مجید کیهانی در گفتگو با برنا:

سال ۹۵، سال موفقیت ورزش و دیپلماسی کشور بود/ دولت یازدهم، دولت عقلانیت است/ برنامه ۴ ساله برای دوومیدانی ترسیم کرده‌ایم

۱۳۹۶/۰۱/۱۲ - ۰۶:۰۶:۰۴
کد خبر: ۵۳۸۶۸۰
سال ۹۵، سال موفقیت ورزش و دیپلماسی کشور بود/ دولت یازدهم، دولت عقلانیت است/ برنامه ۴ ساله برای دوومیدانی ترسیم کرده‌ایم
رییس فدراسیون دوومیدانی گفت: در المپیک ریو همه نتایج آن چیزی نبود که انتظارش را داشتیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، مجید کیهانی رییس فدراسیون دوومیدانی درخصوص عملکرد این فدراسیون و ورزش دوومیدانی در سال 95 صحبت کرد.

کیهانی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اقداماتی که این فدراسیون در سالی که گذشت انجام داد اظهار کرد: سال 95 فراز و نشیب های زیادی را در ورزش دوومیدانی تجربه کردیم. برنامه ریزی اول فدراسیون که شاید خیلی هم دیده نشد بر مبنای کسب سهمیه حداکثری در المپیک ریو بود. یعنی آنچه که توافق شده بود در وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک انتظاری که از ورزش دوومیدانی می رفت این بود که ما در کسب سهمیه کاروان ورزشی ایران را کمک کنیم. ورزش های دیگر مانند تکواندو و کشتی نیز در کسب مدال، موفق بودند. در برآورد اولیه که برای فدراسیون دوومیدانی در نظر گرفته شد کسب 5 تا 6 سهمیه بود که خوشبختانه ما به عدد 10 رسیدیم. قطعا اگر یک مقدار زمان کسب ورودی سهمیه بیشتر بود از این میزان سهمیه نیز عبور می کردیم. لذا با هدف گذاری اولیه که برای کسب سهمیه حداکثری انجام داده بودیم برنامه های ما با موفقیت صددرصدی همراه بود.

وی درخصوص اقداماتی که در این مدت در فدراسیون انجام داده، افزود:: زمانی که من فدراسیون را تحویل گرفتم تغییرات زیادی اعمال شده بود و این تغییرات مدیریتی پی در پی رخ داده بود که باعث آسیب شده بود. عدم ثبات در بحث مدیریت فدراسیون دوومیدانی باعث بروز مشکلات شده بود. استارت کار ما برای رسیدن به اهدافی که ترسیم کرده بودیم از آبان 94 خورد، چون ما قبل از آن 3 سهمیه را داشتیم که در جام کازانف به دست آمده بود. زحماتی هم در6 ماه قبل و سال های گذشته کشیده شده بود و خوشبختانه ما تا پایان سال 95 به ده سهمیه المپیک توانستیم برسیم که این خودش در گام اول یک موفقیت است.

رییس فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به این سوال که آیا از نتایج گرفته شده در ریو رضایت داشتید، تصریح کرد: در المپیک ریو همه نتایج آن چیزی نبود که ما انتظارش را داشتیم. در دوی 100 متر آقای تفتیان انتظارات را برآورده کرد و دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان نیز در مراسم تجلیل از قهرمانان به این موضوع اشاره کرد. تفتیان حضورش در مرحله نیمه نهایی دوی 100 متر یک افتخار بود. در ماده پیاده روی و دوی ماراتن در حد انتظار ظاهر شدیم ولی در بقیه مواد ورزشکاران از حداقل انتظار فاصله داشتند. در ماده پرتاب ها انتظاراتمان بیشتر بود که البته کار سختی است در المپیک. اتفاقات و نتایجی که در ریو به دست آمد مورد آسیب شناسی قرار گرفت و قطعا برای رقابت های بعد این موارد اعمال خواهد شد.

کیهانی با اشاره به مشکلات حال حاضر این فدراسیون خاطرنشان کرد: متاسفانه فقدان پشتوانه سازی به این ورزش آسیب زده است. اگر ترکیب را ببینید ما از سال 2004-2005 یک ترکیب ثابت در اکثر ماده ها داشته ایم تا به الان که 2017 است. یعنی حدود 12-13 سال یک ترکیب ثابت داشتیم و معدود نفراتی بودند که به تیم ملی اضافه شده باشند. ما باید به سرعت بتوانیم نسل جدیدی را به دوومیدانی تزریق کنیم که این برنامه را داریم و حداکثر در یکی دو سال آینده 7-8 نفر را به بزرگسالان تزریق خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برنامه 4 ساله را تدوین کرده ایم، هدف گذاری های متعددی را در فاصله زمانی تا المپیک 2020  برای خودمان داریم. سال 2017 و 2018 مسابقات متعدد و حائز اهمیتی داریم، مسابقات نوجوانان، بزرگسالان آسیا، مسابقات قهرمانی جهان و مسابقات داخل سالن آسیا را داریم. نفرات را شاخص را جدا می کنیم و مورد حمایت قرار خواهیم داد و این روند را ادامه می دهیم تا پایان مسابقات آسیا یعنی اوایل تابستان. همچنین کارمان را برای بازی های جاکارتا از الان شروع کرده  ایم و برنامه ها مشخص شده است. برنامه بعضی از نفرات مثل برادران صمیمی مشخص شده و در انجام تمرینات هستند. همه ارزیابی ها انجام می شود تا قهرمانی آسیا و همین مسیر را تا جاکارتا ادامه می دهیم.

رییس فدراسیون دوومیدانی درخصوص اقدامات انجام شده برای تیم های پایه اظهار کرد: در کنار تیم ملی بزرگسالان موضوع بحث پایه و نوجوانان را در برنامه کار خود قرار داده ایم و البته کار استعدادیابی و پایه را با هدف بلندمدت تری دنبال می کنیم. برنامه هایی که داریم در سال 2019 نتیجه آن مشخص می شود و 2020 نفرات برتر المپیک،  2021 قهرمانی آسیا و 2022 بازی های آسیایی و 2023 قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان و سال بعد نیز در المپیک2024 به کار اصولی و مدون نیاز است.

کیهانی درباره وضعیت ورزش در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: باید به دولت تدبیر و امید یک کلید واژه را اضافه می کنیم و آن دولت عقلانیت است. مخصوصا در بخش ورزش، که این موضوع در بحث جدی دولت قرار داشته است و دولت تدبیر و امید امیدواری را در ورزش ایجاد کرده است که امیدواریم موفقیت هایمان بیشتر شود.

وی همچنین درخصوص اتفاقات تلخ و شیرین در سال 95 رخ داد گفت: تلخ ترین خبر امسال حادثه پلاسکو بود که درگذشت تعدادی از هموطنانمان جای تاسف دارد. در سال 95 خبرهای متعدد درباره پیروزی ورزشکارانمان در المپیک و رقابت های جهانی و کسب مدال طلا باعث خوشحالی بود. برای من به شخصه هر کدام از سهمیه هایی که به دست می آمد در ورزش دوومیدانی غرورانگیز بود. موفقیت های ورزشکاران و البته موفقیت ما در عرصه دیپلماسی و برجام و مسایل سیاسی باعث شد که ما در بحث بین الملل رو به جلو حرکت کنیم.

کیهانی درخصوص انتخابات ریاست جمهوری که در اوایل سال 96 برگزار خواهد شد افزود: روندی که الان در کشور ما حاکم است و تدابیری که مقام معظم رهبری و رییس جمهور محترم به کار می گیرند برای دعوت مردم به آرامش و حضور هدفمند در پای صندوق های رأی و مطالبات مردم با شناخت از وضعیت دنیا و وضعیت مملکت این را می طلبد که بهترین انتخاب را داشته باشیم و سرنوشت کشور را به کسب بسپاریم که مملکت را به بهترین شکل هدایت و اداره کند. همچنین با دیپلماسی خوب و با کشورهای مخلتف دنیا، توان و دانش اقتصادی بالا و تلفیق این ها بتواند مملکت را خوب اداره کند.

رییس فدراسیون دوومیدانی در پایان اظهار کرد: رسانه ها باید به ورزش هایی همچون دوومیدانی کمک بیشتری کنند. فقط چند ورزش خاص است که همه رسانه ها دنبال آن هستند، ولی هنر رسانه این است که در همه رشته ها کمک کند. در سال 96 به کمک رسانه ها خیلی نیاز داریم خصوصا در بحث باشگاه ها که کمک دولت را می طلبد که خدمت دکتر سلطانی فر نیز عرض کردم ما در موضوع باشگاه ها واقعا مشکل داریم که کمک دولت و نظام رسانه ای می طلبد تا نظام باشگاه داری در ورزش های پایه سرمایه گذاری کند و اگر این طور نشود دچار مشکل خواهیم شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز