گزارش برنا از عملکرد آزادکاران ایران در مسابقات جهانی فرانسه؛

پوست‌اندازی، نیاز مبرم ورزش اول ایران/ کَشتی کُشتی ساحل آرامش می‌خواهد!

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۶:۰۶:۰۶
کد خبر: ۶۰۵۳۹۹
این انتظار نابجایی نیست که بعد از این همه افتخارآفرینی مردم انتظار بیشتری از ورزش اول کشور داشته باشند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، ورزش کشتی همواره یکی از پرافتخارترین رشته‌های ورزشی در ایران بوده که در میادین بین‌المللی توانسته توسط کشتی‌گیران لایق بارها پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورد.

با توجه به اینکه ورزش کشتی ریشه در کشور ایران دارد از دیرباز تا به الان همواره کشتی‌گیران زیادی توانسته‌اند در رقابت‌های جهانی، المپیک‌ها و دیگر رویدادهای ورزشی عرضه‌اندام کنند و تنها چند کشور بوده‌اند که برای کسب مدال با کشتی‌گیران ایران رقابت داشتند. این حضور مستمر کشتی‌گیران ایران روی سکوهای جهانی و کسب مدال‌های رنگارنگ باعث شد که این ورزش به عنوان ورزش اول کشورمان معرفی شود و بالطبع انتظارها از این رشته خیلی بالا رفت. در رقابت‌های المپیک وقتی از کسب مدال در دیگر رشته‌ها ناامید می‌شدیم این کشتی بود که بازهم امیدها را در دل مردم و ورزش‌دوستان زنده می‌کرد و این انتظار نابجایی نیست که بعد از این همه افتخارآفرینی مردم انتظار بیشتری از ورزش اول کشور داشته باشند.

رقابت‌های جهانی کشتی در پاریس به پایان رسید و تیم ملی کشتی آزاد کشورمان یکی از ضعیف‌ترین نتایج تاریخ کشتی ایران را به دست آورد. نتیجه تلاش هشت کشتی‌گیر ما در نهایت با یک طلای حسن یزدانی به پایان رسید تا بعد از دو روز این مسابقات تیم ملی کشتی آزاد ایران با 16 امتیاز در جایگاه نهم قرار بگیرد. این پایان ماجرا برای ما نبود و به خاطر قرار نگرفتن در جمع هشت تیم برتر ما شانس حضور در جام جهانی آمریکا را از دست دادیم. اتفاقی که برای کشتی ما خیلی نادر و به دور از باور است. شاید برای اولین بار است که آزادکاران ما نمی‌توانند در جام جهانی حضور داشته باشند و آن صلابت کشتی ایران را به رخ حریفان بکشند. قبل از شروع رقابت‌های کشتی آزاد، تیم ملی کشتی فرنگی با ترکیبی ناشناخته‌تر پا در این مسابقات گذاشت و شاید اگر این نتیجه حاصل شده برای کشتی آزاد در کشتی فرنگی رقم می‌خورد کمتر مورد انتقاد قرار می‌گرفت چون علی اشکانی بیشتر ترکیب تیم ملی را تغییر داده بود. فرنگی‌کاران ایران با همین ترکیب جدید و جوان توانستند در جایگاه نایب قهرمانی جهان قرار بگیرند و اشکانی چراغ کشتی فرنگی را روشن نگه داشت.

قطعا پرداختن به این موضوع برای تخریب کشتی و فدراسیون نیست چون در این سال‌ها آنقدر کشتی‌گیران آزاد و فرنگی دل میلیون‌ها ایرانی را شاده کرده‌اند که الان نباید مورد هجمه و تخریب قرار بگیرند. ولی از آنجا که این ورزش همواره در کانون توجه مردم قرار داشته و انتظارات نسبت به رشته‌های دیگر از این رشته بالاتر بوده باید به چرایی این موضوع بپردازیم که علت اصلی این ناکامی آزادکاران در رقابت‌های پاریس چه بوده است. حالا که ما جام جهانی آمریکا را از دست دادیم پس فرصت بیشتری برای مسئولین فدراسیون مهیا شده که بتوانند در این موضوع واکاوی کنند. شاید اولین نکته‌ای که درخصوص این نتایج ضعیف به دست آمده به نظر می‌رسد، کشتی‌گیرانی هستند که به تیم ملی دعوت شدند. هرچند که کشتی‌گیران با رقابت‌های انتخابی به تیم ملی پا گذاشتند ولی شاید فدراسیون باید نکات دیگری را نیز در نظر می‌گرفت و برای بعضی وزن‌ها تجدید نظر می‌کرد. آزادکاران ما در خیلی از کشتی‌هایی که واگذار کردند شاید روی کاغذ برنده بازی بودند و نباید در دور اول و دوم حذف می‌شدند ولی متاسفانه نکته مهم درخصوص عملکرد ملی‌پوشان ایران این بود که هر کدام از آنها خیلی زود از رقابت‌ها کنار رفتند و همین موضوع باعث شد که انتقادها بیشتر شود.

اگر تک مدال طلای حسن یزدانی نبود شاید این ناامیدی و انتقادهایی که نسبت به کشتی آزاد می‌شود، خیلی بیشتر از این‌ها بود. کشتی‌گیران ما همواره روی استعدادهای فردی توانسته‌اند در میادین بین‌المللی افتخارآفرینی کنند ولی در مجموع کشتی ایران در امتیاز تیمی در بین سه تیم برتر جهان حضور داشت و حالا با این نتیجه کسب شده باید دید تحولی در ساختار تیم ملی کشتی آزاد صورت خواهد گرفت یا خیر. با توجه به اینکه فاصله زیادی تا بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا باقی نمانده و همچنین باید تیم‌ها خود را برای حضور موفق در المپیک 2020 آماده کنند از این‌رو می‌طلبد که هرچه سریعتر فدراسیون و کادر فنی تحول بزرگی را ایجاد کنند. ورزش کشور در دولت تدبیروامید گام در مسیر پیشرفت نهاد و حالا که در خیلی از رشته‌ها توانسته‌ایم به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنیم، حیف است که ورزش اول کشورمان از روزهای اوج خود فاصله بگیرد.

محسن کاوه پیشکسوت کُشتی کشور و سرمربی سابق تیم ملی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص عملکرد آزادکاران ایران در مسابقات جهانی فرانسه اظهار داشت: کادر فنی اگر روش بهتری برای این مسابقات پیاده می‌کرد نتایج نسبتا بهتری به دست می‌آوردیم. حق کشتی ما خیلی بیشتر از قرار گرفتن در جایگاه نهم است. قبل از اعزام تیم همه عوامل فدراسیون اعلام می‌کنند که تیم جوان است و بی‌تجربه درصورتی که اگر میانگین سنی کشتی‌گیران را نگاه کنیم نسبت به تیم‌های دیگر خیلی بالاتر هستیم و اکثر ملی‌پوشان ما بالای 27 سال هستند. جوانگرایی معنای خاص خود را دارد و فدراسیون کشتی باید به این موضوع توجه بیشتری می‌کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز