غلامرضا شعبانی بهار در گفتگو با خبرگزاری برنا:

ورزش همگانی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است/ برنامه استقبال از بهار در ایام نوروز اجرا می شود/ حمایت‌های مالی از برنامه‌های ورزش همگانی چشم گیر است

۱۳۹۷/۰۱/۰۳ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۹۰۸۱۸
ورزش همگانی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است/ برنامه استقبال از بهار در ایام نوروز اجرا می شود/ حمایت‌های مالی از برنامه‌های ورزش همگانی چشم گیر است
معاون توسعه ورزش همگانی وزرات ورزش و جوانان گفت: تاکید ما به شهرداری‌ها این است که به ورزش شهروندی اهمیت بیشتری دهند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، بدون شک یکی از ارکان توسعه ورزش در همه جوامع توجه به ورزش همگانی است و با وجود اینکه یکی از شعارهای دولت تدبیروامید از ابتدای دولت یازدهم توجه به ورزش همگانی بود در چهار سال گذشته علاوه بر موفقیت‌هایی که در حوزه‌های دیگر ورزش کشور به دست آوردیم با عنایت مقام عالی وزارت ورزش و جوانان در بخش ورزش همگانی در سال 96 با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بودیم. یکی از دلایل رسیدن به این موفقیت حضور دکتر غلامرضا شعبانی بهار در راس این معاونت است. برای اطلاع از عملکرد این حوزه گفتگویی را با ایشان انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

*مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه ورزش همگانی در سال 96 چه برنامه‌هایی بوده است؟

یکی از رویکردهای اصلی دولت دکتر روحانی توجه همه جانبه به ورزش و توجه ویژه به توسعه ورزش همگانی با هدف جلب و جذب مشارکت مردم برای افزایش سلامتی و بالا بردن نشاط جامعه است. برای اینکه این هدف بلند و مقدس تحقق پیدا کند نیازمند به حمایت‌های سازمانی و مالی بود که خوشبختانه در چهار سال گذشته که ما در خدمت مردم عزیز بودیم هم حمایت وزارت ورزش و جوانان و هم حمایت دولت را با خود داشتیم. برای عملی شدن برنامه‌های این حوزه از متخصصان ورزش همگانی بهره گرفتیم و نتیجه این شد که ورزش همگانی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. این مطالبه‌گری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کمک به ورزش همگانی انجام می‌دهند به خاطر این است که مردم به این باور رسیدند که ورزش همگانی رابطه مستقیمی با سلامت جامعه دارد. ما باید این بستر را فراهم کنیم که عملا این پیشرفت دیده شود که در این راستا برنامه‌های متنوعی را انجام دادیم. اقدام ارزشمندی که در سال 96 انجام شد این بود که 10 درصد بودجه فدراسیون‌ها را برای توسعه ورزش همگانی اختصاص پیدا کرد و رابطه خوبی را با دستگاه‌های اجرایی برقرار شد. همچنین در این مدت توانستیم کارهای مشترکی را با شهرداری‌ها انجام دهیم. حمایت‌های مادی خوبی از توسعه ورزش همگانی و همچنین فدراسیون‌هایی که رویکردشان همگانی است از جمله فدراسیون ورزش‌های همگانی شد. همه اینها نشان می‌دهد که مشارکت مردم در این مدت بسیار بالا رفته است.

آماری که ما در ابتدای کار در این حوزه از مشارکت مردم در ورزش همگانی داشتیم حدود 10 درصد بود که در اوایل سال 95 این عدد به 21 رسیده است. ما در راستای برنامه ششم توسعه موظف شدیم که سالانه 2 درصد این آمار را افزایش دهیم و از ابتدای سال 96 این تکلیف شروع شده و تا پایان برنامه ششم توسعه باید این عدد به 30 برسد. این پیشرفت بدون هماهنگی، صرف وقت و حمایت امکان پذیر نیست و ما می‌دانیم 10 درصد پیشرفت آمار قابل توجهی است که با تلاش و برنامه‌ریزی به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.

در سال 96 علاوه بر اینکه تا بهمن‌ماه برنامه روتین و مناسبتی را در تقویم خود داشتیم از جمله برنامه هفته دولت و آزادی خرمشهر، به صورت اختصاصی در ایام دهه فجر برنامه‌های متنوع و متکثری را داشتیم. این برای اولین بار در کشور بود که در ایام دهه فجر به این اندازه حمایت‌های مالی از برنامه‌های ورزش همگانی صورت گرفت. اختصاص بودجه 27 صدم درصد منبع اصلی ما برای اجرای برنامه‌های حوزه همگانی است که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این همکاری تشکر می‌کنم. با تصویب مجلس شورای اسلامی 1400 میلیارد تومان به ورزش همگانی اختصاص پیدا کرد که این موضوع می‌تواند تحول بزرگی را در این حوزه ایجاد کند. به نظر می‌رسد شرایط به وجود آمده می‌تواند آن دو درصد پیشرفت سالیانه ما را محقق کند. 

*بانوان در پیشرفت ورزش همگانی چقدر سهیم بوده اند؟

برنامه‌هایی که به صورت عمومی ما برگزار می‌کنیم تفکیک جنسیتی نداریم و هم آقایان و هم بانوان مشارکت گسترده‌ای دارند. پیاده‌روی و کوهنوردی جزو برنامه‌های خانوادگی است که مد نظر ما این است که آقایان و بانوان در کنار هم باشند. یکی از خصوصیات ورزش‌های همگانی این است که ورزش‌ها به صورت مختلط انجام می‌شود و کمتر این موضوع را در رشته‌های دیگر می‌بینیم. بخش عمده‌ای از سالن‌های ورزشی ما در تایم صبح در اختیار مردم است که به انجام ورزش صبحگاهی می‌پردازند و در این بین بانوان سهم بسزایی دارند. آمار مشارکت آقایان و بانوان در ورزش‌های همگانی خوشبختانه اختلاف چندان زیادی ندارد. در سالیان قبل این اختلاف بیشتر بود ولی در آمار جدید بانوان همپای آقایان مشارکت قابل توجهی داشته‌اند. با توجه به بالا رفتن سطح آگاهی بانوان بخصوص بانوان خانه‌دار سطح مشارکت در سالیان بعد بالا خواهد رفت. ما مکلف و موظف هستیم که زیرساخت‌های لازم برای توسعه ورزش همگانی را فراهم کنیم.

*مهمترین برنامه‌های حوزه ورزش همگانی برای سال جدید چیست؟

بخش عمده‌ای از برنامه‌هایی که در سال 96 انجام گرفت در سال جدید نیز تکرار خواهد شد. بازخوردی که ما گرفتیم از برنامه‌های سال 96 بیانگر این است که مردم رضایت کامل را داشته‌اند. استمرار برنامه ما هدفمند است. مهم‌ترین برنامه‌ای که در سال 97 اجرا خواهد شد به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی چهل طرح ورزش همگانی را اجرایی کنیم و بتوانیم شور و نشاطی که شایسته مردم ایران است را فراهم کنیم. برگزاری المپیادهای ورزشی، حمایت از فدراسیون‌ها و ادارات کل جزو برنامه‌های حوزه معاونت ورزش همگانی که در سال 97 انجام خواهد شد. یکی از مدل‌های توسعه ورزش در جهان این است که هرچه قدر بتوانیم رشته‌های ورزشی را همگانی کنیم می‌تواند در همگانی کردن فضای کشور کمک کند. همچنین قصد داریم بیشتر از سال گذشته در خصوص تجهیز خانه‌های روستایی کار کنیم. برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهیم داد تا بتوانیم بخش خصوصی را به ورزش همگانی وارد کنیم. مهمترین کاری که باید انجام دهیم این است که جاده‌های تندرستی مطابق با استاندارهای روز و آکادمیک در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم. تاکید ما به شهرداری‌ها این است که به ورزش شهروندی اهمیت بیشتری دهند. همچنین تلاش ما بر این است که ورزش کارمندان و کارگران را بیشتر حمایت کنیم و سازوکارهای حضور کارکنان در ساعات اداری برای پرداختن به ورزش را پیگیری می‌کنیم که بتوانند راحت‌تر به ورزش بپردازند. همه تلاش ما بر این است که سال آینده که سال دوم برنامه توسعه ورزش همگانی محسوب می‌شود مشارکت مردم را به 25 درصد برسانیم. 

بهترین اتفاقی که ما برای مردم می‌توانیم رقم بزنیم ارائه برنامه است تا بتوانیم برنامه‌ای را تنظیم و در کشور اجرا کنیم که سلامتی مردم را تضمین کنیم. برنامه‌ای به نام استقبال از بهار را تهیه کردیم و اجرا خواهد شد و سعی ما بر این است که به مردم آموزش دهیم مصرف شیرینی و تنقلات را به حداقل برسانند و به جای آن ایام فراغت مردم را به بهترین نحو غنی‌سازی کنیم. برای انجام این طرح منابع مالی مورد نظر تهیه شده که به هر استان به طور متوسط سی میلیون تومان اختصاص پیدا کرده است. این طرح با کمک هیات‌های ورزش روستایی انجام خواهد شد و یکی از دستگاه‌هایی هستیم که در ایام نوروز هم برای مردم برنامه داریم.

*بهترین دعای شما برای مردم در آستانه سال 97 

بهترین آرزوی من برای مردم سلامتی و تندرستی و شرکت در فعالیت‌های ورزشی است. آرزوی خوشبختی برای همه مردم ایران دارم.

*حرف آخر

از نقش رسانه و همگانی شدن ورزش و فرهنگی شدن ورزش تشکر می‌کنم. بدون شک بدون حمایت رسانه ملی ما نمی‌توانیم به آن آرمان‌هایی که به دنبالش هستیم دست پیدا کنیم. نقش رسانه جزو ارکان اصلی توسعه ورزش قهرمانی است. از خبرگزاری برنا که یک شبکه مفید و موثر در توسعه ورزش قهرمانی و دیگر حوزه‌ها است تشکر میکنم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز