نیاز به یک برنامه جامع ملی داریم؛

سطوتی: باید سازوکارهای لازم را پیش‌بینی کنیم تا استراتژی‌های فرهنگی بخش ورزشی اجرایی گردد

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۱۳:۱۱:۰۶
کد خبر: ۶۵۱۰۱۹
سطوتی: باید سازوکارهای لازم را پیش‌بینی کنیم تا استراتژی‌های فرهنگی بخش ورزشی اجرایی گردد
مدیر کل دفتر امور فرهنگی با رییس فدراسیون شطرنج دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، جعفر سطوتی مدیر کل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با رئیس فدراسیون شطرنج در محل این فدراسیون دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این دیدار مدیر کل دفتر امور فرهنگی با اشاره به تأثیری که وزارت ورزش و جوانان می¬تواند بر ارتقاء فرهنگ ورزش داشته باشد، از تقویت ساختار منابع دفتر امور فرهنگی خبر داد و در خصوص نحوه برنامه ریزیها در این دفتر گفت: باید سازوکارهای لازم را پیش بینی کنیم تا استراتژی های فرهنگی بخش ورزشی اجرایی گردد و جامعه شاهد ارتقاء وضعیت فرهنگی در ورزش کشور باشد. همچنین در خصوص هزینه کرد در حوزه فرهنگی باید دقت داشت مدیریت هزینه کرد اعتبارات فرهنگی در بهینه صورت گیرد.

سطوتی در ادامه در تبیین فعالیتهای مربوط به تنظیم مقررات و تهیه اسناد بالادستی در حوزه فرهنگ ورزش کشور گفت: در طول دو سه سال اخیر با توجه به تلاش در جهت برنامه محور کردن فعالیتهای فرهنگی از دیدگاه قانونی برگزاری جلسات کمیسیون فرهنگی ورزش کشور و تدوین و تصویب نظام نامه فرهنگی ورزش از اقدامات مهم در حوزه فرهنگی ورزش بود که به نتیجه رسیده که در قالب بندهای مندرج در نظام نامه می توان در این مسیر گام برداشت اما نیاز به یک برنامه ملی استراتژیک در این زمینه وجود دارد.

وی در پایان محدود کردن فعالیتهای فرهنگی به برخی از مناسبت‌ها را کافی ندانست و گفت: باید بپذیریم آنطور که شایسته است فرهنگ سازی برای ورزش کردن صورت نگرفته است و با وضعیت کامل و ایده آل فاصله زیادی داریم. ما نیاز به یک برنامه جامع ملی داریم که همه حوزه هایی که می¬تواند کار فرهنگی در آن انجام شود پوشش دهد. جامعه ای که ورزش می‌کند آسیب های اجتماعی در آن کمتر است و سلامت آن جامعه در سطح بالاتری است که مسلماً بسیاری از هزینه های گزاف آن جامعه می‌کاهد. با چنین رویکردی به دنبال توسعه فعالیتهای فرهنگی در ورزش کشور هستیم.

در ادامه جلسه پهلوان زاده رییس فدراسیون شطرنج در خصوص فرهنگ در ورزش گفت: مبحث فرهنگ در ورزش بیشتر با معنای گذشت ترجمه می شود و اینکه از آنچه انسان برای خود می¬خواهد به نفع دیگران بگذرد. اما در نگاه کلی ابعاد بسیار گسترده ای دارد که در برنامه ریزی این حوزه باید به این ابعاد توجه شود. سینما، تلویزیون، بحث مطالعه و کتابخوانی و موضوعاتی از این دست که خود عامل فرهنگسازی هستند و باید در برنامه ریزی ها از این امکانات هم بهره برد.

وی در تحلیل نگاه به فرهنگ اصلاح باور و نگرش خانواده ها بسوی ورزش کردن فرزندانشان برای حفظ سلامتی آنها نه قهرمان شدن آنها را یکی از مهمترین فعالیتهای فرهنگی در قالب تعمیم ورزش به عنوان یک برنامه روزانه دانست که باید روی آن کار بشود.

پهلوان زاده در پایان صحبت خود گفت: یکی از نمونه های کار فرهنگی؛ زمان بندی فعالیت¬ها و درک مفهوم درست از زمان و داشتن نظم و انضباط است که به عنوان یکی از شاخص های مهم در معرفی فرهنگ ایرانی به جامعه بین الملل است.

نظر شما