با هدف کنترل دوپینگ و سلامت مکمل های ورزشی؛

تفاهم نامه وزارت ورزش و جوانان با وزارت بهداشت امضا شد

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۵:۱۳:۴۴
کد خبر: ۴۹۲۵۲۹
تفاهم نامه وزارت ورزش و جوانان با وزارت بهداشت امضا شد
تفاهم نامه همکاری بین وزارت ورزش و جوانان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف کنترل دوپینگ و سلامت مکمل های ورزشی امضا شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش  و جوانان، سید نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش  قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش  و جوانان در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که عصر امروز برگزار شد با اشاره به اهمیت حضور پاک و سالم ورزش کاران ایران در میادین مختلف، همکاری با سازمان غذا و دارو را که در حوزه سلا مت اقدامات خوبی را انجام داده اند، مفید و به سود ورزش  کشور دانست.

سید نصرالله سجادی تست دوپینگ ورزشکاران در طول یک سال را بین یک هزار و 200 تا یک هزار و 400 عنوان کرد که برای آزمایش به خارج از کشور ارسال می شود.

وی این میزان را به منظور کنترل دوپینگ مناسب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که در قالب این تفاهم نامه آزمایشگاه کنترل دوپینگ در کشور با همکاری و حمایت وزارت ورزش و جوانان تکمیل شود تا آزمایش نمونه ها در کشور صورت گیرد.

معاون توسعه ورزش  قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان راه اندازی تخصصی این آزمایشگاه را به منظور کارهای آموزشی همچنین کنترل سلامت مکمل های ورزش ی بسیار مهم عنوان کرد.

معاون وزارت ورزش و جوانان وضعیت استفاده از مکمل های ورزشی در کشور را گسترده خواند و تصریح کرد: در قالب این تفاهم نامه علاوه بر اقداماتی که در خصوص کنترل دوپینگ صورت می گیرد ، سازمان غذا و دارو به دلیل تخصص می تواند شرایط خوبی را برای کنترل دقیق تر مکمل های ورزش ی فراهم آورد.

سجادی سال 2016 را با توجه به برگزاری بازی های المپیک ریو، از نظر کنترل دوپینگ ویژه اعلام کرد و با بیان اینکه یک هزار و 400 نمونه گرفته شد تا جایی که نمونه گیری از برخی ورزش کاران به شش مرتبه هم رسید، میزان نمونه های مثبت را سه درصد عنوان کرد.

معاون توسعه ورزش  قهرمانی و حرفه ای تعداد 36 نمونه مثبت که سه درصد از نمونه ها را شامل می شود در مقایسه با اکثر کشورها بسیار خوب ارزیابی کرد و نقش آموزش و حضور موثر ورزشکاران در کارگاه های آموزشی را در برخورداری از ورزش  سالم و پاک در کشور موثر دانست.

همچنین در این جلسه، دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو، این سازمان را متولی نظارت بر کالاهای سلامت عنوان کرد که بخشی از آن مکمل های ورزشی است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازار مکمل ها در جهان را یکصد میلیارد دلار عنوان کرد و این میزان را در کشور پانصد میلیون دلار دانست و توضیح داد: این میزان در ایران در مقایسه با بازار جهانی زیاد نیست اما رو به افزایش است.

دیناروند گفت: سهم استفاده ورزشکاران از مکمل ها نیز پانزده درصد است اما رقم های اعلام شده واقعی نیست چرا که قاچاق در حوزه مکمل های ورزش ی و سایر مکمل ها و فراورده های غیر مجاز وجود دارد.

رییس سازمان غذا و دارو، با اشاره به اهمیت سلامت ورزش کاران و حضور پاک آنها در میادین داخلی و خارجی و مراقبت در استفاده انها از مکمل ها را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: اضافه کردن مواد غیر مجاز به مکمل ها و عدم آگاهی و اطلاع ورزشکار، زندگی حرفه ای او را دچار اختلال می کند و باعث اعلام مثبت نمونه دوپینگ خواهد شد. در شرایطی که ممکن است ورزشکار در بهره گیری از مکمل هیچ تقصیری نداشته باشد اما وارد چالش بزرگی می شود که در قالب این تفاهم نامه ما باید در این زمینه مراقبت هایی را انجام دهیم.

دیناروند ابراز امیدواری کرد که بابسیج امکانات وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از سلامت ورزشکاران مراقبت شود و مکمل های موجود در بازار از سلامت برخوردار شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز