به قلم پیشکسوت ملی پوش باشگاه؛

بی‌ثباتی در مدیریت پاشنه آشیل سپاهان شد/ زردپوشان اصفهانی می‌توانند دوبار تیمی قدرتمند شوند

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۶:۲۹:۵۲
کد خبر: ۶۶۵۳۶۶
احمد جمشیدیان- بازیکن اسبق سپاهان

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ حال این روزهای سپاهان خوب نیست. این باشگاه یکی از پرافتخارترین باشگاه های لیگ برتر با 5 عنوان قهرمانی به شمار می رود اما در یکی، دو فصل اخیر اتفاقاتی پیرامون زردپوشان معروف ایران رخ داده که موجب نارضایتی شدید هواداران شده است. اگر شرایط و جایگاه نه چندان خوبی که تیم فوتبال سپاهان در لیگ امسال دارد را مرور  کنیم و بر رویدادهایی که طی 17-16 هفته لیگ برتر رخ داده به قول معروف زوم شویم، باید عوامل و دلایلی که سپاهان را روزگاری قدرتمندترین تیم ایران کرده بود و امروزه آن را به این حال و روز انداخته موشکافانه بررسی کنیم.

عواملی که سپاهان را بهترین تیم ایران کرد

ابتدا بهتر است به عوامل موفقیت سپاهان در تاریخ لیگ برتر بپردازیم. نقاط قدرت باشگاه یعنی همان عواملی که باعث شد سپاهان در فینال لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کند و بعد از آن در تورنمنت معتبر باشگاهی جهان یعنی مسابقات جام باشگاه های جهان، پرچم ایران را به اهتزاز در بیاورد.

این عوامل عبارتند از اسپانسر قدرتمندی به نام فولاد مبارکه که همواره حامی مالی قدرتمندی برای باشگاه بود. عامل دوم هواداران پرشمار و متعصب سپاهان هستند که مانند عامل اول همچنان وجود دارند. عوامل بعدی ثبات مدیریت و به تبع آن حضور مدیران موفق، مربیان کارآمد و در نهایت بازیکنان داخلی و خارجی قدرتمند است.

بی تردید همه کارشناسان موافق هستند این عوامل در موفقیت سپاهان و رساندن آن به نقطه اوج نقش بسیار پرنگی داشته است. در ادامه با بررسی یک به یک این عوامل موفقیت به دنبال این هستیم که ریشه تضعیف سپاهان امروز در کجاست.

ریشه تضعیف زردپوشان اصفهانی در کجاست؟

در مورد اول اینکه فولاد مبارکه اسپانسر باشگاه است و خرج تیم را می دهد و این شرکت قدرتمند همچنان به عنوان حامی مالی باشگاه برای تیم و هزینه می کند و از این باب سپاهان مشکل خاصی نداشته و همواره یکی از تیم هایی بوده که ثبات داشته و سخت افزار و نرم افزار خوبی داشته و همواره از طریق شرکت فولاد مبارکه حمایت شده و مشکل خاصی نداشته است.

یکی دیگراز مهمترین دلایل موفقیت سپاهان هوادارانی بوده که از این تیم حمایت کردند در روزهای گرم و سرد در فولادشهر، نقش جهان و در تمام شهرهایی که سپاهان بازی داشته حضور پیدا کردند . در سختی ها کنار تیم بودند و در شادی ها، شادی کردند و مورد اول و دوم تقریبا می شود گفت برای سپاهان در طول این مدت ثابت بوده است اما چیزهایی که فکر می کنم دلیل اصلی عدم موفقیت سپاهان است سه مورد بعدی یعنی مدیریت، مربیان و بازیکنان بودند که تغییرات داشتیم.

بی ثباتی در مدیریت پاشنه آشیل سپاهان

بهتر است اول از مدیریت باشگاه شروع کنیم که نسبت به سابق تغییرات زیادی داشت، آقای ساکت از شروع لیگ برتر حدود یک دهه مدیر باشگاه بودند و ثبات مدیریتی که آقای ساکت بتواند تفکراتی را که دارد بواسطه هزینه هایی که فولاد مبارکه تقبل می کند به سرانجام برساند و با توجه به اینکه ایشان  ثباتی را در بین بازیکنان و مربیان ایجاد کنند که نتیجه بخش بود و ثمره آن قهرمانی های سپاهان در لیگ برتر و از طرف دیگر موفقیت سپاهان در باشگاه های آسیا و حضور در جام باشگاه های جهان بود.

نگارنده معتقد است بی ثباتی در مدیریت پاشنه آشیل مشکلات امروز سپاهان است. ثبات مدیریت همواره در فوتبال و ورزش ما نشان داده که نتایج مثبتی داشته و در این روزها  که سپاهان حالش خوب نیست  این مهم در سیاست های باشگاه وجود ندارد.تغییرات فراوان در سطوح مدیریتی را اگر دنبال کنیم بعد از آقای ساکتَ، آقای رحیمی کارهای ایشان را ادامه داد و کارهایی ماندگار برای سپاهان انجام داد ،از جمله کمپ تمرینی سپاهان که بسیار نیاز به بازسازی و بازنگری داشت، توسط آقای رحیمی انجام شد و الان سپاهان شامل یک مجموعه کامل ورزشی است که این مجموعه جزو کارهای مهمی بود که آقای رحیمی انجام داد.

پر واضح است یکی از مواردی که سپاهان به آن می بالد، مدیرانی بود که به فوتبال ایران معرفی کرده است. این باشگاه مدیران موفقی را به فوتبال ایران تقدیم کرد،به هر حال   بعد از آقای رحیمی ثبات مدیریت تمام شد و کلید سقوط سپاهان استارت خورد، در سه چهار فصل 4-5 مدیرعامل عوض می شود و این روزها با رفتن طاهری شاید باز هم مدیر بعدی در راه باشد که این خودش عدم ثبات است و در مدیریت هم کمکی به باشگاه نمی کند و متاسفانه هر مدیری می آید احساس می کند زیر پایش لغزنده است .

لغزندگی در زیر پای یک مدیر عامل شاید باعث شود ،نتایجی  که بخواهد به آن دست پیدا نکند و برای آن سیاست های بلند مدت بگذارد و البته سیاست های کوتاه مدتش نیز نتیجه بخش نباشد،همین است که الان داریم می بینیم و نتیجه اینی شده است.

قراردادهای که دردسرساز شد

در بحث مربیان نیز به همین شکل ،مربیانی که در سپاهان بودند اکثرا مربیان کارآمدی بودند ، مربیان قدرتمندی  که کارنامه خوبی در فوتبال ما و یا حتی مربیان خارجی که به سپاهان آمدند کارنامه های خوبی داشتند اما گه گاه، نه در همه موارد نتایج غیرقابل قبولی هم رخ می داد که مربیانی از روی سلایق شخصی آمدند  و کارنامه خاصی نداشتند و به موفقیت هم دست پیدا نکردند.

اینکه  شاید اگر یک کار فنی در کنار مدیر وجود داشته باشد و به هیأت مدیره در انتخاب مدیر کمک کند در باشگاه و در انتخاب سرمربیان ظرافت و دقت بیشتری می شود و نتایج بهتری هم بدست خواهد آمد، ضمن اینکه هزینه هایی که در مورد مربیان می کنند هزینه های معقولی نیست ،قراردادهای سنگین که نمونه اش قرارداد فوق العاده سنگین بود که به سود کرانچار در فصل گذشته بسته شد،خود یکی از دلایل نتایج ضعیف امسال سپاهان بوده که در این باره سایر پیشکسوتان سپاهان به اندازه کافی صحبت کرده اند و بهتر است ما به آن ورود نکنیم.ولی یادمان نرود قراردادی که با این سرمربی بسته شد به گونه ای بود که دست باشگاه را برای تعویض سرمربی بست و مهمترین دلیلی که باشگاه سپاهان نتوانسته با کرانچار به توافق برسد عدد سنگین چند صد هزار یورویی کرانچار بوده که مانع از جدایی کرانچار بعد از نتایج ضعیف شده بود موضوعی که که البته گویا با تفاهمیبالخره در روز آخر حل شد.

کمیته فنی قدرتمند نیاز باشگاه است

 بحث بعدی بحث بازیکنان است و یک تفاوت عمده میان سپاهان قدرتمند سال های دور با سپاهان به نوعی مریض امروز در نوع قراردادهایی بوده که با بازیکنان بستند و در کنار آن موضوع انتخاب بازیکن، در انتخابات بازیکنان باید حساسیت بیشتری به خرج بدهند و یک کمیته فنی قدرتمند از بازیکنان و پیشکسوتان سابق تیم تشکیل شود و این افراد طی همه سال ها حضور پیدا کنند و در نقل و انتقالات به سرمربی و  باشگاه مشورت دهند.در این صورت باشگاه بازیکنان مستعد را جذب می کند و قراردادها  با مدت زمان بیشتر بسته می شود .

تغییرات گسترده در  تیم

شما به صورت زمانی که نگاه کنید از سال 80 به این طرف تا سال 90 و 91 بازیکنانی که می آمدند ،قراردادچند ساله با آنها بسته می شد و اکثر بازیکنانی که حضور پیدا می کردند در سپاهان به مدت چند فصل در این تیم می ماندند حتی خیلی ها با تعصب تا یک دهه ماندند اما الان که نگاه می کنیم، نسبت به دو فصل پیش تیم با 80 و 90 درصد تغییرات راهی مسابقات می شود و متاسفانه  آن هم به صورت سالانه است.

آسیب هایی که دلال ها زده اند

هر ساله این تغییرات حتی هر نیم فصل هم اتفاق می افتد و این عدم ثبات بازیکنان یکی دیگر از دلایل عدم نتیجه گیری باشگاه محسوب می شود. فکر می کنم در بحث خرید بازیکنان خارجی سپاهان عملکرد خوبی نداشته و می بینیم که در سال های گذشته بهترین بازیکنان خارجی در سپاهان بودند،اما حالا و اکثر بازیکنان خارجی که به سپاهان اضافه می شوند بازیکنان بی کیفیتی هستند که بیشتر به دلیل حضور قدرتمند چند مدیر برنامه  پول دوست یا مدیر برنامه ای که دیگر برای سپاهان دل نمی سوزاند و بیشتر می خواهند که این بازیکنان را به هر قیمت منتقل کنند و این وسط مبالغ سنگینی رد و بدل شود و بازیکنان خارجی اینگونه به باشگاه لطمه می زنند،به هر حال برخی دلالها در سالهای گذشته با باشگاه آسیب زده اند.

تردیدی وجود ندارد که اگر سپاهان بازیکن خارجی نمی گرفت شاید وضعیتش بهتر بود و عملکرد خوبی داشت.نگارنده بر این باور است که  سپاهان به یک هیأت مدیره شامل افراد اقتصادی و ورزشی قدرتمند نیاز دارد و البته یک مدیرعامل باید بالا سر تیم بیاید که بتواند تغییرات مثبتی را انجام دهد.

خوب می دانیم که مدیران ورزشی و فوتبالی کشورمان که اصفهانی هستند کم نیستند و فکر می کنم که از بین آنها بهتر است یکی برگردد  شخصی  قدرتمند که سابقه حضور در باشگاه را داشته باشد و اگر بیاید کمک زیادی می کند تشکیل یک کمیته فنی بین پیشکسوتان و کارشناسانی که دانش روز داشته باشند و دلسوز باشند یک الزام است که بتوانند به تیم کمک کنند.

نکته پایانی

در پایان باید به این نکته اشاره کنم که سپاهان روی سرمربی که می آورد باید به شدت حساسیت به خرج دهد چرا که هزینه هایی برای سرمربی طی  دو سه فصل اخیر کرده هزینه هایی بوده که می توانسته با آن نتایج خیلی بهتری را بگیرد و اگر درست هزینه شود  یک سر مربی درجه یک را باشگاه به خدمت بگیرد و نسل جدیدی از بازیکنان جدید و باتجربه می سازد و شرایط به گونه ای خواهد شد که سپاهان دوباره به یک تیم پرقدرت تبدیل شود تیمی که سهمیه آسیایی کسب کند و بتواند برای ایران  در آسیا نماینده شایسته باشد،سپاهان این پتانسیل را دارد و فقط نیازمند افراد کاردان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز