خلیلی: آورده ما به سوارکاری در قیاس با بخش خصوصی صفر است

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۱۴:۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۷۴۵۱۵
خلیلی: آورده ما به سوارکاری در قیاس با بخش خصوصی صفر است
عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان، با حضور در فدراسیون سوارکاری با مسعود خلیلی رئیس فدراسیون دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان، با حضور در فدراسیون سوارکاری با مسعود خلیلی رئیس فدراسیون دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست که محمد کاظمیان دبیر فدراسیون و تنی چند از کارکنان وزارت ورزش و جوانان حضور داشتند، خلیلی به تشریح برنامه‌های و اهداف فدراسیون پرداخت و گفت: بخش خصوصی حضور پررنگی در رشته سوارکاری دارد و انتظار می‌رود که دولت نیز سرمایه‌گذاری متناسب با این رشته را در ورزش سوارکاری داشته باشد. در حال حاضر در ایران ۱۵ هزار اسب که میکروچیپ گذاری شده و دارای شناسنامه هستند داریم و این نشان از اقتدار، فعالیتی است که در این رشته صور گرفته و می‌توان درآمدزایی خوبی از آن داشت. در ماه چیزی حدود یک میلیون تومان هزینه این اسب‌هاست، با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که بخش خصوصی چیزی حدود ۱۵ میلیارد تومان در ماه تنها برای اسب‌ها هزینه می‌کند، سؤال من است که سهم دولت و ما چه بوده است؟! امروز ۴۰۰ باشگاه در ایران در رشته سوارکاری فعالیت می‌کنند، درواقع آورده بخش خصوصی در این رشته قابل قیاس با آورده بخش حکومتی به این رشته نیست، درواقع سهم ما صفر است.

خلیلی در پاسخ به این پرسش احمدی که چشم‌انداز شما برای آینده این رشته چیست گفت: ما در رشته سوارکاری مدال بین‌المللی ندارم و افتخار این رشته صرفاً برای حضور در رقابت‌های معتبر بین‌المللی است. هدف ما رسیدن به موفقیت در رقابت‌های بزرگ است، چراکه این امر کمک می‌کند تا اقبال عمومی از این رشته افزایش یابد. تمرکز ما روی مسائل آموزشی است، چراکه پیشرفت درگرو آموزش است و بدون آموزش مفهومی پیدا نمی‌کند. امروز ما ارتباط خوبی با فدراسیون جهانی داریم و آن‌ها قول داده‌اند تا در بخش آموزش به ما کمک کنند. ما به همراهی فدراسیون جهانی یک مربی کاربلد خارجی برای رشته پرش به اسب را به خدمت گرفته‌ایم تا به ما برای رسیدن به موفقیت کمک کند. استنی فان‌پاشن مدال برنز المپیک ۱۹۷۶ مونترال را در کارنامه دارد. این بلژیکی ۵۹ ساله که سابقه سرمربیگری هشت‌ساله تیم‌های ملی عربستان و شش‌ساله تیم‌های ملی بلژیک را در کارنامه دارد، قرار است دو سال یعنی تا پایان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا هدایت تیم‌های ملی بزرگ‌سالان و جوانان ایران را بر عهده بگیرد. یکی از اهداف ما برای جذب این مربی کسب موفقیت دربازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی است. ضمن اینکه رشته سوارکاری از دیرباز در بخش کورس نیز فعالیت کرده و ما رقابت‌های مهیجی در این بخش‌داریم که پیش‌بینی علاقه‌مندان نیز بر حساسیت آن می‌افزاید.

محمدکاظمیان دبیر فدراسیون نیز به کارهایی که در فدراسیون صورت گرفته اشاره کرد و گفت: شناسایی نژادهای مختلف اسب یکی از کارهای مناسبی بود که فدراسیون در آن ورود کرد. درگذشته مشخص نبود که یک اسب از نژاد ترکمن است یا عرب یا ... فدراسیون به گام گذاشتن به این بخش سعی کرده تا نژادهای مختلف را شناسایی کند، نژاد خزر، کرد، ترکمن، عرب و ... یکی دیگر از کارهایی که فدراسیون انجام داد، گرفتن میزبانی مسابقات بین‌المللی بود. ما برای اینکه بتوانیم میزبان مسابقات باشیم باید امکانات خود را به‌روز می‌کردیم. تلاش کردیم تا مانژ مناسبی را برای مسابقات آماده کنیم، شاید باورتان نشود؛ اما برای اینکه مانژ باشگاه بام آماده مسابقات بین‌المللی شود تلاش‌های زیادی صورت گرفت. یک روز بنده وارد باشگاه بام شدم و دیدم که آقایان خلیلی و کاووسی رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون خود پایین شلوارهایشان را بالا زده و خودشان دارند مانژ را آماده می‌کنند. این‌طور بود که ما توانستیم مسابقات بین‌المللی را در رده‌های سنی مختلف میزبانی کنیم. درحالی‌که قبل از این سال‌ها رویای ما این بود که تنها یکی از جلسات کنفدراسیون آسیا را در ایران برگزار کنیم. حالا ما علاوه بر میزبانی مسابقات بین‌المللی طرح برگزاری مسابقات رده‌های پایه آسیا را که تابه‌حال انجام‌نشده، داده‌ایم و موافقت اولیه را برای میزبانی این مسابقات از مسئولان فدراسیون جهانی گرفته‌ایم. ۱۷ مرداد در نشست کنفدراسیون آسیا با حضور دکتر پارک مدیرعامل شرکت سامسونگ و رئیس کنفدراسیون آسیا دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

مسعود خلیلی در ادامه به تصاحب کرسی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: قبل از این به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دادند تا کرسی‌های بین‌المللی به ایران برسد؛ اما ما با سناریویی از پیش تعیین‌شده وارد انتخابات آسیا شدیم و توانستیم به تمام تلاش‌ها که برای ناکام ماند ایران می‌شد یک کرسی مهم را از آن خود کنیم. ما موفق شدیم کرسی ریاست کمیته پرش آسیا را به دست آوریم و با توجه به اینکه در ادامه بازی‌های آسیایی را خواهیم داشت و در این رقابت‌ها مسابقات پرش برگزار می‌شود، برای ما خیلی مهم بود که این پست را در اختیار داشته باشیم. ضمن اینکه ما پیشنهاد داده‌ایم تا مسابقات استقامت نیز به بازی‌هایی آسیایی اضافه شود و امکان اینکه این مهم عملی شود زیاد است.

رئیس فدراسیون در ادامه گفت: ما تلاش کردیم تا جلوی ورود اسب‌های بی‌کیفیت به ایران را بگیرم. سیاست فدراسیون در این زمینه به این شکل بود که اعلام کردیم دیگر به اسب‌هایی که ۱۳۰ سانتی‌متر می‌پرند جایزه‌ای تعلق نخواهد گرفت و برای فدراسیون اهمیتی نخواهند داشت، این‌طور شد که افراد به‌جای اینکه ۱۰ اسب متوسط وارد کنند دو اسب باکیفیت وارد ایران می‌کنند. البته ما باید به سمتی برویم که واردات را محدود و کمتر کنیم و به سمتی برویم که اسب‌های خود را صادر کنیم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز