طهمورث نصرت‌پور در خبرگزاری برنا:

قهرمان شدن در جهان غیرممکن نیست/ برای رسیدن به رکورد گینس احتیاج به تمرینات سخت‌تری دارم/ ورزشکاران پرورش اندام نباید به سمت دوپینگ و هورمون بروند

۱۳۹۶/۱۱/۰۹ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۷۴۳۲
قهرمان شدن در جهان غیرممکن نیست/ برای رسیدن به رکورد گینس احتیاج به تمرینات سخت‌تری دارم/ ورزشکاران پرورش اندام نباید به سمت دوپینگ و هورمون بروند
قهرمان پرورش اندام کشور گفت: با توجه به توانایی که در خودم می‌دیدم دلم می‌خواست که در رشته بارفیکس رکورد گینس را بشکنم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ بدنسازی یکی از رشته‌های ورزشی قدرتی است که انرژی زیادی را از ورزشکار می‌گیرد ولی بالطبع بدن ورزشکار نیز آمادگی بالایی پیدا خواهد کرد. از جمله فواید این ورزش می توان از سلامت قلب و عروق، کاهش و تثبیت وزن بدن، ایجاد هماهنگی و نرمی اعضاء و افزایش و درک و احساس مغزی نام برد. دلیل استقبال گسترده به ویژه در بین جوانان افزایش آگاهی از فواید ورزش و فعالیت بدنی منظم و مداوم در حفظ سلامت و ایجاد احساس رضایت و موفقیت در طول زندگی است. اگرچه این ورزشکاران زمان قابل توجهی را در باشگاه سپری می کنند و از رژیم غذایی کم نقصی بهره می برند اما با توجه به شایع بودن مصرف مکمل‌ها در بدنسازی شاید این پرسش مطرح شود که این ورزش چه تاثیری بر سلامت کلی آنها دارد؟

طهمورث نصرت‌پور یکی از ورزشکاران حرفه‌ای رشته بدنسازی با حضور در خبرگزاری برنا درخصوص وضعیت و شرایط این رشته پرطرفدار در کشور صحبت کرد.

متن گفتگوی نصرت‌پور با خبرنگار برنا را در زیر می‌خوانید.

چند سال است که در رشته بدنسازی مشغول به فعالیت هستید؟

من از سال 74 با رشته پاورلفتینگ کار حرفه‌ای خود را آغاز کردم. هرچند که قبل از آن نیز از زمانی که دبیرستان بودم در چند رشته ورزشی ورزش را انجام می‌دادم. رشته پاورلفتینگ نیز به چند دسته تقسیم می‌شود که شامل پرس سینه، پاورلفتینگ کلاسیک و اکیپ است که من در این رشته‌ها مشغول به کار شدم.

در چه رشته‌ بدنسازی به عضویت تیم ملی درآمدید؟

من در سه رشته پرس با لوازم، پرس بدون لوازم و پاورلیفتینگ به عضویت تیم ملی درآمدم. پاورلیفتینگ رشته بسیار سنگینی است که من امسال در چندین مرحله مسابقات حضور داشتم و توانستم چند مدال رنگارنگ را کسب کنم.

به عنوان تخصصی کدام رشته را بیشتر دوست دارید ادامه دهید؟

در رشته پرس با لوازم خیلی تخصصی‌تر کار کردم ولی در همه سه رشته این توانایی را دارم که در مسابقات جهانی شرکت کنم.

شما در رشته بارفیکس هم به دنبال رکوردشکنی بودید؟

با توجه به توانایی که در خودم می‌دیدم دلم می‌خواست که در رشته بارفیکس رکورد گینس را بشکنم و به همین خاطر به مدت 6 ماه تمرینات خود را در این خصوص آغاز کردم. هرچند که مسابقاتی به نام بارفیکس نداریم ولی این ورزش یکی از زیرشاخه‌های ورزش همگانی است که ثبت رکورد داریم. می‌خواستم رکورد بارفیکس را در یک دقیقه، نیم ساعت و یا یک ساعت به نام خودم ثبت کنم. رکورد گینس که برای نیم ساعت بود حدود 552 است که من در نیم ساعت توانستم به 480 برسانم. بعد از این دیدم که برای رسیدن به رکورد گینس احتیاج به تمرینات سخت‌تری دارم. در این بین به تمرینات عضلات سینه و بازو بیشتر از دیگر تمرینات برای ثبت رکورد احتیاج دارم.

یعنی دیگر در رشته پرس سینه و پاورلیفتینگ فعالیت نمی‌کنید؟

فعالیت دارم. بعد از اینکه نتوانستم رکورد گینس را جابجا کنم بازهم تمرینات پرس خود را آغاز کردم چون در رشته پرس خیلی زودتر به نتیجه خواهم رسید. هرچند که هنوز تمرینات بارفیکس خود را قطع نکرده‌ام و می‌خواهم این موضوع را به سرانجام برسانم. این رکورد در روزهای مختلف فرق می‌کند و ممکن است به 500 حرکت هم برسد. برای اینکه بتوانم تمرینات را به طور مرتب انجام دهم مجبور بودم که بعضی از روزها فیزیوتراپی انجام دهم که آمادگی بدنم را نگه دارم و ریکاوری بدنم زودتر انجام شود.

photo_۲۰۱۸-۰۱-۲۴_۱۶-۰۸-۵۶

پوضعیت رشته بدنسازی در کشور ما چگونه است و آیا شرایط ایده‌آل را دارد؟

شما هیچ وقت نمی‌توانید بگویید که همه چیز در یک رشته در وضعیت مطلوب قرار دارد ولی در چند سال گذشته در رشته پرورش اندام و پاورلیفتینگ اتفاقات بسیار خوبی در کشور رخ داده است. در سالیان پیش ما هیچگاه نمی‌توانستیم که قهرمان جهان داشته باشیم ولی الان در بدنسازی بخصوص در رشته فیزیک و کلاسیک دائما خبرهایی را از قهرمانی ورزشکاران کشورمان می‌بینیم که این نشان می‌دهد وضعیت این رشته در کشور نسبت به گذشته توفیق بسیار زیادی داشته است. در پاورلیفتینگ هم همین‌طور است.

یعنی قهرمان جهان شدن برای ورزشکاران کشورمان سخت نیست؟

بله سخت نیست ولی تنها خود ورزشکار است که می‌داند چه سختی‌ها و زحماتی را برای قهرمانی در جهان تحمل می‌کند. برای رسیدن به قهرمانی باید راه درازی را رفت و با سختی‌های فراوان دست و پنجه نرم کرد. ورزشکاران رشته پرورش اندام و پاورلیفتینگ در ایران احتیاج به کمک و حمایت بیشتر دارند تا دلگرمی لازم برای تمرینات و سختی‌ها را داشته باشند.

بدنسازی یکی از رشته‌های ورزشی است که به خاطر تنوع داروها و مکمل‌های ورزشی با حاشیه‌ها و خطرات زیادی همراه است. آیا توانسته‌ایم در ایران راهکار مناسبی برای مقابله با این مشکل پیدا کنیم؟

وقتی به کشورهای دیگر نگاه می‌کنیم شخصی که در رشته پرورش اندام کار می‌کند این افراد همه چیزشان از آدم های عادی جداست. حتی وقتی به سوپرمارکت هم می‌روند مواد خوراکی و غذایی مجزایی برای آنها در نظر گرفته شده است. مغازه‌های استانداردی وجود دارد که همه نوع مکمل‌های مورد نیاز برای این ورزشکاران موجود است و این موضوع باعث می‌شود که این ورزشکاران سراغ مکمل‌های تقلبی نروند. در آنجا چیزی به اسم پورو هورمون هست و دیگر لازم نیست که مانند ایران ورزشکاران مجبور باشند که هورمون استفاده کنند. باید شرایطی را در کشور فراهم کنیم فردی که به دنبال استفاده از مکمل و دارو است با آگاهی مصرف کند و از جایی تهیه شود که شخص فروشند دانش و آگاهی لازم را از این مکمل‌ها داشته باشد. این مراکز می‌توانند به طور تخصصی غذا و مواد مکمل ورزشکاران را تهیه کنند و دیگر ورزشکار نیاز ندارد به سمت دوپینگ و هورمون برود. باید فدراسیون مراکزی را در نظر بگیرد که مردم با مراجعه به آنجا علم و دانش لازم را فرا بگیرند.

چه راهکاری می‌توان در نظر گرفت که شرایط رشته بدنسازی در کشور مطلوب‌تر شود؟

فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام باید برای این رشته نیز مانند رشته‌هایی همچون تکواندو و کاراته که دارای لیگ و مسابقات منظم هستند چاره اندایشی کند و این مسابقات به شکل بهتری رسانه‌ای شود و به گوش عموم مردم برسد. قطعا اگر این رشته جلوه بهتری در جامعه داشته باشد مردم استقبال بیشتری نیز از آن به عمل خواهند آورد. ورزشکاران این رشته مدال‌های ارزشمندی را برای کشور کسب می‌کنند ولی متاسفانه مانند رشته‌های دیگر رسانه‌ای نمی‌شود و توجهی به آن نمی‌کنند. استعدادهای خوبی در این رشته در کشور ما وجود دارد که همین موضوع باعث شده رقابت‌ها بسیار سنگین باشد. به طور مثال ورزشکاری که در رقابت‌های جهانی در جایگاه دوم قرار گرفته در مسابقات داخلی جایگاه چهارم را کسب کرده که این نشان می‌دهد رقابت‌ها در ایران بسیار فشرده است.

در ایران بیشتر در چه رشته‌های پرورش اندام استعداد داریم؟

می‌توان گفت ورزشکاران ما در همه رشته‌ها توانسته‌اند بدرخشند. ما از سراسر کشور استعدادهای خوبی داریم و چیزی که لازم است باید با استعدادیابی این سرمایه‌ها را حفظ کنیم. باید همه چیز را ریشه‌یابی کنیم و از پایه به ورزشکاران بپردازیم تا نتیجه بهتری را بگیریم.

مهمترین عامل موفقیت برای یک ورزشکار پرورش اندام چیست؟

یک ورزشکار حرفه‌ای باید در وهله اول وزن خود را ثابت نگه دارد. در رشته‌های قدرتی معمولا خیلی زود وزن بالا می‌رود چون عضله‌های سفید تند انقباض بیشتر درگیر هستند و همین امر باعث بالا رفتن وزن می‌شود. یک ورزشکار باید همیشه به مسئله تغذیه و آمادگی جسمانی خود توجه داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز