مصاحبه برنا درخصوص حواشی ایجاد شده در کشتی کشور؛

کاوه: نباید اتفاقات فرانسه را پشت شعار جوانگرایی پنهان کنیم/ فدراسیون باید با وزارت ورزش تعامل داشته باشد/ شیروانی: حذف لیگ برتر بزرگترین ضربه به کشتی کشور بود/ آقای خادم کسی با شما دشمنی ندارد!

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۷:۰۳:۰۶
کد خبر: ۶۰۷۷۵۸
کاوه: نباید اتفاقات فرانسه را پشت شعار جوانگرایی پنهان کنیم/ فدراسیون باید با وزارت ورزش تعامل داشته باشد/ شیروانی: حذف لیگ برتر بزرگترین ضربه به کشتی کشور بود/ آقای خادم کسی با شما دشمنی ندارد!
کارشناسان کشتی کشور یکی از بزرگترین علت ناکامی کشتی آزاد را نبود برنامه ریزی در تیم ملی دانستند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ ورزش کُشتی با توجه به اینکه از دیرباز با مردم ایران عجین شده است و به نوعی می‌توان گفت ریشه این ورزش در کشورمان بوده، همواره این رشته جذابیت خاصی برای هواداران بی‌شمار کشتی در کشورمان داشته است و با تعصب خاصی نتایج ملی‌پوشان را دنبال می‌کردند. از سالیان گذشته تا به الان نیز قهرمانان زیادی حضور داشتند که در میادین مختلف بین‌المللی اعم از المپیک و رقابت‌های جهانی مدال‌های رنگارنگی را توانستند به دست آورند. کسب این مدال‌ها و قهرمانی‌ها باعث شد که رفته‌رفته توقع مردم و کارشناسان از این رشته بالا رود هرچند با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی که در کشور داشتیم توقع بیجایی نبوده است. کسب نتیجه ضعیف آزادکاران ایران در رقابت‌های جهانی فرانسه بازخوردهای زیادی در جامعه داشت چون قرار گرفتن در جایگاه نهم جدول برای تیم ملی کشتی آزاد به نوعی یک شکست تاریخی بود که خیلی از کشتی‌دوستان و پیشکسوتان این رشته نمی‌توانستند باور کنند این اتفاق برای کشتی ما رقم خورده باشد. برای بررسی نتیجه کسب شده توسط آزادکاران ایران از محسن کاوه سرمربی سابق تیم ملی و پیشکسوت کشتی کشور و همچنین مهدی شیروانی کارشناس و کشتی‌نویس باسابقه کشور دعوت کردیم و ساعاتی را با این دو عزیز به گفتگو نشستیم. متن گفتگوی خبرنگار برنا با این دو کارشناس کشتی را در زیر می‌خوانید:

* به چه علت تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات فرانسه نتوانست نتیجه دلخواه را کسب کند؟

کاوه: نتایجی که در کشتی آزاد بچه‌ها به دست آوردند برای مخاطبان کشتی و عامه مردم ایران اصلا راضی کننده نبود. بزرگترین ایرادی که در این مسابقات داشتیم و نتوانستیم که جواز حضور در جام جهانی آمریکا را به دست آوریم استفاده بیش از حد از نیروهایی بود که باید در مسابقات جهانی کشتی می‌گرفتند. یعنی اگر حساب کنیم طی 5 و 6 ماه گذشته چند تن از بچه‌هایی که مشخص بود می‌توانند در قالب تیم باشند به مسابقات مختلف رفتند و هیچ کدام ریکاوری قبل و بعد از مسابقه را نداشتند. کشتی ورزشی است که وزن کم می‌کند و بچه‌ها نتوانستند نتیجه خوبی بگیرند و این باعث شد که نتوانیم موفق شویم.

شیروانی: یک سری مسایل دست به دست هم داد که این نتیجه کسب شود و قطعا کسی دلش نمی‌خواست که تیم ملی ما در این رده قرار بگیرد و مسابقات جام جهانی را از دست بدهد. عملکرد فدراسیون و کادر فنی باعث شد که این نتیجه به دست بیاید و اینکه یکسری اشتباهات از قبل بود و باعث این اتفاق شد. اگر عصاره این مسابقات فرآیند ما باشد این راه غلط است و نمی‌دانم که چه اصراری داریم که تاکید کنیم روی فرآیندی که نتیجه اش این شود. باید راهی را انتخاب کنیم که نتیجه‌اش موفقیت برای کشتی باشد. هیچ کس مخالف انتخابی نیست و کسی تا حالا مخالف نبوده ولی بعضی از کارها باعث می‌شود که متأسفانه چنین نتایجی را شاهد باشیم که اگر اصرارهای بی‌دلیل روی بعضی از مواضع و حرکات و تصمیمات نباشد چنین نتایجی به دست نمی‌آمد.

حضور محسن کاوه و مهدی شیروانی در خبرگزاری برنا

* آیا جوانگرایی به معنای درست در کشتی ما صورت گرفته است؟

شیروانی: جوانگرایی واقعی این است که بعد از کسب مقام توسط جوانان در مسابقات جهان و کسب مدال طلای قهرمانی جهان این جوانان را به بزرگسالان می‌آورند و در سال های متمادی حضور دارند و مدال کسب می‌کنند. ولی کشتی گیری که چند سال پشت بعضی نفرات باقی مانده و حالا که دری به تخته خورده و الان عضو تیم ملی شده چون تغییر انجام شده، نباید بگوییم جوانگرایی صورت گرفته است. فدراسیون نباید رقابت‌های انتخابی را ملاک قرار دهد و باید آیتم‌های دیگری غیر از انتخابی نیز لحاظ شود. ما کشتی‌گیر داشته‌ایم که سه سال پیاپی نفر اول انتخابی بوده ولی وقتی در مسابقات جهانی حاضر شده با یک کشتی و دو کشتی حذف شده است. فدراسیون اعلام کرده که یکسری اصلاحات صورت گرفته ولی باز هم کافی نیست. کشتی‌گیری که احساس می‌شود بهتر است او را باید به مسابقات اعزام کنیم. فدراسیون جوانگرایی انجام نداده است در صورتی که می‌شد خیلی راحت جوان‌گرایی کرد. ما باید به جوانان که در رقابت‌های جهانی نمایش خوبی داشتند فرصت می‌دادیم که خود را در این مسابقات محک بزنند و اگر به جای مقام نهمی در رده دهم نیز قرار می‌گرفتیم آن موقع دیگر فرقی برای ما نمی‌کرد ولی در واقع جوانگرایی را انجام داده بودیم.

کاوه: اگر ما اتفاق فرانسه را بخواهیم پشت شعار جوانگرایی پنهان کنیم درست نیست. جوانگرایی معنای خودش را دارد و ما برای این جوانگرایی باید کار کنیم. ما باید قبول کنیم حاصل کشتی ما این است. یعنی مسابقات انتخابی را گذاشتیم و از دل این انتخابی این بچه‌ها چه خوب و چه بد درآمدند. به غیر از حسن رحیمی که مشکل جراحی زانو داشت بقیه بچه‌ها همین بودند و کم تجربه نیستند و میانگین سنی ما بین 25 تا 26 سال است. از نظر تجربی هم  اطری که جایگزین رحیمی شد در مسابقات قهرمانی جوانان و جام جهانی و آسیا بوده و در تورنمنت های دو، سه سال اخیر حضور داشته و موقع آن رسیده که خودش را نشان دهد. درخصوص یدالله محبی نیز این دومین میدان بزرگش بود که حضور داشت. وقتی کسی این قدر خوب است که در رقابت‌های انتخابی در دو مسابقه کمیل قاسمی را می‌برد باید سال گذشته در جام جهانی کرمانشاه به او فرصت بیشتری داده می‌شد که بتواند خود را برای این مسابقات آماده کند ولی متاسفانه در کرمانشاه به او کشتی ضعیفی می‌دهیم. این نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی ما خوب نبوده است و نتوانستیم نتیجه مطلوب بگیریم.

*تیم ملی ایران و روسیه در این مسابقات نتوانستند نتایج دلخواه را کسب کنند. آیا دلیل این اتفاق این نیست که کشورهای دیگر در کشتی پیشرفت داشته‌اند؟

کاوه: نتایجی که در فرانسه به دست آمد نشان داد که سطح کشتی در دنیا پایین آمده است. اگر بخواهیم نسبت به گذشته نتایج تیم‌ها را مقایسه کنیم روس‌ها الان در ضعیف‌ترین دوران خود هستند. همچنین ازبک‌ها آن چهره‌های اصلی را ندارند و بلغارستان که یکی از تیم‌های برتر دنیا بود الان دیگر جایگاهی ندارد. فقط امریکا توانست در این مسابقات نمایش قابل قبولی از خود نشان دهد. کوبا نیز که در هر وزنی در همه رقابت‌ها حرفی برای گفتن داشت در چند سال گذشته نتوانسته است دیگر صلابت خود را نشان دهد. در حال حاضر سه قطب کشتی جهان ایران، روسیه و آمریکا هستند که بیشترین سرمایه‌گذاری را روی کشتی انجام می‌دهند. در بین این سه کشور نیز هیچ‌کدام به اندازه ایران اردوهای تدارکاتی برگزار نمی‌کند و در این شرایط الان کشتی ایران باید خیلی بهتر از این باشد. شرایط کشتی الان نسبت به گذشته نه چندان دور پایین آمده است.

حضور محسن کاوه و مهدی شیروانی در خبرگزاری برنا

* حذف لیگ برتر در رشته کشتی چقدر در پایین آمدن کیفیت تیم ملی تاثیر داشته است؟

شیروانی: در ابتدای ورود آقای خادم به فدراسیون کشتی جلساتی برای همفکری و دریافت نظرات برگزار می‌شد و پیرامون مسایل مختلف از جمله لیگ برتر بحث‌های زیادی صورت میگرفت. لیگ برتر بهترین مسابقاتی بود که برای خود تیم ملی ما ایجاد انگیزه می‌کرد. آن زمان جوی از طرف کسانی که دستشان از لیگ کوتاه مانده بود راه افتاد و فدراسیون را وادار به این تصمیم کردند که لیگ برتر را منتفی کند و ریشه‌اش زده شود. بهانه آنها نیز این بود که ریخت و پاش‌های مالی تیم‌ها باعث می‌شود که اسپانسر روی کشتی سرمایه‌گذاری نکند. با برگزاری لیگ فصلی و لیگ منطقه‌ای متاسفانه هوادارانی که برای لیگ برتر به ورزشگاه می‌آمدند دیگر نیامدند و از تعداد تماشاگران به شکل محسوسی کاسته شد. اگر به موضوعی اعتقاد راسخ داریم نیازی نیست که هر دقیقه تصمیمان عوض شود.

کاوه: لیگ برتری که چند سال است فسخ شده حاصل زحماتی بود که در گذشته توسط یکسری افراد که در رأس آن آقای طالقانی قرار داشت برگزار می‌شد. در زمان آقای طالقانی و یزدانی‌خرم تیم‌هایی آمدند که با اسپانسرهایی که داشتند بحث مالی کشتی‌گیران را حل کردند و دیگر دغدغه‌ای نداشتند. در آخرین لیگی که برگزار شد حدود هفت یا هشت قهرمان جهان و المپیک در قالب تیم‌های مختلف در لیگ ما بازی می‌کردند و در کنار آن موجودیت اصلی کشتی ما که همان ملی‌پوشان بودند حضور داشتند و تنور کشتی چیزی حدود 2 ماه در کشور داغ بود. اگر دوباره بخواهیم لیگ قبلی را برگزار کنیم خیلی زمان‌بر است و اگر بخواهیم چنین کاری کنیم حداقل یک زمان 5 و 6 ساله را می خواهد تا به جای برسیم که 5 سال پیش بودیم.

*اصلی ترین مشکل تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات فرانسه چه چیزی بود؟

کاوه: اصلی‌ترین قضیه این است که یک اشتباهی توسط فدراسیون صورت گرفته و ما نمی‌خواهیم قبول کنیم. در مسابقات پاریس نتوانستیم نتیجه بگیریم و این برمی‌گردد که ما درگیر شعارها شدیم. نبود کمیته استعدادیابی یکی از مشکلاتی است که فدراسیون با آن همراه است. این قضیه باعث می شود که ما در جاهایی که باید خوب باشیم از دست می دهیم. اینکه ما امسال با ارمنستان مشترکا نهم دنیا شدیم عیبی ندارد ولی باید قبول کنیم که به خاطر اشتباه ما این اتفاق افتاد و از آن برای آینده درس بگیریم. اینکه آمریکا قهرمان دنیا می‌شود به خاطر این است که آنها چند سال برای این قهرمانی وقت گذاشتند و این اتفاقی نیست. برنامه‌ریزی ما خوب نبوده و تمرینات ما اصولی نبوده که این بچه ها به مشکل خوردند و اینکه در این مسابقات با یکسری از بچه‌ها فرسایشی برخورد کردیم. نکته مهم دیگر این است که ما رقابت‌های جام جهانی را برای خودمان برند کردیم در حالی که این رقابت‌ها سکویی است برای پشتوانه سازی تیم‌ها. ولی دیگر کشورها مانند آمریکا و روسیه به خوبی از این موضوع استفاده می‌کنند. به طور مثال کشتی‌گیر سنگین وزن آمریکا که برای اولین بار در مسابقات قهرمانی جهان سوم می‌شود در مسابقات جام جهانی گذشته مقابل کمیل قاسمی باخت. ولی درصورتی که محبی شایستگی‌های زیادی داشت برابر محبی به پیروزی رسید و مدال برنز را کسب کرد. یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شد این نتیجه در فرانسه به دست آید به این خاطر است که اتحاد بین اعضای کادر فنی وجود ندارد و اعضای کادر فنی به دو گروه تقسیم شدند و این اصلا خوب نیست. وقتی که مربی‌ها خودشان نسبت به ملی‌پوشان موضع دارند این اصلا خوب نیست و به نوعی آنها سوء استفاده می‌کنند. این خیلی خوب است که آقای خادم کشتی یزدانی را آنالیز می‌کند ولی این آنالیز باید در کنار مربی مربوطه باشد نه اینکه خود رییس فدراسیون بخواهد مستقیما با کشتی‌گیر در ارتباط باشد و نباید قدرت مربی را کم کنیم.

*شورای فنی تیم‌های ملی کشتی توانسته به خوبی از عهده وظایف خود برآید؟

کاوه: شورای فنی کشتی شورای قانون‌گذار ما است. بعد از المپیک ریو نقدهای زیادی از طرف دوستان شورای فنی راجع به عملکرد محمد بنا می‌شد که خودخواه بوده و حرف ما را گوش نکرده است. ولی به این دوستان باید گفت که چنین آدمی که می‌گویید حرف شما را گوش نکرده است چطور به عنوان سرمربی تیم انتخاب کردید. در واقع درخصوص کسب نتایج ضعیف توسط آزادکاران مخاطب اصلی من شورای فنی است که وقتی می‌گوید کشتی‌گیران ما نمی‌توانستند از حریفان زیر بگیرند باید پرسید که چرا شما این نفرات را انتخاب کردید که حالا انتقاد می‌کنید.

*نظر شما درخصوص موضعی که فدراسیون کشتی نسبت به وزارت ورزش و جوانان گرفته چیست؟

کاوه: صحبتی که از سوی فدراسیون کشتی صورت گرفته اتفاق خوبی نیست و فدراسیون باید با وزارت ورزش تعامل داشته باشد و لازم و ملزوم هم هستند. به طور مثال هیات کشتی تهران که بودجه خود را از اداره ورزش تهران می‌گیرد مگر می‌تواند در قبال عملکرد و نتایجی که به دست می‌آورد پاسخگو نباشد. متن نامه وزارت ورزش را من خواندم و نامه بدی نبود که به کسی توهین شده باشد. در نامه دکتر سلطانی‌فر به معاون خود دستور داده که با اهالی فن این رشته در یک جلسه عدم نتیجه‌گیری کشتی آزاد را بررسی کنند. این نتیجه کسب شده یک مقدار از نظر روحی و روانی در جامعه تاثیر گذاشته است و برخی از نمایندگان مجلس نیز در این‌خصوص اظهارنظر کردند.

حضور محسن کاوه و مهدی شیروانی در خبرگزاری برنا

شیروانی: درخصوص مشکل ایجاد شده بین فدراسیون کشتی و وزارت ورزش باید بگویم اگر این اتفاق بین فدراسیون کشتی و به طور مثال هیات کشتی مازندران می‌افتاد آقای رسول خادم چه برخوردی می‌کرد؟! یعنی رییس فدراسیون این قدر برایش قابل تحمل بود که آقای ثمربخش نامه او را به تیکه و طنز تعبیر کند. اگر برایش قابل هضم است پس باید آقای سلطانی‌فر نیز تیکه‌های آقای خادم را پذیرا باشد و به معنای واقعی هیچ‌کس چنین جسارتی را ندارد. وزیر ورزش همواره در قبال مجلس شورای اسلامی باید پاسخگو باشد و باید مستنداتی در دست داشته باشد که بتواند نمایندگان را درخصوص نتایج کسب شده توسط تیم‌های مختلف قانع کند. وزیر ورزش باید از زیرمجموعه خود دفاع کند و فدراسیون کشتی به عنوان مجمع فنی و تخصصی باید این توضیحات را در اختیار ایشان قرار دهد. چرا درخصوص مشکل ایجاد شده همه صحبت می‌کنند به غیر از آن که باید صحبت کند! چرا خادم صحبت نمی کند؟! صحبتی که الان فدراسیون کشتی انجام می‌دهد این است که چرا آن زمانی که کشتی‌گیران پیروزی به دست آوردند کسی سراغ ما را نگرفت. آقای خادم در جلسه اخیری که ورزشکاران با رییس جمهور داشتند شما کجا بودید! شما وقتی با بقیه زیر یک سقف نمی‌نشینید همین می‌شود. وزیر ورزش که نباید خودش را با رییس فدراسیون هماهنگ کند. وزیر حق دارد که سوال کند که دلیل این باخت‌ها چه بوده است و آن هم برای این نیست که بخواهد فدراسیون را تخریب کند. تیم ملی ما چند روز دیگر باید آماده حضور در رقابت‌های داخل سالن آسیا شود ولی بعد از مسابقات جهانی کشتی به حاشیه رفته است و جوی درست شده که هیچ‌کس پاسخگو نیست. این نمی‌شود که هیچ کس جرأت نکند سوالی بپرسد. یعنی در جامعه کشتی یک نفر نیست که یک حرف منطقی داشته باشد و آن حرف منطقی به دلایل شما بچربد. آقای خادم! باید بدانید کسی با شما دشمن نیست. شما قهرمان المپیک هستید، شما رییس فدراسیون هستید و ما از شما انتظار داریم که دلیل و علت مشکلات پیش آمده را توضیح دهید. این نتایج نباید به دست می‌آمد ولی بهرحال به دست آمده و دلایل آن باید مطرح شود. متأسفانه شرایط به سمتی رفته که تلاش می‌شود موضوع اصلی تحت‌الشعاع باشد و این به نفع جامعه کشتی نیست.

* عملکرد فدراسیون رسول خادم در این مدت چطور بوده است؟

کاوه: رسول خادم تقریبا حدود 5 سال و نیم نفر اول کشتی ایران است. چه آن زمان که مرحوم خطیب حضور داشت و چه الان. در این چند سال گذشته به مراتب رتبه‌های کشتی ما در سطح نوجوانان و جوانان و بزرگسالان پایین آمده است. حدود 6 و 7 ماه قبل از المپیک لندن آقای خطیب آمدند و مسایل فنی را به آقای خادم واگذار کردند و بدنه تیم ملی را آن زمان کسانی بودندکه از زمان فدراسیون آقای یزدانی‌خرم تغذیه می‌شدند و ما در المپیک لندن توانستیم 3 مدال طلا در مجموع آزاد و فرنگی کسب کنیم. اگر بخواهیم نتایج لندن را با ریو مقایسه کنیم کیفیت مدال‌های ما پایین آمده است و از 3 طلا به یک طلا رسیدیم و روند نزولی داشتیم. آمار نشان می‌دهد نسبت به گذشته کشتی ما در تمام مراحل راندمانش پایین آمده است و چقدر خوب است که بهتر فکر کنیم و تصمیم بگیریم و با بقیه تعامل داشته باشیم. مردم ما این‌قدر که حساسیت به کشتی دارند به والیبال و تکواندو ندارند. اگر مردم و کارشناسان موضع‌گیری می‌کنند شاید بازخورد بیرونی کار را می‌بینند و فدراسیون باید این را به فال نیک بگیرد.

*صحبت پایانی.

کاوه: امیدوارم که اهالی کشتی و فدراسیون بنشینند فکر کنند که چرا به اینجا رسیدیم و دنبال حواشی و بهانه‌تراشی نباشند و سعی نکنند با این نوع حرکات عمل خود را توجیه کنند زیرا قطعا به اصل کار نمی‌رسیم. حتما یک عیب‌هایی مطرح بوده و باید خودشان آن را برطرف کنند. کشتی ما مطمئنا بهتر می‌شود به شرطی که ما تفکر درست داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز