میترا حجازی پور در گفتگو با برنا:

شطرنج به رشته محبوبی در کشور تبدیل شده است/ در دولت تدبیر و امید ورزش بانوان رشد قابل توجهی داشت

۱۳۹۶/۰۱/۰۷ - ۰۷:۰۶:۰۴
کد خبر: ۵۳۷۷۰۰
شطرنج باز تیم ملی ایران گفت: میزبانی که در بخش بانوان در رقابت های گرندپریکس و مسابقات جهانی گرفتیم نشان می دهد که در دولت یازدهم به ورزش بانوان اهمیت بیشتری داده می شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، شطرنج یکی از رشته‌هایی است که طرفداران میلیونی در سراسر جهان دارد و شطرنج‌بازان بزرگی از بدو به وجود آمدن این رشته معرفی شده‌اند. در کشور ما ایران چند سالی می‌شود که با بها دادن به این رشته استعدادهای خوبی ظهور کرده‌اند و در میادین بین‌المللی همپای بزرگان جهان درخشیده‌اند. اما در دولت تدبیر و امید شطرنج بانوان ایران به شکوفایی رسید و نوجوانان و جوانان زیادی به این رشته روی آورند. بها دادن به ورزش بانوان باعث شد که شطرنج‌بازان ما بتوانند در دو سال گذشته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. یکی از این بانوان آینده‌دار میترا حجازی‌پور است که برای دومین بار در سال 95 در مسابقات جام جهانی شطرنج بانوان که به میزبانی ایران برگزار شد یکی از سه نماینده کشورمان بود. خبرنگار برنا مصاحبه‌ای را با این بانوی پرتلاش انجام داده که در زیر می‌خوانید.

*چه اتفاقی افتاد که شطرنج بانوان در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرد.

ما در کشور در رده‌های سنی نوجوان و جوانان استعدادهای خیلی خوبی داریم. بخصوص در قسمت بانوان که با برگزاری مسابقات گرندپریکس که ایران میزبان این رقابت ها شد باعث گردید که استعدادهای بیشتری به این ورزش روی آورند. موفقیتی که سارا خادم الشریعه توانست در این مسابقات به دست آورد و موفق ظاهر شود در محبوبیت شطرنج خیلی تاثیر داشت و علاقه‌مندان بیشتری جذب این رشته شدند.

*میزبانی مسابقات بین المللی و جهانی چقدر در جذب مخاطب برای این رشته تاثیر دارد.

مسابقات قهرمانی بانوان جهان که اخیرا میزبان آن شدیم تاثیر زیادی داشت و رسانه های معروف جهان به آن پرداختند و شطرنج اخیرا خیلی محبوب شده و کمک می کند که با انگیزه های بیشتری کار کنیم. در قسمت آقایان نیز جوانان زیر 15 سال خوبی داریم و در این مدت خوب ظاهر شدند که از استعدادهای کشور هستند و  خانواده ها اگر بیشتر حمایت کنند این رشته جایگاه بهتری در بین نوجوانان و جوانان پیدا خواهد کرد.

*شطرنج بانوان ایران چه جایگاهی در جهان دارد.

در یک سال اخیر ما پیشرفت خیلی زیادی داشتیم و اگر به درجه بین المللی بچه ها نگاه کنیم مثل من، سارا و آتوسا، 50 واحد ارتقای رنکینگ داشتیم. من در رنکینگ جهانی حدود 350 هستم و سارا نیز با درخششی که در یک سال گذشته از خود نشان داد 100 واحد افزایش رنکینگ داشته و درکل این موضوع راضی کننده است.

*ورزش بانوان کشور نسبت به گذشته چه تغییراتی را داشته است.

با حمایت هایی که از سوی وزارت ورزش و جوانان نسبت به ورزش بانوان شاهد بودیم و سرمایه گذاری هایی که در این مدت انجام شده بانوان ما رشد قابل ملاحظه ای داشته اند و در مسابقات جهانی و بین المللی خوش درخشیده اند و اگر همین طور باز حمایت شود قطعا نتایج بهتری کسب خواهد شد. ورزش بانوان خیلی پیشرفت کرده و فدراسیون نیز همه جانبه کمک می کند و میزبانی که در بخش بانوان در رقابت های گرندپریکس و مسابقات جهانی گرفتیم نشان می دهد که در دولت یازدهم به ورزش بانوان اهمیت بیشتری داده می شود.

*از عملکردت در رقابت های جام جهانی بانوان راضی بودی؟

متاسفانه در این مسابقات در مرحله اول حذف شدم. در این مسابقات تلاش زیادی کردم و از خودم انتظار داشتم که بتوانم از مرحله اول عبور کنم ولی حریفم رنکینگ بالایی داشت. ولی با این وجود خوب بازی کردم و در بازی های فکری سریع بودم و امتیاز اول را به دست آوردم و با نیم امتیاز می توانستم به مرحله بعد صعود کنم. حریفم بسیار قدر بود و توانست تا مرحله دوم پیش رود. 

*به نظر شما ایران توانست میزبان خوبی برای رقابت های جهانی باشد؟

نسبت به پارسال که در مسابقات جهانی حضور داشتم میزبانی خوب و شایسته ای را از این مسابقات در ایران دیدیم و هتلی نیز که برای برگزاری  این رقابت ها در نظر گرفته شده بود از هر لحاظ بهترین کیفیت و خدمات رسانی برای شطرنج بازان را داشت. همه بازیکنان راضی بودند و شرایط میزبانی از نظر رسیدگی به بازیکنان و عوامل برگزار کننده رقابت ها خوب بود. مسابقات قهرمانی بانوان جهان بزرگترین رویداد در بخش بانوان بود و سروصدای زیادی کرد. نکته مهم اینکه خانواده های زیادی از این مسابقات دیدن کردن و این می تواند زمینه را برای ورود علاقه مندان به این رشته مهیا کند.

*بزرگترین آرزوی ورزشی شما چیست؟

دوست دارم که قهرمان بانوان جهان شوم و این مسئله ای نیست که دور از دسترس باشد و نتوان به آن دست پیدا کرد چون قطعا با تلاش زیاد و برنامه ریزی رسیدن به قله ها کاری شدنی است. در شطرنج بازی عملی و شرکت کردن در مسابقات مختلف کمک زیادی می کند به آماده سازی بازیکنان. این میزبانی هایی که در یک سال گذشته در ایران داشتیم در دوره آقای پهلوان زاده به وقوع پیوست و اگر این حمایت ها ادامه دار باشد قطعا درخشش شطرنج بازان ما نیز ادامه دار خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز