نگاه به توسعه ورزش در دولت یازدهم؛

دولت تدبیر و امید و ورزشی که برای همه است/ تحقق وعده های ورزشی روحانی

۱۳۹۵/۰۷/۲۶ - ۱۰:۵۰:۳۷
کد خبر: ۴۷۰۳۲۱
دولت تدبیر و امید و ورزشی که برای همه است/ تحقق وعده های ورزشی روحانی
آخرین ماه های دولت یازدهم در حال سپری است و این روزها همه می خواهند بدانند تا چه اندازه ای شعارهای دولت روحانی جامه عمل پوشیده و کدام یک روی زمین مانده است؟

به گزارش خبرگزاری برنا، سال آخر دولت یازدهم شاید مهمترین سال برای حسن روحانی و کابینه اش باشد، مردم می خواهند بدانند در سه سال گذشته کدام وعده ها محقق شده و جامه عمل پوشیده است. حالا در روز 26 مهر ماه و آغاز هفته تربیت بدنی (ورزش) شاید بد نباشد نگاهی بیاندازیم به عملکرد وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم و دستاوردهایی که محمود گودرزی و همکارانش در سه سال گذشته داشته اند.

روی کار آمدن دولت روحانی با صعود ایران به جام جهانی فوتبال و موفقیت های تیم ملی والیبال در رقابت های جهانی مصادف بود از همین رو هم ورزش مکملی بود برای شعار امیدی که انتخاب وی به جامعه تزریق کرده بود، همین موضوع وظیفه دولت یازدهم در قبال ورزش را سنگین تر می‌کرد. شعار دکتر روحانی در انتخابات "ورزش برای همه" بود و حالا با انتخابش این مطالبه وجود داشت که جامه عمل بپوشد و "ورزش برای همه" باشد، قطعا چنین اتفاقی یک شبه رخ نمی داد، نه یک شبه که حتی در سه سال هم تمام و کمال عملی نمی شد، در کنار کمبود امکانات و منابع، در سبد فرهنگی مردم هم ورزش جایگاه خود را از دست داده بود و در این شرایط نیاز جدی برای فرهنگ سازی احساس می شد. حالا پس از سه سال همین شعار حسن روحانی تا حد زیادی به سرانجام رسید، نه اینکه امروز همه ورزش کنند بلکه حداقل فکر آن در ذهن مردم جاافتاده است. 

در دولت یازدهم ورزش همگانی با برنامه‌ریزی و تلاش‌های وزارت ورزش و جوانان با جهشی صد در صدی مواجه شد و درحالیکه قبل از این دولت تنها 10 درصد مردم ورزش می کردند در سه سال گذشته با برنامه ریزی های مستمر و اصولی این میزان به نزدیک 21 درصد رسید، اگرچه حتی این میزان هم مطلوب نیست ولی گام های اولیه محکم برداشته شده تا میزان ورزش شهروندان به استانداردهای جهانی برسد.

به لحاظ زیرساختی هم در ورزش قهرمانی و هم در ورزش همگانی مشکلات جدی به چشم می خورد، وزارت ورزش و جوانان تلاش کرد از طریق مشارکت جدی شهرداری ها مشکل زیرساختی ورزش همگانی را کاهش دهد ولی در ورزش قهرمانی و در حالیکه دولت و کشور با بحران جدی پولی به دلیل تحریم ها و کاهش قیمت نفت مواجه بود بیش از 700 پروژه ورزشی از طریق منابع دولتی و مشارکت بخش خصوصی تکمیل کند. در این بین عزم وزارت ورزش و جوانان برای استفاده از خیرین ورزش‌یار کمک بزرگی به سرعت گرفتن تکمیل پروژه های عمرانی ورزش کرد.

برگزاری انتخابات آزاد برای فدراسیون های ورزشی موضوع دیگری بود که وزارت ورزش و جوانان دولت تدبیر و امید در پیش گرفت، در حالیکه در آغاز این دولت بیش از نصف فدراسیون های ورزشی صاحب رییس نبودند و با سرپرست اداره می شدند، با حضور محمود گودرزی در راس این وزارتخانه، به سرعت انتخابات فدراسیون در فضایی کاملا دموکراتیک برگزار شد تا شعار دیگر رییس جمهوری در حوزه ورزش که ورزش "باید توسط ورزشی ها اداره شود" نیز جامه عمل بپوشد.

شاید یکی از بزرگترین دغدغه ورزشدوستان کشور بحث دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود، دولت یازدهم ابتدا تلاش کرد این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند برای همین هم لازم بود تا همه مراودات مالی و مدیریتی این دو باشگاه شفاف باشند، اگرچه همه این اقدامات صورت گرفت ولی با مداخله نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی موضوع واگذاری مسکوت ماند و سپس با حکم قانون منتفی شد، با این وجود تلاش وزارت ورزش و جوانان ثبات مالی و مدیریتی این دو باشگاه بود، با گذشت سه سال از دولت یازدهم حالا استقلال و پرسپولیس به ثبات خوبی رسیده اند و در فصل قبل لیگ برتر پس از یک دهه هر دو همزمان در کورس قهرمانی قرار گرفتند، پرسپولیس به رده نایب قهرمانی لیگ برتر و استقلال به نایب قهرمانی جام حذفی رسید.

تدوین سند ملی ورزش کشور، تصویب نظامنامه فرهنگی برای ساختاربندی ورزش کشور و نیز تصویب قانون استخدامی قهرمانان از جمله مهمترین اقداماتی بود که در سه سال گذشته به لحاظ تقنینی صورت گرفت تا ورزش کشور کمبودهای قانونی خود را کاهش دهد. مبارزه جدی با فساد سازمان یافته و تلاش برای بستن شاهراه‌های مفاسد از دیگر اقدامات وزارت ورزش و جوانان بود، در همین رابطه شفاف سازی امور مالی و تدوین‌ساز و کارهای مالی برای جلوگیری از ایجاد مفسده‌های گوناگون و رانت‌خواری و دلالی‌های ورزشی، اگر چه فشار سنگینی را به وزارت ورزش و جوانان از جانب عده ای که منافعشان به خطر افتاده بود وارد آورد اما با قدرت پیش رفت و روزبه‌روز کاهش یافت.

افزایش تعداد مدال های قهرمانی، حضور خوب در المپیک و پارالمپیک به همراه افزایش پاداش های قهرمانان جهت ایجاد انگیزه آنها نیز دیگر اقداماتی است که دولت یازدهم در عرصه ورزش کشور توانسته انجام دهد.

آخرین سال دولت یازدهم در حالی سپری می شود که دولت روحانی در حوزه ورزش تغییرات و اتفاقات مهمی را رقم زده است، حالا روحانی در این حوزه می تواند با اطمینان کامل از تحقق حداکثری وعده هایش دفاع کند و امید ورزشی را همچنان زنده نگهدارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز