 4 و 5 در ترکیب تیم ملی ایران حضور داشت و مواقعی هم در پست سنتر ایفای نقش می‌کرد. کادر فنی تیم ملی تنها از من به عنوان فوروارد قدرتی صرف بازی می‌گرفت. به هرحال من از این موضوع استقبال می‌کنم و معتقدم ترافیک بازیکنان بزرگ در یک پست، به سود تیم ایران است.

 

وقتی تیم جوانتر می‌شود، به همان نسبت که انگیزه‌اش بالاتر می‌رود، تجربه‌اش کمتر می‌شود و تمرکزش هم زودتر از دست می‌رود. به هرحال این نقیصه تیم ملی جوان شده ایران، با میدان دادن به این تیم و بالارفتن تعداد بازی‌های ملی جوانترها برطرف می‌شود.


*بسکتبال ملی ایران مشخصاً دست به جوانگرایی زده، حال آنکه مسابقات مهمی هم پیش روی ماست. به نظرت باید همچنان روی این مقوله پافشاری کنیم؟
وقتی تصمیمی می‌گیریم، باید به آن پایبند باشیم. نه اینکه آن را برای یک بازی، 2 یا سه ماه و نهایتاً چندماه بکار بگیریم. کادر فنی قطعاً با این تصمیم اهداف و برنامه‌هایی دارد و پافشاری روی تصمیمش هم مهم و حیاتی است.

*اکثر کارشناسان معتقد بودند ایران می‌تواند مکزیک را شکست دهد اما این اتفاق نیفتاد. دلیل شکست ما مقابل مکزیک چه بود؟
فکر می‌کنم دلیلش کم تجربگی تیم ما بود. وقتی تیم جوانتر می‌شود، به همان نسبت که انگیزه‌اش بالاتر می‌رود، تجربه‌اش کمتر می‌شود و تمرکزش هم زودتر از دست می‌رود. به هرحال این نقیصه تیم ملی جوان شده ایران، با میدان دادن به این تیم و بالارفتن تعداد بازی‌های ملی جوانترها برطرف می‌شود.

*در بازی با یونان دچار آسیب‌دیدگی شدی. وضعیت فعلی‌ات چگونه است؟
خدا را شکر، مساله‌ای جدی نبود. از ناحیه عضله پشت پا دچار مصدومیت شدم اما خوشبختانه در حال بهبودی‌ام و به زودی سلامتی کاملم را به دست می‌آورم.

*تیم دانکن، یکی از برترین فورواردهای قدرتی NBA هم هفته گذشته بازنشسته شد. آیا دانکن برترین پست 4 لیگ حرفه‌ای آمریکا بود؟
به نظر من درک نوویتسکی را باید برترین پست 4 تاریخ NBA بدانیم. البته این نظر شخصی من است. به هرحال دانکن هم بازیکن بزرگ و برجسته‌ای بود. او حدود 20 سال در سن‌آنتونیو اسپرز بازی کرد و سابقه درخشانی در لیگ حرفه‌ای بسکتبال ایالات متحده داشت. بازنشستگی ستاره‌ها بدون شک خبر خوبی برای علاقه‌مندان بسکتبال نیست.

نظر شما