آغاز جنبش المپیکی در ایران

۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۳:۰۷:۳۳
کد خبر: ۵۰۷۷۷۰
آغاز جنبش المپیکی در ایران
مقام چهارمی مجتبی عابدینی در مسابقات اسلحه سابر شمشیر بازی بازی های المپیک یک اتفاق جدید در تاریخ ورزش ایران محسوب می شود.چه بسا به قول رییس فدراسیون شمشیربازی اگر مسابقات این رشته هم سوم مشترک داشت، مدال برنز ایران در المپیک ریو حتمی بود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش  و جوانان، اگر به پنج سال قبل نیز برگردیم و مسابقات دوومیدانی المپیک لندن را مرور کنیم که منجر به اولین مدال تاریخ ایران در رشته مادر شد؛ یک اتفاق خوب را می توان پیش زمینه اولین مدال المپیکی دو ومیدانی و نزدیک شدن شمشیربازی به مدال المپیک دانست.

قبل از بازی های المپیک ریو ، شمشیر بازان از اینکه سهمیه های آنها به دو رسیده خرسند و خشنود بودند و حتی آن را موفقیت قابل توجه قلمداد می کردند اما اتفاق جدید آنجا بود که مجتبی عابدینی فارغ از اینکه انتظارات جامعه را از خود بالا می برد هر بار در گفتگو با رسانه ها از مدال المپیکی صحبت به میان می آورد.او آنقدر انگیزه داشت که از تقارن روز مسابقه با سالروز تولدش نیز بهره می گرفت تا جاییکه مردم را به موفقیت تاریخی اش در آن روز خاص نوید می داد.

این روحیه او نشاط خاصی به جامعه شمشیربازی بخشیده بود و اعتماد به نفس اهالی این رشته را دوچندان کرد و در نهایت هم درخشش را به نظاره نشستیم. درخششی که واقعا به مدال نزدیک شد.

قبل از بازی های المپیک لندن نیز چنین حال و هوای پرشوری در بین جامعه دوومیدانی وجود داشت.آن روزها احسان حدادی در میادین مختلف درخشیده بود.در رقابت های جهانی اولین مدال ایران را به ارمغان اورده بود و خودش با روحیه فراوان از مدال المپیکی آنچنان صحبت می کرد که همگان را به مدال پرتاب دیسک امیدوار کرد.

میدان ریو نیز آنچنان برای دوومیدانی ایران خوب پیش رفت که تا دقایقی از رقابت پرتاب دیسک، رنگ مدال حدادی به زرین نیز رسید و در نهایت حریف آلمانی طلا و نماینده ایران نقره گرفت.

فصل مشترک مقام چهارمی شمشیربازی و مدال نقره دوومیدانی در المپیک اراده قوی و انگیزه فراوان و روحیه بالای جامعه دوومیدانی و شمشیر بازی قبل از ریو و لندن است. این مصادیق واقعیت خودباوری را برای موفقیت های تاریخی در ورزش نمایان می سازد.

حتی می توانیم ادعا کنیم در بازی های المپیک وقتی در رشته دوومیدانی مدال گرفتیم و آنگاه به مدال شمشیربازی نزدیک شدیم که خواستیم و توانستیم و این یعنی باید بازهم بخواهیم. اکنون اتفاقی جدید در فضای ورزش  کشور رخ داده است.

وزیر ورزش و جوانان در آستانه سه ماهگی حضورش در این وزارت خانه پرمخاطب رویکرد جدیدی را بارها برای رشته های مختلف ورزشی ترسیم کرده است.

دکتر سلطانی فر وقتی در حاشیه مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا تاکید کرد که وقت آن رسیده که این رشته در بازی های المپیک هم به مدال دست یابد یا در مجمع انتخابات کاراته با صراحت انتظار از این فدراسیون را مدال های خوش رنگ بازی های المپیک 2020 توکیو عنوان کرد و در نشست های مختلف با مسئولین رشته های پر مدال آنها را به برنامه ریزی به منظور دستیابی به مدال المپیکی رهنمون ساخته است؛ همگی این موارد ،بیانگر اتفاق جدید در ورزش  ایران است.

آن روحیه خودباوری که از دوومیدانی و شمشیربازی قبل از المپیک های لندن و ریو وجود داشت،اکنون با رویکرد سومین وزیر ورزش و جوانان ایران بصورت گسترده در حال دمیده شدن به تمامی ورزش  ایران است.

ترسیم موفقیت برای ورزش  ایران در رویداد عظیم المپیک که نگین ورزش  قهرمانی جهان است،آن هم از سوی مقام عالی وزارت ورزش و جوانان که مسئول دستگاه متولی ورزش  ایران به حساب می آید،می تواند آغاز گر یک جنبش ماندگار شود.

صحبت از مدال المپیکی وقتی بر زبان وزیر ورزش و جوانان جاری می شود بیانگر پتانسیل بالای ورزش ایران است و روحیه خودباوری را در بین جامعه ورزش  افزایش می دهد و موجبات تحرک و فعالیت های نرم افزاری و سخت افزاری فدراسیون ها خواهد شد و از طرفی اهداف ورزش  ایران را با همین یک کلام ترسیم می کند.

باید بپذیریم که مدال المپیکی هم به راحتی محقق نمی شود و با پارامترهای اقتصادی نیز رابطه معنادار و مستقیم دارد و از همه مهمتر مستلزم زیرساخت های ویژه ای است و برنامه استراتژیک و راهبردی هم می طلبد که اتفاقا در این ابعاد ورزش  ایران با مشکلاتی مواجه است؛ اما اتفاق خوب آن است که وزیر ورزش و جوانان با علم به همه کمبودها و چالش ها هدف ورزش  را بزرگ ترسیم می کند چرا که قدر و منزلت پتانسیل ایرانیان را می داند و خود و دیگر جامعه مدیریتی ورزش را ملزم به برنامه ریزی ها با توجه به وضعیت موجود در راستای موفقیت تاریخی که همانا مدال المپیکی است سوق می دهد.

این رویکرد وزیر ورزش و جوانان بدون شک جنب و جوش اهالی فدراسیون ها را بیشتر از قبل کرده و نشاط بیشتری را به جامعه ورزش  بخشیده چرا که انتظار مدال المپیکی قطعا با حمایت ها و هدایت های ویژه تری نیز از سوی متولیان ورزش  همراه خواهد شد.

از این رویکرد جدید می توان به عنوان آغاز یک جنبش در ورزش  کشور نام برد جنبشی که زمینه ساز توسعه پایدار در ورزش  کشور خواهد شد.

گام اول برای این جنبش خواست و اراده قوی برای موفقیت ایران در المپیک هاست که با مدیریت وزیر به خوبی نمود یافته است. اما برای تحقق آن، گام های بعدی را باید محکم تر برداشت.گام هایی برای حل چالش ها و موانع رشد ورزش  ایران.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز