چوگان فرصت نیست یک ثروت است؛

جمالی‌نژاد: باید برای چوگان هدف گذاری جهانی کنیم

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۰:۲۶:۱۷
کد خبر: ۶۴۸۳۳۴
شهردار یزد گفت: باید برای چوگان هدف گذاری جهانی کنیم و با یک برنامه و بودجه ملی آن را در کشور فراگیر کنیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، چوگان در قالب برنامه های اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی معنوی 2014 که مهرماه 1393 در اصفهان برگزار شد ، مورد حمایت جدی دکتر مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان قرار گرفت تا زمینه ورود پرونده ثبت جهانی چوگان ایرانی محقق شود. این اتفاق با پشتیبانی دکتر سلطانی فر رییس وقت سازمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همراه شد بطوریکه بعد از حدود یک قرن بازی چوگان در میدان تاریخی امام (ره) به نمایش درآمد تا رونق مجدد این ورزش که ریشه در فرهنگ ایران دارد و به گفته شهردار کنونی یزد یک ثروت محسوب می شود، بوجود آید.

چوگان حتی در برنامه های نوروزگاه سال 95 هم قرار گرفته بود که مسافرین نوروزی و توریست ها در کنار اصفهانی ها دقایق و لحظات به یاد ماندنی را در نوروز 95 در دیار مصفای نصف جهان سپری کردند.

دکتر مهدی جمالی نژاد شهردار سابق اصفهان که نقش حمایتی او از چوگان در اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی معنوی توجه سازمان یونسکو را به خود معطوف کرد ،اکنون به عنوان شهردار یزد در این شهر تاریخی حضور دارد.

به بهانه ثبت جهانی چوگان، با دکتر جمالی نژاد شهردار سابق اصفهان و وشهردار کنونی یزد همکلام شدیم که در ادامه می خوانید.

-س: چوگان در زمان مدیریت شما در شهرداری اصفهان احیا شد و بعد از ٩٠ سال این بازی در میدان اصلی این رشته انجام شد؛ از همانجا زمینه ثبت جهانی چوگان رسمی تر شد ؛و اکنون بالاخره در اجلاس iccn این اتفاق رخ داد ؛ نظرتون درباره این رویداد مهم و ثبت جهانی چوگان چیست ؟

تا زمانی که ما به طور جدی وارد یک عرصه نشویم، نباید انتظار یک کار جدی و اساسی هم داشته باشیم. روزگاری مهمترین میدان پایتخت حکومتی امپراتوری صفوی به بازی چوگان اختصاص داشت درنتیجه این ورزش جایگاه مهمی هم در جامعه پیدا کرده بود. بنده به این نتیجه رسیدم که به عنوان یک حرکت نمادین هم که شده باید عزم خود را در حمایت چوگان با اجرای آن در میدان حضرت امام اصفهان داشته باشیم و این اتفاق افتاد. اما این تنها یک گام بود. باید خیلی سریع گام های بعدی را هم برداریم.

-س:مروری بر اقدامات شما از این ورزش که در واقع یک فرهنگ برای ما محسوب مَی شرد در اصفهان داشته باشید ؟

سعی کردیم مطالعاتی بر روی یک میدان جدید برای احیای چوگان داشته باشیم. فعالان این حوزه را ترغیب کردیم که در قالب تشکل های مردم نهاد، سازماندهی شوند. در تبلیغات شهری و المان های محیطی چوگان را برای مردم مطرح کردیم.

س: آیا یزد هم زمینه رونق چوگان دارد؟

البته که یزد می تواند زمینه چوگان را داشته باشد. چطور است که مثلا یک ورزش رزمی از دورترین نقاط خاور دور می رود و همه جهان را می گیرد و وارد المپیک می شود اما چوگان ما نتواند در شهری که به اصفهان از نظر اقلیمی و فرهنگی نزدیک است،وارد شود

س: پیشنهادتان برای توسعه و ترویج بیشتر چوگان چیست ؟

باید برای چوگان هدف گذاری جهانی کنیم. با یک برنامه و بودجه ملی آنرا در کشور فراگیر کنیم و سپس داعیه دار جهانی آن شویم. هر حرکتی که با تمام توان انجام نشود، ابتر می ماند.

باید تیم های حرفه ای در سراسر کشور ایجاد شود بویژه مناطقی که از نظر وجود اسب در موقعیت مناسبی هستند و پس از آن به ایجاد لیگ جدی و حرفه ای و حمایت گسترده رسانه ای بپردازیم تا در کشور نفوذ بیشتری پیدا کند.

س: نقش وزارت ورزش و جوانان را در توسعه چوگان چطور ارزیابی می کنید ؟

با توجه به اینکه چوگان از نظر زیرساخت از سایر رشته های حرفه ای عقب است، وزارت ورزش و جوانان باید نگاهی متفاوت با سایر رشته ها به چوگان داشته باشد. اگر بسیاری از رشته های ورزشی برای وزارت ورزش و جوانان یک فرصت به حساب می آیند چوگان و کشتی یک ثروت هستند. باید از ثروت پاسداری و سپس استفاده کرد در حالیکه از فرصت تنها باید استفاده کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز