آیرین آرتونیان در گفتگو با برنا:

ورزش اول جامعه ارامنه بسکتبال است/ لیگ بسکتبال بانوان یکی از بهترین لیگ‌های ایران است/ توانایی درخشیدن در خارج از کشور را داریم

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۶:۳۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۴۸۵
ورزش اول جامعه ارامنه بسکتبال است/ لیگ بسکتبال بانوان یکی از بهترین لیگ‌های ایران است/ توانایی درخشیدن در خارج از کشور را داریم
بازیکن تیم ملی بسکتبال بانوان گفت: وزیر ورزش و جوانان برای صدور مجوز بانوان زحمت زیادی کشید و از او ممنونیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، آیرین آرتونیان بازیکن تیم ملی بانوان یکی از بسکتبالیست‌هایی است که در رشد و پیشرفت بسکتبال بانوان نقش خوب و سازنده‌ای داشته است و با بازی‌های فنی خود در کنار دیگر ملی‌پوشان باعث شد که چراغ بسکتبال بانوان هیچگاه خاموش نماند تا اینکه مزد زحمات و تلاش‌های خود را گرفتند و با تلاش وزیر ورزش و جوانان توانستند جهانی شوند. خبرنگار برنا گفتگویی را با این بانوی بسکتبالیست درخصوص پیشرفت ورزش بانوان در دولت یازدهم و آینده بسکتبال بانوان انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید.

به نظر شما وضعیت و شرایط ورزش بانوان در دولت یازدهم چگونه بوده است؟

زمانی که یک برنامه‌ریزی بلندمدت انجام می‌شود الان نتیجه آن را می‌بینیم. دکتر روحانی و دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان دراین باره خیلی زحمت کشیدند و تلاش کردند و الان نتیجه‌های تلاش هایشان را می بینند و مسئولان را وادار کردند که به ورزش بانوان توجه کنند و در این دولت به این مسأله توجه می‌شود.

*سال 96 سالی رویایی برای بسکتبال بانوان بود یک خبر خوش جامعه بسکتبال بانوان را تحت تاثیر قرار داد. جهانی شدن بانوان بسکتبالیست ایران چقدر می‌تواند در موفقیت شما تاثیرگذار باشد.

چندین سال بود که اردوهای تیم ملی به طور منظم انجام می‌شد و زمانی که اردوها انجام می شد ما با این امید به اردوها می رفتیم که یک روز فیبا اجازه می دهد در مسابقات جهانی شرکت کنیم. وقتی که این اجازه را دادند هیچ کس در پوست خود نمی گنجید از خوشحالی و هر کسی خودش از کوچکترین فردی که در مینی بسکتبال بود تا بزرگترین فردی که نایب رییس فدراسیون بسکتبال بود  این خبر برایشان بهترین خبری بود که در رشته بسکتبال و در بخش بانوان اتفاق بیفتد.

*لیگ بسکتبال بانوان از لحاظ فنی چطور است و آیا این لیگ می‌تواند پشتوانه خوبی برای تیم ملی باشد؟

به جرأت می‌توانم بگویم که لیگ بسکتبال بهترین لیگی است که در رشته‌های تیمی برگزار می‌شود. چون الان شاهد هستیم که همه تیم‌ها بازیکنان خارجی می آورند و تا جایی که می‌دانم در سایر لیگ‌ها این قدر بازیکن خارجی وجود ندارد و این باعث می‌شود که تیم‌ها پیشرفت کنند. اسپانسرها جذب بسکتبال شوند و سطح تیم‌ها خیلی بهتر از قبل شود.

artoniyan

*وضعیت قرارداد بازیکنان در لیگ بانوان راضی کننده است؟

شاید در لیگ دو یا سه تیم باشند که اسپانسر داشته باشند که دو تا از آنها دولتی هستند. فکر کنم تیم نفت آبادان و گاز تهران است و یکی هم تیم کوشا سپهر سبلان است که به مدیریت یک خانم است و در بخش خصوصی خیلی بسکتبال را حمایت کرده است. از این‌رو بازیکنان پولی که دریافت می‌کنند زیاد راضی کننده نیست و نسبت به زحمتی که بانوان می‌کشند پول چندانی دریافت نمی‌شود. در تیم کوشا سپهر بازی می‌کنم و 5 نفر از بازیکنان تیم ملی در این تیم بازی می‌کنند.

*با توجه به اتفاق خوبی که در والیبال افتاد و دو تن از ملی‌پوشان لژیونر شدن، آیا بسکتبال نیز این پتانسیل را دارد که در لیگ‌های خارج از خانه لژیونر داشته باشد.

حتما. چون در سال قبل هم این اتفاق برای یکی دو نفر افتاد ولی به خاطر حجابی که فیبا تایید نکرده بود نتوانستند بروند در کشورهای دیگر بازی کنند. ولی امیدوارم که این اتفاق برای بسکتبال بانوان بیفتند چون واقعا بچه‌ها این توانایی را دارند که در کشورهای دیگر بازی کنند و بدرخشند.

*نبود پخش تلویزیونی در ورزش بانوان چقدر تاثیرگذار است؟

پیشرفت را اگر از لحاظ جذب اسپانسرینگ بخواهیم صحبت کنیم وقتی که بسکتبال بانوان رسانه ای نیست و پخش تلویزیونی ندارد قاعدتا جذب اسپانسر کمتر می شود و بازیکنان جذب تیم هایی می‌شوند که شرایط را فراهم می کند و قراردادها را پرداخت می کند. به همین دلیل اگر هم تیم های دیگری وجود داشته باشند از لحاظ این است که واقعا بسکتبال را دوست دارند و واقعا تلاش می‌کنند که بتوانند فعلا خودشان را در بسکتبال حفظ کنند و همین باعث پیشرفت‌شان می‌شود.

*در ایران در سالیان گذشته شاهد این بودیم که از جامعه ارامنه ورزشکاران زیادی در تیم‌های مختلف حضور داشتند و یکی از این رشته‌ها بسکتبال است. علت علاقه‌مندی جامعه ارامنه به بسکتبال چیست؟

اگر به خانواده‌های جامعه ارامنه در ایران نگاه کنیم حداقل یک فردی از خانواده عضو تیم بسکتبال بوده و این یک حالت ارثی پیدا کرده است. همین امر باعث شده که بسکتبال ارامنه پیشرفت کند. الان می بینیم که بسکتبال ارامنه چندین سال قهرمان سوپر لیگ بود و با توجه به شرایطی که برای باشگاه آرارات پیش آمد نتوانست مقامش را حفظ کند و بازیکنان ارامنه در تیم های مختلف پخش شدند ولی هنوز بازیکنان مختلف هستند.

خود شما سابقه بازی در تیم آرارات را دارید؟

من 5 سال با تیم آرارات قهرمان سوپر لیگ شدم ولی الان 3 سال است که در تیم کوشا سپهر سبلان بازی می‌کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز