یادداشتی به قلم مسعود سلطانی فر؛

مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک عظمت و شکوه ورزش ایران را به تصویر کشید

۱۳۹۵/۱۲/۱۶ - ۱۰:۲۷:۴۳
کد خبر: ۵۳۰۵۵۷
مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک عظمت و شکوه ورزش ایران را به تصویر کشید
وزیر ورزش و جوانان یادداشتی را درخصوص برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال آوران منتشر کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، دکتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان یادداشتی را در روزنامه ایران درخصوص برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال آوران منتشر کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک با حضور رئیس جمهوری و قهرمانان ورزش این مرز و بوم جلوه‌ای دیگر از عظمت و شکوه ورزش ایران زمین را به تصویر کشید و نشان داد که در دولت تدبیر و امید ورزش چه جایگاه وارسته و بلندی دارد. دیدار چندین باره مقام اول دولت با اهالی ورزش و اشارات بجا و متقن دکتر روحانی به جایگاه ورزش در بدنه جامعه ثابت کرد که ورزش مدتهاست کارکردی فراتر از تعاریف اولیه خود یافته و جایگاهی جهانشمول و ملی دارد. دکتر روحانی با نگاهی تیزبین و عمیق ورزش را نماد افتخار ملت دانست و بر وجوه شادی آفرین و امیدبخش ورزش در میان آحاد جامعه اشاره‌ای تیزبینانه داشت. آنچه به نوعی خاستگاه و کارکرد اصلی امروز ورزش در جوامع محسوب می‌شود.

ورزش این روزها غریو صدای یک ملت است. ملتی که تمام آمال و آرزوهاى خود را به ساق‌ها و بازوان قهرمانانش گره می‌زند و موفقیت و قهرمانی آنها را مترادف با غرور و سربلندی ملی می‌داند. با چنین نگره‌ای وحدت و انسجام ملی زیر چتر ورزش نضج می‌یابد و ملیت زیر پرچم ایران معنا پیدا می‌کند. ورزش حالا یک پدیده جهانشمول است؛ پدیده‌ای که حالا مرزها را درنوردیده و اوج و حضیض یک کشور را رقم می‌زند و در معادلات جهانی جایگاه بس کلیدی و بااهمیت یافته و یکی از شاخص‌های موفقیت یا ناکامی هر کشوری به شمار می‌رود. با این درجه از اهمیت و با این کارکرد، ورزش سوژه‌ای فراملی محسوب می‌شود که دیگر به شهر، قومیت، مذهب، زبان و رنگ خاصی تعلق ندارد و تمام اتباع یک کشور یکپارچه از آن تأثیر می‌پذیرند و آمال خود را درمی‌کاوند و جست‌و‌جو می‌کنند. چنین پدیده‌ای با این درجه از اهمیت به تعبیر دکتر روحانی مایه نشاط و امید جامعه خواهد بود و ملتی که برای عبور از مشکلات و موانع زندگی نیازمند امید و شادی است، این واژه‌ها را از ورزش وام می‌گیرد چرا که ورزش در بطن خود شادی آفرین و مولد امید به شمار می‌رود. بنابراین تزریق امید، نشاط و شادابی به جامعه محصول ورزش است و ورزشکار عامل مولد این محصول، انسانی که چکیده قدرت و غرور محسوب می‌شود. هیچ چیز مهم‌تر و بالاتر از امید برای یک ملت وجود ندارد و موفقیت ورزش در عالی‌ترین سطح خود، جامعه را لبریز از امید خواهد کرد. پس در سبد امید یک کشور ورزش سهم قابل توجهی دارد.

با چنین تعریفی ورزش را می‌توان پایه موفقیت یک کشور در مواجهه و مقابله با طوفان‌ها و تنگناها دانست و آن را شاخص مهمی معرفی کرد که می‌تواند کشورمان را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد. با این تعابیر وارسته و متعالی، موفقیت ورزشکاران ایرانی حکم کلیدی را دارد که با جادوی امید و غرور ملی هر در بسته‌ای را باز می‌کند و چه شیرین که این کلید با همراهی بانوان نجیب و توانمند ایران در قفل‌های بسته می‌چرخد. فراموش نکنیم که ورزش ایران مدت‌هاست از قید و بند محدودیت‌های دست و پاگیر و تفکرات ارتجاعی رها شده و در سبد افتخاراتش سهم قابل توجهی را به بانوان اختصاص داده. حالا بانوان ایران زمین در افتخارآفرینی سهیم هستند و پرچم ایران را بالا نگاه داشته‌اند. دوران انحصار بانوان این سرزمین در پشت دیوارهای بلند خانه‌ها و پستوی نهانخانه‌ها مدتهاست به پایان رسیده و حالا ورزش پرچمدار حضور موفقیت‌آمیز بانوان محجبه ایرانی در میادین بین‌المللی است. آنها که حافظان قدرت، عظمت و ملیت در صحنه ورزش هستند. آنچه در کنه خود نشاندهنده تساوی مرد و زن در دین مبین اسلام است و بالاتر از هر دستگاه تبلیغاتی این شعار انسانی را در میادین جهانی فریاد می‌زند. بانوان با عظمت ایرانی که با نگین حجاب در میادین بین‌المللی می‌درخشند و فرهنگ، عفاف و آبروی ایران را در ویترین جهانی قرار می‌دهند تا افتخار دوگانه‌ای به نام ایران در میادین جهانی ثبت شود و سند بخورد. اشاره بجا و ظریف دکتر روحانی به بانوان قهرمان ورزشی از کیمیا علیزاده گرفته تا زهرا نعمتی و ساره جوانمردی، برگرفته از همین نگاه و همین اهمیت است تا ثابت شود که بانوان ایران از چه جایگاه رفیع و بلندبالایی در نزد حاکمیت و ملت ایران برخوردارند. مراسم تجلیل از قهرمانان ورزش ایران زمین سرشار از ناگفته‌هایی بود که وجه دیگری از ورزش را به تصویر کشید؛ وجه ملیت، وحدانیت و عظمت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز