فدراسیون تکواندو مزد اعتماد به تصمیمش را گرفت؛

قهرمانی به شیوه جام جهانی

۱۳۹۶/۰۹/۲۴ - ۰۸:۰۵:۲۳
کد خبر: ۶۴۹۳۲۵
قهرمانی به شیوه جام جهانی
قهرمانی مسابقات جام جهانی تکواندو در حالی توسط تیم دانشگاه آزاد به نام ایران رقم خورد که این تیم با شیوه ای متفاوت راهی شیاپ چانگ این میدان شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، سومین عنوان قهرمانی مسابقات جام جهانی تکواندو در حالی توسط تیم دانشگاه آزاد به نام ایران رقم خورد که این تیم با شیوه ای متفاوت راهی شیاپ چانگ این میدان شد. 

در آخرین مسابقات سال میلادی یک قهرمانی دلچسب به نام ایران زده شد؛ قهرمانی در میدانی که ایران در 14 دوره حضورش در آن دو بار روی سکوی نخست ایستاده بود و حالا بار دیگر در حضور مدعیان سکوی نخست را به تصاحب خویش در آورد.

این قهرمانی اما در بین سیل عناوین برتری تکواندوی ایران رنگ دیگری دارد. قهرمانی جام جهانی توسط تیمی به دست آمد که از دل یک شیوه جدید که تنها فدراسیون تکواندوی ایران جرات استفاده از آن را داشت، بیرون آمده بود. 

لیگ به سبک جام جهانی
فدراسیون تکواندو امسال در تصمیمی خلاقانه دست به نوآوری زد که نتیجه‌اش را در ساحل عاج دید. بر اساس این تصمیم، فدراسیون مسابقات لیگ را برای نخستین بار به شیوه جام جهانی برگزار و اعلام کرد قهرمان این مسابقات به عنوان نماینده ایران به جام جهانی اعزام می شود. این تصمیم به مرحله اجرا درآمد و تیم دانشگاه آزاد با کسب عنوان قهرمانی لیگ مسافر جام جهانی شد. 

این نوآوری از آن جهت حائز اهمیت است که جام جهانی به خاطر شرایط ویژه ای که دارد در زمره سخت ترین میدان ها قرار گرفته است و بودن دانشگاه آزاد در شرایط این مسابقه آن هم برای مدتی طولانی این تیم را حسابی آبدیده کرد و یک امتیاز برتر نسبت به هفت تیم دیگر جام جهانی به دست آورد. 

این موضوع را می توان در اختلاف امتیاز نماینده ایران با حریفانشان دید. رقبایی که همچنان تیم ملی شان را وارد گود می کنند که با توجه به فشردگی رقابت های تکواندو بیشترشان با خستگی روی شیاپ چانگ حاضر می‌شوند. مسیری که تکواندوی ایران از آن خارج شد و از یک فرصت جدید رونمایی کرد. 

دانشگاه آزاد ابتدا چین را 58 بر 51 و نیجریه را 37 بر 14 شکست داد و در حالی که ساحل عاج میزبان حاضر به مسابقه با نماینده ایران نشد، با سه پیروزی متوالی راه خود به نیمه نهایی را باز کرد. جایی که کره جنوبی مدعی را پیش روی خود می دید اما با برتری 55 بر 38 مقتدرانه به فینال رفت.

مرحله ای که پیش بینی می شد روسیه مدعی رقیب ایران باشد. فینال سخت و نفسگیر در حالی با نتیجه نزدیک 34 بر 33 به سود دانشگاه آزاد تمام شد که نمی توان نقش مسابقات لیگ به شیوه جام جهانی را در این پیروزی نادیده گرفت. شاید اگر دانشگاه آزاد مدت ها به این شیوه مسابقه نمی داد و با شرایط آشنا نبود، امتیازهای حساس را از دست می داد و الان عنوانی غیر از قهرمانی نصیب کشور شده بود. 

گام به گام با تحولات جهانی
اینکه فدراسیون تکواندوی ایران برای نخستین بار مسابقات لیگ را با شیوه جام جهانی برگزار کرد، مزایای دیگری به جز قهرمانی مسابقات هم دارد. یک نمونه آن که اغلب کادر فنی تیم ملی هم از آن یاد می کنند تغییرات و تحولاتی است که تکواندو در سطح جهان با آن روبه رو می شود. تغییرات در شیوه امتیازگیری، برگزاری مسابقات، قوانین داوری و .... که تنها بخشی از آن هستند اما این اقدام فدراسیون سبب شد تا نگرانی تحولات جهانی برای تکواندوی ایران به حداقل برسد و با خیالی راحت به سمت جام قهرمانی حرکت کند. 

لیگ پویا می‌شود
همیشه بسیاری از کارشناسان اذعان داشتند از آنجایی که ایران سرچشمه خوبی در تکواندو دارد باید لیگی پویا داشته باشیم که از دل این مسابقات قهرمانان زیادی را به تیم ملی تزریق کنیم. هرچند لیگ تکواندو همیشه از آن دست مسابقاتی است که جذابیت خاصی داشته اما لیگ امسال با جایزه ای که به قهرمان مسابقات داده می‌شد(حضور در جام جهانی) خون تازه ای را به رگ های رقابت ها به جریان انداخت.  این تصمیم نه تنها انگیزه تکواندوکاران را بیشتر می کند که با کسب عنوان قهرمانی، به عنوان نماینده ایران به رقابتی معتبر بروند، بلکه گام های خوبی هم در استعدادیابی برداشته می شود. 
 

موتور نابودگر روشن شد
شاید یکی از مهم ترین دستاوردهای جام جهانی را بتوان بازگشت خدابخشی دانست. هوگوپوشی که اولین بار در مسابقات جام جهانی چشم ها را به خود خیره کرد و آنقدر خوب پیش رفت که پیش از المپیک ریو عنوان نابودگر را از فدراسیون جهانی گرفت. مهدی بعد از المپیک که نتوانست با فشارهایی که روی خود می دید خودش باشد و با مدال برگردد، مدتی از تکواندو دور بود. این دوری اما نتوانست بین مهدی و تکواندو جدایی بیندازد و نابودگر بازهم روی شیاپ چانگ حاضر شد.  بازگشت مهدی با حضورش در مسابقات انتخابی گرنداسلم بود که به خاطر تاثیر دوری اش از تکواندو نتوانست مجوز ورود به این مسابقات را کسب کند. اما او که از ستاره های ترکیب دانشگاه آزاد بود به جام جهانی رفت و موتورش در این مسابقات روشن شد. عملکرد خوب خدابخشی باعث شد تکواندو نفس راحتی بکشد و به روزهایی امیدوار باشد که نابودگر رقیبی را بدون شکست از زمین خارج نکند.

بهترین‌های جام از دانشگاه

سیدنعمت خلیفه که هر بار نشان داده اعتماد کردن به او پشیمانی ندارد، این بار هم سربلند بیرون آمد. او برای جام جهانی سروش احمدی، هادی تیران ولی‌پور، سیدحسین احسانی، مهدی خدابخشی، سعید رجبی و عرفان ناظمی را در تیم خود داشت که با عملکرد خوب خود و شاگردانش عنوان بهترین سرمربی را هم به خود اختصاص داد. از سوی دیگر رسیدن عنوان بهترین بازیکن به مهدی خدابخشی شیرینی این قهرمانی را دوچندان کرد. در اینجا هم نمی توان منکر تاثیر برگزاری لیگ به شیوه جام جهانی بود. این قهرمانی نشان داد باید به تصمیمات فدراسیونی که تمام تلاشش را برای سربلندی تکواندو و کشور گذاشته، اعتماد کرد.حالا دانشگاه آزاد باید در رقابتی دیگر شرکت کند. آخرین سری مسابقات گرنداسلم که به صورت تیمی برگزار می شود، با حضور تیم های اول،دوم و دو تیم دیگر مسابقات جام جهانی برگزار می شود و باید منتظر دیدن رقابت جذاب نماینده ایران در این مسابقات باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز