محمدرضا داورزنی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

کسب میزبانی‌های مختلف پیام‌رسان امنیت و فرهنگ غنی کشور ایران است/ در سال ۹۶ اکثر فدراسیون‌های ما تقویم خود را اجرا کردند/ تحولی که در طبیعت اتفاق می‌افتد امیدبخش زندگی است

۱۳۹۷/۰۱/۰۲ - ۰۶:۵۶:۱۶
کد خبر: ۶۹۰۶۷۱
کسب میزبانی‌های مختلف پیام‌رسان امنیت و فرهنگ غنی کشور ایران است/ در سال ۹۶ اکثر فدراسیون‌های ما تقویم خود را اجرا کردند/ تحولی که در طبیعت اتفاق می‌افتد امیدبخش زندگی است
معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای ورزش و جوانان گفت: رویش شکوفه‌ها این را نوید می‌دهد که به امید آینده باید کارهای بیشتری انجام دهیم و امیدوار هستیم که بتوانیم در سال جدید مسیر روبه رشد کشور را و روبه موفقیت‌هایی که داریم با تلاش و انگیزه بیشتر ادامه دهیم

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، یکی از حوزه‌های وزارت ورزش و جوانان که در سال 96 عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشت معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی بود که در بخش مدال‌آوری ورزشکاران ما توانستند سالی خوب را پشت سر بگذارند. دکتر محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص عملکرد این حوزه در سال 96 و مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان برای سال جدید صحبت کرد. متن گفتگو را در زیر می‌خوانید.

* سال 96 ورزش قهرمانی ما در چه شرایطی قرار داشت؟

سال 96 سال بعد از المپیک ریو بود. در نظام برنامه‌ریزی فدراسیون‌ها هر چهار سال یک بار المپیک قرار دارد بخصوص برای فدراسیون‌هایی که رشته آنها در المپیک حضور دارد. همچنین علاوه بر المپیک بعضی از رشته‌ها قهرمانی جهان را نیز در پیش دارند. این مسابقات هر کدام شرایط و ویژگی خود را دارد. بعضی از سالها شلوغ‌تر است و بعضی از سال‌ها خلوت‌تر و تیم‌های مختلف در آوردگاه جهانی حضور پیدا می‌کنند. طبیعتا در سال 96 ما در بعضی از رشته‌ها موفقیت‌های خیلی خوبی را به دست آوردیم. ما در فوتبال توانستیم مقتدرانه به جام جهانی صعود کنیم و به عنوان فدراسیون پنج ستاره دنیا معرفی شود. در رشته‌ای مثل ووشو نیز برای اولین بار قهرمان جهان شدیم. قهرمانی ووشو همواره در اختیار چینی‌ها بود و بچه‌های ایران توانستند این طلسم را بشکنند. در کاراته نیز شرایط خوبی را داشتیم. هرچند که نوع مسابقات متفاوت است و در رده‌های مختلف عملکرد ما فرق می‌کرد. در والیبال ما قهرمان نوجوانان جهان شدیم و این اتفاق برای دومین بار افتاد. شمشیربازی عملکرد خوبی از خود به جا گذاشت و در ژیمناستیک و دوومیدانی نیز بارقه‌هایی از امید به وجود آمد که بتوانیم در آینده به جایگاه بهتری دست پیدا کنیم. در حوزه‌ بانوان نیز دستاوردهای خوبی را به دست آوردیم و می‌توان گفت در سال 96 اکثر فدراسیون‌های ما تقویم خود را اجرا کردند.

*آیا همه فدراسیون‌ها توانستند عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهند?

هدف گذاری‌ها به نحو مطلوبی انجام شد هرچند که در برخی رشته‌ها نیز ما کمتر از انتظار ظاهر شدیم ولی این فدراسیون‌ها تلاش می‌کنند که انتظارات را برآورده کنند. با توجه به برنامه‌ریزی که فدراسیون کشتی انجام داده بود برای حضور در مسابقات جهانی و آسیایی ولی کمتر از حد انتظار ما ظاهر شدند و کسب مقام نهم جهان چیزی نیست که علاقه‌مندان به این رشته را راضی کند. ضمن نگرانی که برای کشتی وجود دارد امیدوار هستیم که در جاکارتا بتوانیم این نتایج ضعیف را جبران کنیم. تلاش ما بر این است که وضعیت کشتی ایران همچون گذشته بهبود پیدا کند و ما بتوانیم در بازی‌های آسیایی جاکارتا و المپیک 2020 بازهم افتخارآفرینی کنیم. همیشه مردم ورزش دوست ایران انتظار زیادی از ورزش اول کشور دارند و باید تلاش کنیم که انتظارات برآورده شود.

*درخصوص کسب میزبانی مسابقات بین‌المللی چقدر توانستیم موفق عمل کنیم؟

یکی از اتفاقات خوب دیگر که در سال 96 افتاد میزبانی‌های مختلفی بود که در برخی از رشته‌ها داشتیم. امسال در اکثر نقاط کشور میزبان رقابت‌های بین‌المللی بودیم. در کرمانشاه و خوزستان میزبان مسابقات جهانی کشتی بودیم و در شطرنج نیز مسابقات جام جهانی شطرنج بانوان را در تهران برگزار کردیم که یک اتفاق خود برای حوزه بانوان ما بود که برای اولین بار این مهم پیش آمد. همه اینها نشان می‌دهد بر مبنای سیاست کلی وزارت ورزش و جوانان به سمتی حرکت کرده‌ایم اولا بتوانیم میزبانی‌های مختلف را اخذ کنیم از فدراسیون‌های جهانی و هم مسابقات را در تهران متمرکز نکنیم و بتوانیم در اکثر استان‌ها مسابقات را برگزار کنیم. برگزاری مسابقات در استان‌های دیگر ثمرات خوبی را برای ورزش ما دارد. این موضوع بیانگر ظرفیت و پتانسیلی است که ورزش ایران دارد و آمدن تیم‌های مختلف از کشورهای مختلف می‌تواند پیام‌رسان امنیت و فرنگ غنی کشور ایران باشد. این رویه‌ را برای سال‌های بعد تقویت خواهیم کرد و سیاست فدراسیون‌های ما نیز این است که در سال 97 بتوانیم میزبانی‌های دیگر را نیز کسب کنیم. نبض ورزش در کشور خوب می‌تپید.

*ورزش قهرمانی ما توانست در سال 96 نمره قبولی را بگیرد؟

در آغاز چهل سالگی انقلاب اسلامی می‌توانیم به جرات بگوییم وضعیت ورزش کشور علیرغم بعضی از محدودیت‌ها و تنگناهای که داشتیم چه از لحاظ توسعه زیرساخت‌ها و چه از لحاظ کسب میزبانی‌ها و به دست آوردن قهرمانی‌های مختلف حرکت روبه جلویی داشته‌ایم و باید تلاش کنیم که این شرایط در سال‌های بعد به مراتب بهتر باشد. همه سعی ما براین است که ورزش ایران چه در آسیا و چه در جهان بتواند در رشته‌های مختلف حرفی برای گفتن داشته باشد. تیم وزنه‌برداری ما به شایستگی توانست قهرمان مسابقات جهانی آمریکا شود و همچنین در تیراندازی با کمان نیز قدرت خود را نشان دادیم که همه اینها نشان دهنده ظرفیت بالای ورزش ایران است که با توجه بیشتر به آن قطعا نتایج بهتری در همه رشته‌ها به دست خواهد آمد.

*با توجه به دو رویداد مهم در سال 97 که همان جام جهانی فوتبال 2018 روسیه و بازی‌های آسیایی جاکارتاست، برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان برای حضور قدرتمندانه ورزشکاران ایران در این دو رویداد چیست؟

در سال 97 در خیلی از رشته‌ها مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان را پیش‌رو داریم و علاوه بر بازی‌های آسیایی جاکارتا و جام جهانی فوتبال، تیم‌های مختلف ما خود را برای حضور در عرصه‌های جهانی آماده می‌کنند. در والیبال ما مسابقات جهانی را در پیش داریم و همچنین لیگ جهانی والیبال را داریم که برای اولین بار با شیوه جدید این مسابقات برگزار خواهد شد. اما ویترینی که بیانگر اوج خواست مردم است و به آن توجه می‌شود در خردادماه سال آینده مسابقات جام جهانی روسیه داریم و همچنین مسابقات آسیایی جاکارتا است که وزارت ورزش و جوانان همه تلاش خود را خواهد کرد که هرآنچه لازم است برای کمک به فدراسیون فوتبال و برنامه‌های آقای کی‌روش انجام دهد که تیم ملی فوتبال ما بدون نقص و کمبود در مسابقات حاضر شود. سعی کردیم بهترین شرایط اردویی را برای تیم ملی فراهم کنیم که ملی‌پوشان ما نمایش قابل قبولی داشته باشند. حضور ما در این جام جهانی بیانگر ثبات ورزش کشور است و باید بدانیم که ایران یکی از قدرت‌های منطقه است و همه به این موضوع اذعان دارند.

*تیم‌هایی که در بازی‌های آسیایی جاکارتا حضور خواهند داشت مشخص شده‌اند؟

همه رشته‌هایی که در جاکارتا حضور دارند از مدت‌ها پیش برنامه‌های خود را آغاز کردند و در سال جدید نیز برنامه آنها ادامه خواهد داشت که بتوانند با قدرت در این بازی‌ها حضور داشته باشند. بازی‌های آسیایی نشان دهنده قدرت و پتانسیل کشورهای مختلف قاره کهن است و چون به شکل بازی‌های المپیک برگزار می‌شود و در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود یک تعامل بسیار نزدیک بین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک از مدت‌ها قبل شکل گرفته و ستاد بازی‌ها تشکیل شده که جلسات متعددی را با فدراسیون‌های مختلف انجام داده و بررسی‌های لازم صورت گرفته که آن رشته‌هایی که مصوب شده در مسابقات جاکارتا حضور داشته باشند با قدرت برنامه‌های خود را عملی کنند. این برنامه‌ها شامل اردوهای داخلی و اردوهای خارجی برای رشته‌های مختلف است. سعی می‌کنیم در جاکارتا حضور کیفی داشته باشیم و نمی‌‌خواهیم با تعداد زیاد به مسابقات برویم ولی نتوانیم عملکرد مثبتی را ارائه دهیم. رشته‌ها و ورزشکارانی که شانس بالایی برای کسب مدال دارند به جاکارتا اعزام خواهند شد. همچنین تقویم سال 97 برای فدراسیون‌ها به عنوان چراغ راه آنها انجام خواهد شد و با هماهنگی‌های صورت گرفته آن بخشی که به وزارت ورزش و جوانان برمی‌گردد به بهترین شکل حمایت و نظارت داشته باشیم. فدراسیون‌ها بدانند که دولت کاملا حامی برنامه‌های آنها خواهد بود و آنها نیز بدانند که با انجام برنامه‌ها می‌توانند برای کشور ایجاد غرور و شادی کنند.

*حس و حال شما از رسیدن سال جدید چطور است؟

طبیعی است که تحولی که در طبیعت اتفاق می‌افتد امیدبخش زندگی است. طبیعت وقتی یک رویش دوباره می‌کند و چهره‌ای زیبا از خود نشان می‌دهد این موضوع اثر روحی و روانی روی انجام فعالیت‌ها دارد. مردم احساس طراوت طبیعت را در زندگی خود احساس می‌کنند و سستی و رخوت را کنار می‌گذارند. همراه به تحولی که در طبیعت ایجاد می‌شود ما نیز در کار و زندگی خود این نگاه و تحول را می‌بینیم و این رویش شکوفه‌ها این را نوید می‌دهد که به امید آینده باید کارهای بیشتری انجام دهیم و امیدوار هستیم که بتوانیم در سال جدید مسیر روبه رشد کشور را و روبه موفقیت‌هایی که داریم با تلاش و انگیزه بیشتر ادامه دهیم و شادی را به جامعه تزریق کنیم و این چیزی است که وزارت ورزش و جوانان همواره به دنبال آن بوده است.

*بهترین عیدی زندگی‌تان را از چه کسی گرفتید؟

در طول این 57 سال چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری در زمان‌های مختلف عیدی گرفته‌ام. یک عیدی برای نوروز است و یک عیدی این است که بتوانی یک قلب و یا یک ملتی را شاد کنی. لبخند و احساس رضایت مردم بهترین عیدی است. اینکه کاری را بتوانی انجام دهی که همه مردم با آن احساس غرور کنند و لبخند شادی به لبشان بیاید و اشک شوق بریزند. موفقیت‌هایی که ما در عرصه ورزشی کسب کردیم و اینکه ما بتوانیم در رشته والیبال بعد از 52 سال به المپیک برویم و اینکه قدرتمندانه در بعضی از رشته‌ها در دنیا حضور پیدا کنیم و این پیام‌های تشکر را از بالاترین مقام‌های کشور بگیریم بزرگترین عیدی است که بتوانیم دل مردم ایران را شاد کنیم. خوشبختانه این توفیق را داشتم در 15 سال گذشته نقش کوچکی در شاد کردن دل مردم داشته باشم. هرچند که بعضی اوقات خستگی خیلی فشار می‌آورد ولی همین شادی و لبخند مردم بزرگترین انگیزه است که بتوانیم بازهم حماسه‌ای را خلق کنیم.

*دعای شما برای مردم ایران در سال 97 چیست؟

آرزو می‌کنم مردم ما در سلامت و صحت کامل باشند و کشور ایران با عزت و افتخار در عرصه‌های مختلف به پیش برود و این پرچم استقلال که در چهلمین سال انقلاب اسلامی به دست گرفته‌ایم محکم‌تر و مصمم‌تر از قبل به دست داشته باشیم و بر مشکلات پیروز شویم. شرایط اقتصادی و اشتغال مردم در شرایط بهتری قرار بگیرد و بتوانیم به کمک همدیگر ایرانی آبادتر را بسازیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز