همراه با المپیک ریو؛

ناداوری مدال بهداد را برباد داد/ زور قوی‎‌ترین مرد جهان به مافیای وزنه‌برداری نرسید!

۱۳۹۵/۰۵/۲۷ - ۰۳:۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۴۶۸۰۰
ناداوری مدال بهداد را برباد داد/ زور قوی‎‌ترین مرد جهان به مافیای وزنه‌برداری نرسید!
قهرمان دسته فوق سنگین وزنه برداری المپیک لندن با رای داوران و هیأت ژوری در حرکت دو ضرب سه خطایی و از جدول مسابقات حذف شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، رقابت دسته فوق سنگین ( 105+ کیلوگرم) وزنه برداری المپیک 2016 ریو ساعت 2:30 بامداد امروز در سالن شماره 2 ریوسنترو آغاز شد و بهداد سلیمی، وزنه‌بردار کشورمان و مدافع عنوان قهرمانی المپیک لندن همراه با 10 وزنه‌بردار دیگر رقابت خود را آغاز کرد. 

گور میناسیان و روبن الکسانیان از ارمنستان، فرناندو سارایوا ریس از برزیل، ایراکلی تورمانیتزه و لاشا تالاخادزه از گرجستان، هوجامهامت تویچیف از ترکمنستان، آلمیر ولاگیچ از آلمان، احمد محمد از مصر، جیری اورساگ از جمهوری چک و مارت سِیم از  استونی حریفان سلیمی در این رقابت بودند. 

وزنه 206 کیلوگرمی، نخستین انتخاب سلیمی و کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان بود و از آنجا که این وزنه بالاتر از همه درخواست‌ها بود، بهداد آخرین وزنه برداری بود که روی تخته می‌رفت. 

تویچیچف از ترکمنستان در سه تلاش پیاپی نتوانست وزنه 193 کیلوگرمی را مهار کند و با سه خطای متوالی از جدول مسابقات حذف شد. 

گور میناسیان، وزنه بردار ارمنستانی نخستین شرکت‌کننده‌ای بود که وزنه 200 کیلوگرمی انتخاب کرد و این وزنه را به راحتی بالای سر برد. پس از وی تورمانتیزه گرجستانی وزنه 203 کیلوگرمی را به نام خود ثبت کرد. 

لاشا تالاخادزه، جدی‌ترین رقیب سلیمی روی تخته آمد و وزنه 205 کیلوگرمی را به راحتی مهار کرد تا سرانجام نوبت به بهداد سلیمی برسد. قهرمان المپیک لندن در مهار وزنه 206 کیلوگرمی مشکلی نداشت. 

پس از سلیمی میناسیان و تورمانیتزه وزنه 207 کیلوگرمی را بالای سر بردند تا نوبت به تالاخادزه برسد و این وزنه‌بردار گرجستانی وزنه 210 کیلوگرمی را مهار کرد. میناسیان از ارمنستان هم این وزنه را به سختی بالای سر برد. 

پس از این وزنه‌برداران سلیمی روی تخته آمد تا وزنه 211 کیلوگرمی را به راحتی بالای سر ببرد و در صدر جدول قرار بگیرد. تالاخادزه برای حرکت سوم خود وزنه 215 کیلوگرمی را انتخاب کرد تا به رکورد جهان و المپیک حمله کند و با موفقیت در این حرکت رکورد دار شد. 

این رکورد اما تنها یک دقیقه دوام داشت و بهداد با مهار وزنه 216 کیلوگرمی دوباره رکورددار جهان و المپیک در حرکت یک ضرب شد. 

در آغاز حرکت دو ضرب و پس از چند حرکت ساریوا از کشور میزبان روی تخته آمد و با مهار وزنه 40 کیلوگرمی، سالن ریوسنترو را به مرز انفجار رساند. اورساگ از جمهوری چک هم با دردرسر این وزنه را بالای سر برد تا سه چراغ سفید به نامش ثبت شود اما ولاگیچ آلمانی این وزنه را بالای سر رها کرد تا در حرکت نخست خود سوخت دهد. پس از وی میناسیان در مهار وزنه 241 کیلوگرمی ناکام ماند اما تورمانتیزه این وزنه را بالای سر برد و با مجموع 448 کیلوگرم به کار خود پایان داد. 

میناسیان در تلاش سوم خود سرانجام با مهار وزنه 241 کیلوگرمی، با مجموع 451 کیلوگرم به کار خود پایان داد. پس از این تلاش، تالاخادزه گرجستانی، وزنه 242 کیلوگرمی را به راحتی بالای سر برد تا بقای خود را در جدول تضمین کند و با 457 کیلوگرم در مجموع، صدرنشین موقت دسته فوق سنگین شود. 

الکسانیان نخستین وزنه برداری بود که برای مهار وزنه 245 کیلوگرمی روی تخته آمد و به سادگی این وزنه را بالای سر برد. پس از الکسانیان، سلیمی روی تخته آمد تا رقابت خود را در دوضرب با همین وزنه آغاز کند. بهداد این وزنه را بالای سر برد اما داوران دو چراغ قرمز و یک چراغ سفید به او دادند تا وی در نخستین تلاش خود ناکام بماند. 

بهداد پس از ناکامی وزنه بردار برزیلی دوباره روی تخته آمد و به سختی این وزنه را مهار کرد و سه چراغ سفید گرفت اما ژوری رای داوران را برگرداند تا بازهم این وزنه از سلیمی قبول نشود. این رای داوران باعث شد بهداد و کادر فنی ایران به شدت معترض شوند اما سلیمی مجبور شد برای مهار وزنه 245 کیلوگرمی تلاش سوم خود را هم انجام دهد که این بار هم فقط وزنه را تا روی سینه بالا کشید و آن را رها کرد. 

به این ترتیب قهرمان المپیک لندن با رای داوران و هیأت ژوری از دور مسابقات کنار رفت تا دست بهداد با رای داوران از مدال کوتاه بماند. سلیمی با چشمانی اشکبار به داوران اعتراض می‌کرد اما اعتراض او بی‌فایده بود و نفوذ تاماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری تاثیر خود را روی هیأت ژوری گذاشت. 

عکسی که یکی از خبرنگاران ایرانی در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است به خوبی نشان می‌دهد که آیان، پیش از آغاز حرکت دو ضرب به میز هیأت ژوری نزدیک شده و با آن‌ها صحبت می‎کند!

نظر شما
نظرات
علی
|
-
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
داور های آشغال به راحتی حقش رو خوردن.... فعلا هرکی مست میشه حق ما ایرانی ها رو میخوره.
ناشناس
|
-
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
آقا نا داوری چقدر?
مسولان وزارت ورزش ساکت نشینن
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز