با اعلام فدراسیون؛

چوگان به نام ایران ثبت جهانی شد

۱۳۹۶/۰۹/۱۶ - ۱۸:۲۰:۳۹
کد خبر: ۶۴۶۳۳۵
چوگان به نام ایران ثبت جهانی شد
درجریان دوازدهمین نشست کمیته بین دول یونسکوبرای پاسداری ازمیراث فرهنگی ناملموس درجزیره ججوکره جنوبی باحضورحمزه ایلخانی زاده نماینده فدراسیون ، چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی به نام ایران به ثبت جهانی رسید.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، صبح روز پنجشنبه ١٦آذر ماه ، پس از ٣سال تلاش گسترده و رایزنی های بین المللی همکاری نزدیک فدراسیون چوگان و سازمان میراث فرهنگی ، رشته چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی در دوازدهمین نشست کمیته بین دول یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در کره جنوبی با آراء قاطع بنام جمهوری اسلامی ایران ثبت جهانی شد.

این پرونده پس از ٢٠ماه مراحل بررسی و همچنین بر اساس ٥معیار ثبت جهانی ، دارای شرایط ثبت ،معرفی شد تا در اجلاس کره ،مورد تصویب نهایی قرار گرفت.

چوگان بخشی از جهان بینی ایرانی است که توانسته است تنوعات فرهنگی و هنری در میان اقوام مختلف را در قالب یک بازی آیینی ارائه دهد. ارتباط میان انسان ، طبیعت و اسب در قالب بازی ،نمایش و موسیقی از توانایی های این بازی آیینی است . این بازی آیینی از دوره ساسانی تا به امروز همیشه مورد حمایت حکومتهای ایرانی و مردم قرار داشته است . از جمله اهمیتهای این بازی تاثیر آن بر هنر، اقتصاد هنر ، موسیقی ، ادبیات ، نقاشی ، مینیاتور و روایتگری است .

معرفی و ثبت چوگان در فهرست میراث جهانی، معرف تاریخ ، فرهنگ غنی و گسترده متنوع ایران در سطح جهانی است و نشان از عظمت فرهنگ ایران در طول تاریخ دارد.

فدراسیون چوگان این رخداد مهم فرهنگی را به مردم بزرگوار ایران مخصوصا خانواده چوگان تبریک عرض می نماید.

نظر شما