امیدوارم در گروه متعادلی قرار بگیریم؛

کی‌روش: در جام جهانی به دور دوم صعود خواهیم کرد/ از جانب بازیکنان و کادرفنی تردیدی وجود ندارد

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۱۳:۲۳:۳۸
کد خبر: ۶۳۴۷۹۴
کی‌روش: در جام جهانی به دور دوم صعود خواهیم کرد/ از جانب بازیکنان و کادرفنی تردیدی وجود ندارد
سرمربی تیم ملی ایران، گفت: این‌طور نیست که ما بگوییم هفت یا هشت بازی دوستانه برای آماده‌سازی خود در پیش داریم و ما در جام جهانی به دور دوم صعود خواهیم کرد!

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، کارلوس کی‌روش که در حال حاضر به همراه شاگردانش در اردوی آماده‌سازی اتریش به سر می‌برد، در گفت‌وگو با رادیو اینترنتی «گل بزن» در پاسخ به این پرسش که «شما در اردوهای قبلی بازیکنان جوان زیادی را به اردوی تیم ملی دعوت کردید، از این بازیکنان چه چیزی دیدید و فکر می‌کنید که آنها می‌توانند چه چیزی را به تیم ملی اضافه کنند؟»، گفت: این دومین اردوی ما (در راه آماده‌سازی برای جام جهانی 2018) است و سعی کرده‌ایم شرایط را طوری فراهم کنیم تا این فرصت را به بازیکنان جوان‌مان بدهیم که بتوانند بدون هیچ‌گونه فشاری خودشان را نشان بدهند. این بخشی از آماده‌سازی ما به منظور حضور در مسابقات جام جهانی 2018 است و از این اردوها استفاده می‌کنیم تا مشاهده بیشتری روی بازیکنان داشته باشیم و آنها را مورد ارزیابی دقیق‌تری قرار دهیم، چون ارزیابی دقیق سبب می‌شود تا در آینده تصمیمات بهتری را برای تیم ملی بگیریم.

سرمربی پرتغالی تیم ملی این پرسش را هم که «بپردازیم به دو بازی دوستانه پیش‌روی تیم ملی که اولی مقابل پاناما و بعدی برابر ونزوئلا خواهد بود. از این بازی‌ها چه انتظاری دارید و آیا این دو بازی انتخاب شخصی شما بوده است؟»، این‌طور پاسخ داد: ما ایده انجام بازی دوستانه با تیم‌هایی با چنین ویژگی‌هایی را داریم، اما رویکردهای فنی و در کنارش مسائل مالی در تصمیم ما برای انتخاب چنین بازی‌هایی و پیشرفت تیم تأثیر می‌گذارد و واقعیت این است که ما به خاطر محدودیت‌هایی که داریم، باید با چنین تیم‌هایی بازی کنیم. با این حال خوشحالم چون با تیم پاناما که به جام جهانی 2018 صعود کرده تقابل خواهیم کرد که بازی خوبی خواهد بود و امیدواریم که با ونزوئلا هم که هنوز انجام بازی با آن نهایی نشده است، روبه‌رو شویم، تیمی از آمریکای جنوبی که در مسابقات مرحله انتخابی جام جهانی 2018 عالی کار کرد، بنابراین فرصت خوبی برای بازیکنان ماست تا یک سبک فوتبالی متفاوت را تجربه کنند، چون به احتمال فراوان در جام جهانی روسیه با یک تیم از منطقه آمریکای جنوبی دیدار خواهیم کرد.

«تیم ملی ایران نسبت به دوره پیش جام جهانی پیشرفت خوبی داشته و آماده‌سازی تیم هم در جریان است. فکر می‌کنید که تیم ملی به لحاظ فیزیکی، روانی و تاکتیکی به حدی رسیده که بتواند به مرحله حذفی جام جهانی 2018 برسد و آیا چنین حسی را در بازیکنان‌تان می‌بینید که تشنه رسیدن به این هدف باشند؟»، کی‌روش در مواجهه با این پرسش نیز اظهار داشت: قطعاً! از جانب بازیکنان و کادرفنی تردیدی وجود ندارد. ما هدف و رؤیایی بزرگ پیش‌روی خود ترسیم کرده‌ایم و تیم را برای رسیدن به هدفی منحصربه‌فرد در جام جهانی و تاریخ‌سازی آماده می‌کنیم. البته ما در این راه نیاز به قرعه خوبی هم داریم، چون گاهی اوقات اوضاع طوری پیش‌ می‌رود که یکی دو گروه سخت‌تر از بقیه گروه‌ها می‌شوند و قرعه مرگ لقب می‌گیرند، اما امیدوارم در گروه متعادلی قرار بگیریم و با این شرایط شانس خوبی خواهیم داشت. به‌هرحال تیم در حال حاضر به اندازه کافی تلاش می‌کند و رؤیای انجام کاری خاص دارد که این مهم‌ترین چیز است، اما به منظور رسیدن به این هدف به غیر از انگیزه، میل و آرزوی ما، نیاز به حمایت و آماده‌سازی خوبی داریم، چون اساسی‌ترین مسئله برای کمک به تیم، آماده‌سازی خوب است و به همین خاطر دنبال ترتیب چنین چیزی هستیم، اما برای عملی کردن آن نیاز به کمی حمایت بیشتر و البته به حمایت به جا داریم و حمایت پس از آن فایده‌ای ندارد. این درست مثل این می‌ماند که شما بیماری دارید و آن بیمار نیاز به این دارد که داروهایش را سروقت به او بدهید. به نظرم بیشتر مردم این را درک می‌کنند. ما نیاز به حمایت و البته حمایت به موقع داریم.

سرمربی پرتغالی تیم ملی در پاسخ به این پرسش که «شما و کادرفنی تلاش بسیاری کردید تا تیم جواز حضور در رقابت‌های جام جهانی 2018 را کسب کند. فکر می‌کنید فدراسیون فوتبال هم از حیث حمایت از تیم، به اندازه شما تلاش کرد؟»، گفت: ما نمی‌توانیم به خیال، سرنوشت خوب و چنین چیزهای متکی باشیم! ما نمی‌توانیم با حرف خودمان را آماده حضور در مسابقات جام جهانی کنیم و نیاز به کمی تلاش بیشتر در عمل داریم. این‌طور نیست که ما بگوییم هفت یا هشت بازی دوستانه برای آماده‌سازی خود در پیش داریم و ما در جام جهانی به دور دوم صعود خواهیم کرد! همه دوست دارند به کره ماه بروند، اما شما ابتدا نیاز به شاتل فضایی و سپس سوخت دارید، اما نگرانی من این است که ما در ماه نوامبر هستیم و در حال هدر دادن وقت.

سرمربی پیشین تیم‌ ملی فوتبال پرتغال در مواجهه با این پرسش که «فکر می‌کنید بازیکنان ایرانی شاغل در فوتبال اروپا چه برتری‌های نسبت به فوتبالیست‌های داخلی دارند و چه کار باید کرد تا بازیکنان ایرانی بیشتری به فوتبال باشگاهی اروپا بروند؟»، تأکید کرد: قطعاً این خیلی مهم است و در نهایت داشتن بازیکنان با سابقه بازی در اروپاست که تفاوت را رقم می‌زند. این در مورد بیشتر تیم‌های ملی صدق می‌کند و حتی تیم ملی برزیل و یا آرژانتین 90 تا 95 درصد بازیکنان‌شان در اروپا بازی می‌کنند، بنابراین این بد نیست که ما بازیکنانی داریم که در فوتبال اروپا بازی می‌کنند. ما در حال حاضر 60 درصد بازیکنان‌مان عضو باشگاه‌های اروپایی هستند و می‌توانیم 30 تا 40 بازیکن فوق‌العاده دیگر تولید کنیم که در فوتبال اروپا بازی کنند. بهترین تیم‌های ملی جهان، بازیکنان‌شان در بهترین تیم‌ها بازی می‌کنند و این دقیقاً همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم، اما اگر بخواهیم ایرانِ جام جهانی برزیل را با ایرانِ جام جهانی روسیه مقایسه کنیم، ما اکنون تیم بهتری در اختیار داریم و بازیکنانی داریم که از تجربه بیشتری با بازی‌های ملی بیشتری برخوردارند. به‌هرحال سعی می‌کنیم گام به گام پیش برویم و نه‌تنها بازیکنان، بلکه کل تیم را به سوی پیشرفت سوق دهیم.   

سرمربی 64 ساله تیم ملی در پاسخ این پرسش که «شما در بازی‌های اخیرتان از سیستم GPS استفاده کرده‌اید. در مقایسه با سال‌های گذشته آیا بازیکنان به لحاظ فیزیکی پیشرفتی داشته‌اند؟»، خاطرنشان کرد: بله، ما تمامی آمار بازیکنان را در این ارتباط داریم، اما این مختص به چند بازی اخیر نمی‌شود و از همان شروع کارم در تیم ملی آمار بازیکنان را داشته‌ایم. در این مدت سعی کردیم تا گام به گام فاصله بازیکنان داخلی را با پنج یا شش لژیونر خود که بیشتر به استاندارهای فوتبال اروپا نزدیک بودند، کم کنیم. پنج یا شش بازیکن ما هم که در داخل بازی می‌کردند با استانداردهای لازم فاصله داشتند و دلیلش هم این بود که لیگ ایران بیش از اندازه تعطیلی دارد و این خارج از استانداردهای جهانی است و از این حیث شبیه به فوتبال 60 سال پیش اروپاست، از این‌رو این بازیکنان نمی‌توانند خود را با ریتم و فشار بازی‌های بین‌المللی وفق دهند. بله شما به جام جهانی می‌روید و پس از پایان بازی اول جوراب‌های‌تان را پایین می‌کشید و روی زمین ولو می‌شوید، اما باید به فکر ریکاوری برای بازی دوم باشید! این می‌تواند برای تیم ملی ایران مشکل‌ساز شود.

«آقای کی‌روش می‌توانید به ما بگویید که چند بازیکن تا کنون جایگاه‌شان نزد شما در ترکیب 23 نفره تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی 2018 تضمین شده است؟»، سرمربی تیم ملی این پرسش را هم این‌طور پاسخ داد: اجازه بدهید با مقایسه جام جهانی برزیل و جام جهانی روسیه پاسخ شما را بدهم. در جام جهانی قبلی خیلی تلاش کردم تا 23 بازیکن برای تیم انتخاب کنم، اما در راه رسیدن به جام جانی 2018 کار دشوارتری داشتم، چون باید در هر پست از بین سه بازیکن خوب یکی را انتخاب می‌کردم و این تفاوت پیشرفت تیم از سال 2014 تا 2018 است. برای جام جهانی 2014 به سختی 23 بازیکن یافتم، اما اکنون بازیکنانی دارم که می‌توانم به شما بگویم که سخت تلاش می‌کنند و در هر پست سه بازیکن خوب دارم و واقعاً از خدا می خواهم که کمکم کند تا بهترین‌ 23 بازیکن را انتخاب کنم و در این مورد باید با خدایان فوتبال صحبت کنم تا انتخاب عادلانه و درستی از بازیکنانی داشته باشم که شخصیت حضور در این تیم را دارند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که «آیا در ماه‌های آینده سورپرایزهای دیگر همچون سامان قدوس برای حضور در تیم ملی برای هواداران ایرانی خواهید داشت؟»، اظهار داشت: پس از این اردو و در ماه‌های نوامبر و دسامبر خیلی سخت است که دیگر سورپرایزی داشته باشیم و در فاصله شش ماه مانده به شروع جام جهانی نمی‌شود جادویی کرد و بازیکنی همچون مسی یا امثال او یافت. جادوی اصلی آماده‌سازی خوب، کار خوب، تمرینات خوب‌ و بازی‌های خوب است. این جادویی است که ما به آن نیاز داریم. گاهی اوقات این جادوها، سرمایه‌گذاری را می‌‌طلبد، اما برخی‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند و تنها پس از موفقیت‌ها در عکس‌های دسته‌جمعی تیم دیده می‌شوند!

کی‌روش در خصوص این پرسش که «آیا تیم ملی نقطه ضعفی دارد که بشود آن را بهبود بخشید؟»، گفت: ما نیاز به این داریم که انگیزه و اعتمادبه‌نفس بازیکنان را حفظ کنیم که این خیلی مهم است. ما باید به بازیکنان‌مان نشان دهیم که چقدر به آنها اعتماد داریم، چقدر از آنها حمایت می‌کنیم، چقدر می‌توانیم انسان باشیم و با تصمیماتی که می‌گیریم به آنها کمک کنیم و نشان دهیم که بهترین تصمیم را برای آنها و تیم ملی می‌گیریم.

«در پایان، حرفی با هواداران ایرانی خارج از کشور دارید؟» سرمربی تیم ملی در پاسخ به این پرسش هم تأکید کرد: می‌خواهم به تمامی کسانی که به ما اعتقاد و باور دارند، بگویم که هدف من و تیم ملی ایران این است که هر روز و در هر بازی تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا پیراهن ایران را به بالاترین جایگاه ممکن برسانیم و همیشه این در خاطرمان است. برای رسیدن به این هدف هم در داخل و خارج از زمین به دنبال یافتن بهترین راهکار برای آنها هستم. به ما اعتماد کنید. بازیکنان تیم ملی می‌توانند پیشرفت بیشتری کنند و بهتر شوند و شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشیم.

نظر شما