هاشم اسکندری در خبرگزاری برنا:

بولینگ و بیلیارد به همه اقشار جامعه تعلق دارد/ ۸۳ مدال بین‌المللی حاصل تلاش ما در این فدراسیون بوده است/ رشته‌های بیلیاردی آرامش را برای مردم به ارمغان می‌آورد

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۰۹۶۴
بولینگ و بیلیارد به همه اقشار جامعه تعلق دارد/ ۸۳ مدال بین‌المللی حاصل تلاش ما در این فدراسیون بوده است/ رشته‌های بیلیاردی آرامش را برای مردم به ارمغان می‌آورد
رییس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس گفت: مسابقات متعددی که ما در رده‌‍‌های سنی مختلف برگزار کرده‌ایم باعث شد که نخبگان کشور در رشته‌های بیلیاردی شناسایی کنیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، رشته بولینگ و بیلیارد یکی از رشته‌های ورزشی است که سالها در کشورمان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و نتوانست در سالیان گذشته به حق خود برسد. با توجه به وجود استعدادهای ناب که در رشته‌های بیلیاردی در ایران وجود دارد با حضور هاشم اسکندری در این فدراسیون شاهد تحول بسیار عظیمی در این رشته بودیم و طی چند سال گذشته ورزشکاران ما افتخارات خوبی را توانستند کسب کنند. برای اطلاع از شرایط فدراسیون و برنامه‌هایی که برای سال جدید دارند گفتگویی را با این رییس فدراسیون فعال و مدیر انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

*عملکرد فدراسیون بولینگ و بیلیارد را چگونه تشریح می‌کنید؟

در چند سال اخیر شاهد این بودیم که اتفاقات خوبی در فدراسیون بولینگ و بیلیارد رخ داده است. سال 96 نیز دور از این اتفاقات نبود و توانستیم مدال‌های خوشرنگی در رشته‌های بیلیاردی کسب کنیم. همکاران ما در هیات‌های استانی زحمت زیادی کشیدند که بتوانیم این جایگاه را به دست بیاوریم. بیش از 1700 باشگاه ورزشی در زمینه رشته‌های بیلیاردی در کشور وجود دارد که در سال گذشته همگی فعالیت مستمر و خوبی را داشته‌اند. همکارانمان در فدراسیون نیز با پشتیبانی لازم باعث شدند این موفقیت‌ها کسب شود و بارها شاهد بودیم که پرچم کشورمان در میادین مختلف به اهتزاز دربیاید.

هاشم اسکندری2

*چه اتفاقی افتاد که فدراسیون ایران برای دو بار متوالی به عنوان فدراسیون برتر آسیا انتخاب شد؟

کشور ایران حدود هشت سال پیش در رنکینگ جهانی مقام چهل و هفتم را داشت. خوشبختانه امروز در قمست آقایان در رده دوم جهان قرار داریم و در رده بانوان نیز در رده نهم قرار داریم. این اتفاق با زحماتی که هیات‌های استانی، ورزشکاران و پرسنل فدراسیون انجام دادند رخ داد و توانستیم به این جایگاه دست پیدا کنیم. در سال‌های اخیر توانسته‌ایم 83 مدال را برای کشور به ارمغان بیاوریم. به همین منظور با توجه به رشد چشم‌گیر و مدال‌های خوبی که به دست آوردیم موجب شد به ما اعتماد کنند و به عنوان نایب رییس کنفدراسیون آسیا انتخاب شوم. در حال حاضر بنده هم نایب رییس آسیا و هم نایب رییس غرب آسیا هستم و این افتخاری است برای ایران. این اعتمادسازی باعث شد بتوانیم سه دوره قهرمان جهان شویم. حسین وفایی هم در مسابقات زیر 21 سال و هم در مسابقات بزرگسالان شرکت کرد و بعد از یازده ساعت رقابت بسیار سخت توانست مدال طلا را به دست آورد. سهیل واحدی نیز اعتبار خوبی را به فدراسیون ما در جهان داده است که این امر باعث شد کرسی‌های خوبی را به دست بیاوریم.

*برنامه فدراسیون بولینگ و بیلیارد در زمینه استعدادیابی.

کمیته استعدادیابی در فدراسیون و هیات‌های استانی بسیار فعال هستند. 31 استان ما فعالیت مستمری را دارند و مهم‌ترین هیات‌های استانی پایگاه قهرمانی دارند. مسابقات متعددی که ما در رده‌‍‌های سنی مختلف برگزار کرده‌ایم باعث شد که نخبگان کشور در رشته‌های بیلیاردی شناسایی کنیم. اردوهای مختلفی را برای این عزیزان در نظر گرفتیم که برگزار شد و آمادگی این را داریم که جای حسین وفایی و سهیل واحدی بتوانیم در آینده ملی‌پوشان موفقی را معرفی کنیم.

آیا این ذهنیت درست است که رشته‌های بیلیاردی فقط به قشر خاصی در جامعه تعلق دارد؟

اصلا این مورد قبول من نیست. اگر به قهرمانان کشور و تیم ملی نگاه کنیم و حتی اگر بخواهیم بزرگان آسیا و جهان را نیز در نظر بگیریم عمدتا کسانی هستند که از قشر متوسط به پایین وارد ورزش‌های بیلیاردی شده‌اند. در بخش حرفه‌ای داریم افرادی را که از لحاظ مالی بسیار متحول شده‌اند و این موضوع در رشته‌های دیگر نیز این اتفاق می‌افتد. در بخش حرفه‌ای درآمدهای بسیار کلانی کسب می‌شود که پایه‌ریزی این درآمد کسب مجوز حضور در مسابقات حرفه‌‌ای است. ولی این طور نیست که بگوییم این رشته جزو رشته‌های پر هزینه است و فقط برای یک قشر خاص باشد. در حال حاضر در خیلی از مناطق بسیار ضعیف افرادی مشغول به فعالیت هستند و از رشته‌های بیلیاردی استقبال می‌کنند. از آنجا که رشته‌های بیلیاردی در خلق و خوی مردم تاثیر مثبت دارد و موجب آرامش می‌شود از این‌رو با استقبال همه قشرها مواجه است. جا دارد رشته‌های بیلیاردی در کشور بیشتر تبلیغ شوند که مردم به آرامش برسند. اکثر کسانی که در این رشته هستند بسیار متواضع، کم حرف و فروتن هستند و بیشتر فکر می‌کنند. کسانی که در این رشته فعالیت می‌کنند باید هندسه و قوای ذهنی خود را بالا ببرند در کنار اینکه باید آمادگی جسمانی نیز بالا باشد.

*چه مسابقاتی را در سال 97 پیش‌رو دارید؟

رشته‌های بیلیاردی شش رشته است که توسط سه فدراسیون مستقل اداره می‌شود. در کشور ما همه این رشته‌ها زیر مجموعه یک فدراسیون است که باید رشته بولینگ و بولس را نیز به آن اضافه کنیم. از آنجا که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان در سال 2018 انتخاب شد تصمیم گرفتیم مسابقات رشته‌های بیلیاردی را در این شهر برگزار کنیم. در سال گذشته در جلسه ای که به میزبانی تهران برگزار شد تصمیم بر این گرفتیم که مسابقات قهرمانی آسیا را در تهران برگزار کنیم ولی با صحبت‌های انجام شده این مسابقات به تبریز رفت تا از ظرفیت‌های این استان نیز استفاده کنیم. این مسابقات از 15 اردیبهشت آغاز خواهد شد و به این منظور ملی‌پوشان ما چند وقتی است که در اردوی آماده‌سازی به سر می‌برند. همچنین ما میزبان جلسه روسای فدراسیون‌ها نیز در تبریز خواهیم بود.

هاشم اسکندری1

*برگزاری جام دیپلمات‌ها.

جام دیپلمات توسط همکاران ما در فدراسیون طراحی و اجرا شد که مورد استقبال خوب سفارتخانه‌ها قرار گرفت. هرچند که این مسابقات با یک سمینار اقتصادی بین‌المللی همزمان شده بود ولی بازهم از این مسابقات استقبال به عمل آمد. این استقبال و تشکر سفارتخانه‌های مختلف از فدراسیون باعث شد که ما در تقویم فدراسیون یک رویداد را هر ساله برای برگزاری جام دیپلمات‌ها قرار بدهیم. مرداد هر سال این مسابقات برگزار خواهد شد که می‌تواند ارتباط گسترده‌ای بین کشورهای مختلف ایجاد کند. از این ارتباط برای پیشرفت ورزش نیز استفاده کنیم و اینکه بتوانیم به راحتی از کشورها برای ورزشکاران ویزا بگیریم.

صحبت پایانی.

ما در فدراسیون بولینگ و بیلیارد با بضاعت کمی که داشتیم از لحاظ قهرمانی و مدال‌آوری عملکرد موفقی از خود نشان دادیم. شاید محدودیت‌هایی که داشتیم باعث شده نتوانیم به همه حوزه‌ها آنطور که باید رسیدگی کنیم ولی با برنامه‌ریزی که برای سال جدید خواهیم داشت سعی می‌کنیم موفقیت را برای همه رشته‌ها رقم بزنیم. در حال بسترسازی مناسب هستیم که در رشته بولینگ نیز بتوانیم در آینده نزدیک کسب افتخار کنیم. رشته بولس نیز بیشتر جنبه همگانی دارد و بیشتر در پارکها و سواحل مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به جذابیت‌های این رشته مطمئنا در آینده استقبال بیشتری از این رشته به عمل خواهد آمد.

نظر شما