فریبا محمدیان در گفتگو با خبرگزاری برنا:

کسب میزبانی‌های مختلف، دستاورد بزرگی برای دولت تدبیروامید بود/ سهم ورزش در رونق اقتصادی و راه‌اندازی کسب و کار بیشتر خواهد شد/ امید ما در سال ۹۷ بیشتر است

۱۳۹۷/۰۱/۰۴ - ۰۶:۳۰:۵۵
کد خبر: ۶۹۰۹۳۲
کسب میزبانی‌های مختلف، دستاورد بزرگی برای دولت تدبیروامید بود/ سهم ورزش در رونق اقتصادی و راه‌اندازی کسب و کار بیشتر خواهد شد/ امید ما در سال ۹۷ بیشتر است
معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: با توجه به این عملکرد و دستاوردهایی که در بحث قهرمانی به دست آوردیم حال ورزش بانوان بسیار خوب است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، توجه به ورزش بانوان یکی از دلایل پیشرفت ورزش در هر جامعه‌ای است. دولت تدبیروامید از ابتدا توجه به بانوان بخصوص ورزش بانوان را در دستور کار خود قرار داد. چرا که وقتی بانوان ما شرایط خوبی را داشته باشند جامعه نیز به طبع آن جامعه‌ای سالم خواهد بود. در چهار سال گذشته با اقداماتی که در وزارت ورزش و جوانان انجام شد و برنامه‌ریزی که داشتیم بانوان ورزشکار در بسیاری از رشته‌های ورزشی عملکرد مثبتی از خود به نمایش گذاشتند. دکتر فریبا محمدیان به عنوان یک چهره ورزشی که از زمان حضورش در ورزش کشور کارنامه قابل قبولی داشته در حوزه معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان نیز تحول خوبی ایجاد کرد. برای اطلاع از عملکرد این حوزه در سال 96 و برنامه‌های آتی این وزارتخانه گفتگویی را با ایشان انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

*وضعیت ورزش بانوان ورزشکار ایران در سال 96 چطور بود؟

سال 96 رویدادهای متعددی را ورزش بانوان سپری کرده است. برخی از این رویدادها خارج از کشور بود و برخی داخل کشور. افتخارات خوبی را توانستیم در امسال به دست آوریم و آن چیزی که عملکرد حوزه بانوان نشان می‌دهد حاکی از این است که سیر ما صعودی بوده و در بعضی از رشته‌ها این رشد چشم‌گیر بوده است و در بعضی از رشته‌ها نیز این رشد با شیب ملایم‌تری پیش می‌رود که آن نیز دلایل خود را دارد. فدراسیون‌های ما توانستند توجه فدراسیون‌های جهانی را به خود جلب کنند و میزبانی‌های متعددی را برای ایران گرفتیم و این موضوع با استقبال گسترده‌ای از کشورهای دیگر همراه بود. این میزبانی‌ها برای حوزه بانوان یک تحلیل خاص دارد و شاید این نگاه برای برخی مخاطبین وجود داشته باشد که بانوان سایر کشورها که دین و مذهبشان با ما فرق می‌کند شاید رقبتی نداشته باشند در ایران حضور پیدا کنند، ولی شاهد بودیم در رشته‌های مختلف بانوان زیادی از کشورهای دیگر آمدند و پروتکل اعلام شده از سوی فدراسیون‌ها را پذیرفتند و در مسابقات با شرایطی که ما می‌خواستیم حاضر شدند. در رشته‌هایی مثل شطرنج، بدمینتون و دوومیدانی شاهد بودیم که استقبال چشم‌گیر بود و تعامل فرهنگی توسط ایران بین کشورهای مختلف با یک روند منطقی صورت گرفته است. با دیپلماسی ورزشی که از سوی وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت این اتفاقات خوب رقم خورد و همه به این باور رسیده‌اند که همه باید به فرهنگ کشورهای مختلف احترام بگذاریم.

*حضور بانوان بسکتبالیست در مسابقات بین‌المللی.

اتفاق خوب دیگر برای ورزش بانوان بحث کسب مجوز برای حضور بسکتبالیست‌های کشورمان در مسابقات بین‌المللی بود که با دیپلماسی موفق و رایزنی‌هایی که از سوی وزارت ورزش و جوانان و با دستور مستقیم دکتر سلطانی‌فر و اقداماتی که انجام دادند صورت گرفت. مکاتبه‌ای که ایشان با رییس فدراسیون جهانی انجام داد و به دنبال آن پیگیری‌هایی که فدراسیون ایران انجام داد این اتفاق خوب برای بانوان بسکتبالیست رقم خورد. همچنین در برخی رشته‌ها که حضور بانوان ما با بلاتکلیفی همراه بود با رایزنی‌هایی که انجام شد لباس بانوان ما برای حضور در مسابقات مورد تایید فدراسیون‌های جهانی مربوطه قرار گرفت و این نشان می‌دهد که ورزش بانوان برای این دولت از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به این عملکرد و دستاوردهایی که در بحث قهرمانی به دست آوردیم حال ورزش بانوان بسیار خوب است.

*مهمترین برنامه‌های حوزه بانوان در سال 96.

یک بخش دیگر فعالیت‌ها مربوط به ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها است که در بخش بانوان با حمایت‌هایی که صورت گرفت در بخش ملی توانستیم اقدامات ارزشمندی را انجام دهیم. یکی از این برنامه‌های ارزشمند اجرای سنجش قامت و حرکت ویژه بانوان روستایی است که یک فاز آن انجام شده و در این اقدام ملی به دنبال غربالگری بانوان روستایی از لحاظ قامت هستیم. با توجه به اینکه سبک زندگی در روستاها کمی تغییر کرده و نگرانی مربوط به فقر حرکتی و یا استفاده بیش از حد یکسری سبک‌های حرکتی روزانه بانوان وجود دارد و ممکن است منتج به انحراف مفاصل شود و به نوعی درمان را سخت کند، طرح پیشگیرانه را برای بانوان روستایی در نظر گرفتیم. در آغاز سال 97 سمپوزیوم این نتایج ارائه خواهد شد و گام بعدی برای فاز دوم برداشته خواهد شد.

همینطور برای اوقات فراغت بانوان برنامه‌های متعددی علاوه بر برنامه‌های تدوین شده روزمره تهیه و تدوین شده و سعی کردیم در برنامه‌های ملی گنجانده شود که بانوان جدی‌تر به این موضوع نگاه کنند و هم به سلامت جسم و هم سلامت روح به شکل بهتری بپردازند. طرحی به عنوان سی دقیقه تا نشاط و تندرستی به صورت یک سامانه تخصصی راه‌اندازی شد که تیم تشکیل شده در پورتال رسمی وزارت ورزش و جوانان به صورت کشوری اجرا خواهد شد. برای بهتر انجام شدن این طرح جشنواره‌های تندرستی کشوری نیز برگزار می‌کنیم.

یکی از طرح‌های بزرگ ما در سال 96 درخصوص افزایش سهم ورزش در رونق اقتصادی و راه‌اندازی کسب و کارهای ورزشی است. علاوه بر حمایت از باشگاه‌های فعال در حوزه ورزش بانوان طرح ملی را تحت عنوان اجراهای نمایشی ویژه بانوان هماهنگ کردیم و آموزش این برنامه را در تمامی استان‌ها انجام دادیم و در دهه فجر اکثر استان‌ها جشنواره اجراهای نمایشی را برگزار کردند که فستیوال بزرگی را در فجر چهلم به نمایش خواهیم گذاشت و همه آحاد مردم از این برنامه‌ها استفاده کنند و اوقات فراغت سازمان یافته‌ای را داشته باشند.

*حس و حال شما از فرارسیدن سال جدید.

آغاز سال جدید من را به سمت نوآوری، تازه بودن و انرژی جدید می‌برد. در شروع هر سال امید من بیشتر می‌شود و امسال هم استثنا نیست و بازهم امید دارم. در حوزه ورزش بانوان چون رویداد مهمی را در سال 97 داریم امید من امسال دوچندان است.

*مهمترین عیدی که تابحال گرفتید از چه کسی بوده؟

از مادرم

*مهمترین عیدی که به کسی دادید چه کسی بوده؟

خواهرم

*سال 97 را برای ورزش بانوان چطور ارزیابی می‌کنید؟

چون من در گذشته نیز به خاطر اینکه ورزشی بودم و بحث تحلیل ورزش بانوان یکی از فعالیت‌های تخصصی من محسوب می‌شود می‌خواهم یک قیاس را انجام دهم. فاصله‌ای که در آغاز فعالیت‌های رسمی ورزش بانوان در بعد از انقلاب در مقایسه با آقایان وجود داشت زیاد بود و امروز با افتخار می‌توان گفت این فاصله کمتر شده است. ولی برای اینکه این فاصله از بین برود باید بانوان ما فعالیت‌های خود را بیشتر کنند و برادران خوب ما نیز باید حمایت لازم را داشته باشند. چون فعالیت بانوان ما چه در بعد قهرمانی و چه در همگانی منوط به خیلی از متغیرهای اجتماعی و خانوادگی است. در حال حاضر می‌توان گفت فاصله 60 به چهل است. البته نقاط خوبی از زمانی که دولت تدبیروامید روی کار آمد در ورزش بانوان ما به وجود آمد که حتی از ورزش آقایان نیز جلوتر است. دختران شایسته ما در این چهار سال اتفاقاتی را رقم زدند که در دنیا بی‌نظیر است و نمی‌توان این اتفاقات را در آن درصد 60 به 40 در نظر گرفت. به نظر می‌رسد این نقطه‌های درخشان نشان دهنده ظرفیت بالای بانوان ورزشکار است و ما برای اینکه این ظرفیت همه گیر شود برنامه‌ریزی می‌کنیم. سیاست کلی بخش ورزش کشور نیز بر این است که این نقاط درخشان تعدادش زیاد شود و در رویدادها همیشه فعال باشند.

*آرزوی شما برای مردم در سال 97

آرزوی سربلندی، نشاط، سلامتی و قدرت مستمر و مستدام برای مردم عزیز ایران دارم.

*صحبت پایانی.

از فعالیت‌های خبرگزاری برنا تشکر میکنم که در بسیاری از برنامه‌های ورزشی بانوان این خبرگزاری به عنوان یکی از حامیان بزرگ در کنار ما بوده است که همگی خدا قوت می‌گویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز