با کسب ۲۴ مدال و قرار گرفتن در جایگاه پانزدهم؛

پرونده حضور ایران در بازی های پارالمپیک ریو بسته شد

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۹:۴۳:۵۷
کد خبر: ۴۵۸۹۲۷
پرونده حضور ایران در بازی های پارالمپیک ریو بسته شد
افتخار آفرینان جانباز و معلول موفق به کسب 24 نشان رنگارنگ و قرار گرفتن درجایگاه پانزدهم این رقابت ها شدند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، پرونده حضور کاروان فرهنگی، ورزشی ایران در پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک در حالی بسته می شود که افتخار آفرینان جانباز و معلول موفق به کسب 24 نشان رنگارنگ و قرار گرفتن درجایگاه پانزدهم این رقابت ها شدند.

کاروان ایران با 111 ورزشکار در قالب رشته های دوومیدانی، وزنه برداری، تیروکمان، تیراندازی، جودو، قایقرانی، دوچرخه سواری، شنا، والیبال نشسته آقایان و بانوان، فوتبال هفت نفره، فوتبال پنج نفره و بسکتبال با ویلچر در این مسابقات حضور یافت.

ایران در این دوره از بازی ها در دو رشته جدید نیز نماینده داشت؛ والیبال نشسته بانوان و قایقرانی و در رشته هایی دیگر نظیر گلبال، تنیس روی میز و تنیس با ویلچر، که در دوره های پیشین نمایندگان خود را به بازی های پارالمپیک اعزام کرده بود، حضور نداشت. در رشته تیر و کمان نیز شاهد اولین حضور رشته کامپوند و کلاس W1 بودیم.

محدثه کهنسال و محمد فتحی گنجی با 17 سال سن جوان ترین اعضای کاروان ایران بودند و اسداله عظیمی نیز با 57 سال سن، مسن ترین ورزشکار ایرانی حاضر در این مسابقات بود.

حضور زهرا نعمتی، پرچم دار کاروان المپیک و دارنده همزمان سهمیه  های المپیک و پارالمپیک ریو، از موضوعات قابل توجه رسانه ها بود و مدال آوری او در رشته ریکرو انفرادی و ریکرو تیمی، بر این توجهات افزود.

سیامند رحمان نیز دیگر پدیده ی ایرانی این مسابقات بود که توانست رکوردی تاریخی و دست نیافتنی را با ثبت وزنه ی 310 کیلوگرمی رقم بزند و با رکوردشکنی های متعدد، قهرمان بلامنازع رقابت های وزنه برداری بود.

ساره جوانمردی اما با کسب دو نشان طلا در رشته های تپانچه بادی 10 متر و تپانچه خفیف 50 متر، توانست از پرافتخارترین ورزشکاران حاضر در این مسابقات باشد که با این عناوین و رکورد شکنی، مورد توجه قرار گرفت.

تیم ملی والیبال نشسته ایران در این دوره از مسابقات شاهد حضور یک پدیده بود؛ مرتضی مهرزاد، با 244 سانتی متر قد، بلند قامت ترین ورزشکار ایران و بازی های پارالمپیک در مدت حضورش در ریو، کانون توجهات رسانه های خارجی و داخلی قرار گرفت و توانست عملکرد خوبی در مسابقات به نمایش بگذارد.

داستان افتخار آفرینی ها و روزهای تلخ و شیرین کاروان ایران رو به پایان بود که در دهمین روز از رقابت ها، کاروان فرهنگی، ورزشی منا با از دست دادن یک ورزشکار خود به سوگ نشست. بهمن گلبارنژاد، ملی پوش جانباز تیم دوچرخه سواری در حین مسابقات دچار سانحه شد و درگذشت.

این اتفاق تلخ، همدردی و تاثر کلیه ی کشورهای شرکت کننده در بازی های پارالمپیک و مسئولین برگزاری مسابقات را به همراه داشت و بر روزهای آخر این رویداد بزرگ ورزشی، سایه انداخت.

کاروان ایران در مجموع موفق به کسب 8 نشان طلا، 9 نقره و 7 برنز به شرح زیر شده است:

طلا: ساره جوانمردی (2 طلا در تیراندازی)، مجید فرزین (وزنه‌برداری)، محمد خالوندی (پرتاب نیزه) و غلامرضا رحیمی (تیراندازی با کمان)، سیامند رحمان (وزنه‌برداری)، زهرا نعمتی (تیراندازی با کمان) و تیم والیبال نشسته

نقره: سامان پاکباز (پرتاب وزنه)، علیرضا قلعه‌ناصری (پرتاب دیسک)، نعمتی و رنجبر (میکس ریکرو تیمی)، سجاد محمدیان (پرتاب وزنه) و عبدالله حیدری (پرتاب نیزه)، سجاد نیک پرست (پرتاب نیزه)، حامد امیری (پرتاب وزنه)، تیم فوتبال هفت نفره و تیم فوتبال پنج نفره

برنز: پیمان نصیری (دوی 1500 متر)، ابراهیم رنجبر (تیراندازی با کمان)، علی صادق زاده (وزنه برداری)، اسدالله عظیمی (پرتاب وزنه)، جواد حردانی (پرتاب نیزه)، محسن کائیدی (پرتاب نیزه) و جاوید احسانی شکیب (پرتاب وزنه)

پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک 2016 ریو از 18 شهریور ماه با حضور چهار هزار و 350 ورزشکار از 159 کشور جهان به‌میزبانی شهر ریودوژانیروی برزیل آغاز شد و 28 شهریور ماه به کار خود پایان داد.

در این دوره از مسابقات که به مدت 11 روز در 23 رشته ورزشی برگزار شد، کاروان ورزشی کشورمان با عنوان «شهدای منا» متشکل 111 ورزشکار در 12 رشته ورزشی حضور داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز