گزارش خبرگزاری برنا از حادثه تلخ هفدهم آذر؛

سفیدی اشترانکوه جامعه کوهنوردی را سیاه‌پوش کرد/ ضربه جبران‌ناپذیر بیگانگی با تکنولوژی/ در صعودهای حرفه‌ای اولین اشتباه، آخرین اشتباه است

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۵:۳۰:۰۶
کد خبر: ۶۴۷۶۲۶
سفیدی اشترانکوه جامعه کوهنوردی را سیاه‌پوش کرد/ ضربه جبران‌ناپذیر بیگانگی با تکنولوژی/ در صعودهای حرفه‌ای اولین اشتباه، آخرین اشتباه است
17 آذرماه 96 یکی از تلخ‌ترین روزهای پاییزی است که برای جامعه کوهنوردی و مردم ایران به ثبت رسید.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ کوهنوردی یکی از بهترین و مفرح‌ترین ورزش‌هایی است که در سراسر جهان مخاطبین زیادی را در بر گرفته است. این ورزش به خاطر ارتباط مستقیم با طبیعت و ایجاد سلامتی و نشاط به عنوان یکی از ورزش‌هایی است که نه فقط کوهنوردان حرفه‌ای، بلکه عموم مردم همواره از آن استقبال می‌کنند. کشور ایران با وجود داشتن اقلیم‌های مختلف و کوهستان‌های سر به فلک کشیده برای کوهنوردان داخلی و خارجی دارای جذابیت‌های خاص است. ارتباط با طبیعت، انگیزه‌های اجتماعی و در نهایت لذت کشف و ماجراجویی است که باعث شده کوهنوردی تا به این اندازه از آن استقبال شود، ولی در این بین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد لذت بردن از این ورزش نیاز به رعایت اصول و مقرراتی دارد که رعایت هر یک از آنها در تندرستی و سلامتی کوهنورد بسیار موثر است. اما با توجه به همه نکات ایمنی که همواره به کوهنوردان در مواقع صعود توصیه می‌شود ولی متاسفانه هرازگاهی شاهد اتفاقات تلخی هستیم.

17 آذرماه 96 یکی از تلخ‌ترین روزهای پاییزی است که برای جامعه کوهنوردی و مردم ایران به ثبت رسید. روزی که شاید تا سال‌ها هیچگاه از یاد کوهنوردان پاک نشود. بهمن این‌ بار خیلی زودتر رخت سفید خود را بر تن آذر کشید و اشترانکوه نامهربانی خود را نشان داد. سفیدی اشترانکوه خیلی زود رخت سیاه را بر جامعه کوهنوردی ایران پوشاند و صعود هشت تن از کوهنوردان مشهدی ناتمام ماند. در این روز 14 تن از کوهنوردان مشهدی به همراه یک راهنما به قله اشترانکوه لرستان صعود کردند ولی در راه برگشت به دلیل کولاک و بارش برف و در نهایت ریزش بهمن متاسفانه هشت تن از کوهنوردان به همراه راهنما جان خود را از دست دادند.

یکی از نکات ایمنی برای کوهنوردان موقع صعود بررسی شرایط آب و هوایی است که می‌توان گفت این کار ابتدایی‌ترین اقدام برای هر صعودی محسوب می‌شود. اشترانکوه یکی از قله‌های سخت و فنی برای صعود است و احتیاط‌های لازم برای صعود به این کوه باید مورد توجه و بررسی باشد و جای سوال دارد که کوهنوردان اعزامی از مشهد که همگی سابقه چند ساله در این رشته را دارند و صعودهای مختلفی داشتند به این نکته توجه کافی را نداشته‌اند. هشدارهای هواشناسی نیز گواه این بود که این کوهنوردان کار سختی را در پیش دارند و متاسفانه 9 نفر به خاطر این صعود جان خود را از دست دادند.

خبرنگار برنا برای اطلاع از چگونگی صعود این کوهنوردان و بررسی اتفاق پیش آمده گفتگویی را به سه تن از پیشکسوتان این کوهنوردی ایران انجام داده که در زیر به آن می‌پردازیم.

photo_۲۰۱۷-۱۲-۱۰_۱۷-۴۰-۱۱

حمید مساعدیان، مسئول کمیته جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی:

متاسفانه بی‌توجهی به وضع هواشناسی مهم‌ترین عامل بود که باعث شد جان این عزیزان گرفته شود. بارش چند ساعت برف در اشترانکوه کافی است که این اتفاق رخ دهد. بهمن وقتی می‌آید دیگر به کسی رحم نمی‌کند. متاسفانه هشدارهای کافی قبل از صعود به این کوهنوردان داده شده بود ولی با وجود اینکه با حضور در محل وضعیت آب و هوایی را دیدند بازهم به صعود خود ادامه دادند تا در نهایت این اتفاق پیش آمد. برخلاف بعضی اخبار که در فضای مجازی مبنی بر بدون مجوز بودن این کوهنوردان منتشر شده باید بگویم که همچین خبری صحت ندارد و اعزام این کوهنوردان توسط یکی از باشگاه‌های معتبر ما صورت گرفته و مجوز صعود نیز داشته‌اند و با برنامه قبلی این کار را انجام دادند. سهل‌انگاری انجام شده در این صعود هزینه سنگینی را برای جامعه کوهنوردی ایران در پی داشت. منتظر دریافت گزارش رسمی در فدراسیون هستیم و این اتفاق ناگوار با حضور مسئولین، باشگاه مربوطه و مسئولین کوهنوردی استان لرستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. راهکارهایی را پیش‌بینی کرده‌ایم و جلسه‌ای در این خصوص برگزار می‌شود که دیگر شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم. باید فرهنگ‌سازی کنیم که همه کوهنوردان رعایت ایمنی را برای صعودها لحاظ کنند.

حسن نجاریان، پیشکسوت کوهنوردی کشور:

سرتیتر هرچیزی در ورزش کوهنوردی توجه به آب و هواست. شرح وظایف نکته مهم دیگر در این ورزش است و هر کوهنورد و سرپرستش باید به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند. نباید هرکسی را به دلیل حفظ حرمت پیشکسوتی به عنوان سرپرست برای تیم‌های اعزامی انتخاب کنیم. یک کوهنورد خارجی وقتی به ایران می‌آید مجهز به GPS و فناوری روز برای جلوگیری از مشکلات و خطرات احتمالی است ولی متاسفانه در ایران با تکنولوژی روز بیگانه هستیم. بارها همچون حادثه اشترانکوه شاهد حوادث دیگری در کشور بودیم که در هر حادثه جان چند تن از کوهنوردان گرفته شده است. در عکسی که از این 9 نفر گرفته شده مشخص است که در حال بارش شدید برف این صعود صورت گرفته است. چرا باید بدون مطالعه کوهنوردان با تجربه ما این صعودها را انجام دهند. دره دایی در اشترانکوه تله انفجاری است که اولین اصل برای عبور از آنجا رعایت نکات ایمنی و فنی است. سرپرست نقش اساسی را در صعودها ایفا می‌کند.

فریدون بیاتانی، پیشکسوت کوهنوردی کشور:

اشترانکوه یک کوه فنی و وحشی است و شرایط خاصی برای صعود دارد. کوهنوردانی هم که از مشهد برای صعود به این کوه رفته بودند از افراد باتجربه بودند و راهنمایشان نیز از رهنماهای باتجربه بود که متاسفانه بی توجهی به شرایط آب و هوایی برای این عزیزان حادثه‌ساز شد. در سالیان گذشته تا به الان حدود 100 نفر از کوهنوردان به دلیل بی احتیاطی دچار حادثه شده‌اند و جان خود را از دست دادند. در صعودهای حرفه‌ای اولین اشتباه، آخرین اشتباه خواهد بود. دره دایی یکی از خطرناک ترین دره‌های ایران است که به دلیل کولاک شدید کوهنوردان در این دره دچار حادثه شدند. در آذر سال 85 نیز همچین اتفاقی افتاد و چند نفر از کوهنوردان جان خود را از دست دادند. در آن سال به دلیل وجود برف زیاد پیکر کوهنوردان در پاییز سال بعد پیدا شد.

نظر شما