پیشکسوت فوتبال در گفتگو با خبرگزاری برنا مطرح کرد؛

کوچک‌زاده: وقتی در ایران با من همکاری نشد تصمیم گرفتم در گرجستان آکادمی ورزشی احداث کنم/ بازی با مکزیک و فرانسه می تواند برای تیم ملی مفید باشد نه بازی با ترکیه!/ سایپا می تواند آسیایی شود/ نساجی عشق من است و دوست دارم لیگ برتری شود

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۵:۱۸:۱۹
کد خبر: ۶۶۴۴۰۳
پیشکسوت فوتبال در گفتگو با خبرگزاری برنا گفت: وقتی در ایران با من همکاری نشد تصمیم گرفتم در گرجستان آکادمی ورزشی احداث کنم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ فرهاد کوچک‌زاده، بازیکن اسبق تیم‌های نساجی مازندران، ابومسلم، سایپا که در چند اردوی تیم ملی هم حضور داشت و پس از دوران بازیگری سابقه مربیگری در تیم‌های نساجی مازندران و گسترش فولاد را برعهده داشته و به عنوان قائم مقام باشگاه گسترش فولاد و قائم مقام و مدیر سازمان فولاد یزد (لیگ یک) فعالیت کرده، چندماهی است در کشور گرجستان در امور مدیریتی ورزشی و مربیگری فوتبال فعالیت می‌کند. او با حضور در باشگاه GIFA و شرکت Satiga این کشور به عنوان استعدادیاب فعالیت دارد.

کوچک زاده چند روز پیش با حضور در خبرگزاری برنا درباره موضوعات مختلف فوتبال صحبت کرد.

* الان  در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

با شرکت SPORT_TOURISM_IRAN_GEORGIA (satiga) و همین طور باشگاه زیر 21 سال GIFA همکاری می‌کنم. در این شرکت و باشگاه استعداد‌های زیر 21 سال را پیدا می‌کنیم. همین طور برای برگزاری اردوهای تیم های مختلف و پرورش استعداد در رشته‌های مختلف ورزشی همکاری داریم. 

* به چه علت افتتاح یک آکادمی را در ایران انجام ندادید در صورتی که استعدادهای خوبی در کشورمان است؟

در سال‌های گذشته پیگیر دریافت مجوز بزرگترین آکادمی ورزشی در کشور شدم اما به دلیل نبود حمایت لازم مجبور شدم در خارج از ایران به فکر افتتاح این آکادمی باشم. مسائل جذب سرمایه گذار در خارج از ایران راحت‌تر است. با خانواده ای ایرانی مقیم گرجستان به نام رمضانی که صاحب باشگاه GIFA هستند، همکاری می‌کنم و سرمایه گذاری مناسب آنها باعث شد ایده‌هایم در این زمینه گسترش پیدا کند. توانستیم کمپ دانشجویی ورزشی را راه اندازی کنیم و بودجه‌های مختلف در سه رده مختلف سنی برای حضور متقاضیان در امر ورزش، تحصیل و اقامت مراجعه کنندگان در نظر گرفته شد. 

* درباره سطح فوتبال گرجستان بگویید؟

گرجستان از کشورهای درجه دوم اروپاست. برنامه‌های منظمی دارند اما از خلاقیت لازم در حوزه فوتبال برخوردار نیستند. در گرجستان چند لژیونر ایرانی در رده زیر 21 سال هم بازی می‌کنند. با حضور فوتبالیست‌های ایرانی سطح کیفی و خلاقیت لازم در فوتبال، به بازیکنان گرجستان تزریق می‌شود. البته بازیکنان این کشور هم در سال‌های نه چندادن دور در لیگ برتر ایران هم بازی کردند.

فرهاد کوچک زاده - پیشکسوت فوتبال

* با حضور در ایران به چه تیم‌هایی رفتید تا استعدادهای لازم را برای آکادمی خود در اختیار بگیرید؟

تیم‌های پایه فرابرتر مازندران، سایپا تهران، مشکی‌پوشان مشهد و گسترش فولاد تبریز صحبت کردم. تیم‌های موجود در گرجستان از امکانات خوبی برخوردار هستند. کمپی که برای برگزاری اردوهای تیم های ملی و باشگاهی در نظر گرفته شده از زیرساخت‌های لازم برخوردار است. آب و هوای مناسب می‌تواند شرایطی خوبی را برای برگزاری اردوهای تیم ملی ایجاد کند. تیم‌های رده‌های مختلف سنی از ایران هم می‌توانند با حضور در کمپ satega از امکانات موجود استفاده کنند. با هتل‌های 4 ستاره  GARKO و  OLD TBILISI تفاهم نامه امضا شد تا تیم‌ها بتوانند در فضای مناسبی به راحتی اردوهای خود را در گرجستان و کمپ مورد نظر برگزار کنند.

* اگر اجازه بدهید کمی از این بحث خارج شویم؛ درباره تیم ملی ایران و قرعه سخت تیم ملی کشورمان در جام جهانی چه نظری دارید؟

تیم ملی ایران اکنون به کیفیت خوبی رسیده است. بازی با تیم‌های بزرگ انگیزه بازیکنان را افزایش می‌دهد. باید برای آمادگی بیشتر با تیم‌های بزرگ و متوسط دنیا بازی کرد. بازی اول در رقابت‌های جام جهانی بسیار مهم است. بازی نخست کلید صعود تیم ملی ایران است. باید شاگردان کی‌روش در نخستین دیدار بدون توجه به بازی با پرتغال و اسپانیا به مصاف مراکش بروند و نتیجه لازم را بگیرند. 

* اکنون دیدار تدارکاتی ترکیه و الجزایر نهایی شده، نظرتان درباره این دیدارهای تدارکاتی پیش از رقابت‌های جام جهانی روسیه، چیست؟

سبک بازی تیم فوتبال الجزایر با تیم مراکش نزدیک و برای ایران بسیار مناسب است. تیم فوتبال ترکیه هم تیم متوسطی است و  بهتر است فدراسیون فوتبال برای تیم ملی کشورمان با تیم‌های بهتری در سطح قاره اروپا یا حتی آمریکا بازی برگزار کند که به سبک بازی اسپانیا و پرتغال نزدیک‌تر باشد مثل مکزیک یا فرانسه. بازی با این تیم ها سبب می شود تیم ملی با شرایط بسیار خوبی به مصاف رقابت‌های جام جهانی روسیه برود.

* لیگ برتر دوره هفدهم را چگونه می بینید؟

لیگ برتر ایران و از جمله لیگ هفدهم از لحاظ کیفی به سطح مورد انتظار هنوز نرسیده است. مدیران و بازیکنان برای رسیدن به درآمد در تیم‌ها فعالیت و بازی می‌کنند که این امر سبب می‌شود کیفت تیم‌ها از بین برود. 

* مقایسه شما از سطح لیگ های ایران و گرجستان چیست؟

لیگ برتر  گرجستان با نظم خاصی برگزار می‌شود. دولت به اندازه درآمد تیم‌ها به آنها کمک می‌کند تا برنامه‌های موردنظر تیم‌ها توسط مدیران ارائه شود. تیم‌ها‌ی شهرهای گرجستان می‌توانند از همه امکانات ورزشی شهر مورد نظر به شکل رایگان استفاده کنند اما در ایران شرایط فوتبالی متفاوت است و همکاری زیادی با باشگاه ها نمی شود به خصوص تیم هایی که قصد دارند در سطح پایه کار کنند و زیر ساخت فوتبال را بسازند.

* درباره پرسپولیس، قهرمان لیگ شانزدهم و که به احتمال زیاد این فصل هم قهرمان خواهد شد، چه نظری دارید؟

پرسپولیس تیم با ثباتی است که توانست در این چند سال اخیر به جایگاه مناسبی برسد. مدیریت خوب پرسپولیس باعث شد سطح کیفی این تیم ارتقا یابد. البته باید به نقش برانکو هم اشاره کنم که اکنون چهارمین فصل حضورش در پرسپولیس را سپری می کند و شناخت کاملی از شرایط فنی بازیکنان پرسپولیس و همین طور سایر رقبایش به دست آورده و همین عامل سبب شده پرسپولیس پس از یک نایب قهرمانی که با تفاضل گل به دست آمد و یک قهرمانی، اکنون برای سومین سال متوالی مدعی قهرمانی بوده و به احتمال فراوان به این عنوان هم برسد.

* استقلال چطور؟

استقلال به دلیل نبود ثبات مدیریتی از لحاظ کیفی با چالش‌هایی مواجه شد. البته اکنون با حضور مربی آلمانی نظم خوبی در این تیم حکمفرما شده است. مدیریت در تیم خیلی مهم است و نظم آلمانی که به تیم استقلال تزریق شد باعث شد تا سطح کیفی این تیم افزایش یابد.

* و سایپا؟ تیمی که چند سال در آن بازی کردید.

سایپا امسال دچار برخی بدشانسی ها شد. این بدشانسی ها را می توان به دو بخش فنی و غیر فنی تقسیم کرد. مشکلات فنی به عملکرد ضعیف برخی بازیکنان بر می گردد که شرایطی رقم زد این تیم در جایگاه اصلی اش نباشد. البته برخی داوری ها و کمبودهای مالی هم روی تیم جوان سایپا تاثیر منفی گذاشت. باید تاکید کنم علی دایی با تمام وجود در این تیم فعالیت دارد و از جان و دل برای سایپا مایه می کذارد و مطمئن هستم اگر بازیکنان این تیم مثل بازی با استقلال باشند، سایپا می تواند در پایان فصل یکی از سهمیه های ایران در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.

* با توجه به اینکه مدتی سرمربی تیم نساجی مازندران بودید، آیا این تیم پر طرفدار به لیگ برتر صعود خواهد کرد؟

نساجی عشق من است. دوست دارم تیم شهرم به لیگ برتر صعود کند. در امور مدیریتی این تیم دخالت نمی‌کنم اما کناره گیری مهدی پاشازاده ناگهانی بود و کمی دور از انتظار. البته داود مهابادی هم دوست من است و امیدوارم نساجی مازندران با این کادر فنی مجرب به لیگ برتر صعود کند. با اضافه شدن محمد عباس‌زاده هم شرایط تیمی نساجی خیلی بهتر‌ می‌شود زیرا حضور یک مهاجم گلزن به تیم کمک بسیاری می‌کند.

کلام آخر؟

برای تیم ملی ایران آرزوی موفقیت دارم. حضور کی‌روش در تیم ملی باعث شد فوتبال ملی ایران به نظم خوبی برسد. دوست دارم در جام جهانی به نتایج خوبی برسیم. برای برگزاری اردوی تیم ملی در گرجستان هم از آمادگی لازم برخوردار هستیم و اگر کادر فنی تیم ملی و مسئولان فدراسیون فوتبال صلاح ببینند آمادگی هرگونه کمکی را دارم.

گفتگو: محمد باباالهی

نظر شما