با حمایت‌های ورزش و جوانان به این مهم خواهیم رسید؛

سلیمانی: به تشکیل دفتر آسیایی پدل در ایران خوش بین هستم

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۱۵:۲۹:۱۷
کد خبر: ۶۴۸۰۹۳
سلیمانی: به تشکیل دفتر آسیایی پدل در ایران خوش بین هستم
رییس فدراسیون اسکواش، گفت: در سند راهبردی ما تشکیل دفتر آسیایی است و گرفتن آن دور از دسترس هم نیست که با حمایت وزارت ورزش و بخش بین المللی وزارت به این موضوع دست پیدا می‌کنیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، پدل، ورزشی راکتی است که بین دو نفر یا بین دو تیم دونفره در زمینی کاملاً احاطه‌شده با دیوارهای معمولاً شیشه‌ای بازی می‌شود. زمین این رشته ورزشی تلفیقی ازاسکواش و تنیس است.

پدل را در زمینی مستطیل شکل به ابعاد ۱۰×۲۰ بازی می‌کنند. تور ۱۰ متری که ۸۸ سانتی‌متر ارتفاع دارد، در وسط عرض زمین نصب می‌شود. خواستگاه این ورزش در اسپانیا است. 

ابداع پدل به سال ۱۹۶۹ میلادی بازمی‌گردد. اما شکل کنونی آن در سال‌های اخیر پی ریزی شده‌است. زمانی که آلفونسو دئو نلوئهٔ اسپانیایی برای دیدن دوستش انریکو کور کوئه را بهمکزیک سفر کرده بود برای پایه ریز ی این رشته با وی به مشورت پرداخت و در بازگشت به اسپانیا برای نخستین بار زمین بازی پدل را در شهر مارابلا بنا کرد. این ورزش اگرچه امروزه دیگر ورزش نوپایی محسوب نمی‌شود اما در هیچ‌یک از بازی‌های رسمی همچون المپیک و پارالمپیک حضور ندارد.

مسعود سلیمانی رییس فدراسیون اسکواش در نشست خبری خود اظهار کرد: دو مدرس اسپانیایی برای آموزش مربیگری پدل وارد ایران شدند. در حال حاضر سه رویداد مربیگری بین‌المللی و جهانی در دو ماه آینده تا پایان دی ماه برگزار خواهد شد. ما می‌خواهیم هر سه رشته اسکواش، راکت بال و پدل را همزمان گسترش دهیم و بنابراین برای هر سه رشته، دوره بین‌المللی برگزار خواهیم کرد. خدا را شکر این اتفاق خوب هم روی داد و توانستیم در اجلاس جهانی این سه رویداد را بگیریم و مدرسان درجه یک جهانی را به ایران بیاوریم.
او ادامه داد: پدل در همه دنیا نزدیک به رشته تنیس است اما در 12 سال پیش فرهاد جامع این رشته را در ایران راه اندازی کرد و ابتدا به فدراسیون تنیس واگذار شد اما شرایط آنجا مناسب نبود و با تلاش دوستان دوباره به مجموعه اسکواش واگذار شد. ما با کمک ظرفیت بخش خصوصی این رشته را گسترش داده و توانستیم این مجموعه خوب را افتتاح کنیم. در این مجموعه حدود سه میلیارد تومان هزینه شد.
رییس فدراسیون خاطرنشان کرد: در گام نخست می‌خواهیم مقر آسیایی این رشته را بگیریم. ژاپن، امارات، هند و ایران در آسیا، پدل بازی می‌کنند، اما ما چون توجه به مسائل اداری و تشکیلاتی داریم می‌توانیم این رشته را حتی به کشورهای آسیای میانه صادر کنیم. با این شرایط می توانیم در پارک‌های مختلف پدل را هم مانند اسکواش راه‌اندازی کنیم.

دیگو آلخاندرو میئرس مربی پدل اهل اسپانیا نیز در این نشست گفت: خوشحالیم در جمع شما هستیم. امیدوارم در کشور شما شرایطی فراهم شود که همه به این رشته روی بیاورند. ما تلاش می‌کنیم که پدل را بیشتر بشناسانیم و در ایران بیشتر بازی کنند.
آدریان پدرو مونکائوت ویدال مربی دیگر این رشته نیز گفت: ما در بزرگترین باشگاه پدل دنیا کار می‌کنیم که ۳۱زمین پدل دارد. من ۳۶ سال و دیگو ۲۰ سال در این رشته فعالیت کردیم و خوشحالیم که تجربیاتمان را با شما تقسیم کنیم. من ۲۴۰۰ دانشجو دارم که زیر دست من هستم.

مربی اسپانیایی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر سطح پدل در ایران گفت: من می توانم ابتدا از اسپانیا بگویم. در حال حاضر در اسپانیا 4 میلیون بازیکن داریم که 40 درصد آنها زنان هستند. اولین گام در هر رشته ورزشی داشتن فدراسیون است. فکر می کنم که شما در مسیر درست قرار گرفته اید. اگر با همین تلاش پیش روید به ما خواهید رسید.
دیگو نیز گفت: در حال حاضر از لحاظ وسایل و سخت افزاری ما وسایلی را با خود به ایران آورده ایم تا شما از ما الهام بگیرید و بعد بتوانید خودتان تولید داشته باشید. البته از نظر امکانات می توانید با ما در ارتباط باشید تا ما آنها را برای شما صادر کنیم.
این دو مربی اسپانیایی در پاسخ به این سوال که پیشنهادشان برای پیشرفت پدل در ایران چیست اظهار کردند: این اولین بار نیست که این کار را می کنیم. ما در کشورهای دیگر در مدارس خصوصی آنها آموزش دادیم. وقتی به آن کشورها رفتیم آنها در گام اول تنها یک زمین داشتند اما پس از یک هفته تعداد را به 4 زمین ارتقاء دادیم. ما در پرتغال، فرانسه و کشورهای آمریکای لاتین مربیگری کردیم. پیشرفت این رشته در ایران هم به تعداد دوره‌ها و کلاس هایی که برگزار می شود بستگی دارد. چیزهای زیادی است که باید در آن پیشرفت کنید و فکر می‌کنم که بزرگ شدن خانواده پدل در ایران به کمک همه شما بستگی دارد.
سلیمانی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار برنا به تشکیل دفتر آسیایی پدل در ایران چه زمانی روی خواهد داد، گفت: همان طور که گفتم اولین قدم تشکیل این کمیته و دومین گام ساخت و احداث این مجموعه بود که 6 سال طول کشید. اکنون ما توانستیم اکیپ اسپانیایی را دعوت کنیم تا بیایند و تلاش و خروجی ما را ببینند. از همه مهم تر ما دیپلماسی فعال بودن را یاد گرفته ایم. ما قبل از اجلاس جهانی دستاوردهای خوبی در جلسات غیر رسمی بدست آوردیم و حاصل آن گرفتن مسئولیت تحقیق در حوزه جهانی اسکواش بود.
در سند راهبردی ما تشکیل دفتر آسیایی است و گرفتن آن دور از دسترس هم نیست که با حمایت وزارت ورزش و بخش بین المللی وزارت به این موضوع دست پیدا می‌کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز